Lijf & Lijn alle pijlers

De waarheid over diëtisten

21-10-2019 20:31 334 berichten
Straks in Radar een heel onderzoek van foodwatch naar diëtisten waaruit, onder andere, blijkt dat ze vaak samenwerken met de voedingsindustrie en zich ook laten sponsoren.
Wat mij betreft een must see voor ons vrouwen die zorgen hebben betreft lijf en lijn.

Radar Nederland 1 20.35 uur
Alle reacties Link kopieren
-
alma14 wijzigde dit bericht op 23-01-2020 10:24
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Alma14 schreef:
25-10-2019 11:45
Ik moest van de dietiste bleuband goeie start margarine nemen of zoiets, is toch niet te geloven, ze zitten je vol unilever shit te proppen. Daarnaast ken ik niemand die ooit met behulp van een dietiste blijvend is afgevallen. Alleen langer uitstel tot je een maagverkleining krijgt. Ik vind dietisten overbodig en schadelijk.
goh
ik ken dan wel weer mensen die met diëtiste blijvend zijn afgevallen en/of in elk geval een gezonder eetpatroon kregen.
En er is niets mis met margarine, maar naar alle waarschijnlijkheid heeft de diëtiste je ideeën aan de hand gedaan, waaronder deze margarine (mag vast ook ander merk zijn) en niet gezegd "je móet"

Maar ik begrijp dat jij vindt dat iedereen het óf op eigen houtje moet doen óf maar niet moet afvallen? En diëtistes zijn voor afvallen een overbodig beroep? Bijzondere instelling wel.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Alma14 schreef:
25-10-2019 11:45
Ik moest van de dietiste bleuband goeie start margarine nemen of zoiets, is toch niet te geloven, ze zitten je vol unilever shit te proppen. Daarnaast ken ik niemand die ooit met behulp van een dietiste blijvend is afgevallen. Alleen langer uitstel tot je een maagverkleining krijgt. Ik vind dietisten overbodig en schadelijk.
In elke beroepsgroep zijn goede en slechte beroepsbeoefenaars. Zo zijn er slechte artsen, slechte tandartsen, slechte schilders etc.
Dat maakt niet dat iedereen slecht is.
Ik ken weinig dietisten die een specifiek merk aanraden, helaas heb jij er dus wel een getroffen.

Er zijn genoeg wetenschappelijke artikelen die aantonen dat een dietist echt meerwaarde heeft. Maar je bent natuurlijk altijd vrij om wel of niet van een dietist gebruik te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ooit na de diabetes diagnose bij een diëtiste terechtgekomen. Ik had de diagnose al een tijdje en het enige dat de behandelaar kon zeggen was dat een paar kilo afvallen wel zou helpen. Aangezien het me niet lukte, ik dus naar een diëtist. Wat een verspilling van tijd is dat geweest. Een paar algemeenheden en het advies om vitamine d te slikken. En over een maand terugkomen. Geen dieet ‘op maat’, of een leidraad of advies. Niks wat ik niet zelf al wist over de schijf van 5. Wat een kansloos verhaal. Na vier keer hield ik het voor gezien.

Dit was mijn tweede slechte ervaring bij een diëtist. De eerste keer was een dame die niks anders kon vertellen dan, daar komt ie weer, de schijf van 5.

Ik wéét dat het anders kan, mijn broer in een andere gemeente bij een andere huisarts heeft hele andere ervaringen, maar hoe vind je zo iemand? Mijn vertrouwen in deze beroepsgroep in relatie tot diabetes type 2 is nul komma nul. Zeker in de Haarlemmermeer, waar ik woon.
anoniem_87657 wijzigde dit bericht op 25-10-2019 21:03
Reden: Typefout
0.40% gewijzigd
https://www.iamafoodie.nl/column-voedin ... brikanten/

Ik ben pissig. En dat is een understatement. De zelfbenoemde ‘voedselwaakhond’ Foodwatch suggereert in haar rapportje (ik leg de -je later nog uit) dat “voedingsadvies door de diëtist mede mogelijk wordt gemaakt door pizza, ijs en mayonaise fabrikanten”. Voor wie geïnteresseerd is in het hele rapportje check hier.

Evidence based handelen én de juiste zorg
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik gierend van het lachen over de grond had gerold als het hierbij was gebleven. Noch dr. Oetker, Ola of Calvé heeft ooit een geldbedrag op mijn rekening gestort. Ik heb nog nooit diepvriespizza, raketjes of kant-en-klare sauzen meegenomen in mijn voedingsadvies. Omdat ik onafhankelijk ben. En een kritisch nadenkende professional in mijn vak die evidence based handelen én de juiste zorg voor de cliënt hoog in het vaandel heeft. Mijn vak, ja. Dat nu gekaapt is door elkaar in de haren vliegende partijen: de ‘bezorgde diëtist’, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD), Foodwatch en de media. Televisieprogramma RADAR heeft namelijk het ‘nieuws’ dat de NVD wordt gesponsord door diverse commerciële partijen (waaronder partijen in de voedselindustrie) breed uitgemeten. Check hiervoor, en oordeel zelf.

Cherry picking
Voor alle duidelijkheid: ja, ik frons ook soms mijn wenkbrauwen over de sponsors. Ja, ik vind ook dat een beroepsvereniging geen belangen moet hebben bij partijen die tegen de kern van het werk, mijn werk, in gaan. Ja, ook ik zou willen dat de beroepsvereniging géén commerciële partijen nodig heeft en ja, ook ik vind dat enige vorm van belangenverstrengeling ten alle tijde vermeden moet worden. Maar ik ben óók buitengewoon realistisch: zonder branche-gelieerde partijen is er géén beroepsvereniging (tenzij wij als diëtisten bereid zijn het viervoudige aan contributie te betalen); en kunnen er geen congressen en symposia georganiseerd worden. Dit is niet branche specifiek. Dit gebeurt door de hele (para)medische zorg; en met enige zekerheid durf ik te zeggen door alle sectoren met commerciële belangen. Overal, dus. Het gegeven dat de NVD en de diëtisten worden uitgepikt door dit televisieprogramma is een vorm van cherry picking wat ik niet begrijp. Op het bureau van een artsentafel staat een mok met het logo van een farmaceut, de fysiotherapeut gebruikt tape van merk x maar diëtisten mogen niets adviseren wat een commerciële partij heeft gefabriceerd. Dan zijn we snel klaar hoor.


De rest van de column is te lezen in de link
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me die reactie zo goed voorstellen.

Ik heb in de loop van de jaren meerdere diëtisten gezien en ik vond ze allemaal iig bereid om juist te kijken naar wat er in mijn specifieke situatie het beste zou werken.

Ik merk dat de anti-koolhydraten- en anti-suiker-hype ook bij de diëtisten binnen is gekomen en heb daarin echt wel eens twijfelachtige adviezen zien langskomen, maar dat er nu net gedaan wordt alsof ze een soort uithangbord voor de voedingsindustrie zijn vind ik zeer onterecht.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
21-10-2019 22:38
Koolhydraten zijn koolhydraten.
De suiker uit fruit doet hetzelfde als de suiker uit frisdrank.
Maar volgens het voedingscentrum zit fruit in de schijf van 5 en frisdrank niet. Daarnaast zorgt fruit voor vezels en frisdrank niet. Daarom wordt frisdrank dus afgeraden...
Alle reacties Link kopieren
Love2hike schreef:
27-10-2019 17:12
Maar volgens het voedingscentrum zit fruit in de schijf van 5 en frisdrank niet. Daarnaast zorgt fruit voor vezels en frisdrank niet. Daarom wordt frisdrank dus afgeraden...
Ja, goh, wat een nieuws......

Frisdrank zit niet in de schijf van 5, omdat daar idd verder geen nuttige voedingsstoffen inzitten, buiten de suikers. En het is goed om je dat te realiseren, maar af en toe een glaasje frisdrank is natuurlijk het probleem niet.

Maar daar ging het niet over, het ging over de koolhydraten, suikers in dit geval.
Suiker uit fruit en suiker uit frisdrank verschillen voor ons lijf verder niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alma14 schreef:
25-10-2019 11:45
Ik moest van de dietiste bleuband goeie start margarine nemen of zoiets, is toch niet te geloven, ze zitten je vol unilever shit te proppen. Daarnaast ken ik niemand die ooit met behulp van een dietiste blijvend is afgevallen. Alleen langer uitstel tot je een maagverkleining krijgt. Ik vind dietisten overbodig en schadelijk.
Dit vind ik best onzin. Als jij elke dag 5 boterhammen met dik gesmeerd roomboter eet dan is een kleine aanpassing als margarine al een grote winst. Alleen mager beleg en geen pindakaas (mijn zwakte, dik boter met dik pindakaas op een boterham heerlijk) is kleine aanpassing maar grote winst. Een dagje weinig eten na een feestje met wijntjes en taartjes is een kleine aanpassing. Maar al die kleine aanpassingen kunnen er voor zorgen dat je in een jaar tijd op gezond gewicht zit.

En nee daar heb je normaal gezien geen diëtist voor nodig alleen gezond verstand. Maar heel veel mensen houden zich zelf voor de gek in alle vormen en maten en onderwerpen, of maken het rekensommetje gewoon niet als het om kcal gaat. Dan kan een diëtist best helpen al is het maar een paar van die dingen aan dragen en je wekelijks op de weegschaal zetten.

En natuurlijk vallen er mensen blijvend af zonder maagverkeining. Dat je af en toe een terugval hebt ok, maar er kicken ook mensen blijvend af van alcohol en heroïne. Een maagverkleining is niets anders dan minder eten, al is het ene door het niet te doen en het andere door dat je ongeveer gewdongen wordt om dat je maag het niet meer aan kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven