Lijf & Lijn alle pijlers

buikvet

13-11-2008 10:06 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het was al bekend dat dikke mensen met veel buikvet eerder overlijden. Maar nu blijkt dat een grote tailleomvang altijd de kans op sterven vergroot, ongeacht het gewicht van mensen, schrijft De Volkskrant. Bij dunne mensen is het effect zelfs sterker dan bij dikke mensen.

Peeters en haar collega’s onderzochten 360.000 personen tussen de 50 en 60 jaar oud in Europa. Volgens de onderzoekster is het overlijdensrisico al groter als mensen nog ‘nauwelijks een buikje’ hebben. Zo hebben mannen met een taille tussen de 86 en 91 centimeter 19 procent meer kans om te overlijden dan mannen met een dunnere taille.

De hogere overlijdenskans heeft volgens Peeters te maken met buikvet. "In het buikvet zitten schadelijke stoffen die in grote hoeveelheden in de lever terecht komen. Daardoor worden allerlei processen in het lichaam verstoord", aldus de hoogleraar in De Volkskrant.’ De onderzochte personen stierven vooral aan kanker, hart- en vaatziekten en longaandoeningen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

je zou haast kunnen concluderen dat een lipo nog niet zo een ongezond idee is, gooi maar in het pakket
Nou echt he! Want je komt makkelijk aan die buikvet...alleen hoe kom je er weer vanaf??
Perfectionisme is niet perfect...
Precies! Ik heb wel eens gehoord dat buikvet er gemakkelijker afgaat dan bil/heup-vet. Wie o wie weet hier meer van?
Zou ik ook wel willen weten !!!!
Beetje vreemd geformuleerd. Hoe zo, 19% meer kans om te overlijden? Op welke termijn/leeftijd dan? Volgens mij hebben we allemaal 100% kans om te overlijden.
The time is now
Je kan die cijfers ook omdraaien...dus..81% kans dat je (gemiddeld) net zo lang leeft als iemand zonder buikvet. Waarbij het gemiddeld ook weer zo is dat rokers vaak niet veel buikvet hebben (want ze compenseren de dwang/drang naar eten met de peuken) ..dus die hebben dan weer zoveel 40% kans op.... en zo blijven we lekker onderzoeken met zn allen..
quote:sarah2ndlife schreef op 13 november 2008 @ 10:06:

Het was al bekend dat dikke mensen met veel buikvet eerder overlijden. Maar nu blijkt dat een grote tailleomvang altijd de kans op sterven vergroot, ongeacht het gewicht van mensen, schrijft De Volkskrant. Bij dunne mensen is het effect zelfs sterker dan bij dikke mensen.

Peeters en haar collega’s onderzochten 360.000 personen tussen de 50 en 60 jaar oud in Europa. Volgens de onderzoekster is het overlijdensrisico al groter als mensen nog ‘nauwelijks een buikje’ hebben. Zo hebben mannen met een taille tussen de 86 en 91 centimeter 19 procent meer kans om te overlijden dan mannen met een dunnere taille.

De hogere overlijdenskans heeft volgens Peeters te maken met buikvet. "In het buikvet zitten schadelijke stoffen die in grote hoeveelheden in de lever terecht komen. Daardoor worden allerlei processen in het lichaam verstoord", aldus de hoogleraar in De Volkskrant.’ De onderzochte personen stierven vooral aan kanker, hart- en vaatziekten en longaandoeningen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

je zou haast kunnen concluderen dat een lipo nog niet zo een ongezond idee is, gooi maar in het pakket In mei ga ik onder het mes voor een borstverkleining; zal de chirurg gelijk vragen of ie mijn buik wil aanpakken
Helaas zuig je met een lipo alleen het buikvet weg wat aan de oppervlakte zit. Bij het buikvet waar het hier om gaat eht is het ' invetten' van de organen, een laag vet om de organen heen, het grootste probleem, heb ik (elders) weleens gelezen. Pin me er niet op vast, maar zoiets had ik begrepen....
Klopt idd whopper. Zo kan het zijn dat je een niet of nauwelijks zichtbaar buikje hebt, maar er in je buikholte (tussen de organen dus) wel heel veel vet zit. Zo kunnen mensen die veel vet en ongezond eten, denken dat het geen gevolgen voor ze heeft, omdat ze niet dik worden.
The time is now
Heb dat ook vaker gelezen dat de lever giftige stoffen verkregen door stress etc opslaat in het buikvet. Logisch dat dit voor de algemene gesteldheid van het lichaam niet goed is.

Gelukkig is mijn taille nu ronde 70 cm na lipo en dieet.
who cares? dood gaan we toch!
Ja zeg, dat is de enige zekerheid die je in het leven hebt, dat je ooit doodgaat!!!

Moet nu iedereen in de rontgen om het buikvet te bepalen zodat ze de hoogte van je ziektekostenverzekering kunnen berekenen of zo?
of dat ze je vertellen hoeveel % kans je hebt eerder te overlijden dan het gemiddelde 20% van je vastgestelde leeftijfd.

Net zo vaag/fout als deze zin hierboven, is ook dit onderzoek.
quote:lepa_ana schreef op 13 november 2008 @ 11:23:

who cares? dood gaan we toch!

Ik vind eht leven veel te leuk en als ik het (met al is het maar een dag) kan verlengen door goed voor mezelf te zorgen dan doe ik dat zeker.

Dus who cares? Ik.
Is jouw goed recht dit te willen, desalniettemin ga je dood! En het mooie/vervelende is, dat je het niet altijd in de hand hebt. Stel je voor dat je (God verhoedde) morgen geschept wordt door auto/tram/bus/vrachtwagen/etc... geeft het niet of je supergezond hebt geleefd of niet.
anoniem_14065 wijzigde dit bericht op 13-11-2008 12:16
Reden: spelfoutje
% gewijzigd
Maar lepa_ana, je kijkt bij het oversteken van de straat toch ook naar links en naar rechts om te voorkomen dat je wordt aangereden? Dat is toch hetzelfde als gezond eten zodat je kans kleiner wordt dat je niet dood gaat (op een vroege leeftijd)

Veilig vrijen ook zo iets. Niet roken ook zo iets.

Jij zegt eigenlijk dat je alles wat slecht voor je is gewoon moet doen, want dood ga je toch.
Chardonnay ik zeg nergens dat je los moet gaan en je zelf moet verwaarlozen. Doe ik zelf ook niet, sport al zoveel.

Ik vind het alleen een vorm van bangmakerij door te zeggen dat je 19% kans hebt op

Precies hetzelfde met roken...je hebt mensen die 90 worden, rokend en al en je hebt vrouwen die supergezond bezig zijn, maar overlijden aan borstkanker op hun 40ste.

Bij het oversteken van de straat kijk je zeker, maar je kijkt niet áltijd even goed. En net die ene keer kan je fataal worden. Of je kan zo goed uitkijken en voorzichtig zijn in het verkeer, maar als een automobilist z'n macht over het stuur verliest en je toch aanrijdt....kan je niks aan veranderen. DAt soort risico's in het leven zullen er altijd zijn.

DAt was eigenlijk mijn punt. Doe gewoon je best, zorg dat je gezond bent, maar sla er niet al te ver in door. (Het einde komt hoe dan ook) :-)
We kennen allemaal wel verhalen van mensen die rokend 90 worden. Dat zijn echter uitzonderingen, net als vrouwen die op hun 40ste sterven aan borstkanker.

Als je op je gezondheid wil letten, kun je beter uitgaan van gemiddelden dan van uitzonderingen.
The time is now
quote:lepa_ana schreef op 13 november 2008 @ 12:14:

Is jouw goed recht dit te willen, desalniettemin ga je dood! En het mooie/vervelende is, dat je het niet altijd in de hand hebt. Stel je voor dat je (God verhoedde) morgen geschept wordt door auto/tram/bus/vrachtwagen/etc... geeft het niet of je supergezond hebt geleefd of niet.

Ach ja, van dit soort redeneringen sta ik dan altijd weer met mijn bek vol tanden.

Je hebt gelijk hoor, wellicht ga ik morgen dood.

Of overmorgen. Word ik geschept door een auto, kom ik onder de tram of val gewoon ter plekke dood neer door een hersenbloeding of hartaanval.

En dus is het niet de moeite waard om goed voor mezelf te zorgen.

Waarom zou ik ook. Ik stap zometeen in de auto en kan dus zomaar ook vandaag doodgereden worden.
quote:lepa_ana schreef op 13 november 2008 @ 12:39:

Chardonnay ik zeg nergens dat je los moet gaan en je zelf moet verwaarlozen. Doe ik zelf ook niet, sport al zoveel.

Ik vind het alleen een vorm van bangmakerij door te zeggen dat je 19% kans hebt op

Precies hetzelfde met roken...je hebt mensen die 90 worden, rokend en al en je hebt vrouwen die supergezond bezig zijn, maar overlijden aan borstkanker op hun 40ste.

Bij het oversteken van de straat kijk je zeker, maar je kijkt niet áltijd even goed. En net die ene keer kan het je fataal worden. Of je kan zo goed uitkijken en voorzichtig zijn in het verkeer, maar als een automobilist z'n macht over het stuur verliest en je toch aanrijdt....kan je niks aan veranderen. Dat soort risico's in het leven zullen er altijd zijn.

Dat was eigenlijk mijn punt. Doe gewoon je best, zorg dat je gezond bent, maar sla er niet al te ver in door. (Het einde komt hoe dan ook) :-)

Beste Whopper,

Je gaat kort door de bocht..ik heb wel degelijk gezegd dat je goed voor je zelf moet zorgen (vandaar ook dat ik mijzelf even citeer :-) ) Ik bedoel...lijkt me ook niks om ongezond door het leven te moeten (door persoonlijk toedoen)

Maar idd de kans dat jij vandaag door een andere auto geschept wordt is er. Ik denk dat dit geen baanbrekend nieuws is toch?
anoniem_14065 wijzigde dit bericht op 13-11-2008 13:03
Reden: citeer i.p.v. citter
% gewijzigd
quote:lepa_ana schreef op 13 november 2008 @ 12:14:

Is jouw goed recht dit te willen, desalniettemin ga je dood! En het mooie/vervelende is, dat je het niet altijd in de hand hebt. Stel je voor dat je (God verhoedde) morgen geschept wordt door auto/tram/bus/vrachtwagen/etc... geeft het niet of je supergezond hebt geleefd of niet.En dit is niet kort door de bocht?
ik weet het niet, zou ook best kunnen hoor! Maar die kans bestaat!
Tja, ik vind het leven mooi zoals het nu is, maar gezellig tafelen hoort daar ook bij. En als ik daarom een dag eerder doodga, dan heb ik dat ervoor over.

Feit is, dat niemand wéét wanneer ie doodgaat. Dus kun je ook niet weten hoe die 19% uitpakken als je wel of niet gezonder leeft.

Mijn ouders hebben allebei heel veel gerookt en zijn beide gestopt. Mijn vader stierf aan slokdarmkanker, had niks met roken te maken. Mijn moeder heeft een lever van ongeveer 15 kilo, heeft ook niks met roken te maken. Ze kan er 90 mee worden, de lever groeit maar is gezond en doet wat ie doen moet, maar ze heeft een buik alsof ze 8 maanden zwanger is van een vijfling.
quote:lepa_ana schreef op 13 november 2008 @ 13:17:

ik weet het niet, zou ook best kunnen hoor! Maar die kans is aanzienelijk aanwezigNou, nou aanzienelijk. In Nederland (pakweg 16.500.000 inwoners) vallen jaarlijks zo'n 800 verkeersslachtoffers dat is 0,0048%. Dat zou ik nou niet direct een aanzienelijke kans willen noemen.
The time is now
banba heb het aangepast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven