Lijf & Lijn alle pijlers

After holiday, gezonder eten en afvallen!

20-08-2025 15:42 560 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Iedereen heeft na de vakantie wel het idee om weer gezonder te eten en wat kilo’s kwijt te raken.

De zomer periode vind ik altijd een hele lastige i.v.m ijsje/BBQ/borrels maar nu de vakantie weer voorbij is en regio noord nu ook weer naar school gaat willen we hier in huis gezonder eten maar ook weer wat kilo’s kwijt!

Wie doet er mee met afvallen en fitter 2026 in te gaan?

Je mag hier lekkere en gezonde recepten delen! Maar ook je afval struggles, motivatie en je gewicht!

Stel jezelf even voor, als je mee wilt doen!
Je huidige gewicht, doel, lekkerste eten en wie je bent etc.

🍓🍎🍉🥦🥒🍅🍲
beauty32 wijzigde dit bericht op 20-08-2025 16:35
1.27% gewijzigd
Nog een tip; die friteslijn sauzen zijn nu 2e gratis bij de Albert Heijn (bonustip 😄)

55 kg klinkt echt heel netjes wielrenster!

55kg zou ik ergens ook wel willen als ideaal streven, maar dan moet ik wel echt flink aan de bak. Eerst maar richting de 58, dan ben ik al heel tevreden en zie je bij mij denk ik al een heel verschil.

Ai kwikstaart, is het je gelukt niet te snaaien? En nog ziek geworden?
Ik heb ook licht keelpijn en er heerst al verkoudheid in huis, dus ik vrees er voor.

Morgen weer weegdag! Ik kan het niet laten om tussendoor ook weleens op de weegschaal te staan, en op basis daarvan verwacht ik niet dat er nu weer veel af is.
Maar m’n broek zit sinds een paar dagen ineens wel een stuk losse bij m’n bovenbenen lijkt het. Dus ik vind het toch spannend morgen!
Hopelijk gaat het richting de 60,0 en dan moet ik nu ook echt doorzetten om eronder te komen!
Goedemorgen dames!

Vakantie zit erop. Vandaag rijden we naar huis. Morgen weer normaal doen qua eten.
Vrijdag gaan we nog wel uiteten om de vakantie af te sluiten en dan is het echt weer even klaar.

We hebben wel gezond gegeten als in: elke avond koken, boterhammen mee onderweg. We hebben 2x een fish and chips gedeeld, 2 x Deens geluncht (gevulde boekweitpannenkoek en smørenbrod) en verder vooral chips en wat lekkers bij de koffie. Niet heel veel dus (zoals vroeger dus :proud:) en veel gewandeld. Ben benieuwd naar de weegschaal maar ik denk dat ik er volgende week pas op ga staan.
Welkom terug Swampi, en wat netjes dat jullie zelfs op vakantie zelf hebben gekookt en smiddags brood hebben meegenomen.
Filomena ik ben benieuwd wat de weegschaal zegt vandaag bij jou, en hopelijk word je niet ziek.
Die 55 kilo van wielrenster hoef ik niet in mijn hoofd te halen met mijn 1.74, dat woog ik in mijn meest stressvolle tijd. Als ik die foto's terug zie.. overal zag je mijn botten. Ik hou het dus op 65 als streefdoel. En als blijkt dat met bijv. 68 mijn gezicht al invalt dan stoppen we daar.
Ik heb wel het idee dat mijn broeken losser gaan zitten en mijn Shirts lijken ineens langer te zijn geworden, dus er is vast al wat af nu maar ik heb nog niet op de weegschaal gestaan.
Hier nog niet op de weegschaal gestaan na de vakantie, ik zie wel en merk dat ik minder opgeblazen weer ben + ook veel vocht verloren ben. Mijn ringen zitten namelijk weer goed...en eentje is vrij groot weer.

Ik ben aardig in mijn sportmodus, zondag 5km gerend, maandag 5km gewandeld, gisteren gesport in de sportschool. Vandaag staat hardlopen 5km - 6km op de planning.

@Wielrenster: Hoelang ben jij als ik mag vragen als je nu 55kg weeg en je wilt er nog 3kg vanaf? Zou voor mij een ideaal gewicht zijn 55kg met mijn lengte.

@Swampi: Goed bezig! Zo te lezen een goede/healthy vakantie!
@Lizenlotte: Ook goed bezig :D
@Filomena niet gesnaaid, maar wel ziek geworden... echt balen! Tot nu toe lukt het wel om gezond eten vast te houden maar ik beweeg nu natuurlijk niet. Hoop dat er vrijdag toch weer wat af is.
Wat goed trouwens dat je broek losser zit! Op naar je weegdag!

@Swampi welkom terug en goed gedaan op vakantie!

@de rest, lekker bezig! Wat zitten we in een goede flow met elkaar.

Bijzonder om te lezen dat de streefgewichten zo uiteen lopen. Ik ga voor nu voor 75, minder heb ik al een jaar of 10 niet gewogen :)
Dit gaat stom klinken maar met 75 kilo heb ik nog een hele garderobe die past, dus minder hoeft van mij niet eigenlijk, want dan moet ik echt alles opnieuw kopen :lol:
Vanmorgen weegdag, 400 gram meer dan vorige week. Ik baal er wel een beetje van, maar snap het wel. Afgelopen weekend verjaardag gevierd en pizza gegeten, en hoewel ik opgelet heb toch echt wel meer gegeten dan nodig ok af te vallen. Ook nog allemaal taart en chips over, dus dat is extra moeilijk. Daarnaast ook nog ongesteld. Dus we gaan nu voor een beter resultaat komende week!

Jammer Kwikstaart, dat je wel ziek geworden bent! Knap dat gezond eten dan wel lukt. Vooral niet te weinig eten, want je lijf heeft ook energie nodig om beter te worden.

Dat klinkt als een fijne en gezonde vakantie Swampi! Mooi dat je een prima middenweg hebt kunnen vinden tussen genieten van wat lekkers, maar niet alles loslaten.
Lekker bezig allemaal!
Ik heb vandaag zo’n trek. Ik heb nu al boterhammen op om maar niet te gaan snacken.

Dit ben ik zo niet gewend, zal de de kou zijn of toch de vermoeidheid.

De beweging is wel lekker want ik heb al bijna 6000 stappen erop zitten
60,4 kg zei de weegschaal! Dus een halve kilo minder dan vorige week. Dikke prima.

Ik ben 1,61m dus 55kg is een prima gewicht voor mij, maar 58 ook. Toen ik ooit borstvoeding gaf vlogen de kilo’s eraf, toen woog ik 52/53 kg en oogde ik wel echt wat te dun in m’n gezicht.

Ik vind mezelf nu ook helemaal niet dik ofzo, maar heb vooral stevige bovenbenen en een flinke kont in verhouding met m’n lengte. En als ik teveel eet en drink zoals tijdens afgelopen vakantieperiode kom ik ook meteen op die plekken aan.
Dus dat mag wel iets slanker door gematigder te eten en gespierder door oefeningen te doen. En als ik de 58 kg dan bereik zonder dat het me teveel gaat tegenstaan, dan kan ik evt nog wel door naar minder kilo’s.

Nog niet ziek geworden trouwens. Vanochtend wat schor en keelpijn maar dat is weer weggetrokken.
Oeh, Filomena! Bijna de 5 in beeld. Dat lijkt me een fijne mijlpaal. Gelukkig niet ziek geworden! Ja, uiteindelijk gaat het niet zozeer om het gewicht, maar hoe je je voelt en hoe het eruit ziet. Succes!

@Beauty: oh zo naar zijn die dagen dat je onverzadigbaar lijkt. Ik twijfel altijd wat tussen er op een gezonde manier aan toegeven of hard zijn en het negeren. Soms heeft je lijf ook gewoon wat extra nodig, maar ik wil m'n lijf ook niet aan teveel laten wennen. Lastig is dat. Hopelijk lukt het om het aan te pakken zoals jij wilt.

@Maisnon, balen als de weegschaal niet naar beneden gaat. Ook al weet je waar het van komt. Hopelijk lukt het om het nu goed weer op te pakken, ondanks de lonkende koelkast!

@Kwikstaart: ja, die verschillende gewichten vind ik ook bijzonder. Ik ben 174, dus gewichten onder de 60 klinken heel laag voor mij. Maar als je veel kleiner bent dan ik, kan 60 of hoger natuurlijk al een best hoog BMI zijn. En iedereen heeft weer andere doelen: net die laatste paar kilo, of juist aan de start van een flink afvaldoel.

@Plasriccs: fijn dat het alweer een stuk smaller voelt allemaal. Dat is uiteindelijk het belangrijkst.

@lizenlotte: voor jou net zo natuurlijk: als je het merkt aan je kleding, dan ben je goed bezig!

@Swampi: goede reis vandaag! Klinkt als een fijne vakantie, ook op gebied van eten en bewegen.

Vanochtend had ik even een tussentijdse weging: 71,8! Heel fijn om de 1 in beeld te zien, want nu komt de 6 ook echt binnen bereik. Ik ga dus vrolijk verder!

Succes allemaal de komende dagen! 🍀
@plastic ik ben 1.56 en echt wat je noemt een propje. Ik kom van 62/63 kilo na 2 zwangerschappen.

Klinkt als een heerlijke vakantie scampi!

@beauty klinkt goed!

Straks nog even een uurtje fietsen hoop ik. Man ligt kinderen dan op bed. Hier gaat het steady, eet echt wel weinig nu en dat is wennen. Lunch is veelal crackers met huttekase of salade. Avondeten doe ik gewoon met gezin mee. Vanochtend 55,2. Nu flink doorpakken en kan straks echt weer in een kleine bikini (die wel mijn litteken bedekt.
Wat een goede berichten allemaal!

Ik heb toch gewogen vandaag en maar goed ook. Ik woog voor de vakantie 88,4 en nu 89,5. Ik wilde heel graag onder de 90 blijven en dat is gelukt.
Gister onderweg zijn we bij de McDonalds geweest waar ik alleen een bigmac heb genomen. Gister waren we om 18u thuis en ipv pizza halen, zijn we naar de supermarkt gelopen en hebben we een salade gemaakt met krokante kip(vega) schnitzel.

Vanaf vandaag weer tracken. En ik ga vandaag beginnen met start to run with Evy. Dan zou ik ergens in q1 van 2026 zo een 5 km moeten kunnen rennen. Misschien dat ik ook wel mee ga doen dan, met een evenement.
bb14 schreef:
24-09-2025 13:04
Oeh, Filomena! Bijna de 5 in beeld. Dat lijkt me een fijne mijlpaal. Gelukkig niet ziek geworden! Ja, uiteindelijk gaat het niet zozeer om het gewicht, maar hoe je je voelt en hoe het eruit ziet. Succes!

@Beauty: oh zo naar zijn die dagen dat je onverzadigbaar lijkt. Ik twijfel altijd wat tussen er op een gezonde manier aan toegeven of hard zijn en het negeren. Soms heeft je lijf ook gewoon wat extra nodig, maar ik wil m'n lijf ook niet aan teveel laten wennen. Lastig is dat. Hopelijk lukt het om het aan te pakken zoals jij wilt.

@Maisnon, balen als de weegschaal niet naar beneden gaat. Ook al weet je waar het van komt. Hopelijk lukt het om het nu goed weer op te pakken, ondanks de lonkende koelkast!

@Kwikstaart: ja, die verschillende gewichten vind ik ook bijzonder. Ik ben 174, dus gewichten onder de 60 klinken heel laag voor mij. Maar als je veel kleiner bent dan ik, kan 60 of hoger natuurlijk al een best hoog BMI zijn. En iedereen heeft weer andere doelen: net die laatste paar kilo, of juist aan de start van een flink afvaldoel.

@Plasriccs: fijn dat het alweer een stuk smaller voelt allemaal. Dat is uiteindelijk het belangrijkst.

@lizenlotte: voor jou net zo natuurlijk: als je het merkt aan je kleding, dan ben je goed bezig!

@Swampi: goede reis vandaag! Klinkt als een fijne vakantie, ook op gebied van eten en bewegen.

Vanochtend had ik even een tussentijdse weging: 71,8! Heel fijn om de 1 in beeld te zien, want nu komt de 6 ook echt binnen bereik. Ik ga dus vrolijk verder!

Succes allemaal de komende dagen! 🍀
Ja! Nu heb ik mezelf eten gegeten, want voelde me daardoor wel iets beter. Maar wel de gezonde keuzes ipv croissant, koek etc
Swampi dat is best ok toch, ietsje meer dan een kilo erbij na je vakantie.
Succes met het starten met hardlopen!
Wielrenster 1.56 is heel wat anders dan mijn 1.74, dan snap ik dat 55 kilo een prima gewicht is voor jou.
Beauty wat goed van je dat je je lichaam wel wat hebt gegeven, maar voor de gezondere keuzes bent gegaan.
Wielrenster87 schreef:
24-09-2025 13:23
@plastic ik ben 1.56 en echt wat je noemt een propje. Ik kom van 62/63 kilo na 2 zwangerschappen.

Klinkt als een heerlijke vakantie scampi!

@beauty klinkt goed!

Straks nog even een uurtje fietsen hoop ik. Man ligt kinderen dan op bed. Hier gaat het steady, eet echt wel weinig nu en dat is wennen. Lunch is veelal crackers met huttekase of salade. Avondeten doe ik gewoon met gezin mee. Vanochtend 55,2. Nu flink doorpakken en kan straks echt weer in een kleine bikini (die wel mijn litteken bedekt.
Ik ben 1.54m dus kun je zien wat er verschil is in lichamen, want ik zit op de 60KG/59KG. N
@Swampi: Oo zo goed en geloof me na 1 week ben je die 1kg alweer kwijt, is zo vaak vocht. En leuk dat je gaat hardlopen en evenementen zijn leuk! ik heb er dus afgelopen zondag een voor het eerst gelopen en ga hoogstwaarschijnlijk 5oktober er nog eentje doen 5km :) ik ben naar de 10km aan het werken voor een evenement.

Gisteren mijn wekelijke bakje chips (Nibbles en Properchips paprika). Tevens gisteren ondanks de kei erge spierpijn 5km gerent samen met de hond. Ik was doodop daarna...maar voelde heerlijk.

Vanmiddag met de lunch wat weinig gehad maar wel de nieuwe bieslook cottage cheese geprobeerd van de AH en een hele goede aanrader :D

Vanavond staat er op de planning een Tom Kha Kai Gyoza maaltijdsoep (maak ik zelf voor het eerst), ben helemaal gek van Gyoza en zijn ook nog gezond en laag in kcals. Laats een salade ervan gemaakt en was heerlijk.

En vanavond voor de sport 4-5km wandelen met een vriendin, beetje mijn spieren wel rust gunnen :)
Plasticss, ik heb nu de cottage cheese chili, die is ik ook erg lekker 😋
Het is wat het is
Plasticss schreef:
25-09-2025 14:40
Ik ben 1.54m dus kun je zien wat er verschil is in lichamen, want ik zit op de 60KG/59KG. N
Oei….nog een mini :) Dat is ook wel een keer leuk!
Vandaag ging weer heel goed! Krachttraining gedaan en niet gesnaait. Hopelijk morgen nog even wielrennen, want man gaat 4 dagen weg en dan kom ik niet aan sporten toe.

Joppe, waar haal je die kaas?

Eens dat iedereen andere doelen heeft! Na 2 zwangerschappen was ik echt niet fit, daarna heb ik heel hard getraind en een jaar lang streng gelijnd, toen woog in 53/54. Maar toen zag ik er nog 5 maanden zwanger uit helaas door een flinke diastase, het was echt een obsessie. Dat is het na mijn operatie niet meer en nu is het vele meer in balans.
AH Cottage cheese sweet chili #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi595370

Deze is het wielrenster. Lekker op brood, cracker en rijstwafel.
Het is wat het is
Joppie schreef:
25-09-2025 17:30
AH Cottage cheese sweet chili #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi595370

Deze is het wielrenster. Lekker op brood, cracker en rijstwafel.
Is die ook lekker? Twijfelde gisteren om die nog mee te nemen maar dan ga ik die zeker halen.
Plasticss schreef:
25-09-2025 17:51
Is die ook lekker? Twijfelde gisteren om die nog mee te nemen maar dan ga ik die zeker halen.
Ik vind het erg lekker zelfs, doe er vaak ook nog komkommer/ tomaat op.
Het is wat het is
Ik gruwel van de structuur van cottage cheese (zal maar niet zeggen waar ik aan moet denken als ik het zie haha) maar eet het wel als het verwarmt is in een saus, dan is de structuur weg ;)

Ik heb vandaag met kind bananenbrood gebakken. Het rook zo lekker in de oven zei hij. Neemt een hap. Uhm het ruikt lekkerder als het smaakt 😂 leuk die eerlijkheid haha. Denk dat hij een zoete cake had verwacht 😉 ik heb de rest in plakjes ingevroren, want ik vond m wel prima!
@Plastics: ik had het gezien! Zo leuk! Werkt aanstekelijk. Gyoza’s zijn zo lekker!
En fijn van wandelen vanavond. Lekker bezig jij

@huismus: je kunt de staafmixer op huttekase zetten, dan wordt het heel smooth. Doe ik vaak omdat het dan wat lekkerder smeert. Ik kruid het zelf met kruiden of een lepel pesto :)

Hier een prima dagje

2x roggebrood met appelstroop
Bakje frambozen
Cappuccino met een Deens chocolaatje
2 boterhammen met een zakje John west tonijn met twist en een barebells eiwitreep
Lasagne met spinazie (vega) en een ijsje
Cappuccino

Ik zit hiermee aan nog geen 1600 kcal, wat wel prima is zo na de vakantie.
Ik had vanochtend yoghurt met kersen, chiazaad en walnoten.
Vanmiddag linzensoep met een volkoren broodje met geitenkaas.
Vanavond nacho schotel.
Tussendoor twee keer een capuchino en vanavond nog een mini brownie.
Ik zit dan op ongeveer 1400 calorieën.
Het is wat het is
Bij mij zit er weinig variatie in ontbijt en lunch. Op kantoordagen crackers met 30+ kaas als ontbijt, thuis skyr met granola of muesli. Voor lunch twee boterhammen met (rauwe) ham of kaas en thuis vaak gebakken ei, fruitje erbij. Tussendoor een banaan en een mueslireep of rijstwafel. Avondeten is uiteraard wel gevarieerd vlees/vis/vega. Vanavond een restje viscurry met volkorennoedels. Straks mag ik nog popcorn :)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven