Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
@phips: klinkt trouwens erg lekker van die koekjes! Ook maar es een keer experimenteren. Voor mijn idee (want ik vind het allemaal maar behoorlijk lastige theorie) maar hoe gezond of slecht zijn zo'n koekjes nou eigenlijk?
Wat is er veel geschreven in dit topic: leuk!!!

Wel eerder kans iets te vergeten met het reageren

Welkom hier Phips, leuk dat je erbij bent!

Je koekjesrecept heb ik opgeslagen, ik ben ook dól op koekjes dus komt erg goed van pas

Zoeten ga ik dan doen met agavesiroop of palmsuiker vanwege de bloedsuikerspiegel die laag moet blijven ;)

En honing mag ik officieel niet (van homeopaat, lang verhaal.....).

@pichegru, bedankt voor je tips over het wennen aan rauwe groenten eten.

Ook @rawfoodje bedankt voor alle ideeën om de groenten uit te hollen en te vullen met lekkers, heel inspirerend.

Vandaag heb ik wortels met hummus gedipt, was erg lekker!

Ik denk dat ik komkommer en tomaat op die manier ook nog wel weg kan krijgen en bv. gele paprika.

En @rawfoodje, ook bedankt voor het delen van het hoe en waarom van het voornamelijk rauw gaan eten.

Heel inspirerend.

@trotter, ik drink voornamelijk kraanwater.

Had vroeger ooit zo'n waterkan van Britta maar die heb ik op een gegeven moment weggegooid omdat ik het niks vond met die koolstoffilters of wat was het....aiii, nu wel spijt van.

Het water werd er wel echt zachter en lekkerder door.

Wellicht schaf ik er in de toekomst toch weer eentje aan.

Ik heb het trouwens ook heel druk met constant bedenken wat ik moet eten en dan heb ik van bepaalde recepten net bepaalde dingen niet in huis enzo, pfff, kost best veel tijd en energie (en geld.....).

@Els, goed joh, 6 ons eraf!

Fijn is dat hè als je resultaat ziet op de weegschaal?!

Ik wil trouwens zelf niet meer dagelijks 2 keer op de weegschaal zoals ik de laatste tijd doe.

Mezelf 1 keer per week wegen lijkt me gezonder voor m'n gemoedsrust

De weegschaal is al verhuisd van m'n slaapkamer naar een ander kamertje en de volgende stap is dat ie in de kast verdwijnt en daar alleen even uitkomt die ene keer per week.

Alvast veel plezier in België!

Met het eten komt het vast helemaal goed als ik dat zo lees.

@kwallenbal, ontbijttaart met havermout klinkt lekker!

Ik heb van de week havermout in rijstmelk tot pap gemaakt maar kreeg het maar met moeite weg.

Dus die 'taart' lijkt me wel wat.

Doe je alles gewoon door elkaar of bereid je het op een speciale manier?

@forestelf, klinkt heerlijk, die ovenschotel.

Heb het recept opgeslagen, bedankt voor het recept!

@Essssther, fijn dat je zo'n topdag had!

Het boek van Annemarie Postma is trouwens heel inspirerend, wat een fijn en wijs mens is dat.

Het enige waar ik tegenaan loop is dat je voor het eetplan wat zij voorstelt toch behoorlijk wat moet aanschaffen.

Niet alleen qua voedingsmiddelen maar ook extra's, zoals poeders, potjes en drankjes enzo.

Het wordt volgens mij wel behoorlijk duur als ik het precies zo ga doen.

Dat is wel lastig omdat ik afgekeurd ben en dus van een uitkering leef (ongeveer bijstandsniveau), tja, dan kun je niet alles biologisch gaan kopen en dan ook nog allerlei extra's.

Daar baal ik wel van, kan me daar zelfs over opwinden.

De goedkoopste voeding is tevens de meest ongezonde :(

En de mensen die (zoals ik) bv. door ziekte niet kunnen werken en dus een uitkering hebben kunnen daardoor niet zo gezond eten als ze misschien zouden willen.

@siesa, ik heb ook gojibessen.

Echt heel lekker vind ik ze niet, tenminste niet om zo te eten.

Door een smoothie ofzo vind ik ze wel te doen.

De bietenmierikswortelspread had ik ook gehaald n.a.v. dit topic maar ik verbrandde zo ongeveer m'n mond, hahaha.

Ik ben niet gewend pittig te eten, kan er ook niet zo goed tegen, en ik vond dit behoorlijk pittig.

Wel lekker om als smaakmaker door bv. rijst/bonen salade te mengen.

Wat het aankomen betreft: ik weet niet wat je precies eet op een dag dus dan is het moeilijk te zeggen hoe het komt.

Zelf snoep ik nog iets teveel en eet ik ook nog best veel brood en dat merk ik meteen op de weegschaal.

Eerst wat afgevallen maar nu weer ietsje aangekomen.

Eet jij nog (veel) brood?
Ik heb ook de gedroogde goji bessen, meestal doe ik ze ergens in, dat ze kunnen weken. Best oke en ze zijn heel gezond. Maar niet super lekker ofzo.
Van welk merk is die bieten mierikswortel spread? Ik heb wel appel mierikswortel spread. En pittige paprika, die vind ik ook lekker.
Waar kopen jullie rijstmelk? En zit dat in een pak of fles?

Phips, leuk, je koekjes recept. Ik maak ook met zo'n soort recept havermoutkoekjes. Simpel, maar lekker!
Goedemorgen! Wat zal ik eens gaan ontbijten? In ieder geval een smoothie/shake met spinazie en peer en...?
Goedemorgen! Allereerst natuurlijk hartelijk welkom Phips, gezellig dat je ook meeschrijft! Verder was ik blij verrast om zoveel nieuwe berichten te zien, leuk!

Gisteravond zouden we zoals ik al verteld had bij mijn schoonzus gaan eten. Gelukkig had ze het simpel gehouden. Vooraf had ik al een roggeboterham met avocado en tomaat gegeten, zodat ik alvast een klein bodempje had. Ik kon dus prima van de hapjes die voor het eten op tafel stonden afblijven, ik heb alleen een paar (geroosterde, gezouten) cashewnoten op. Daarna een simpele maaltijd: soep met brood met lekkere kaasjes. Ik heb een bord courgettesoep gegeten (erg gezond, want versgemaakt) en (teveel) sneetjes bruin stokbrood met roomboter en met port salut. Ik heb netjes de hele avond alleen maar water en thee gedronken (man blij, want die kon dus een wijntje nemen omdat ik sowieso terug zou rijden) en ik heb ook de taart die we als toetje kregen afgeslagen. Ik had wellicht minder stokbrood moeten eten, maar hé, het moet ook geen ramp zijn als ik een keer iets minder AA-proof eet, dan houd ik het makkelijker vol dan wanneer ik altijd alleen maar volgens haar principes zou eten. Wel veel te laat thuis (file op de terugweg, zucht, dus ik rolde pas na enen m’n bed weer in), en nu dus een beetje brak omdat de wekker natuurlijk wel weer om half zes begon te piepen.

Vanochtend begonnen met een glas spinazie-komkommer-tomaatsap, en zo meteen eet ik kwark met muesli en banaan. Voor de lunch heb ik een salade gemaakt van spelt, kikkererwten, witlof en een gekookt ei, en voor tussendoor heb ik komkommer en hazelnoten bij me. Ik heb nog geen idee wat ik vanavond eet. Ik lees hier weer een heleboel lekkere dingen, dus misschien laat ik me wel inspireren.
Poeh siesa, ik durf daar geen uitspraak over te doen..... Volgens mij zijn ze niet ongezond, er zitten alleen ongeraffineerde natuurzuivere produkten in, weinig vet, niet te zoet.... Maar je moet niet in een keer alles opeten, ik denk dat daar bij ons thuis de zwakke schakel zit;-)

En inderdaad (ik weet niet wie het schreef, ben mobiel) gezond eten kost veel geld. Ik koop niet alles biologisch, dat is niet te betalen. En inderdaad: als je ziet hoe weinig al die troep in de supermarkt kost, zo erg.... En wat krijg je dan? E nr 1 t/m 500, eet smakelijk!

En ik ben ook niet zo van strikt van alles volgen, maar het principe van zo zuiver mogelijk eten ben ik helemaal mee eens. Ook als ik naar mijn kinderen kijk: ze mochten kiezen wat we gaan eten vanavond: fruitsalade, salade, courgette, aubergine, paprika op de cobb gegrild, tahoe van de cobb, zelfgebakken stokbrood en de groentemuffins van mijn dochter met zelfgemaakt bananen-sojaijs toe.

Nou, dan ben ik wel heel tevreden want er zit niets ongezonds tussen volgens mij. Of het allemaal AAproof is weet ik niet, maar dat maakt me dus niet zo erg uit.
Het aankomen ken ik, siesa.

Ik vind het ook lastig om de balans te vinden. Ik heb hem ook nog niet gevonden.

De afgelopen dagen heb ik 2 maaltijden gegeten en verder veel sap.

Vandaag begonnen met een schapenyoghurtje met zelfsamengestelde muesli en een banaan.

Ik wil niet dat mijn lichaam in de spaarstand gaat, zoals essssther zei.

Ik kijk even hoe het vandaag gaat. Straks weer een groene smoothie maken.

Morgenochtend naar België, daar eerst de tuin afzetten voor mijn takkie en dan boodschappen doen. Er zijn 3 biologische winkels in de buurt, dus dat komt wel goed!
Nog even reageren op phips: inderdaad balen dat je niet kunt kopen wat je graag wil eten. Je hebt helemaal gelijk. Ongezonde dingen zijn vaak goedkoper dan de gezonde variant. Bijvoorbeeld mager vlees en magere vleeswaren.

Ik kan me goed voorstellen dat mensen de goedkopere variant kiezen. De inhoud van de portemonnee is niet ontoereikend.

Ik probeer zoveel mogelijk biologisch te kopen, maar merk dat de huishoudpot een stuk sneller leeg is!

Vanavond wordt het een stuk zalmfilet, denk ik. Deze is ook niet biologisch, vrees ik.

Verder weet ik het nog niet.
@nachtpaars: vond je de bietenmierikswortelspread zo pittig ja? Ik vond het meevallen. Was trouwens van de Nieuwe Band dus mss ook per merk verschillend. Jij hebt dus af en toe roze salades? Denk dat mijn vriend dan helemaal gek van me wordt als ik hem roze eten voor ga zetten;)

Ik was een échte broodeter. Mijn ochtendbrood heb ik vervangen door muesli en mijn middaglunch zijn meestal 2 sneden speltbrood en/of crackers (af en toe een salade van quinoa/gierst oid). Dus voor mijn doen erg weinig brood maar bevalt eigenlijk best prima.

Ik koop steeds meer biologisch en probeer daarmee zo efficient te koken. Groenten en fruit vind ik helaas echt té onevenredig duur dus daar begin ik niet aan. Kreeg toevallig wel de tip dat ze in Duitsland bij de Aldi zeer volledige biologische groenten en fruit verkopen? En aangezien ik dicht bij de grens woon wil ik dat wel eens gaan bekijken.

Mijn menu van vanavond word een omelet met groenten en tofu en een salade van watermeloen, feta, basilicum en rode ui (schijnt superlekker te zijn!). Smakelijk iedereen!!!
Je salade klinkt in elk geval erg lekker, siesa!
@siesa, bij de lidl in Duitsland ook! Rode ui is echt heerlijk, ik heb het in mijn minimoestuintje staan, echt lekker een ui, waarbij de tranen in je ogen springen als je hem schoonmaakt!

Wij kopen het meel biologisch en een deel van ons broodbeleg. En koffie, thee en sojamelk. Trouwens, als je aan de grens woont: ga ook eens naar de DM, hebben ze ook heel veel biologisch tegen hele redelijke prijzen. Onze auto hangt altijd een beetje achterover als we weer in Duitsland op vakantie zijn geweest....
Biologisch vlees vind ik in verhouding weer niet zo duur. Alleen kip misschien wel. Maar er zit echt minder water in, dus je houd meer vlees over.
quote:xJanna schreef op 26 juli 2012 @ 02:16:

Van welk merk is die bieten mierikswortel spread? Ik heb wel appel mierikswortel spread. En pittige paprika, die vind ik ook lekker.

De 'mijne' is van 'Zwergenwiese'.

Ik heb er momenteel ook de paprikaspread van en die vind ik ook lekker.

quote:xJanna schreef op 26 juli 2012 @ 02:20:

Waar kopen jullie rijstmelk? En zit dat in een pak of fles?

Ik vind die van Lima het lekkerste, die zit in een pak.

Koop ik bij de reformwinkel.
@siesa, kan inderdaad per merk verschillen misschien, die bietenmierikswortel.

Het merk dat ze hier verkopen is 'Zwergenwiese'.

De rijst-mungbonensalade van vorige week was inderdaad wat roze gekleurd.

Mijn vriend en ik wonen niet samen en hij eet sowieso niet van 'dat soort dingen' (is een aardappelen-vlees-groenten-eter).

Dus wat voor kleur mijn eten heeft maakt hem niet uit
Jammer dat ik niet dichtbij de Duitse grens woon want klinkt goed, biologische betaalbare groenten bij de Aldi en Lidl daar.

Biologisch vlees vind ik qua prijs ook wel meevallen t.o.v. het niet-biologische, behalve inderdaad de kipfilet.

Zag laatst bij de AH kipfilet voor 4 euro zoveel en ongeveer dezelfde hoeveelheid maar dan biologisch was 10 euro zoveel!
Welke muesli eten jullie trouwens?

Ik heb een zak gekocht van Zonnatura en volgens mij is die best gezond.

Biologisch, ongezoet en alleen met granen, noten en zaden en wat rozijnen.

Die ga ik nu in de bio yoghurt doen met wat fruit, lekker!
Zo, net een sneetje speltroggebrood op met een heel klein beetje roomboter en wat schspenkaas.

Ik had zo'n trek in brood! En het was heerlijk!

Verder ook nog een sapje gemaakt van ijsbergsla, spinazie, een appel, perenmangosap en water.

Ik stel mijn muesli zelf samen. Ik heb losse zakjes met zonnebloem- en pijnboompitten, sesamzaad, gojibessen, gebroken lijnzaad, speltvlokken, cranberries en een zakje ongebrande nootjes.

Ik doe in een schaaltje van alles een klein beetje, dan wat kaneel erover en de yoghurt/kwark erbij.

Cranberries doe ik er niet zo vaak in, alleen als ik geen vers fruit doe.

Wat aardbeien, frambozen of banaan liggen meestal als eerste in mijn schaaltje.
@phips: dat wordt dus shoppen bei die nachbarn! Misschien dat ik vanmiddag wel even rijd, heb toch vrij.

@nachtpaars: ik heb allerlei zakjes in mijn la staan en daarmee stel ik zelf mijn muesli samen.

- omegamix van de tuinen (div zaden en pitten)

- havervlokken

- lijnzaad

- hennepzaad

- ongebrande amandelen die ik eens in de zoveel dagen in de pan mik zodat ze bite krijgen

- gedroogde cranberries

- gedroogde abrikozen

Liefst nog wat vers fruit erin en dan eet ik het met volle yoghurt. Ik wil er niet aan om iets anders te eten..
quote:xJanna schreef op 26 juli 2012 @ 12:38:

Biologisch vlees vind ik in verhouding weer niet zo duur. Alleen kip misschien wel. Maar er zit echt minder water in, dus je houd meer vlees over.De prijzen vallen me inderdaad ook mee. En bij ons in de supermarkt is 8 van de 10 keer wel iets aan de datum en dus voor de helft. Dit vries ik dan in. Dus qua vlees ben ik echt niet duurder uit.
Ik heb al een heleboel gegeten vandaag!

Groentesap

gerst-desemboterham met roomboter en geitenkaas

broodje tonijnsalade (helaas niet heel gezond, gewoon bij de kantine)

Zelfs een prince-koek

thuis honger dus een omelet van 3 eitjes gemaakt, met wat gorgonzola en een paar tomaten

daarna een chocolademilkshake gemaakt met de kinderen: bananenstukjes in de vriezer, later veel cacaopoeder erbij, wat melk, kokosolie en in de blender maar. Was echt ontzettend lekker! Nu dus wel aardig verzadigd, het is pas 3 uur.

Vanavond de volkoren spagghetti en de bolognesesaus die ik eerder deze week gemaakt heb, dan kunnen we lekker even naar de speeltuin straks nog.
Oh mensen.. vandaag heb ik het even lastig! Ik heb zin in salades en heerlijke speltboterhammetjes belegd met gezonde dingen... verder erg last van mijn darmen en een borrelende buik. Bah :(

Maar we houden vol! Gelukkig morgen een leuke dag, met als eerste de bezorging van mijn iPad :D Kan ik voortaan daarop forummen, haha!
Ah, moeilijk essssther Maar je bent al een week bezig, het grootste deel zit er al op. Bikkel!
Go Estherrrr!!!! You can do it!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven