Lijf & Lijn alle pijlers

Altijd trek

24-06-2020 09:34 173 berichten
Wellicht heeft iemand wat nuttige tips. Zelf al rondje Google gedaan en dingen uitgeprobeerd, maar het lijkt niet echt aan te slaan.

Punt is: ik heb hele dag door “honger/trek”. Eigenlijk heb ik dit altijd al wel gehad, maar vroeger kwam ik hier niet van aan:) Sinds mijn 29e wel. Afgelopen jaren van 61/62 kilo naar 67 gegaan. Niet shockerend bij een lengte van 1.71. Echter blijf ik langzamerhand wel steeds aankomen. Zijn maar kleine beetjes, maar niet handig als deze lijn zich voortzet de komende 50 jaar :proud:

Zoals nu ook. Vanochtend twee boterhammen met boter en beleg gehad. Na een uur weer trek en een banaan + bruine bol met groentespread gehad. Echter weet ik nu al dat ik dit niet tot 12:00 uur ga volhouden. M’n buik begint alweer (letterlijk) wat te rommelen.

Iemand tips voor vullend voedsel?
Zelf al aantal dingen geprobeerd, maar was niet super succesvol.

- noten (vullen voor een uurtje, maar merk dat ik er extra van aankom)
- yogurt/kwark etc als ontbijt met fruit + muesli, gaat volgens mij zo door m’n maag heen. Na half uur alweer trek.
- gevulde salade voor de lunch. Sta ik rond 3 uur echt te trillen van de “honger”.
Solomio schreef:
28-06-2020 21:39
Wat is er toch gebeurd sinds we allemaal vooral volkrenbrood moesten eten omdat dat lang verzadigde?
Voortschrijdend inzicht.

We weten nu beter. De overheids poging om de boeren aan de gang te helpen na de tweede wereldoorlog zijn we ontgroeit. Het vele brood en de drie glazen melk was op dat moment een oplossing (vonden ze) want je kreeg er dikke kindertjes van. En de boeren hadden afzetgebied.

We, nou ja de meesten, weten nu beter.
froufrou80 schreef:
28-06-2020 21:41
Volkorenbrood is prima en gezond. Beleg het met een combi van groente en magere eiwitten en je kunt uren verder. Van salade krijg je alleen maar sneller een hongerklap, tenzij je er een hoop vet in gooit.
Wat zit er volgens jou precies in brood dan. En magere eiwitten? Je lichaam heeft vetten nodig hoor. En van salade een hongerklap :rofl:
rozekoek1988 schreef:
28-06-2020 21:00
Ik heb 1 dag koolhydraat arm gegeten en dacht dat ik gek werd :rofl: . Honger! Geloof niet dat dat voor mij gaat werken.... Vond het ook behoorlijk op m’n darmen slaan.

Gisteren en vandaag heb ik grotere porties gegeten voor ontbijt en lunch. Dat leek wel iets te helpen. Ontbeten met kwark en noten. Lunch; 3 boterhammen en kom soep. Voor mijn doen weinig tussendoor gegeten. Dit ga ik dus even proberen. Ook het idee dat mijn buik vanochtend platter was (niet door afvallen, maar wellicht wel door minder zooi/suiker).
Dit is toch precies wat gezegd is? De eerste dagen/ week heb je juist meer honger. Dus op basis van 1 dag kun je gewoon niet weten of het voor jou zou werken.
Je kunt ook koolhydraten door je salade gooien natuurlijk, om hem echt gezond te maken. Maar dan kan je net zo goed volkorenbrood eten. 4-5 boterhammen per dag voor een volwassene.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
28-06-2020 21:47
Als je het goed doet is het heel gezond. Puur eten, veel minder zout (er zit enorm veel zout in brood) gezonde vetten, voldoende vitaminen en eiwitten. En ja als je lichaam van de suikers afgewend is kun je prima een aardappeltje eten of een keer volkoren rijst, of gewone :D Volkoren brood bevat niks, is gewoon maagvulling zonder voedingswaarde. Prima als jij daar tegen kan maar als ik TO lees die dus niet. Maagvullen betekend niet geen honger. Als je voedingsstoffen te kort komt blijft je lichaam "honger' houden.
Veel groente, brood vervangen voor salades en voldoende vetten en eiwitten. Ik ken niemand die er geen baat bij had.
Maar hoezo bevat brood niks? Koolhydraten, een zeer belangrijke energieleverancier.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
28-06-2020 21:49
Voortschrijdend inzicht.

We weten nu beter. De overheids poging om de boeren aan de gang te helpen na de tweede wereldoorlog zijn we ontgroeit. Het vele brood en de drie glazen melk was op dat moment een oplossing (vonden ze) want je kreeg er dikke kindertjes van. En de boeren hadden afzetgebied.

We, nou ja de meesten, weten nu beter.
Maar dat is dus in dit geval onzin.

Daarbij worden we volgens mij steeds dikker, naarmate we minder brood eten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Volkorenbrood bevat koolhydraten, vezels, eiwitten, mineralen. Stuk meer voeding dan een bak sla met olie.
Alle reacties Link kopieren
froufrou80 schreef:
28-06-2020 21:58
Volkorenbrood bevat koolhydraten, vezels, eiwitten, mineralen. Stuk meer voeding dan een bak sla met olie.
Bij de anti-koolhydratenmaffia komt deze kennis niet door hoor.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik ben 20 kilo afgevallen en een stuk fitter geworden nadat ik volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum ging eten. Daarvoor jaren lopen kutten met koolhydraatarm. Ik kreeg er alleen maar eetbuien van, meer niet. En brainfog. Was alleen maar met eten bezig de hele dag.
anoniem_180478 wijzigde dit bericht op 28-06-2020 22:02
11.61% gewijzigd
Solomio schreef:
28-06-2020 22:00
Bij de anti-koolhydratenmaffia komt deze kennis niet door hoor.
Om je hersens te laten functioneren heb je koolhydraten nodig, vandaar.
Geen gezond persoon wordt dik van een ouderwets Nederlands eetpatroon met 6- 8 boterhammen per dag met matig beleg, twee keer een stuk fruit, een maaltijd die voor de meerderheid uit aardappelen en groenten bestaan (gekookt, zonder sausjes) en een bakje yoghurt na. Mag je zelfs nog een koekje bij de koffie. Koolhydraten zijn niet duivels.
Alle reacties Link kopieren
froufrou80 schreef:
28-06-2020 22:00
Ik ben 20 kilo afgevallen en een stuk fitter geworden nadat ik volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum ging eten. Daarvoor jaren lopen kutten met koolhydraatarm. Ik kreeg er alleen maar eetbuien van, meer niet.
Ik denk dat uiteindelijk zal blijken dat het nogal persoonlijk is.
Bij mij was het deels vervangen van koolhydraten door eiwitten (op aanraden van de diëtiste, want eiwitten verzadigen langer O_O ) geen succes. Veel meer honger.

Maar bij sommigen werkt het wel heel goed.

Ik erger me vooral aan het feit dat mensen hierin zulke rare ideeën voor waar aannemen en het enige echt wetenschappelijk verantwoorde instituut, het Voedingscentrum, niet geloven.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Meer eten bij de hoofdmaaltijden werpt nu al z’n vruchten af! Moet ongesteld worden= normaal 1,5 kilo zwaarder, maar was vandaag 66,5 i.p.v. 67 :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
28-06-2020 22:05


Ik erger me vooral aan het feit dat mensen hierin zulke rare ideeën voor waar aannemen en het enige echt wetenschappelijk verantwoorde instituut, het Voedingscentrum, niet geloven.
mensen geloven niet graag de wetenschap, want dan moet je accepteren, dat afvallen verrekte lastig is
Mensen geloven graag, dat ze slank blijven omdat ze übermensch zijn
En mensen met overgewicht geloven graag in snelle oplossiingen
De wetenschap achter dik-zijn/blijven is gewoon een moeilijke boodschap, dat horen we niet graag
Alle reacties Link kopieren
rozekoek1988 schreef:
29-06-2020 13:47
Meer eten bij de hoofdmaaltijden werpt nu al z’n vruchten af! Moet ongesteld worden= normaal 1,5 kilo zwaarder, maar was vandaag 66,5 i.p.v. 67 :cheer:
Wat je vooral moet 'leren' is dat je niet per dag resultaat zult zien.
1 dag grotere hoofdmaaltijden zegt nog niks.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
29-06-2020 13:57
mensen geloven niet graag de wetenschap, want dan moet je accepteren, dat afvallen verrekte lastig is
Mensen geloven graag, dat ze slank blijven omdat ze übermensch zijn
En mensen met overgewicht geloven graag in snelle oplossiingen
De wetenschap achter dik-zijn/blijven is gewoon een moeilijke boodschap, dat horen we niet graag
Mensen geloven sowieso steeds minder in de wetenschap, niet allen qua eten en afvallen, ik zie het ook in corona-topics, bij andere ziektes, overal eigenlijk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
29-06-2020 15:11
Wat je vooral moet 'leren' is dat je niet per dag resultaat zult zien.
1 dag grotere hoofdmaaltijden zegt nog niks.
Daarbij lijkt het me ook een goed idee om dat afwegen van ieder grammetje eens een tijd te laten.

Richt je eerst eens op dat hongergevoel en probeer daar meer balans in te vinden. Geef je lichaam de tijd om aan een ander eetpatroon/andere voeding te wennen. Als je zo krampachtig op de weegschaal gaat staan loeren ben je wellicht geneigd om stappen in de juiste richting weer te staken omdat er wat grammetjes bij gekomen zijn. Terwijl je lichaam misschien juist (eindelijk) krijgt wat het nodig heeft.
"Kump ut vandaag neet, dan kump ut murrege"
Ik geloof prima in de wetenschap. De wetenschap is heel duidelijk over overgewicht, de reden dat 50% van de mensen inmiddels overgewicht heeft komt door de gigantische beschikbaarheid van ongezonde voeding en het feit dat veel veel mensen daar geen weerstand tegen kunnen bieden. Te veel eten, steeds minder bewegen. Het is niet zo heel lastig.
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
29-06-2020 17:00
Ik geloof prima in de wetenschap. De wetenschap is heel duidelijk over overgewicht, de reden dat 50% van de mensen inmiddels overgewicht heeft komt door de gigantische beschikbaarheid van ongezonde voeding en het feit dat veel veel mensen daar geen weerstand tegen kunnen bieden. Te veel eten, steeds minder bewegen. Het is niet zo heel lastig.
Plus een veel gestrestere maatschappij, veel meer druk op mensen, afgenomen slaaptijd, en vergeet niet het effect van dit soort simplistische types zoals jij, qua stigmatisering.

Dus je ontkent wel degelijk de wetenschap: overgewicht is veel complexer dan jij weergeeft.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
29-06-2020 17:24
Plus een veel gestrestere maatschappij, veel meer druk op mensen, afgenomen slaaptijd, en vergeet niet het effect van dit soort simplistische types zoals jij, qua stigmatisering.

Dus je ontkent wel degelijk de wetenschap: overgewicht is veel complexer dan jij weergeeft.
We hebben er allemaal mee te maken. Voor mij is die gestresste maatschappij niet anders dan voor jou. Voor een groot deel is het een keuze hoe je ermee omgaat.

Grootste deel is toch echt te veel eten, te veel suikerhoudende dranken, te vaak nog een wijntje/ biertje en toe maar nog een paar bitterballen erbij. Het is die cultuur van altijd meer, elke dag is een feestje, jezelf verwennen met voedsel dat op elke hoek van de straat te krijgen is.

Vroeger namen we een salade mee en zelfbesmeerde boterhammen als we acht uur gingen rijden. Nu zit iedereen bij de Mac Donalds, de normen zijn veranderd. We nemen dan geen klein frietje meer, maar veel friet en een hamburger (xl) en een milkshake en ach nog een ijsje toe.

Dat is er aan de hand, wat normaal wordt gevonden is zo verschoven. En dan niet 1 of 2x per jaar, nee elke week zijn er wel drie festiviteiten en het moet allemaal leuk zijn en gepaard gaan met veel eten en drankjes en toetjes.
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
29-06-2020 19:03
We hebben er allemaal mee te maken. Voor mij is die gestresste maatschappij niet anders dan voor jou. Voor een groot deel is het een keuze hoe je ermee omgaat.

Grootste deel is toch echt te veel eten, te veel suikerhoudende dranken, te vaak nog een wijntje/ biertje en toe maar nog een paar bitterballen erbij. Het is die cultuur van altijd meer, elke dag is een feestje, jezelf verwennen met voedsel dat op elke hoek van de straat te krijgen is.

Vroeger namen we een salade mee en zelfbesmeerde boterhammen als we acht uur gingen rijden. Nu zit iedereen bij de Mac Donalds, de normen zijn veranderd. We nemen dan geen klein frietje meer, maar veel friet en een hamburger (xl) en een milkshake en ach nog een ijsje toe.

Dat is er aan de hand, wat normaal wordt gevonden is zo verschoven. En dan niet 1 of 2x per jaar, nee elke week zijn er wel drie festiviteiten en het moet allemaal leuk zijn en gepaard gaan met veel eten en drankjes en toetjes.
en dat heb jij allemaal niet?

ik wel namelijk, en toch pas ik in mijn mini-maatje
en ja, ben ook al 50
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
29-06-2020 19:03
We hebben er allemaal mee te maken. Voor mij is die gestresste maatschappij niet anders dan voor jou. Voor een groot deel is het een keuze hoe je ermee omgaat.

Grootste deel is toch echt te veel eten, te veel suikerhoudende dranken, te vaak nog een wijntje/ biertje en toe maar nog een paar bitterballen erbij. Het is die cultuur van altijd meer, elke dag is een feestje, jezelf verwennen met voedsel dat op elke hoek van de straat te krijgen is.

Vroeger namen we een salade mee en zelfbesmeerde boterhammen als we acht uur gingen rijden. Nu zit iedereen bij de Mac Donalds, de normen zijn veranderd. We nemen dan geen klein frietje meer, maar veel friet en een hamburger (xl) en een milkshake en ach nog een ijsje toe.

Dat is er aan de hand, wat normaal wordt gevonden is zo verschoven. En dan niet 1 of 2x per jaar, nee elke week zijn er wel drie festiviteiten en het moet allemaal leuk zijn en gepaard gaan met veel eten en drankjes en toetjes.
En dat is dus veel minder een keuze dan mensen denken waarbij het allemaal goed verloopt.

Ik moet bijna lachen om wat je schrijft, je zou eigenlijk eens moeten bekijken wat ik eet en drink: geen suikerhoudende dranken, geen alcohol, altijd brood mee als ik onderweg ben, zelden feestjes, enz. enz.
Tis jammer dat ik echt agressief van jou word.

Hoe iemand op stress reageert verschilt enorm per persoon. Wat dat betreft geeft psychologie echt interessante inzichten.

Van de week las ik weer ergens een artikel over het verminderen van risico op hart- en vaatziekten: gezond eten, stress vermijden, goed slapen.

Gezond eten doe ik, maar stress vermijden en goed slapen? Ik heb een zeer sterk reagerend stress-systeem en goed slapen kon ik als kind al niet.

Dat zijn allebei zaken waarvan bekend is dat ze kunnen bijdragen aan overgewicht.

Dat overgewicht het netto-resultaat is van meer eten dan je verbrandt is natuurlijk obvious, maar de verschillen daarin tussen individuen zijn enorm.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ieder lichaam weer anders werkt. Wat voor de een werkt, kan voor de ander weer niet werken. Over het algemeen is het zo dat mensen die slank zijn en blijven zonder iets ervoor te doen van nature een goede balans hebben qua voedselinname die voor hen precies goed is. Zij houden zonder dat ze het doorhebben op tijd op met eten en vaak zonder dat ze het doorhebben eten ze bv net wat minder of wat minder koolhydraten of ze bewegen weer meer. Deze mensen doen dat automatisch en zonder dat ze het doorhebben. Helaas zijn er maar weinig vrouwen die automatisch deze goede balans hebben. Er is nl overal lekkers te krijgen, het is een veeleisende maatschappij, veel mensen hebben een zittend beroep, soms emo eten en dan zijn er ook een hoop vrouwen die best snel aankomen en moeilijk afvallen. In enkele gevallen zijn er hormonale of medische redenen voor gewichtsproblemen en dan wordt het een nog moeilijker verhaal. Ik denk dat vele vrouwen gebaat zijn de koolhydraten zeer sterk te beperken of in ieder geval langzame koolhydraten te eten bij een of meerdere maaltijden per dag. Wat ook kan helpen is minder maaltijden op een dag maar wel grotere maaltijden per dag. Dan zit je goed vol en krijg je minder snaaidrang. Dan wordt het allemaal veel rustiger. Als ik zelf vaak eet op een dag ga ik steeds meer eten. Door 2 of 3 maaltijden per dag te eten blijf ik mooi op gewicht. Hoewel ik wel mazzel heb snel af te kunnen vallen heb ik helaas van nature soms wel de neiging veel en veel te veel te eten waardoor ik dan wel aan kom. Door minder vaak te eten is dat probleem bij mij opgelost. Geen constante snaaidrang meer, maar wel gewoon lekker eten.

Uiteraard zal TO zelf moeten proberen wat voor haar werkt en een medische of hormonale oorzaak uit moeten sluiten. Wie weet zou deze methode ook wel voor haar kunnen werken. Constante trek is gewoon heel vervelend en moeilijk en het zou fijn zijn als ze het op zou kunnen lossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven