Lijf & Lijn alle pijlers

+/-5kg afvallen, we gaan gezellig door

03-01-2014 17:17 3052 berichten
Alle reacties Link kopieren
"Mijn bedoeling is om af te vallen zonder een dieet te volgen. Ik wil afvallen door meer te sporten en gezonder te eten. En vooral me niet continue schuldig voelen wanneer ik wel een keer een boterham met hagelslag of een ijsje neem. Kleine stapjes zetten om zo een gezondere levensstijl te ontwikkelen en VAST te houden. "

Gottya schreef ons uitgangspunt in de allereerste OP van +/- vijf kilo afvallen vanaf 12 april, wie doet er mee?:

Wil je meedoen met de tabel? Schrijf gezellig met ons mee, geef 2 weken achtereenvolgens je gewicht door op maandag hier op dit topic en als je BMI niet lager is dan 17,6 zet ik je gegevens in de tabel.

De bedoeling van de tabel is dat wij elke maandag ons gewicht én het verschil met het startgewicht vetgedrukt doorgeven voor de tabel.

Nuttige links:

Eetmeter (a.k.a. Eettrut)

Body Fat Pictures and Percentages

Weight Control Over The Holidays

Tabel 1

Naam 9 jan 16 jan 23 jan 30 jan 6 feb 13 feb +/- Doel 7.Sp 73,8 72,6 73,6 73,4 73,7 73,4 -2,6 75,0 8.Plukkie 63,3 63,3 63,0 60,0 9.Koolmeesje 77,0 75,5 75,4 76,2 75,2 -1,0 74,5 10.Matisse 64,5 66,0 65,0 60,0 21. Sapo 69,5 69,1 68,9 68,5 68,3 68,3 -1,8 68,0 22.Gisele B. BMI 17,6

Tabel 2

Naam Mtr Start 6 jan 2014! BMI 1 sep 2014 BMI +/- Doel 7.Sp1.77 76,0 73,4 23,4 72,5 23,1 -2,6 72,0 8.Plukkie 1.62 62,8 62,2 23,7 63,0 23,9 -0,6 60,0 9.Koolmeesje 1,76 88,0 88,0 28,4 73,5 23,7 77,0 10.Matisse 1.72 63,4 60,0 21. Ambition 1.72 68,0 62,0 22. Sapo 1.72 70,1 -0,3 68,0 21.Gisele B. 1.80 57,0 17,6

SP = Sophiepapa

Koolmeesje = Koolmeesje123

*N.B. Enig voorbehoud met betrekking tot het deelnemen in onze tabel is dat je BMI niet lager mag zijn dan 17,6.
@emma08, wat een nare periode heb je achter de rug. Sterkte! Goed dat je hardlopen hebt opgepakt!

@life22, heb ook wel gezonde zenuwen om op de weegschaal te staan. Soms voelt het alsof ik ben afgevallen, maar ben dan altijd zo bang dat als ik dan op de weegschaal er juist wat bij is gekomen. Je eetlijstje lijkt mij ook wat weinig. Misschien is dit goed voor jou hoor, maar je moet ook niet te weinig eten, dat kan averechts werken.

@coconutz, succes met de 30day Shred! Ben benieuwd hoe het je afgaat. Hoe is het vandaag gegaan? Beviel het? Je eetlijstje lijkt me wat karig. Wellicht is dit toevallig vandaag zo.

@mango12, oei nibbits als lunch. Een keertje is niet zo erg, maar kun je niet voorkomen in tijden van werkstress dat je dat niet voor handen hebt? Als het er niet is, kun je het ook niet eten. Grote schoonmaak helpt inderdaad wel. Ik ben vandaag ook begonnen met wat opruimen in huis. Er moet nog veel gebeuren, maar het begin is er. Ik herken wel dat als ik een periode veel snoep ik veel meer behoefte heb aan zoetigheid dan wanneer ik zoals nu een periode weinig tot niet snoep.

@koolmeesje123, ik drink ook cola light. Drink ongeveer 2 a 3 glaasjes per dag. Mensen zeggen inderdaad dat het slecht is, maar dat is gewone cola ook denk ik. Dus dan liever een slechte waar je niet dik van wordt. Al zeggen mensen ook dat cola light je een honger gevoel oplevert. Ik heb die link nog niet bij mezelf gelegd. Ik krijg er juist wel een vol gevoel van.

@titike81, welkom!

@tv-fanaat, je hoeft niet altijd op iedereen te reageren hoor :-). Als het zo druk is, is het lastig. Vooral als je een tijdje niet online bent geweest. Dan is er veel geschreven.

Vandaag lekker stukje hardgelopen. Was echt lekker weer!

Na het hardlopen had ik zin in chocola. Na 7 dagen niks had ik zoiets, dat kan wel. Uiteindelijk een hele reep chocola opgegeten, dat was niet de bedoeling. Maar ja, op=op. Gelukkig heb ik er wel erg van genoten! Met mezelf afgesproken dat ik donderdag en vrijdag niks snoep/snack. In het weekend wel weer iets. Kijken of dat lukt!
Zoals nu hierboven twee keer is aangeven door medeforummers: mijn eetlijst is wat weinig.

Ik hou alles wat ik eet bij in 'my fitnesspall' om te zorgen dat ik niet te weinig eet (bij geen honger schiet het er nog wel eens in).

Vandaag zit ik tot nu toe op de 850kcal. Gisteren 700kcal. Veeeel te weinig. En ben me daar pas van bewust doordat het nu zichtbaar is door het bij te houden.

Wat zal ik zo nemen om dit op te krikken?

Normaal had in dan straks bij m'n thee een boterham met pindakaas nemen. Maar eigenlijk wil ik brood, pasta, rijst e.d. even schrappen. Minder koolhydraten neemt mijn drang naar zoet namelijk af.

Wat is de juiste kcal inname om gezond af te vallen? Ik heb een kantoorbaan, dus niets intensiefs.
Even een stomme vraag misschien, maar waarom is het slecht om te weinig te eten?

Als mij het dieet van coconut zou lukken zonder hongergevoel zou me dat ideaal lijken! :-)
Ik moest in mijn vorige programma tussen de 1700/1800 calorieën eten. Dus je mag het wel verdubbelen. Eet een lekkere bak (soja)yoghurt als ontbijt met fruit en muesli (let op: beter geen cruesli, is wel lekkerder)

Tussendoor een stuk fruit

Lunch een lekkere (spinazie)salade zoals hierboven beschreven. Met wat blokjes kaas (30+) handje noten. Of speltbrood of zuurdesembrood met lekkere (30+) kaas , appelstroop kipfilet etc.

Tussendoor ook iets kleins. Rijstewafel iod met gerookte zalm, Stuk fruit

Avondeten kipfiletblokjes / stukje vis wokken met een zakje wokgroente, eventueel wat amandelen erdoor, scheutje sojasaus erdoor. Ben niet zo creatief in vermijden van aardappels etc. Ik eet dat nl wel. Maar misschien zou je eens het receptenboek van de voedsel zandloper eens in kunnen zien. Daar staat veel lekkere recepten in zonder aardappels/pasta ofzo.

Tussendoor: appel, cracker, stukje 78% chocolade om jezelf iets lekkers te gunnen op een dag.

Nogmaals, kijk de boeken van de voedselzandloper eens in. Ik denk dat je dat wel een stuk verder kan helpen.
@ koolmeesje. Volgens mij gaat je lichaam bij te weinig eten in de spaarstand. Je lichaam gaat ipv verbranden juist opslaan. Je valt uiteindelijl daarmee wel af. Maar daar komt ook het jojo-en vandaan. Wanneer je na zo'n soort crash dieet weer normaal gaat eten, dan gaat je lichaam alle voedingsstoffen "hamsteren" omdat hij al die tijd een tekort aan voedingsstoffen heeft gehad. Nu gaat hij juist die voedingsstoffen opslaan in een geval van een tekort in de toekomst. Stel dat je in 4 maanden 10 kilo af bent gevallen, dan is de kans groot dat je 2 maanden daarna 11 kilo aan bent gekomen.
quote:coconutz schreef op 08 januari 2014 @ 20:22:

Zoals nu hierboven twee keer is aangeven door medeforummers: mijn eetlijst is wat weinig.

Ik hou alles wat ik eet bij in 'my fitnesspall' om te zorgen dat ik niet te weinig eet (bij geen honger schiet het er nog wel eens in).

Vandaag zit ik tot nu toe op de 850kcal. Gisteren 700kcal. Veeeel te weinig. En ben me daar pas van bewust doordat het nu zichtbaar is door het bij te houden.

Wat zal ik zo nemen om dit op te krikken?

Normaal had in dan straks bij m'n thee een boterham met pindakaas nemen. Maar eigenlijk wil ik brood, pasta, rijst e.d. even schrappen. Minder koolhydraten neemt mijn drang naar zoet namelijk af.

Wat is de juiste kcal inname om gezond af te vallen? Ik heb een kantoorbaan, dus niets intensiefs.

Ik gebruik Fitnesspall ook, maar daar geven ze toch ook een indicatie hoeveel calorieën je 'moet' eten. Je geeft je lengte, gewicht, activiteit per dag en hoeveel je wilt afvallen per week aan en dan geeft de app aan hoeveel calorieën je moet eten om af te vallen. Je kunt ook hardlopen/fietsen/fitness etc toevoegen.

Volgens Fitnesspall moet ik 1200 calorieën eten om 1 kg per week af te vallen. Klinkt vrij weinig maar toch kom ik vandaag bijvoorbeeld al niet aan omdat ik vanochtend heb gesport. (En dan heb ik vandaag ook nog bakje oven chips op en ook nog stukje pure chocolade)
@life22: hij geeft bij mij ook 1200kcal p/d aan. Gebruik het sinds gisteren en voer het dus steeds meer op. Want ik ben me nu pas bewust dat ik te weinig eet, door die app.

Morgen muesli als ontbijt, salade van ijsbergsla, kerstomaatjes, komkommer, avocado en pijnboompitten als lunch.

Avond eten wordt hetzelfde als vandaag: witvis, paksoi, snijbonen en pijnboompitten.

Tussendoor kiwi en radijsjes.
@Coconutz klinkt goed! Lekker gezond!

Wij eten de hele week al volgens het boek van Sonja B., maar dan volgen we wel echt alleen het avondeten. Zijn hier meer van aardappels,groente, vlees dus komt goed uit!

Ma: gekookte aardappels, bietjes en tartaar

Di: gekookte aardappels, sperziebonen en gehaktbal

Wo: gekookte aardappels met Witlof ham/kaas (ik had kapucijners met tartaar)

Do: Gekookte aardappels met gekookte prei en vis

Vr: Macaroni (volgens het boek moet het met kip, maar wij doen gehakt)

Vind het wel makkelijk zo, klinkt zo mss wel saai maar het geeft ook wel rust!
@ life22 1200 is prima lijkt me. Je was niet heel actief overdag toch?
Wow, wat schrijven jullie hier veel! Gezellig hoor.

Ik ben er ook weer. Vandaag is de eerste dag van het nieuwe semester dus ik ben druk met uitzoeken wat er precies moet gebeuren…. En mn kind is snotterig en bleef vandaag thuis. Dus drukke dag en eigelijk heb ik helemaal niets gedaan. Hij ligt nu even te slapen en ik ben bezig met mijn studie. Yeah right? Ik zit op het forum. Moet er nog wel even in het ritme komen zeg maar.

De lijn gaat hier goed. Ik kan me goed inhouden met ongezonde snacks enzo, alleen dus vanochtend niet wezen sporten. Ik ga hopelijk morgen.

Even jullie berichtjes lezen nu…. Het is inderdaad moeilijk op iedereen te reageren als je al een tijdje niet geweest bent (en ik merk ook dat ik namen door elkaar haal, maar dat zal wel wennen zijn)

@sp

Ja, zo'n apparaat inderdaad. Wat een ellende is dat haha. Er staat ook ene reguliere stepper en die vind ik iets beter vol te houden. Dit is een eindeloze trap, heel deprimerend.

Eten is hier inderdaad ontzettend veel en ongezond en eigenlijk niet eens heel lekker. Ik eet veel thuis en kook mij eigen, gezonde eten.

@koolmeesje

Ik zou niet teveel op gewicht letten. Ik ben even lang als mijn beste vriendin en ik weeg 70 kilo en pas in maat 38, en zij weegt 61 kilo en heeft maat 38. Geen enkel lichaam is hetzelfde!

@5x5

Wat een naar verhaal zeg. Kan me voorstellen dat je schrikt! Gelukkig valt het mee. Ik hoop dat je er niet teveel last van hebt en houdt.

Leuk al jullie voorstelberichtjes te lezen. Dan heb je toch een beter idee. Ik ook even kort: 33 jaar, getrouwd met een Amerikaan, woon in de USA met ons zoontje van bijna 3. Ik werk niet, maar studeer wel (deels online) aan een universiteit hier. Ik studeer Food and Nutrition en ben pas begonnen dus weet nog niet zoveel ervan. Ik vind het wel heel interessant allemaal. Verder sport ik 4x in de week. Ik merk dat mijn afvallen stilstaat en wil er toch nog wel een paar kilo af, dus ik zet vrolijk door.

(dit haal ik wel weer weg, want ik ben zo wel heel herkenbaar)
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Suggesties:

Ontbijt: yoghurt met muesli en fruit, pancakes van ei en banaan (1 ei en 1 ei mengen en bakken maar)

Lunch: salade met avocado, gerookte kip en druiven, salade met brie en walnoten, salade met seranoham, feta en zongedroogde tomaten.

Tussendoortjes: geitenkaas in plakjes rookworst, paprika in plakjes kipfilet, blokjes kaas, fruit, fruitsalade, roggebrood met een plakje kaas, yoghurt/kwart met muesli en fruit.
Ben je boos? Pak een doos. En geef hem een schop, of verscheur hem. Dat lucht op.
1200 kcal per dag is echt veels te weinig. Je lichaam heeft meer dan dat nodig en anders gaat het spiermassa 'opeten' om toch aan glucose te komen. Dan val je af, maar niet in vet. Dat wil je niet neem ik aan.

Ik heb zo'n overzicht in mijn studieboek staan dat afhankelijk van leeftijd en actieve of niet actieve levensstijl aangeeft hoeveel kcal je op een dag nodig hebt om op gewicht te blijven. Bij afvallen mag je daar max 500 kcal onder zitten.

Ik hou ook bij hoeveel kcal ik eet en gemiddeld zit ik op 1600kcal per dag. Dat is zelfs nog iets te weinig, gezien hoeveel ik sport. Ik denk dat de fout die ik maak is, dat ik niet hierin varieer en dat mijn afvallen daarom stagneert. Ik ga nu dus 3 tot 5 dagen rond de 1600 kcal eten en dan 3-5 dagen rond de 2200 kcal.
Ik heb nu ineens trek in een boterham met pindakaas....
1200 is wel weinig idd maar het kan best voor een goed begin van afvallen maar dat moet je daarna wel rustig weer opbouwen naar meer calorieën na een week of 2/3. Langdurig op zo weinig calorieen leven is niet gezond.
quote:Iris27 schreef op 08 januari 2014 @ 21:21:

1200 kcal per dag is echt veels te weinig. Je lichaam heeft meer dan dat nodig en anders gaat het spiermassa 'opeten' om toch aan glucose te komen. Dan val je af, maar niet in vet. Dat wil je niet neem ik aan.

Ik heb zo'n overzicht in mijn studieboek staan dat afhankelijk van leeftijd en actieve of niet actieve levensstijl aangeeft hoeveel kcal je op een dag nodig hebt om op gewicht te blijven. Bij afvallen mag je daar max 500 kcal onder zitten.

Ik hou ook bij hoeveel kcal ik eet en gemiddeld zit ik op 1600kcal per dag. Dat is zelfs nog iets te weinig, gezien hoeveel ik sport. Ik denk dat de fout die ik maak is, dat ik niet hierin varieer en dat mijn afvallen daarom stagneert. Ik ga nu dus 3 tot 5 dagen rond de 1600 kcal eten en dan 3-5 dagen rond de 2200 kcal.

Ik ben het helemaal eens met Iris. Wat jij hier schrijft heb ik ook geleerd van het meelezen op het Viva Forum, maar ik kon het niet zo goed als jij verwoorden.

Als ik hier mag aanhaken. Verder wil je geen spiermassa verliezen omdat spiermassa ook "vet verbrandt" als brandstof.

Je wilt vet verliezen, geen spiermassa, want spieren helpen je vet te verliezen en af te vallen.
quote:titike81 schreef op 08 januari 2014 @ 17:52:

Hoi, mag ik er ook bij? Ik ben titike, 26 jaar. Door heen de jaren ben ik al over de 20kg afgevallen. Nu dat ik meer stil sta rond mijn gewicht en levensstijl merk ik dat het niet altijd even makkelijk is.

Ik heb moeilijke darmen waardoor sport en vezelrijke voeding belangrijk is voor mij.Beste Titike81, Je bent heel erg welkom, dat vooropgesteld. Ik zie dat je ook op een ander topic meeschrijft. Wil je op twee topics gaan meeschrijven?
quote:Sophiepapa schreef op 08 januari 2014 @ 22:49:

[...]

Ik ben het helemaal eens met Iris. Wat jij hier schrijft heb ik ook geleerd van het meelezen op het Viva Forum, maar ik kon het niet zo goed als jij verwoorden.

Als ik hier mag aanhaken. Verder wil je geen spiermassa verliezen omdat spiermassa ook "vet verbrandt" als brandstof.

Je wilt vet verliezen, geen spiermassa, want spieren helpen je vet te verliezen en af te vallen.

Hmm.. jullie hebben absoluut goed punt, maar ik zou zeg maar niet weten hoe ik aan meer calorieën kom, of ik geef mn porties niet goed aan op Fitness pal, maar toch probeer ik alles beetje te wegen zodat ik weet wat ik binnen krijg.

Want als ik kijk naar mn lijstje van vandaag:

O: 200 gram vla + grote baan

T: handje rozijnen

L; 2 dikke plakken zelf gemaakt volkoren brood, eentje met fricandeau, eentje met mager leverpastei

T: bakje lays oven chips

A: 200 gram kapucijners, 2 kleine aardappeltjes, en 100 gram tartaar en een bakje appelmoes

T: stuk 70% pure chocolade

Dit komt dan uit op bijna 1500 calorieën, maar dan heb ik ook nog 300 calorieën 'weggefietst' vanmorgen, dan kom ik op 1200. Of moet ik dan gewoon die 1500 aanhouden en dan niet mijn beweging eraf halen.

Ben echt een leek hier in, dus als jullie tips hebben?
Zijn jullie trouwens ook bekend met Bodieboost? Ik ben lid van de community op Facebook, maar ik volg het 'dieet' niet, maar soms lees ik de berichtjes wel als soort motivatie.

Maar bij Bodieboost eet je een week lang hetzelfde met ontbijt, lunch en tussendoor. Ze plaatste vandaag een nieuwsbericht dat mensen die elke dag hetzelfde lunchte het meeste afvielen, omdat als je varieert je vaak hoger in calorieën zit. Vond ik best apart om te lezen omdat je zou denken dat je lichaam dan geen variatie zou krijgen
quote:plukkie80 schreef op 08 januari 2014 @ 10:50:

[...]

@sophiepapa, waarom staat er eigenlijk nog een Gisele B. in de tabel? Vroeg ik me ineens af.

[...]

Goede vraag.

Onderaan de OP staat dat je BMI niet lager mag zijn dan 17,6. Dat is de BMI van Gisele Bündchen volgens Wikipedia.

In het verleden is er wel eens discussie ontstaan over iemand zijn gewicht en lengte in onze tabel. Naar aanleiding daarvan heb ik een ondergrens ingesteld om discussies dat iemand al licht genoeg zou zijn in de toekomst te voorkomen. Overigens zat degene waarover de discussie toen is ontstaan met haar BMI boven die van Gisele Bündchen.
quote:life22 schreef op 08 januari 2014 @ 23:10:

[...]

[...]

Dit komt dan uit op bijna 1500 calorieën, maar dan heb ik ook nog 300 calorieën 'weggefietst' vanmorgen, dan kom ik op 1200. Of moet ik dan gewoon die 1500 aanhouden en dan niet mijn beweging eraf halen.

Ben echt een leek hier in, dus als jullie tips hebben?

Wat je aan calorieën hebt gegeten, heb je gegeten en hoef je dus niet je beweging er van afhalen. Je kunt dus gewoon die 1500 aanhouden en het liefst nog 100 kcal meer.

Ik zou je aanraden om de Eetmeter (a.k.a. Eettrut) van het Voedingscentrum te gebruiken. Met de Eetmeter hou je niet alleen je calorieën bij maar ook of je dagelijks o.a. voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt en dat je niet te vet eet.

Het volgende heb ik gecopy/paste van "Veelgevraagde vragen" van de Eetmeter:

"De Eetmeter geeft aan of een dagmenu genoeg voedingsstoffen bevat volgens de normen van de gezondheidsraad. Het is vrijwel onmogelijk om via je dagelijkse voeding elke dag van alle voedingsstoffen de juiste hoeveelheid binnen te krijgen. Dat hoeft ook niet. Het gaat er om dat je gemiddeld over een langere periode, ongeveer 1-2 weken, voldoende van alle voedingsstoffen binnenkrijgt.

Hou daarom voor een wat langere periode je dagmenu’s bij en laat de Eetmeter over die periode berekenen welke stoffen je eventueel tekort komt. Bij de voedingsstoffen staat aangegeven welke producten belangrijke bronnen zijn voor deze voedingsstof en je dus meer kunt eten."

Er is ook een app voor de iPhone van de Eetmeter. De app heb ik zelf nog niet gebruikt.
@life22

Ik weet niet hoe vaak je sport en hoeveel je beweegt op een dag, maar uitgaande van een actieve levensstijl, heb je 2400 kcal op een dag nodig, om op gewicht te blijven. Bij lijnen mag je maximaal 500 kcal hieronder zitten. Dat houdt dus in 1900 kcal.

Zit je eigenlijk de hele dag stil, dan is je aanbevolen aantal kcal 1900. Hier kan je wel iets onder gaan zitten, maar ik zou als je de ambitie hebt om af te vallen, gewoon gaan sporten.

Kortom: minder dan 1600-1700 kcal zou ik echt niet eten.

Idealiter kijk je ook naar de aantal porties per groep wat je eet. Lijnen is een ding, maar de algehele gezondheid gaat het natuurlijk ook om. Dus dan kijk je per groep naar je dagmenu. Hier werken ze met cups en oz. en dus kan ik het wel opschrijven voor je, maar ik weet niet of je daar überhaupt iets mee kan dan….

Als ik naar je menu kijkt, vind ik dat je het al knap doet. Eet je iedere dag zo? Je kunt eventueel iets meer melkproducten eten (bakje magere yoghurt of een glas magere melk zou ik doen) en iets in de olie groep. Olijfolie is het beste, dus misschien je tartaar daarin bakken? Dan kom je zo aan de 1800/1900 kcal.
quote:Sophiepapa schreef op 08 januari 2014 @ 23:14:

[...]

Goede vraag.

Onderaan de OP staat dat je BMI niet lager mag zijn dan 17,6. Dat is de BMI van Gisele Bündchen volgens Wikipedia.

In het verleden is er wel eens discussie ontstaan over iemand zijn gewicht en lengte in onze tabel. Naar aanleiding daarvan heb ik een ondergrens ingesteld om discussies dat iemand al licht genoeg zou zijn in de toekomst te voorkomen. Overigens zat degene waarover de discussie toen is ontstaan met haar BMI boven die van Gisele Bündchen.Grappig. Ik vroeg het me ook al af
Hoi, ik ook wel graag mee willen doen!

Ik ben Mileka, huidige gewicht is 67 kilo. Lengte 171 cm. Ik wil graag zo'n vijf kilo kwijt, lukt me steeds maar niet, maar dit lijkt me op deze manier heel helpend,!

Zou ik ook op de lijst mogen geplaatst? Alvasr bedankt!
Welkom Mileka ! Ik zal je gegevens in de tabel zetten.
Met Mileka er bij hebben we 19 leden op de tabel. Ik ga de tabel limiteren op 20 leden. Daar kan Titeke81 nog bijkomen als zij dat wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven