Lijf & Lijn alle pijlers

Borstverkleining en zorg kind.. ervaringen gezocht

21-05-2019 16:29 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,

Ik krijg binnenkort een borstverkleining, erg blij mee dat het eindelijk gaat gebeuren maar vind het ook spannend omdat ik even niet weet hoe de herstelperiode zal verlopen in combinatie met de zorg voor ons zoontje van 3 jaar.

Ik heb begrepen dat ik de eerste weken echt niks mag doen, man gaat uiteraard de boel draaiende houden maar hij kan niet voor een paar weken vrij nemen van werk. Er is verder niemand die continu in huis kan zijn om met het huishouden of met ons zoontje te helpen als mijn man weer aan het werk is.

Ik ben dus benieuwd naar ervaringen en tips van dames die het ook hebben laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Wellicht heeft je man wettelijk recht op zorgverlof?
Alle reacties Link kopieren
Thuiszorg regelen voor het huishouden.
ik ben een paar dagen erna gewoon weer normale dingen gaan doen, met ene rugzak naar school etc. ik zou opletten met zwaar tillen, dus je zoontje zelf in bed laten kruipen, hem zelf niet optillen.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
21-05-2019 16:35
Thuiszorg regelen voor het huishouden.
Dat krijg je niet als je een gezonde man hebt.

Ik heb een vergelijkbare ingreep gehad toen mijn jongste 2,5 was (mijn oudsten waren toen 5 en 6). Mijn tip: begin nu alvast met je kind zelfstandigheid te leren, zelf zijn broek omhoog doen, zelf dingen pakken. Mijn ervaring is dat je na een dag of vier prima weer een boterhammetje kan smeren en wat drinken kan pakken. Netflix aanzetten lukt ook wel. Kijk of je een vriendin/zus/moeder/buurvrouw kan regelen die je zoontje af en toe even meeneemt naar buiten en de stofzuiger er even doorhaalt. De rest van het huishouden kan wachten ( ik heb de week voor mijn operatie alles echt grondig schoongemaakt, badkamer, keuken etc).
Je man kan koken, AH bezorgt de boodschappen. Denk niet te moeilijk, het is maar even. Je kind loopt echt geen schade op van een paar weekjes wat meer tv kijken en een wat rommeliger huis.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik vanwege een operatie 2 weken niks mocht doen mocht mijn man van zijn baas zorgverlof opnemen. Hij heeft het gewoon overlegd en zijn baas stelde dit zelf voor. Dat zorgverlof is wel een beetje een grijs gebied dus niet bepaald vanzelfsprekend. En anders heeft baas misschien een ander idee?
Alle reacties Link kopieren
Het is alweer een poosje geleden, maar ik vond het erg meevallen. Ik kon twee weken vrij weinig (gerekend vanaf de dag van de operatie), maar vanaf week vier kon ik weer aan het werk. Goed, dat was baliewerk en het zwaarste dat ik toen moest tillen was een pen. Maar ik kon mezelf douchen, mezelf aankleden en zelfs al autorijden.

Zes weken lang geen zware dingen tillen en je armen niet te hoog optillen. Dus niet stofzuigen, geen ramen lappen, geen peuters dragen en een peuter aankleden? Dat ligt aan de peuter. Maak het jezelf gemakkelijk en regel een lading joggingbroekjes, zodat je geen lastige broeken over onwillige kontjes moet trekken. Maar even naar de bakker wandelen voor een broodje is geen probleem.

Succes.

P.s. In de jaren dat ik hier op het forum rondhuppel, krijg ik bij elk topic met dit onderwerp een pb van iemand die heel graag wil weten of en hoe snel je weer topless kunt zonnen. Inmiddels neem ik maar aan dat het een fapfapper is.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
snowy2 schreef:
21-05-2019 16:48
Dat krijg je niet als je een gezonde man hebt.

Ik heb een vergelijkbare ingreep gehad toen mijn jongste 2,5 was (mijn oudsten waren toen 5 en 6). Mijn tip: begin nu alvast met je kind zelfstandigheid te leren, zelf zijn broek omhoog doen, zelf dingen pakken. Mijn ervaring is dat je na een dag of vier prima weer een boterhammetje kan smeren en wat drinken kan pakken. Netflix aanzetten lukt ook wel. Kijk of je een vriendin/zus/moeder/buurvrouw kan regelen die je zoontje af en toe even meeneemt naar buiten en de stofzuiger er even doorhaalt. De rest van het huishouden kan wachten ( ik heb de week voor mijn operatie alles echt grondig schoongemaakt, badkamer, keuken etc).
Je man kan koken, AH bezorgt de boodschappen. Denk niet te moeilijk, het is maar even. Je kind loopt echt geen schade op van een paar weekjes wat meer tv kijken en een wat rommeliger huis.
Goede tips ja.
Ik probeer het inderdaad ook niet al te moeilijk te maken, vroeg me gewoon af hoe ik de dagelijkse dingen moet doen als man weer moet werken zoals inderdaad een boterham smeren. Hij is bijvoorbeeld nog niet zindelijk, kan ik hem nog wel verschonen bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
anoniem16121612 schreef:
21-05-2019 17:13
Toen ik vanwege een operatie 2 weken niks mocht doen mocht mijn man van zijn baas zorgverlof opnemen. Hij heeft het gewoon overlegd en zijn baas stelde dit zelf voor. Dat zorgverlof is wel een beetje een grijs gebied dus niet bepaald vanzelfsprekend. En anders heeft baas misschien een ander idee?

Man is zzp'er, had ik even moeten vermelden :)
Ik ben na een week weer gaan tillen en mijn littekens zijn niet goed genezen. Ik weet niet of dat met elkaar te maken heeft, maar ik zou er zelf toch voorzichtig mee zijn en jezelf gewoon echt de tijd gunnen om goed te herstellen, want dat kan maar 1 keer
En wellicht is nu dan de tijd gekomen om aan zindelijkheid te gaan werken? Of van die luierbroekjes kopen en oefenen met zelf aan- en uitkleden
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
21-05-2019 17:20
En wellicht is nu dan de tijd gekomen om aan zindelijkheid te gaan werken? Of van die luierbroekjes kopen en oefenen met zelf aan- en uitkleden
Oh ja dat ook hoor, hoop uiteraard dat het nog voor de operatie lukt.
mademoiselle83 schreef:
21-05-2019 17:27
Oh ja dat ook hoor, hoop uiteraard dat het nog voor de operatie lukt.

Ja, dat zou wel super zijn. Ik weet eigenlijk niet of mijn zoon al zindelijk was. Oveirgens had ik wat extra kinderopvang aangevraagd; in de week dat mijn man thuis was om voor mij te zorgen ging hij dan even een weekje niet, en daarna juist wat extra. Wellicht ook nog iets om na te vragen?
Alle reacties Link kopieren
Mocht je een werkster hebben. Paar keer vaker laten komen.
Geen werkster? Huur iemand tijdelijk in
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
21-05-2019 17:14
Het is alweer een poosje geleden, maar ik vond het erg meevallen. Ik kon twee weken vrij weinig (gerekend vanaf de dag van de operatie), maar vanaf week vier kon ik weer aan het werk. Goed, dat was baliewerk en het zwaarste dat ik toen moest tillen was een pen. Maar ik kon mezelf douchen, mezelf aankleden en zelfs al autorijden.

Zes weken lang geen zware dingen tillen en je armen niet te hoog optillen. Dus niet stofzuigen, geen ramen lappen, geen peuters dragen en een peuter aankleden? Dat ligt aan de peuter. Maak het jezelf gemakkelijk en regel een lading joggingbroekjes, zodat je geen lastige broeken over onwillige kontjes moet trekken. Maar even naar de bakker wandelen voor een broodje is geen probleem.

Succes.

P.s. In de jaren dat ik hier op het forum rondhuppel, krijg ik bij elk topic met dit onderwerp een pb van iemand die heel graag wil weten of en hoe snel je weer topless kunt zonnen. Inmiddels neem ik maar aan dat het een fapfapper is.
Fijn dat je na 2 weken toch alweer zelf dingen kon doen, begrijp ik dat alleen douchen niet ging aan het begin?
Tillen etc zal ik zeker niet doen, daar heeft de chirurg echt voor gewaarschuwd. Gelukkig kan de kleine al zelf uit bed en de trap op en af.
snorriemorrie schreef:
21-05-2019 17:19
Ik ben na een week weer gaan tillen en mijn littekens zijn niet goed genezen. Ik weet niet of dat met elkaar te maken heeft, maar ik zou er zelf toch voorzichtig mee zijn en jezelf gewoon echt de tijd gunnen om goed te herstellen, want dat kan maar 1 keer
Mijn vriendin heeft ook nare littekens over gehouden van te snel weer van alles willen doen, dus maak het jezelf inderdaad zo makkelijk mogelijk! Verder heb ik geen ervaring, maar wens je wel succes en een spoedig herstel.
Alle reacties Link kopieren
Extra naar de opvang laten gaan, is dat een optie? Vooruit koken en dan invriezen, boodschappen laten bezorgen.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft verschonen; als je kind zelf op de commode klautert en gaat liggen, kun je dan niet toch verschonen? Dus even een krukje bij de commode neerzetten ,dat hebben ze op het kdv ook.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
snowy2 schreef:
21-05-2019 16:48
Dat krijg je niet als je een gezonde man hebt.

Ik heb een vergelijkbare ingreep gehad toen mijn jongste 2,5 was (mijn oudsten waren toen 5 en 6). Mijn tip: begin nu alvast met je kind zelfstandigheid te leren, zelf zijn broek omhoog doen, zelf dingen pakken. Mijn ervaring is dat je na een dag of vier prima weer een boterhammetje kan smeren en wat drinken kan pakken. Netflix aanzetten lukt ook wel. Kijk of je een vriendin/zus/moeder/buurvrouw kan regelen die je zoontje af en toe even meeneemt naar buiten en de stofzuiger er even doorhaalt. De rest van het huishouden kan wachten ( ik heb de week voor mijn operatie alles echt grondig schoongemaakt, badkamer, keuken etc).
Je man kan koken, AH bezorgt de boodschappen. Denk niet te moeilijk, het is maar even. Je kind loopt echt geen schade op van een paar weekjes wat meer tv kijken en een wat rommeliger huis.
Ik wil hier toch even op reageren.
Ik werk in de thuiszorg en een paar jaar geleden werd ik ook ingepland bij een vrouw, die tijdelijk hulp in de huishouding kreeg. Haar man was ook gedeeltelijk thuis, maar toch werd ik ingepland zodat haar man ook tijd voor zichzelf had.
Ik denk dat het ook erg verschillend per gemeente is. Ik zou het toch even navragen TO!
Alle reacties Link kopieren
Verschonen van je peuter; gewoon op de grond. En met een poepluier richting badkamer en onder de douche. Luierbroekjes inderdaad. En met wat mazzel is het redelijk weer tegen die tijd, dan laat je hem lekker in z´n blootje rondrennen.

En douchen was voornamelijk een probleem vanwege gaas, pleisters en verband, ik werd behoorlijk ingepakt. Dat beperkt je best een beetje. Ook hadden wij toen geen douche en moest ik in het bad stappen, dat was gewoon even niet handig. Maar na een paar dagen ben je fit genoeg om een boterham te smeren, een boekje voor te lezen of een wandeling te maken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
21-05-2019 18:04
Wat betreft verschonen; als je kind zelf op de commode klautert en gaat liggen, kun je dan niet toch verschonen? Dus even een krukje bij de commode neerzetten ,dat hebben ze op het kdv ook.
Wel eng als hij druk gaat doen en je kan hem niet op de grond zetten.

Ik had tijdens de verbouwing geen commode en ik verschoonde op een verschoningskussen op de grond of de bank. Ging prima, heb de commode niet meer terug gezet.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
21-05-2019 18:47
Wel eng als hij druk gaat doen en je kan hem niet op de grond zetten.

Ik had tijdens de verbouwing geen commode en ik verschoonde op een verschoningskussen op de grond of de bank. Ging prima, heb de commode niet meer terug gezet.
Het hangt inderdaad enorm van je kind af, dat kan TO alleen zelf inschatten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
mademoiselle83 schreef:
21-05-2019 17:16
Goede tips ja.
Ik probeer het inderdaad ook niet al te moeilijk te maken, vroeg me gewoon af hoe ik de dagelijkse dingen moet doen als man weer moet werken zoals inderdaad een boterham smeren. Hij is bijvoorbeeld nog niet zindelijk, kan ik hem nog wel verschonen bijvoorbeeld.
Ja hoor, gewoon op de bank. Of zet een opstapje bij de commode zodat hij er zelf op kan klimmen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ging dochter, toen bijna 3, een paar dagen extra naar het kdv en een paar dagen logeren bij opa en oma. Hoefde ik me alleen maar met mezelf bezig te houden. Ik had vooraf wat dingen die bovenin de kast stonden, zoals glazen en bordjes al lager gezet zodat ik er bij kon. Even door je huis gaan en bedenken wat je nodig hebt door de dag heen en wat nu boven je schouders staat, dat lager zetten.
Kind goed uitleggen wat je niet kan en dat hij voorzichtig moet doen, dat ging hier verrassend goed eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben destijds op woensdag opgenomen, donderdagmorgen geopereerd, zaterdagmorgen mocht ik naar huis, toen een week vakantie en op maandag weer met de volle boekentas naar de studie gegaan, inclusief de reis van een kwartier fietsen, 45 minuten treinen en 25 minuten lopen. Litteken zijn heel mooi genezen, alleen te zien als je het weet. Geen kind toen, dus daarover kan ik je helaas niets vertellen.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven