Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
@siesa die dadelballetjes klinken heerlijk!

Gisteren zelf cake-jes/koekjes proberen te bakken en zelf wat geknutseld met het recept omdat ik niet precies alles in huis had.

En het bakpoeder vergeten.......daar kwam ik pas achter toen ze al in de oven stonden.

Resultaat: een hap zand met chocoladesmaak

Volgende keer toch maar wat preciezer het recept volgen.
@phips Ik denk dat iedereen het vol kan houden hoor, het is mentaal zwaarder dan lichamelijk, na de eerste paar dagen dan. Vandaag ging ik met vriendlief shoppen (ik pas geen zomerkleding meer en hij ook niet en aangezien we op honeymoon gaan wel fijn om wat te hebben ;)) en toen moest hij op een gegeven moment wat eten. Dan zit je er wel even een beetje zielig tegenover. Maar het valt mij n totaal gezien echt enorm mee, dus ik geloof wel dat iedereen dit kan! Overigens dronk ik al wel elke dag groentesap, al was dat wel altijd hetzelfde recept. Aan die groene sapjes met spinazie, snijbiet en/of peterselie moest ik wel even wennen!
@essssther, gefeliciteerd alvast met jullie trouwen! Toch vind ik het knap van je!

Op vakantie hebben we wel eens groentensap gekocht (ja, inderdaad, weer Duitsland) maar ik kreeg het niet weg, ik werd er gewoon misselijk van. Dat had ik vroeger ook al met tomatensap terwijl ik gek ben op tomaat. Maar ongetwijfeld is zelfgemaakt heel anders van smaak. Voorlopig hou ik het nog maar even bij m'n peentjes uit eigen tuin (zijn heerlijk zoet, knapperig en zo leuk vooral!)
Peentjes zijn toch ook groenten? Dus dan drink je het eigenlijk al! ;) Als je meer wilt proberen, bieten geven een lekker zoet sap, combineren ook goed met wortels. Komkommer en tomaat is ook lekker en inderdaad compleet anders dan uit een pak. Je kunt op het begin er ook fruit aan toevoegen om het zoeter te maken en dat steeds verminderen.

Laatste dagje hier! Zei net al tegen vriend dat als mijn agenda het had toegestaan ik er nog wel een paar dagen aan vast had geplakt denk ik. Maar lukt helaas niet, want het afbouwen kost ook wat tijd. Eerste paar dagen alleen maar groenten en fruit eten, om te zorgen dat mijn lichaam weer went aan vast voedsel.
Laatste dag alweer, essssther! Goed gedaan, hoor!

Ik zou inderdaad maar rustig aan doen de komende dagen wat eten betreft.

Ik zit lekker in België en het gaat prima! Gisteren wel uiteten geweest: gebakken zeetongetjes (in roomboter gebakken) en wat frietjes op. En als toet een Dame Blanche. Het was heerlijk!

Vanmorgen even op de weegschaal gestaan (heel erg, maar ik had hem meegenomen...) Vergeleken met woensdag weer 4 ons eraf. Het gaat dus best goed. Fijne dag allemaal.
Lekker genieten els in belgie! En fijn dan ook om te zien dat je dus best uit eten kunt gaan zonder dat het meteen iets doet op de weegschaal, in tegendeel zelfs ;) Ook ik stond vandaag even op de weegschaal, was vanochtend bij mijn ouders. Vier kilo eraf door de sapjeskuur, dus dat is dan weer mooi meegenomen!
Esssssther ik vind het héél knap en goed van je! Heb je ook tonnen meer energie? Succes met afbouwen.

Ik zit aan m'n groene smoothie, een variatie op jouw 'mean grean'. Met rucola ipv spinazie, want die hadden ze niet biologisch bij de AH. En maar een klein stukje bleekselderij en 2 appels voor mij als beginner. Eerst 1 appel maar snel een 2e bij gedaan. Ik weet toch niet of ik dit elke dag wil drinken....duurde lang voor ik het weg had. De volgende keer probeer ik apple-carrot-beet. Het klinkt wel dat uit de slowjuicer echt veel lekkerder is dan uit de blender omdat het meer sap is. Wat was jouw dagelijkse sapje voordat je aan de sapkuur begon?
@Essssther: laatste dag alweer! Petje af hoor.

Wow, 4 kilo eraf, dat is natuurlijk wel een hele fijne bijkomstigheid van zo'n reinigende sapkuur!

En geweldig dat je nu in totaal 3 maten bent afgevallen, dat zal inderdaad leuk shoppen zijn geweest!

Wanneer ga je trouwen?

@ayli, ik ben ook nog een 'beginner' met groene smoothies (m'n 4e week denk ik ongeveer), maar wat jij opschrijft zou ik ook niet wegkrijgen denk ik......

Sowieso geen bleekselderij voor mij er meer bij......één keer gedaan maar ik vond het te overheersend.

Probeer toch eens spinazie (ongeveer 100 gr.), een banaan en een ander stuk fruit zoals appel of nectarine of een stuk ananas en een halve liter water.

Die is goed te doen vind ik en dan kun je er een beetje aan wennen.

Ik heb alleen een blender dus helaas kan ik geen sap van bv. wortels maken.

Ze zouden wel in stukjes in de blender kunnen maar dan krijg je toch een dikkere structuur, meer pulp.

Die appel/biet/wortel klinkt wel lekker maar die zal vooral lekker zijn uit een juicer vermoed ik.
@esssther, ja inderdaad, knabbelsap!

@els, mooi dat het goed gaat en dat je het naar je zin hebt! Af en toe iets anders zal toch geen kwaad kunnen? Je moet ook leven!

Hier alles zijn gewone gangetje, in het weekend kookt mijn man altijd, niet altijd even lijnvriendelijk maar altijd erg lekker! Nu is ie soep aan het koken en daar ben ik gek op.

Door de weeks weer braaf.... Zo houd ik het tenminste redelijk vol zonder uitspattingen. En of de weegschaal ook nog gaat meewerken zie ik dan wel weer. Het lijkt mij in ieder geval belangrijk om regelmaat in je gezonde "voer" te hebben. En als straks de kinderen weer op school zitten fiets ik ook weer heel veel, dat mis ik nu eigenlijk wel. Misschien straks een rondje...
@nachtpaars, die sapjes met veel fruit lijken me veel lekkerder.. maar Amber schrijft dat vruchtensappen te weinig vezels hebben waardoor suiker meteen je bloedbaan inschiet en je bloedsuikerspiegel ophoog slaat.

Groentesappen bevatten minder suiker en als je ze aanlengt met bladgroenten zit het vol vezels.... Het liefst wil ik sapjes maken met alleen appels erbij en geen ander fruit want ik heb ook gelezen dat je fruit (behalve appels) beter niet kan combineren met ander voedsel. Hoe denken jullie hier over?

Vandaag nog niet lekker gegeten :( Eerst een mean grean sapje en toen warme quinoa met bietenspread, feta, pompoenpitten en kokosolie. Was een recept van iemand hier maar ik vond het eerlijk gezegd niet zo lekker. Smaken verschillen. Nu ga ik denk ik stukje zelfgemaakte chocola pakken....
Zo, daar ben ik ook weer eens. Ik heb een druk weekend achter de rug, dus weinug tijd gehad om mee te schrijven. Er is weer lekker veel geschreven!

Iemand vroeg hoe de Japanse pizza bevallen was. Ondanks dat het niet een echte okonomiyaki was (in Japan zaten er noedels en kaas door) smaakte hij toch prima. Ik had 'm, bij gebrek aan witte kool, met spitskool gemaakt, en er pittige broccoli met cashewnoten bij geserveerd. Het smaakte erg goed bij elkaar.

Gisteravond hebben met stamppot rauwe andijvie gegeten, met zongedroogde tomaatjes en cashewnoten erdoor, en met bloemkoolpuree i.p.v. aardappelpuree. Het was even wennen, die bloemkool, maar niet vies.

Vandaag aten we roergebakken groenten met zelfgemaakte pindasaus. Normaal goi ik altijd gula djawa door de pindasaus, maar ik probeer zo lang mogelijk geen suiker te eten, dus ik heb de saus nu ook zonder suiker gemaakt. En dat smaakte ook prima!

Essssther, petje af hoor, dat je het hebt volgehouden! Voelde je je ook echt energieker de afgelopen tijd? Rustig weer opbouwen nu, anders vliegen de kilo's er weer bij misschien.

Els, je weegschaal mee op reis? Zo erg ben ik zelfs niet! Ik moet mezelf wel beheersen om me niet vaker dan 1x per week te wegen, en zelfs dat lukt niet altijd, maar ik vond het wel heel rustig toen ik me laatst in Oslo (waar ik dus voor die cursus was) niet kon wegen. Ik heb toch al het gevoel dat ik hele dagen met dat eten bezig ben, dan is het wel fijn om ook niet nog eens met m'n gewicht bezig te hoeven zijn.

Qua sapjes: ik gooi meestal ook nog wel fruit door m'n sap. Vaak een appel, vorige week nectarine, omdat ik die toevallig in huis had, en vandaag zelfs meloen, omdat die al behoorlijk rijp lag te worden. Spinazie-meloensap dus, ik vond het erg lekker, ook al is meloen erg (te) zoet. De keren dat ik geen fruit door het sap had vond ik het minder lekker (ik ben een zoetekauw), of zat er heel veel komkommer of wortel door zodat het erg fris of juist wat zoetig smaakte. Ik heb nog geen sap van bietjes gemaakt, dat kan ik binnenkort ook wel weer eens proberen. Gebruiken jullie daar rauwe bieten voor?
O ja, dat vergeet ik bijna nog. Gisteren hebben we weer een kilometer of acht gewandeld. Ik begin er lol in te krijgen! Helaas verstapte ik me waardoor ik weer vreselijk last van mijn kuit heb. Die blessure was dus toch nog niet helemaal over. Ik hoop dat het geen zwakke plek blijft, want we hebben al allerlei plannen voor mooie wandelingen, en misschien zelfs voor een wandelvakantie waarbij we van hotel naar hotel wandelen (als we nog wat meer getraind hebben).
Geen "AA"-er (nog niet) maar wel wat ervaring met sapjes. Dit is mijn favoriet:

- 1 rode paprika

- 1 sinaasappel (of rode appel mag ook)

- 5 worteltjes (in kleine stukjes gesneden)

- snufje kaneel

- druppeltje citroensap om het fris te houden.

Erg lekker!
@trotter wow, wat sportief weer! Goed hoor. Ik ben helaas geen wandelaar, vooral mijn vriend vindt dat jammer. Hij maakte vroeger altijd van die wandelvakanties, schijnt geweldig mooi te zijn. Ik hoop voor je dat je blessure meevalt! En ja, ik gebruik gewoon rauwe bieten, even goed schoonboenen en in wat kleinere stukjes snijden. Geeft heerlijk sap! Wel apart kleurtje ;) En om op je vraag antwoord te geven: ik heb een enorme bom energie! Vandaag de hele dag druk geweest en ik heb ben nu nog steeds super energiek. Voel me echt zoveel beter dan ervoor! Het was best zwaar af en toe, maar ik vind het het echt waard!

@phips zelfgemaakt sap is echt totaal anders, bijvoorbeeld versgeperst tomatensap. Dat uit een pak is een soort dikke substantie (net een dun soepje), sap is veel lichter en smaakt ook echt naar tomaat. Als je een sapcentrifuge hebt, gewoon een keer doen, je kunt het altijd proberen ;)

@ayil je kunt eerst beginnen met 50/50 als je groentesapjes echt niet lekker vindt en vervolgens iedere dag afbouwen, totdat je op ongeveer 80/20 zit. Overigens doe ik er ook vaak geen vrucht bij, ligt een beetje aan het sap. Nogmaals (ik heb het al vaker gezegd hier) op www.jointhereboot.com kun je het plan 3-day Quick Reboot downloaden, daar staan enorm veel sapjes in, waar je veel inspiratie uit kunt putten! Overigens zijn de andere 'plans' ook aan te raden, ik haal er nu heel veel recepten uit voor groente.

Zo! Laatste sapje zit er officieel in en zoals gezegd voel ik me super! Denk dat ik dit wel vaker ga doen. Voor morgen staat het ontbijt (in de oven gegaarde appels en kersen, met kaneel) nu in de oven en ik heb al twee dressings gemaakt die ik morgen bij salades ga eten. Beide van de eerder genoemde menu's en ze roken echt goddelijk! Voor morgen wel heel veel klaarmaken om mee te nemen naar werk alleen, kom daar als een soort pakezel aan...

Dank aan jullie voor de steun de afgelopen paar dagen, zeker op de moeilijke momenten was dat echt heel fijn!!
Topic wat sommige van jullie misschien ook wel leuk vinden.
@xjanna: topic had ik ook al gezien ja. Toch altijd interessant die discussies over het wel/niet slecht zijn van e-nummers.

In het topic ook een link naar een site met een merkenlijst van suikervrije produkten. Misschien handig voor diegenen die het interesseert:

http://www.moween.eu/evrij/informatie.html

Geeft het mss ook ergens een merkenlijst van gifvrije produkten (iig suikervrij én e-nrvrij)? Ik merk dat ik het nog steeds lastig vind om te bepalen of een produkt wel/niet verstandig is.

Wie kan me vertellen hoe het zit met biologische rietsuiker? Ik koop regelmatig bio-produkten (zoals pindakaas en chocola) waar dit in zit. Maar hoe goed of slecht is dit nou? Google geeft me geen duidelijk antwoord.

Zometeen aan de zoete-aardappel-mash met gegrilde groenten en bioworstjes!
@siesa, ik doe dat vaak gevoelsmatig: pindakaas met suiker (en sowieso suiker als toevoeging in wat voor produkt dan ook) vind ik zo idioot dat ik dat gewoon niet koop. Te meer daar er ook bv pindakaas zonder suiker te koop is.

Het komt er wel op neer dat ik dus steeds meer zelf maak of niet gebruik. Deels komt dat ook door mijn zeer allergische kind, thuis moet hij zo gewoon mogelijk mee eten, dus eten we met z'n allen bepaalde dingen aangepast.

Zo eten we hier in huis dus eigenlijk al heel veel jaren heel "basic" en komt rotzooi de deur niet in. Als mijn man of ik op werk iets anders eten, traktaties bijvoorbeeld, slaan meteen onze darmen op hol: we zijn het niet meer gewend en we vinden het ook niet meer lekker.

Grappig is met verjaardagen: de taart mag ook mijn kind eten, op een feest in ons huis is hij geen uitzondering. Maar familieleden vinden dat maar niks natuurlijk. Dus zeg ik dat het gewone suikerrijke ongezonde taart is, en ze willen graag nog een tweede stuk!

@essther, ik heb geen sapcentrifuge, kan je het ook gewoon pureren? Anders blijf ik voorlopig maar rauw eten, dat doe ik sowieso al graag.
Janna, ik had dat topic vanmiddag al gezien, inderdaad een interessant topic! Ik schreef het daar al; toevallig heb ik gisteren al m'n voorradkasten uitgemest, en daarbij heel veel dingen weggegooid die niet AA-proof zijn en die vol zitten met E621, suiker en/of zoetstoffen. Tenminste... alleen de dingen die over datum waren heb ik weggegooid, andere dingen zitten nu in een grote tas die klaarstaat voor m'n moeder. Ik wil bijvoorbeeld geen tarwebloem, volkoren (tarwe)macaroni of broodbakmix meer omdat ik de hoeveelheid tarwe die ik weet wil beperken, terwijl het verder natuurlijk nog prima spul is. Wel heb ik nog wat doosjes snelklaaraardappelpuree en een aantal soorten zoet beleg gehouden, voor mijn man. Ik ontdekte een hele voorraad bonen, dus daar kan ik voorlopig nog wel mee vooruit. Ik heb weer een beetje ruimte in m'n kasten, en weet nu bovendien dat ik de komende weken alleen wat zuivel, brood, eieren en heel veel groenten hoef te kopen.

Vanavond weer een klein beetje uit de band gesprongen met een klein bordje ovenfriet - en een grote salade met sla, wortel, avocado, eitenkaas, zonnebloempitjes en een dressing van walnootolie en walnootazijn.
Haaai dames!

Ik heb zaterdagavond weer heel lekker gebbqt, niet ongezond (heel veel groente en wat puur vlees) alleen te veel... zo'n vreselijke last van mijn maag en darmen gehad! Dat doe ik niet meer snel. Gisteren bij een vriendin geweest die ook AA bleek te eten! leuke verrassing en dus gezond gegeten. Vandaag:

lauw water

groentesap (zonder fruit en was toch heel lekker)

havermout met stukjes nectarine, pruim, appel en banaan

tussendoor 2 rijstwafels met bietenmierikswortelspread

salade met kipfilet en gegrilde groente die over waren van de bbq, met citroenrasp en knoflookolie, verder quinoa en zwarte bonen uit blik, heel lekker!

tussendoor: appel, handje pistachenoten, rijstwafel met cashewnotenpasta

avondeten: paar gebakken aardappeltjes, wortels, tuinbonen, klein stukje rundvlees

nu: pure chocola (56% ofzo, AH- merk) en weer een rijstwafel met pindakaas. Had best trek vandaag maar toch redelijk gezond doorheen gekomen. En ik ben weer afgevallen!

Misschien hebben jullie nog tips voor mij. ik ga twee weken kamperen binnenkort en ik zoek naar manieren om toch een beetje gezond te kunnen blijven leven. Ik blijf denk ik op het campinggasje havermout voor het hele gezin koken 's ochtends. Maar ik zoek vooral advies voor basic dingen die ik mee moet nemen (ga ervan uit dat ik daar geen natuurvoedingswinkels kan vinden). Ik dacht aan mungbonen (korte kooktijd), quinoa (idem) en couscous (nog makkelijker). Of natuurlijk gewoon bonen uit blik ofzo. Wat raden jullie me aan om mee te nemen?
Dat hele idee van e-nummervrij eten is natuurlijk wel onzin trouwens he, heel veel perfect gezonde ingredienten hebben ook een e-nummer. E-nummers waren gewoon handige codes voor die voedingsstoffen die op Europees niveau zijn goedgekeurd. Het betekent echt niet dat het per se chemisch of ongezond is (en sommige stoffen die synthetisch te produceren zijn zijn identiek aan de natuurlijke). Er zit ook echt heel veel ongegronde angst onder de verhalen over e-nummers. Als je iets niet wilt eten, prima natuurlijk, maar sommige dingen kosten zo vreselijk veel moeite en leveren zo weinig gezondheidswinst op (of helemaal geen) dat je je energie en geld beter anders kunt gebruiken, bijv. door veel groente te eten (bewezen groot gezondheidseffect) en zaken als kokosolie, zaden, pitten etc. goed te eten, of geen suiker meer te eten. Verder gewoon een beetje makkelijk in het leven blijven staan: AA geeft ook aan dat je 20% van je voeding best mag rommelen of ongezonde dingen eten. Ik denk dat gezond willen leven vaak heel makkelijk omslaat in een beetje fanatiek worden daarin (zie ik bij mezelf, haha) en een beetje krampachtig worden.

Ik ga morgen denk ik het blauwebessen cake-recept maken, maar dan als muffins. Of weten jullie nog een ander briljant recept met blauwe bessen? Heb ze zaterdag in de biowinkel gekocht (rib uit mijn lijf!) en wil ze niet laten verpieteren.
Dag allemaal, lekker veel bijgeschreven weer. Zo te horen is iedereen goed bezig. Heb die discussie over E-nummers even doorgenomen, maar ook hier zie ik vaak door de bomen het bos niet meer. Ik let wel op wat er in de potjes zit die ik koop (zoveel is dat tegenwoordig niet meer) en vrijwel alles daarvan koop ik bij de natuurvoedingswinkel. Tsja, en af en toe ziet er iets van rietsuiker in, dat neem ik dan maar even voor lief ;)

Was toch best apart om vanochtend weer gewoon te eten. Wel knetterlang in de keuken gestaan om alle salades klaar te maken voor vandaag, was niet echt grappig meer. Morgen gelukkig minder werk. Had ook veel te veel meegenomen, want ik zit dus enorm snel vol nu. Niet zo gek ook na 10 dagen. Verder een heerlijk recept ontdekt voor rauwe wortelsoep, was echt ontzettend goed! Ik heb het nu niet bij de hand, maar zal het binnenkort eens posten.

@phips als je veel sapjes gaat drinken is een sapcentrifuge echt wel essentieel. Je kunt ze volgens mij via marktplaats ook redelijk goedkoop vinden!

@ayil ben benieuwd, heb je je versapers al gekocht? Ben erg benieuwd namelijk naar je ervaringen!
@pichegru: je hebt gelijk wat betreft het krampachtig worden. Ik merk dat ik steeds fanatieker word maar dat ik het daardoor ook steeds lastiger vind worden waar mijn grens ligt. Ipv ' gewoon gezond' te eten wil ik alles snappen maar het is zo'n lastige materie (vind ik) dat ik het momenteel effe niet zo goed meer weet.

Jij schrijft 'geen suikers eten' maar wat bedoel je daar precies mee? Welke suikers/suikervervangers eet je dan niet en welke wel?

Ik kom zoveel bio-produkten tegen met verschillende soorten suikers (m.n. rietsuiker) en ik weet niet zo goed wt ik daarmee moet.
@essssther: dus je eerste dag is goed bevallen?? Goed zo!! Nu lekker rustig aan zodat je straks alle eer naar werken hebt:)
In dat boekje over E nummers staan 3 categorien, rood kan je beter vermijden, over oranje zijn tegenstrijdige berichten en voor de groene is tot nu toe geen negatief resultaat gevonden. Maar ik zag laatst bijv in ham van de AH al 8 verschillende E nummers zitten. Terwijl dat al een product is
Best goed om op te letten hoor Janna, en ik vind het soms ook schokkend dat wat je ziet als 1 product een hele chemische fabriek blijkt te zijn. Maar als je zo puur en zo gezond mogelijk eet kun je best eens een gewoon bouillonblokje gebruiken, of een keer gewoon keukenzout, of weetikveel, een plak ontbijtkoek of een zak m&ms. Beter van niet, maar geen drama als je eens zoiets eet.

Met geen suiker eten bedoelde ik eigenlijk vooral geen geraffineerde suiker (kristalsuiker bijv.). Ik probeer nu agavesiroop of honing te gebruiken daarvoor en bij het bakken bijv. oerzoet of palmsuiker. En te vervangen in gerechten door bijv. zoet fruit, zoals banaan. Voor mij is dat wel belangrijk omdat mijn bloedsuikerspiegel nu veel rustiger is en ik minder zin in snaaien heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven