Lijf & Lijn alle pijlers

Dry January

28-12-2019 09:23 371 berichten
Ik wilde hier komend jaar aan meedoen.
Waarom? Tsja, om een soort vastenmaand in te lassen na de overdadige feestdagen, omdat overmatig alcoholgebruik er te snel insluipt, om hopelijk wat extra af te vallen etc
Maar wat je reden ook is, schrijf gerust mee als je daar de behoefte toe voelt.
Er is ook een website ikpas.nl waar je je op in kunt schrijven. Voor motiverende teksten, een dagboek of badges.

Ik hoop dat we hier gezellig kunnen kletsen en tips uitwisselen.
Yella78 schreef:
29-12-2019 15:51
Ik ga samen met een vriendin een droge maand houden, maar dan van 6 januari tot 6 februari. Ik kies die datum omdat dan de kerstvakantie erop zit en er tot die dag nog een paar etentjes in het verschiet liggen, waarbij ik een glas wijn eigenlijk gewoon niet wil missen. Ergens vind ik het zwak om dan later te beginnen, maar uiteindelijk wordt het dus wel een maand. Zonder alcohol is het voor mij ook op andere vlakken gemakkelijker om gezond te leven en aangezien er ook wel weer een kilo of 10 minstens af mogen...
Mijn man en ik hebben vorige week samen naar "Roes" gekeken. Heel verhelderend, vooral voor hem (hij wil liever niet weten dat het erg ongezond is). Puntje van kritiek bij deze documentaire vind ik wel dat de mensen die gevolgd worden, heel erg veel drinken. Ik ben dan zelf geneigd te denken 'oh, maar dan valt het bij mij echt enorm mee!' (ik drink zo'n 10 - 15 glazen per week) terwijl het ook voor mij goed is te minderen en voor mijn man ook. Ik merk trouwens sinds we die docu keken, dat hij al wel geminderd heeft.
Je zit op de rand van probleemdrinken/alcoholisme met dit aantal glazen per week, helaas. Het gaat sneller dan je denkt. Aangeraden is niet meer dan 1 glas per dag en 2 dagen per week géén alcohol, wat dus neerkomt op maximaal 5 glazen alcohol per week voor een vrouw.
Alle reacties Link kopieren
En zijn die 10 tot 15 glazen dan je eigen glazen of zoals aangegeven door o.a. Jellinek:

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... rke-drank/

Ik heb zelf ook best een lange tijd elke avond een fles wijn weggetikt. Dat zijn dus 50 glazen per week. Ik telde het altijd als 5 glazen - want '35 valt nog wel mee' O_O
Alle reacties Link kopieren
jufank schreef:
29-12-2019 11:20
Dit jaar word ik wel 30 in januari, dus ik denk dat ik 1 cheatday inlas voor mijn feestje. ;)

Ik ben ook jarig in januari. Ook een mooi rond getal maar in plaats van dat groots te vieren zoals ik eigenlijk wilde ga ik nu een soort van high tea doen. Ik heb ook tegen de genodigden gezegd dat er geen alcohol is omdat als het overblijf dat te verleidelijk is voor mij. Dus een alcohol vrij feestje deze keer.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
29-12-2019 15:58
Je zit op de rand van probleemdrinken/alcoholisme met dit aantal glazen per week, helaas. Het gaat sneller dan je denkt. Aangeraden is niet meer dan 1 glas per dag en 2 dagen per week géén alcohol, wat dus neerkomt op maximaal 5 glazen alcohol per week voor een vrouw.
Dat weet ik, daarom dus ook hoog tijd voor een hele tijd stoppen en daarna sterk minder. Wat ik bedoel is, als je de documentaire bekijkt, over mensen die vele malen meer drinken, denk je al snel 'nou, dan valt het bij mij enorm mee'.
Overigens geldt mijn aangegeven aantal (10-15 glazen per week) vooral in periodes als nu, vakantie en feestdagen. In 'gewone' tijden kom ik daar niet aan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
29-12-2019 19:42
Dat weet ik, daarom dus ook hoog tijd voor een hele tijd stoppen en daarna sterk minder. Wat ik bedoel is, als je de documentaire bekijkt, over mensen die vele malen meer drinken, denk je al snel 'nou, dan valt het bij mij enorm mee'.
Overigens geldt mijn aangegeven aantal (10-15 glazen per week) vooral in periodes als nu, vakantie en feestdagen. In 'gewone' tijden kom ik daar niet aan.
Super, echt heel goed, zet hem op! Ik weet hoe moeilijk het kan zijn, helaas, ook als je niet eens een echte probleemdrinker bent. Mijn tip: zet er een gezonde hobby tegenover ;-) (ik ging sporten en tekenen).

My five cents (niet specifiek op jou gericht, maar gewoon overdrachtelijke): De gedachte 'bij mij valt het wel mee', is enorm blokkerend, die herken ik wel. Je bagatelliseert het probleem en juist omdát je het bagatelliseert, geeft dat (in mijn ogen) aan dat het wél een probleem is, want blijkbaar voel je de noodzaak om je te verdedigen.
Ik zie nu achteraf hoeveel ik zelf dronk, in de feestjestijd, op een terrasje, bij een avondje tafelen met vrienden. En ik dacht dus zelf altijd: ah joh, ik ben een gelegenheidsdrinker. Maar hoeveel gelegenheden ik wel niet opzocht.... niet normaal als ik serieus ging kijken naar mijn drankgebruik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteravond Roes teruggekeken. Maar dat zijn inderdaad allemaal wel hele zware gevallen. Jerrycans whisky, ik wist niet eens dat het bestond. Wel knap dat zij het allemaal een maand volhielden.

Stond er ook van te kijken hoe fanatiek hun omgeving hen pushte om vooral te blijven drinken. Vond het een typisch voor wat je ook wel ziet bij ex-rokers. Dat hun ex-rookmaatjes het gevoel hebben dat ze iemand kwijt zijn en sterker met de neus op de feiten worden gedrukt over hun eigen verslaving.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Dat vond ik ook toen ik stopte met roken. Zoveel mensen die vroegen of ik weer ging roken als de baby geboren was.
En toen ik dus echt niet weer ging roken, was ik een zeikerd omdat ik niet wilde dat men bij de baby rookte. :facepalm:

Met drinken merk ik dat niet echt trouwens. Ik drink wel vaker niet als er een feestje is, omdat ik nog moet rijden dan. Dat is toch een geaccepteerd excuus.
Ik ben ook niet van plan nooit meer te drinken.
Ook Roes gekeken.
Ik dacht eerst ook, ja joh, ik drink geen jerrycans whisky.
Maar zo'n Jadinde is toch wel akelig herkenbaar. Gewoontedrinken. Altijd maar een glas wijn bij de tv en zo. Dat wil ik inderdaad doorbreken. Ik vind drank ook te lekker, wil het niet missen, maar ik heb het toch niet elke avond nodig?
Alle reacties Link kopieren
Het fijnste aan niet drinken vind ik het fris wakker worden. Ik kreeg de laatste jaren steeds ergere en langer durende katers, zelfs van 2 glazen wijn.

Ik houd wel van een wijntje en af en toe neem ik er ook een maar ik houd het nu bij eentje. Ik heb daar ook geen moeite meer mee. Maar ja, voor mij makkelijk praten want ondanks dat ik denk wel ooit verslaafd aan alcohol geweest te zijn (denk ik... fles per dag, uit gewoonte) is het nooit mijn 'drug of choice' geweest. Dat zijn sigaretten. Ik vind roken echt verschrikkelijk smerig maar ik weet ook dat als ik er eentje opsteek dat ik er meteen weer aan vast zit.
Keep-smiling schreef:
29-12-2019 08:18
Oh okay. Dank je voor je overtuigende argument, maar ik denk dat ik het toch doe zoals ik wilde.
Ik drink dus op 1-1 om 00.15 uur een glaasje champagne (wat overigens heel lekker is, gewoon een goede fles kopen, niet zo'n ding van 3,99 bij de Lidl).
Daarna ga ik naar bed en is het gewoon begonnen. Dat jij daar niet mee kan leven, wat een onbekende van internet doet dus, is vooral jouw probleem.
Misschien is zeikvrij januari een beter idee voor je?

Voor mij begint 1 januari gewoon 's ochtends na het wakker worden. Ik drink matig, maar in december wel vaker dan normaal. Ik ga in februari op vakantie, tot die tijd drink ik geen alcohol meer, muv oudejaarsavond tot ik ga slapen (en dat is voor 3 uur 's nachts).
Keep-smiling schreef:
29-12-2019 08:39
Hebben jullie een partner? En wat vind die ervan?
De mijne gaat niet meedoen en dat vind ik wel jammer. Want nu blijft er alcohol in huis omdat hij wil drinken.

Ik zal het er eens met hem over hebben, maar ik denk niet dat hij meedoet. Hij is de laatste maanden wel geminderd en dat vind ik fijn. Zijn 'probleem' is dat hij water te flauw vindt en frisdrank over het algemeen te zoet.
Marana schreef:
30-12-2019 12:29
Ik zal het er eens met hem over hebben, maar ik denk niet dat hij meedoet. Hij is de laatste maanden wel geminderd en dat vind ik fijn. Zijn 'probleem' is dat hij water te flauw vindt en frisdrank over het algemeen te zoet.
Precies mijn probleem dus :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Ik doe niet mee omdat ik jaren geleden al enorm ben geminderd. Vroeger tikte ik op een weekavond zo’n 3 a 4 glazen cava of wijn weg. Dagelijks O_o
Op dat moment vond ik mezelf niet verslaafd maar ik voelde wel aan dat het toch niet juist zat. Op het einde van mijn werkdag zat ik al aan mijn eerste glas te denken...

Nu drink ik alleen op vrijdag en/of zaterdag 1 of hooguit 2 drankjes, en dan nooit 2 op vrijdag én 2 op zaterdag. Dus maximaal 3 drankjes per week.
Zelfs nu met de feestdagen heb ik dat niet overschreden.

Mijn drinkgedrag van vroeger vind ik nu echt compleet belachelijk. Als ik nu 4 glazen zou drinken kom ik de dag erna niet meer van de bank. Ongelofelijk dat ik dat vroeger deed op een weekavond!

Dus voor iedereen die wil minderen, doen! Je voelt je veel frisser en beter uitgeslapen!
Alle reacties Link kopieren
Aan alcohol wen je gewoon snel. Ik heb een tijd gehad dat ik elke dag dus een fles wijn dronk. Na het laatste glas voelde ik em wel maar was ik niet zo dronken als een tor. Ik had wel elke ochtend een kater. Elke ochtend zat ik beroerd op mijn werk. Goddank had ik toen een baan die ik met 2 vingers in de neus kon doen.
Lady_Day schreef:
30-12-2019 13:56
Aan alcohol wen je gewoon snel. Ik heb een tijd gehad dat ik elke dag dus een fles wijn dronk. Na het laatste glas voelde ik em wel maar was ik niet zo dronken als een tor. Ik had wel elke ochtend een kater. Elke ochtend zat ik beroerd op mijn werk. Goddank had ik toen een baan die ik met 2 vingers in de neus kon doen.
Heftig is dat he. Ik weet nog wel toen ik net uit huis was en samenwoonde. Dan haalden we voor het weekend een sixpack bier en dat was het. Nu gaat er gewoon een krat per week doorheen. Van mijn eerste biertje na mijn zwangerschap was ik ook meteen dronken. Ik bedoel maar.

Dat dry january klinkt als een steeds beter plan. Ik heb gister wel gedronken, maar ik voelde me al meteen een soort vzn schuldig. Ik heb het er maar bij 1 gelaten.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
30-12-2019 13:56
Aan alcohol wen je gewoon snel. Ik heb een tijd gehad dat ik elke dag dus een fles wijn dronk. Na het laatste glas voelde ik em wel maar was ik niet zo dronken als een tor. Ik had wel elke ochtend een kater. Elke ochtend zat ik beroerd op mijn werk. Goddank had ik toen een baan die ik met 2 vingers in de neus kon doen.
Ik heb het 'geluk' dat ik er slecht tegen kan. Een hele fles, dat trek ik absoluut niet, dan ben ik doodziek. Als ik er heel veel bij zou eten misschien nog net niet op sterven na dood, maar dan zou ik sowieso de hele nacht wakker liggen. Ik zit bij drie glazen echt aan mijn taks. Voor mij is het vooral het idee van 'gezellig borrelen', dat wijn geeft, niet eens zozeer de smaak. Andere alcoholische dranken neem ik niet. Vroeger in het café wel bier, maar dat vind ik niet meer lekker. Port is voor mij al te sterk, likeur en sterke drank zal ik misschien eens in de tien jaar een beetje van nippen, daar hou ik helemaal niet van. Mixdrankjes vind ik te zoet. Sporadisch op vakantie een keer een cocktail, maar dat is niet iets waar ik naar verlang. Naar een glas wijn dus wel. Ik moet bekennen dat ik op dit moment zelfs een glas op mijn bureau heb staan, ik legde een appel in de koelkast en zag dat er een restje wijn stond. Dat moet op, dacht ik. En de vier is in de klok. Nou ja, bijna dan. Ooooh wat erg. Maar wel een feestelijk gevoel, dat ik hier zo lekker in mijn kantoortje zit met een glaasje wijn. Pff, blijft een gek iets hoor, alcohol en waarom je dat nu toch wilt hebben.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Keep-smiling schreef:
30-12-2019 09:12
Ik ben ook niet van plan nooit meer te drinken.
Nee ik ook niet maar het was hier wel zowat elke vrijdagavond en zaterdagochtend wel de gewoonte dat we een aantal speciaalbiertjes dronken. En nu willen we dat na die periode niet meer standaard doen.
Keep-smiling schreef:
30-12-2019 13:18
Precies mijn probleem dus :hihi:
Check, ik drink overdag echt alleen maar koffie. Melk bij het diner. Een doodenkele keer een glas water als ik dorst heb/ na het sporten. Ik vervang maar met alcoholvrij bier, fris vind ik niks aan, koffie drink ik al de hele dag, thee is meh. Ik heb geen alcoholprobleem, ik heb een alternatievenprobleem.* :rofl:

*disclaimer: U begrijpt, ik chargeer
:hihi:
Lady_Day schreef:
29-12-2019 16:06
En zijn die 10 tot 15 glazen dan je eigen glazen of zoals aangegeven door o.a. Jellinek:

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... rke-drank/
Ik drink 3 à 4 keer per week 2 à 3 flesjes bier. Dan zit ik daarmee dus wel aan de bovengrens. Eigenlijk verbaast me dat toch een beetje. Ik dacht dat het wel meeviel.
anoniem_392232 wijzigde dit bericht op 30-12-2019 19:37
Reden: dt
1.03% gewijzigd
Mijn zeer matige alcoholgebruik, 2-5 glazen per week, is dus precies het aangegeven maximum. In het verleden was het meer, dagelijks ook, maar op een gegeven moment heb ik zondag t/m woensdag als alcoholvrije dagen benoemd. Gek genoeg ging dat enorm makkelijk. Op de een of andere manier ben ik dus niet verslavingsgevoelig voor alcohol. Wel weer voor andere dingen, dus kennelijk heeft ieder zijn eigen valkuil.
MinkeDeWit schreef:
30-12-2019 19:47
Mijn zeer matige alcoholgebruik, 2-5 glazen per week, is dus precies het aangegeven maximum. In het verleden was het meer, dagelijks ook, maar op een gegeven moment heb ik zondag t/m woensdag als alcoholvrije dagen benoemd. Gek genoeg ging dat enorm makkelijk. Op de een of andere manier ben ik dus niet verslavingsgevoelig voor alcohol. Wel weer voor andere dingen, dus kennelijk heeft ieder zijn eigen valkuil.
En dit is dus géén zeer matig alcoholgebruik, maar het maximum gezond te drinken hoeveelheid alcohol.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
30-12-2019 20:16
En dit is dus géén zeer matig alcoholgebruik, maar het maximum gezond te drinken hoeveelheid alcohol.
Maar dát is juist het probleem... we denken dat we 'goed' bezig zijn door maar max 5 drankjes te drinken. Ondertussen schuren we tegen alcoholmisbruik aan. Toen ik nog een fles per dag dronk had ik ook wel door dat dat teveel was maar ik heb ook echt een lange tijd gehad waar ik 'maar' 2 glazen wijn per dag dronk. Dat vond ik echt niet veel hoor terwijl ik zo'n beetje op de wachtlijst voor een levertransplantatie had moeten staan.

Meerdere mensen in mijn omgeving drinken elke dag. En meestal meer dan 1 glas. Het is 'normaal'.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik per week misschien 2 a 3 glazen wijn drink. Soms ook een paar week niet. Met deze dagen zal het iets meer zijn denk ik. Maar niet veel. Naar mate ik de 50 nader wil mijn lijf geen drank meer voel ik. Het smaakt me niet echt meer. Maar toch ga ik de komende maanden wat gezonder eten en drinken. Hoewel ik eigenlijk al heel gezond eet en drink, je krijgt deze maand toch wat ander voedsel dan normaal.
Wat wel een idee is: ipv wijntje een alcoholvrij witbiertje. Uit Duitsland, want daar zijn ze veel lekkerder dan hier in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Heeft de Gezondheidsraad de normen niet een tijdje terug naar beneden bijgesteld? Er is een verschil tussen de bovengrens wat betreft je gezondheid en wat 'men' als 'normaal' beschouwt. Omdat alcohol drinken inderdaad zo gewoon is geworden beseffen we te weinig hoe slecht het eigenlijk voor je is.

Maar ik vind het eerlijk gezegd dan weer onzin om mensen die boven de norm van de Gezondheidsraad zitten allemaal als 'probleemdrinker' te beschouwen. Ik zeg maar wat, de meerderheid van Nederland eet volgens de norm ook te weinig groente, teveel zout en teveel suiker. En diezelfde Nederland zit volgens de norm teveel en beweegt te weing. Een probleemdrinker ben je voor mij pas als je dagelijks drinkt en/of grote hoeveelheden per keer drinkt en/of het moeilijk kunt laten.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven