Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Ha, ik ben niet aan het 'Amberen', maar het komt een eind in de buurt. Ik leef zo'n beetje op groene smooties, havermoutpap en salade's

Ik vind het leuk, ik eet heerlijk, val af en voel me een stuk gezonder. Maar het kost me wel erg veel tijd. Ik sta nu niet alleen meer in de keuken voor mijn avondeten, maar ook voor ontbijt en lunch. Ook steeds weer iets nieuws en creatiefs bedenken kost tijd en energie. Ik doe ook wat vaker boodschappen door al die verse (en beperkt houdbare) ingrediënten. Ik heb er op dit moment op zich wel de tijd voor (hoewel mijn sociaal leven echt op een lager pitje staat), maar vraag me wel af hoe dit op de wat langere termijn zal gaan.

Iemand van jullie tips qua time management?
Rasa, heb je wat receptjes voor groene smooties?

Mja, tips voor timemanagement... bedoel je qua boodschappen doen of snelle recepten?
Ik heb geen officiële recepten. Blender eigenlijk gewoon variaties op onderstaande ingrediënten door elkaar:

* 75 - 100 gram bladgroenten (spinazie, andijvie, boerenkool, sla)

* 2 stuks fruit (banaan, sinaasappel, mango, bosbessen, aardbeien...)

* 2 scheppen kwark (hoeft niet, maar doe ik voor eiwitten/calcium)

* voldoende water

Soms voeg ik nog iets toe: avocado, dadels, verse munt...

Ik dacht inderdaad aan snelle recepten bijvoorbeeld. Het lijkt soms wel des te gezonder des te meer werk ofzo. Ik maak nu wel al bijvoorbeeld grote (lunch)salades waar ik dan een dag of drie à vier achter elkaar van eet.
Hoi Rasa, groene smoothies maak ik ook vaak, lekker zijn die! Dadels of munt erdoorheen is nieuw voor me, ga ik eens proberen.

Wat betreft tijd; het kost inderdaad wel meer tijd allemaal. Ik maak voor doordeweeks ook eigenlijk altijd de werklunch, maar alhoewel Amber deze tot 'de snelle werklunch' heeft gebombardeerd, ben ik er 's ochtends wel een kwartiertje mee bezig om deze te fabriceren. Snelle avondrecepten heb ik trouwens wel; maak vaak soepjes in het weekend die ik 's avonds opwarm, of we doen simpel vis met groenten (die je stoomt en dan eigenlijk zo klaar zijn).
Ik ging laatst die quinoa wassen. Maar hoe moet je dit doen? Deed het in een pannetje maarja dan door de zeef lukt niet, die gaatjes zijn te groot! En ik zat heel moeilijk te doen met mijn hanen maar het water uit de pan te gieten. :S

Hoe doen jullie dit?!
quote:Pinksanne schreef op 01 mei 2012 @ 11:34:

Ik ging laatst die quinoa wassen. Maar hoe moet je dit doen? Deed het in een pannetje maarja dan door de zeef lukt niet, die gaatjes zijn te groot! En ik zat heel moeilijk te doen met mijn hanen maar het water uit de pan te gieten. :S

Hoe doen jullie dit?!

Zeef met kleinere gaatjes kopen? ;)

Ik gebruik nooit een zeef, teveel afwas. Was het in een pan en dan houd ik het met mijn handen of een deksel op een heel klein kiertje tegen, gewoon niet te grote opening.

Ik heb al even niet gereageerd, lees wel mee. Heb een paar weken vreselijk gezondigd met suiker. Echt buitenproportioneel, 400 gr chocola per dag. Rest wel gezond, maar ja, dat is natuurlijk water naar d zee dragen. Ben gelukkig sinds twee weken wel weer van de suiker af, maar eet nog wel te veel. Viind ik voor even maar acceptabel, nu laat ik tenminste de suiker staan en minder eten komt wel weer. Ik heb nu een heerlijk recept, gemaakt met stevia en palmsuiker. Ik heb minder suiker gebruikt dan in het recept staat en meer stevia. Zelf amandelpasta gemaakt met mn koffiemolentje, dat is echt een super aankoop geweest! Gebruik ik heel veel.

gezonde bonbons!

Is er hier trouwens iemand met een vitamix blender? Die wil ik zoooo graag! Gaat er ook wel komen, maar eerst nog even sparen!

Gebruik nu mijn staafmixer meerdere keren per dag, voor smoothies, amandelmelk, kokosmelk, hennepzaadmelk etc. Die verricht ook goed werk.
Ik heb dees

Wat een lieve bonbonnetjes
Nog nooit quinoa gewassen. Moet dit bij elk soort? Ik heb ze van Ekoplaza en een onbekend merk maar het staat er ook op dat het niet hoeft,
Boselfje, ik heb een Vitamix blender , echt geweldig!!!
Oooooo ik ben zo jaloers!! welke heb je en waarom? En heb je m hier gekocht of online in UK of USA? Scheelt nogal in prijs volgens mij.
Wat is er zo bijzonder aan een vitamix blender?
Geen idee Es, ik heb een slowjuicer. Niks kan dat verslaan
Jee, heb aardig wat dieten gevolgd ondertussen maar alle hardbevochten kilo's waren in no time weer terug, ik geloof er niet meer zo in al die goeroes.. Als het lichaam in hongermodus gaat zoals bij meeste dieeten gebeurd en het krijgt weer normaal voedsel gaat het direct alle beschikbare energie oogsten, oftewel vet aanmaken. Nu ik structureel ontbijt en nog 4 andere vaste eetmomenten heb op de dag val ik echt af. Het gaat iets langzamer maar ik heb geen honger tenminste en jojo blijft uit...
Nu ben ik jaloers Francisca! Welke heb je als ik vragen mag? Ik wil nog steeds ook een slowjuicer, maar struikel een beetje over de prijs.

@schreeuwlelijk; dit is geen dieet, maar Amber pleit voor het eten van vooral puur voedsel. Het idee is dus juist niet dat je minder gaat eten, maar dat je anders gaat eten. Als ik mijn eetpatroon vergelijk met vroeger, dan eet ik nu eigenlijk meer (maar veel gezonder, regelmatiger en vooral heel veel meer groenten).
quote:essssther schreef op 02 mei 2012 @ 11:28:

Nu ben ik jaloers Francisca! Welke heb je als ik vragen mag? Ik wil nog steeds ook een slowjuicer, maar struikel een beetje over de prijs.

@schreeuwlelijk; dit is geen dieet, maar Amber pleit voor het eten van vooral puur voedsel. Het idee is dus juist niet dat je minder gaat eten, maar dat je anders gaat eten. Als ik mijn eetpatroon vergelijk met vroeger, dan eet ik nu eigenlijk meer (maar veel gezonder, regelmatiger en vooral heel veel meer groenten).Oh ok, srry niet goed gelezen dan. Maar dat is eigenlijk precies wat ik ook gedaan heb dus. Ik eet niet eens puur, ik eet gewoon wat ik wil eigenlijk, ok snacks ed moet ik wel mee beheersen soms maar doe ik af en toe wel en het kan best. Ik zal topic even wat uitgebreider doornemen, heb nog steeds teveel buik die zich niet makkelijk laat afbranden
Boselfje, ik heb de roestvrijstalen Vitamix 5200 ! Hier in Nederland besteld bij een rawfoodwinkel (rawfoodvena.nl)

Superservice !

Dames, het "bijzondere" aan een Vitamixblender is dat deze de cellen van de groenten en het fruit wel fijnmaalt maar niet kapot maakt .... zodat de voedingsstoffen hierin optimaal bewaard blijven. Een "gewone" blender maalt deze cellen kapot waardoor de voedingswaarde veel minder wordt .
quote:essssther schreef op 02 mei 2012 @ 11:28:

@schreeuwlelijk; dit is geen dieet, maar Amber pleit voor het eten van vooral puur voedsel. Het idee is dus juist niet dat je minder gaat eten, maar dat je anders gaat eten. Als ik mijn eetpatroon vergelijk met vroeger, dan eet ik nu eigenlijk meer (maar veel gezonder, regelmatiger en vooral heel veel meer groenten).Trebbs! Is rond de 120 euro.
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier en zou ook graag meedoen met jullie topic.

Lees al een tijdje mee, vind het super dat er meer mensen zijn die net zo met voeding bezig proberen te zijn!

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, heb ik een vraag voor jullie; en met name diegene die aan het afvallen zijn;

Ik wil/moet ook afvallen, zeker zo'n 20 kilo en ben nu dus langzaam begonnen met het toepassen van haar gewoontes, maar ik heb zo snel weer trek na het ontbijt.

Wat eten jullie als ontbijt en hoelang houden jullie het vol voordat jullie trek krijgen?

Ik eet zelf yoghurt met muesli (zonder suiker!) en wil daar binnenkort nog groente smoothies aan toevoegen. hebben jullie nog tips voor mij?
Variëren is het sleutelwoord Muts.

Probeer eens havermout of quinoa. Of een speltboterham met roomboter en gekookt/gebakken ei.

Dan merk je waar je het meest en het langst van vol zit.

Persoonlijk kan ik ook niks met yoghurt. Dat is voor mij echt een toetje of een tussendoortje. Geen maaltijd om de dag mee te beginnen

Enne, welkom
Goedemorgen!

Ik ben nu een paar dagen bezig met AA'en en heb ondertussen alle pagina's al door gelezen (en zelfs al de kip colombo gemaakt ). Ik merk nu al dat ik beter in mijn vel zit, mag ook wel ben misschien al wel twee jaar moe, moe, moe (zo extreem dat ik na twee uur in de stad rondlopen eerst een uur moest slapen) zonder duidelijk aanwijsbare reden. Zou toch wat zijn als het gewoon door de voeding kwam die ik in mijn mond stopte!

Vraagje: hoe doen jullie de tussendoortjes op het werk? Vind het vaak lastig omdat ik niet zo goed weet wat ik mee moet nemen of het gewoon vergeet.

Muts: yoghurt werkt ook niet voor mij, dan heb ik weer honger zodra ik om 8:30 op mijn werk ben. Ik eet nu havermout of quinoa. Erg lekker en voedzaam zo'n warm ontbijtje!
anoniem_144866 wijzigde dit bericht op 03-05-2012 08:08
Reden: Typfout
% gewijzigd
Bella, ik neem meestal een bakje of zakje mee met amandelen, cherrytomaatjes of gewoon een stuk fruit.
quote:rawfoodje schreef op 02 mei 2012 @ 20:07:

Boselfje, ik heb de roestvrijstalen Vitamix 5200 ! Hier in Nederland besteld bij een rawfoodwinkel (rawfoodvena.nl)

Superservice !

Dames, het "bijzondere" aan een Vitamixblender is dat deze de cellen van de groenten en het fruit wel fijnmaalt maar niet kapot maakt .... zodat de voedingsstoffen hierin optimaal bewaard blijven. Een "gewone" blender maalt deze cellen kapot waardoor de voedingswaarde veel minder wordt .

En wat ik heel fijn ga vinden, is dat ik dan makkelijk zelf notenpasta kan maken, kan ik nu met mijn koffiemolen maar dat is in heel kleine hoeveelheden en dan moet ik een aantal keer de pasta naar beneden duwen en wachten tot het apparaatje weer is afgekoeld. Met een gewone blender of staafmixer worden de notenpasta's nooit lekker 'smooth'.

Ook worden smoothies heel zacht, zelfs frambozenpitjes enzo worden helemaal fijngemalen. Die blijven nu altijd tussen mijn kiezen zitten, heel irritant.

Mooie site, rawfoodje. Ik denk dat ik m in de UK ga bestellen als ik genoeg heb gespaard, scheelt ongeveer 100 euro en ik kom daar ook regelmatig.
quote:muts88 schreef op 02 mei 2012 @ 20:36:

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier en zou ook graag meedoen met jullie topic.

Lees al een tijdje mee, vind het super dat er meer mensen zijn die net zo met voeding bezig proberen te zijn!

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, heb ik een vraag voor jullie; en met name diegene die aan het afvallen zijn;

Ik wil/moet ook afvallen, zeker zo'n 20 kilo en ben nu dus langzaam begonnen met het toepassen van haar gewoontes, maar ik heb zo snel weer trek na het ontbijt.

Wat eten jullie als ontbijt en hoelang houden jullie het vol voordat jullie trek krijgen?

Ik eet zelf yoghurt met muesli (zonder suiker!) en wil daar binnenkort nog groente smoothies aan toevoegen. hebben jullie nog tips voor mij?

Je kunt ook proberen om ipv muesli (gemalen) noten aan je yoghurt toe te voegen. Wat minder koolhydraten en wat meer eiwit en vet. Eet je volle yoghurt? Anders zou ik dat ook gaan doen. Vetten verzadigen ook. Evt nog wat (gesmolten) kokosolie erdoor.

Groene smoothie of schaaltje gestoomde groente erbij (supermakkelijk, kun je evt avond van tevoren zelfs al klaar zetten in de pan. water uit de waterkoker erbij, klaar.)
quote:bella85 schreef op 03 mei 2012 @ 08:07:

Vraagje: hoe doen jullie de tussendoortjes op het werk? Vind het vaak lastig omdat ik niet zo goed weet wat ik mee moet nemen of het gewoon vergeet.

Ik neem inderdaad ook noten mee. Ik heb die zelfs standaard in de auto liggen, een bakje gemengde noten. Ook heb ik een bakje met stukjes kokosolie (is vast bij kamertemperatuur) in mijn tas. Ter vervanging van chocoladedrang onderweg:) Dat eet ik wel alleen als niemand het ziet, vind het altijd een beetje raar staan:) Meestal heb ik ook wel gestoomde groentes bij me, kan natuurlijk ook rauw. Verder dadels, vijgen rozijnen etc. Handige van dit alles is dat het niet snel bederft, je kunt het evt. gewoon op je werk laten staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven