Lijf & Lijn alle pijlers

Bah! Ik word alleen maar dikker

09-08-2025 09:15 153 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
….terwijl ik continu bezig ben met afvallen.

Al jaren wil ik afvallen. En al jaren denk ik: vorig jaar was ik zelfs lichter dan nu.

Waar stopt het? En hoe stopt het? Ik weet dat ik te veel ongezonde dingen eet, maar het lukt me niet om het om te turnen.

Wie heeft dit ook gehad en wat heeft jou geholpen? Ik heb soms het idee dat ik alles heb geprobeerd, maar niks lukt.
Assiral schreef:
09-08-2025 09:53
Even berekenen met de rekentool van Lot beukers!
Hier komt uit:
BMR: 1490 kcal
TDEE: 1837 kcal
Afvallen gematigd: 1587 kcal
Afvallen snel: 1337 kcal

Dit is een beetje zoals ik het al probeerde qua kcal.
jules* schreef:
09-08-2025 09:31
Het lukt me maar niet om met de echte dingen te stoppen. Zo rond een uurtje of 14/15/16 dan komt er zo’n allesoverheersende drang. Die lijkt dan alles goed te praten. En hoppa, daar ga ik dan weer: prop van alles in mijn mond. Daarna weer die spijt en het gevoel: morgen, dan begin ik echt.

Bijhouden probeer ik ook vaak. Maar dan stel ik hem in op 1500 kcal en dan heb ik zo’n honger na een dag.

Heb jij iets veranderd, buiten de stress om?
Je zal dat iets langer vol moeten houden dan een dag, dan gaat je maag wennen aan dat hij niet zoveel eten meer krijgt.
En probeer eens te kijken naar andere dingen die weinig calorieën bevatten en die dan wel in die 1500 passen.
Mariejan schreef:
09-08-2025 10:02
Dat is echt een verkeerde conclusie. Je bent aan het crahsdieten. Je ontbijt en lunch en tussendoortje bij elkaar is rond de 450 kcal. Een gezonde avondmaaltijd is tussen de 600 en 700 kcal. Conclusie je eet eind de 1200kcal per dag en daarom val je af.
Ik heb het lang bijgehouden. Mijn ontbijt zit rond de 300, lunch idem, dat is inclusief fruit. Dan heb ik ruimte voor ‘s middags een banaan en op lange kantoordagen mag ik nog een tussendoortje van 100 cal. Avondeten probeer ik onder de 700 te houden. Aangezien ik per dag ca 1600 nodig heb (bmr + actief), is de ruimte gewoon beperkt om te minderen. Je moet wel aan je voedingsstoffen komen. Met 1200 red ik het bijv niet (plus dat ik dan echt heel erg honger krijg).
kamillet wijzigde dit bericht op 09-08-2025 10:08
0.95% gewijzigd
jules* schreef:
09-08-2025 10:04
Hier komt uit:
BMR: 1490 kcal
TDEE: 1837 kcal
Afvallen gematigd: 1587 kcal
Afvallen snel: 1337 kcal

Dit is een beetje zoals ik het al probeerde qua kcal.
Je BMR kan toch niet lager zijn dan de kcal als je gematigd wil afvallen?

BMR betekent 'hoeveel kcal moet ik eten om stabiel te blijven)
felidaez wijzigde dit bericht op 09-08-2025 10:09
1.10% gewijzigd
jules* schreef:
09-08-2025 09:59
Je hebt gelijk, maar ik ben toch wel benieuwd. Misschien eet ik het verkeerde en heb ik daarom in de middag die vreetkicks.
Heb je jezelf weleens afgevraagd of je met de vreetkicks een leegte (behalve hongergevoel) probeert te stillen?
Felidaez schreef:
09-08-2025 10:08
Je BMR kan niet lager zijn dan de kcal als je gematigd wil afvallen.

Bmr is de behoefte die je hebt om je lichaam aan de praat te houden, dus zonder je actieve calorieenverbruik.
jules* schreef:
Het lukt me maar niet om met de echte dingen te stoppen. Zo rond een uurtje of 14/15/16 dan komt er zo’n allesoverheersende drang. Die lijkt dan alles goed te praten. En hoppa, daar ga ik dan weer: prop van alles in mijn mond. Daarna weer die spijt en het gevoel: morgen, dan begin ik echt.

Bijhouden probeer ik ook vaak. Maar dan stel ik hem in op 1500 kcal en dan heb ik zo’n honger na een dag.

.
Houd 1800 kcal aan. Dat is echt heel goed te doen en (waarschijnlijk ook) minder dan je nu binnenkrijgt. Je wil een lange termijnverandering die je kan volhouden.
KamilleT schreef:
09-08-2025 10:09
Bmr is de behoefte die je hebt om je lichaam aan de praat te houden, dus zonder je actieve calorieenverbruik.
Ja, maar ik beweeg niet zo veel. Dus die van mij klopt dan.

Als die van TO lager is dan de kcal als ze wil afvallen klopt dat toch niet?
jules* schreef:
09-08-2025 09:57
Jouw verhaal is zoo herkenbaar. Hoeveel kcal eet jij op een dag?
Ik heb geen idee, dat houd ik niet bij. Maakt me ook niet zoveel uit, ik heb geen trek tussendoor en voel me goed bij wat ik eet. Dat helpt enorm!

Oh ja, en ik dronk veel cola zero, pepsi max. Daar ben ik ook mee gestopt. Ook al zijn het zoetstoffen, ipv suikers, ik denk dat het toch wat doet met je lijf.
Dus alleen nog thee en water. (Ik houd niet van koffie).

Ik hoop dat jij ook iets vindt wat bij jou helpt, want ik herken je frustratie!
kanzi wijzigde dit bericht op 09-08-2025 10:24
34.49% gewijzigd
Mariejan schreef:
09-08-2025 10:02
Dat is echt een verkeerde conclusie. Je bent aan het crahsdieten. Je ontbijt en lunch en tussendoortje bij elkaar is rond de 450 kcal. Een gezonde avondmaaltijd is tussen de 600 en 700 kcal. Conclusie je eet eind de 1200kcal per dag en daarom val je af.
Als jij het zegt dan zal het wel. Ik heb er geen verstand van, ben geen deskundige op dieetgebied. Ik heb niet het idee dat het een crashdieet is. Ik viel 0,5 - 1 kg per maand af, dat is niet het beeld dat ik heb bij een crashdieet.
Felidaez schreef:
09-08-2025 10:15
Ja, maar ik beweeg niet zo veel. Dus die van mij klopt dan.

Als die van TO lager is dan de kcal als ze wil afvallen klopt dat toch niet?
Het wordt zelfs aangeraden om niet onder je bmr te gaan zitten als je wilt afvallen. Daar zie ik voor korte duur het gevaar niet zo van, maar je moet in ieder geval onder je totale verbruik blijven (uiteraard).
jules* schreef:

Ja, bewuster eten. En ik gun mijzelf ook wel eens wat lekkers, maar dan moet het echt lekker zijn. Voor iets minder dan dat, laat ik het staan. En veel fruit en groentes eten. Ook hou ik een dagritme aan qua eten. Dus bij opstaan bakje Griekse yoghurt met pure chocola ( zelf gehakt), daarna volkoren brood met kipfilet tomaten en komkommer, met dillesaus en versgeperste sinaasappelsap ( soms ook smooties met bananen en aardbeien) Dan ‘s middags kan het soep zijn, of bananen, gedroogde bananen, meloen, nootjes etc. En de avond gewoon normaal avondeten ( geen enorme borden opscheppen). Als toetje soms nog wat yoghurt of vers fruit.
Voor iedereen een groene tuin
Felidaez schreef:
09-08-2025 10:08
Je BMR kan toch niet lager zijn dan de kcal als je gematigd wil afvallen?

Het staat er toch echt bij de calculator van Lot Beukers. Vreemd inderdaad.
Mimali schreef:
09-08-2025 10:05
Je zal dat iets langer vol moeten houden dan een dag, dan gaat je maag wennen aan dat hij niet zoveel eten meer krijgt.
En probeer eens te kijken naar andere dingen die weinig calorieën bevatten en die dan wel in die 1500 passen.
Heb je tips van voeding wat vult en niet zoveel kcal heeft?
Kamperfoelie schreef:
09-08-2025 10:09
Heb je jezelf weleens afgevraagd of je met de vreetkicks een leegte (behalve hongergevoel) probeert te stillen?
Wel over nagedacht, maar nooit kunnen achterhalen wat dat precies kan zijn.
Kanzi schreef:
09-08-2025 10:19
Ik heb geen idee, dat houd ik niet bij. Maakt me ook niet zoveel uit, ik heb geen trek tussendoor en voel me goed bij wat ik eet. Dat helpt enorm!

Oh ja, en ik dronk veel cola zero, pepsi max. Daar ben ik ook mee gestopt. Ook al zijn het zoetstoffen, ipv suikers, ik denk dat het toch wat doet met je lijf.
Dus alleen nog thee en water. (Ik houd niet van koffie).

Ik hoop dat jij ook iets vindt wat bij jou helpt, want ik herken je frustratie!
Ik drink ook veel zero frisdrank. Ga ik eens op letten.

Dankjewel. Ik hoop het ook.
Ik denk dat je het hele idee van een dieet moet loslaten, want een dieet klinkt als een (tijdelijke) straf, dus zodra je ermee stopt, val je terug in je oude eetpatroon en zit je binnen de kortste keren weer op je oorspronkelijke gewicht plus wat extra kilo’s.

Veel slimmer is een lange termijnplan: geef jezelf een jaar de tijd om jouw eigen succesformule te vinden, dus een eetpatroon dat bij jou past en waar je niet gefrustreerd of hongerig of ongelukkig van wordt, want in principe ga je dit je verdere leven zo doen. En dan maakt een ‘slechte dag’ ook niks meer uit, dat is dan namelijk gewoon een dag waarop je wat meer eet en dat kun je je binnen jouw eigen eetpatroon gewoon veroorloven. De dag erna hoef je niet te boeten voor die extra calorieën en ga je gewoon door waar je gebleven was. Zo werkt een normaal eetpatroon namelijk, het is het gemiddelde dat telt: als je gedurende een maand zonder veel moeite redelijk op koers blijft, en je valt wat af, zit je goed.

De valkuil is volgens mij de dwang die vaak achter diëten zit. Maar je kunt jezelf best iets gunnen, hoor. Niet elke dag, maar stel dat je op zaterdag een feestje hebt en je hebt eigenlijk geen zin om te gaan omdat je van je dieet niet mag drinken (of eten), dan schiet je jezelf in je voet. Dan is het dieet niet leefbaar. Want over 2 of 3 jaar heb jij echt niet meer de discipline om elk feestje op een glas water uit te zingen en het idee is juist dat je over 2 of 3 jaar nog steeds op je lagere gewicht zit.

Dus: iets onder je caloriebehoefte eten, de lange lijn voor ogen houden en een eetpatroon volgen dat bij jou past. Misschien wat extra bewegen (wandelen of zo) en niet nú een spectaculair resultaat willen halen maar gewoon in een rustig tempo afvallen.
Wat een ander eet maakt inderdaad niet uit. Ik heb altijd al weinig eten ‘nodig’ gehad, heb ook niet snel echt honger. Dus ik heb gekeken naar wat werkt voor mij. En dat is, gek genoeg, niet ontbijten. Ik heb ‘‘s ochtends bij opstaan ook geen honger, maar heb lang gedacht dat ontbijten ‘moest’. Ik ben dus eigenlijk veel intuïtiever gaan eten.
Dus, geen ontbijt. Ik eet gewoon brood, maar niet veel. Ik tel geen calorieën, maar werk met gezond verstand. Een boterham met roomboter en hagelslag eet ik niet, een boterham met kaas wel. En dan geen 6 boterhammen maar 2. Tussendoor fruit. Niet teveel. Of groente. Een normale portie avondeten. Een roomsaus bij de pasta, dan neem ik wat minder. Na het eten ‘‘s avonds niks meer eten. En minimaal 14.000 stappen per dag. Omdat ik me daar energiek door voel. De eerste maanden heb ik écht niks tussendoor gegeten. Ook niet een keertje. Inmiddels neem ik heel af en toe als het zo uitkomt iets, maar daar staat dan vaak een kleinere avondmaaltijd tegenover.

Kortom, wat mij hielp was terug naar de basis. Logisch verstand. Maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen zo werkt.
GroenTuintje schreef:
09-08-2025 10:23
Ja, bewuster eten. En ik gun mijzelf ook wel eens wat lekkers, maar dan moet het echt lekker zijn. Voor iets minder dan dat, laat ik het staan. En veel fruit en groentes eten. Ook hou ik een dagritme aan qua eten. Dus bij opstaan bakje Griekse yoghurt met pure chocola ( zelf gehakt), daarna volkoren brood met kipfilet tomaten en komkommer, met dillesaus en versgeperste sinaasappelsap ( soms ook smooties met bananen en aardbeien) Dan ‘s middags kan het soep zijn, of bananen, gedroogde bananen, meloen, nootjes etc. En de avond gewoon normaal avondeten ( geen enorme borden opscheppen). Als toetje soms nog wat yoghurt of vers fruit.
Dat zou misschien ook wel eens kunnen werken: een eetrooster. Ga ik proberen.
Om te beginnen veel meer eiwitten gaan eten. Die geven langer een verzadigd gevoel en zorgen voor behoud van je spieren.
Je moet niet alleen naar kcal kijken, maar ook naar de hoeveelheden koolhydraten, eiwitten en vetten en daarnaast zorgen dat je voldoende vezels eet.
Het klinkt een beetje alsof je teveel dingen eet die niet vullen / weinig doen voor je lijf.

Je moet iets doen wat bij jou past en wat je vol kunt houden. Anders is het sowieso tot mislukken gedoemd.

Ik gebruik de app van Yazio, daarin kun je je doelen ingeven en kun je precies zien wat dan je dagtotalen zijn.
girasole3 wijzigde dit bericht op 09-08-2025 10:41
10.19% gewijzigd
jules* schreef:
09-08-2025 09:52
Wat knap van je! Maagverkleining is voor mij nog niet aan de orde, al denk ik vaak dat de uitkomst van een maagverkleining voor mij juist de sleutel tot succes zou zijn.
Niet knap dus. Gewoon echt DE oplossing.

Maar ja, dan moet je dus eerst wel zwaar genoeg zijn.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Oja, en ik drink ‘in principe’ geen calorieën. Maar dat is makkelijk gezegd, want ik hou niet van frisdrank en drink mijn koffie zwart. Ik ben licht allergisch voor zoetstoffen als aspartaam, dus zero dranken en 0% limonade ofzo drink ik ook niet. Bij hoge uitzondering een wijntje, maar verder niks. Ik ben gek op water. Maar dat scheelt dus ook vaak al een slok op een borrel :)
Bij mij helpt de combinatie bewegen/gezond eten. Als ik minder beweegt, grijp ik sneller naar ongezond eten. Als ik meer beweeg, voel ik me beter, en heb ik dat minder. En dan bedoel ik niet meteen een intensive workout, een paar km wandelen tijdens de pauze helpt ook al. Verder eerst een glas water voordat ik wil gaan snacken, vaak is trek gewoon dorst. En geen dingen in huis halen waar je later spijt van krijgt.
Niet crashdieten
Calorieën goed verdelen over de dag, dus niet de meeste bij de de avondmaaltijd
Geen snelle koolhydraten
(Geen suiker dus)
Elke maaltijd proteïne
Voldoende vetten (onverzadigd)
Bewegen. Elke dag wandelen bijvoorbeeld
jules* schreef:
09-08-2025 09:59
Je hebt gelijk, maar ik ben toch wel benieuwd. Misschien eet ik het verkeerde en heb ik daarom in de middag die vreetkicks.
Waarschijnlijk wel, je eiwit niveau flink opschroeven, en genoeg gezonde vetten toevoegen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven