Lijf & Lijn alle pijlers

Dry January

28-12-2019 09:23 371 berichten
Ik wilde hier komend jaar aan meedoen.
Waarom? Tsja, om een soort vastenmaand in te lassen na de overdadige feestdagen, omdat overmatig alcoholgebruik er te snel insluipt, om hopelijk wat extra af te vallen etc
Maar wat je reden ook is, schrijf gerust mee als je daar de behoefte toe voelt.
Er is ook een website ikpas.nl waar je je op in kunt schrijven. Voor motiverende teksten, een dagboek of badges.

Ik hoop dat we hier gezellig kunnen kletsen en tips uitwisselen.
Alle reacties Link kopieren
Wat is een lastig moment? Als ik een maand geen chocola zou eten, zou ik dat ook weleens lastig vinden.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
En dat probleem ben je toch ook aan het aanpakken?
Als het je niet aanspreekt, lees je het gewoon niet.
Ik vind het in ieder geval fijn om alvast te bedenken wat ik ipv drank kan bestellen. Het was altijd gedachteloos een wijntje en nu dus wat anders. Alleen spa rood vind ik te saai en cola, sinas etc vind ik te zoet.

Maar goed, ik heb nog geen feestjes gehad.
Avena schreef:
02-01-2020 09:46
Wat is een lastig moment? Als ik een maand geen chocola zou eten, zou ik dat ook weleens lastig vinden.
En dat is geen probleem?
Alle reacties Link kopieren
Keep-smiling schreef:
02-01-2020 09:50
En dat is geen probleem?
Maar dat is dus wat ik bedoel. Wanneer is het erg als het weleens lastig is? Kijk, stoppen met roken, dat was echt moeilijk. Als een maand geen alcohol drinken je net zoveel moeite kost als het je als roker zou kosten om een maand niet te roken, dan heb je een serieus alcoholprobleem. Maar als je deze maand eens een keertje (of twee) baalt dat je geen alcohol kunt drinken, dan vind ik dat weinig problematisch.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet erg dat het lastig is. Ik ontzeg mij elke dag dingen waar ik zin in heb (zoals hele dag in bed blijven, teveel eten, niet bewegen, cola zero drinken als ontbijt). Dat moet je niet groter maken dan het is.

Ik moet wel zeggen nu ik zo goed als niet meer drink dat ik merk dat uitgaan en feestjes wel anders zijn als je daar compleet nuchter tussen de drinkende mensen staat. Ik vind het minder leuk. Voor mij is het gewoon leuker als ik lichtelijk aangeschoten ben (dat is trouwens na 1 glas al). Eigenlijk vind ik dat best wel triest maar ja, zo ervaar ik het wel.
Avena schreef:
02-01-2020 09:55
Maar dat is dus wat ik bedoel. Wanneer is het erg als het weleens lastig is? Kijk, stoppen met roken, dat was echt moeilijk. Als een maand geen alcohol drinken je net zoveel moeite kost als het je als roker zou kosten om een maand niet te roken, dan heb je een serieus alcoholprobleem. Maar als je deze maand eens een keertje (of twee) baalt dat je geen alcohol kunt drinken, dan vind ik dat weinig problematisch.
Oh zo. Dat bedoel ik ook ja.
Ik ben eerder inderdaad 9 maanden droog geweest en dat was echt geen opgave. Maar het verschil was dat mijn omgeving dat ook vanzelfsprekend vond (anders dan bij roken vreemd genoeg).

Het is het doorbreken van de routine die anders en mild lastig zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
02-01-2020 10:06
Ik moet wel zeggen nu ik zo goed als niet meer drink dat ik merk dat uitgaan en feestjes wel anders zijn als je daar compleet nuchter tussen de drinkende mensen staat. Ik vind het minder leuk. Voor mij is het gewoon leuker als ik lichtelijk aangeschoten ben (dat is trouwens na 1 glas al). Eigenlijk vind ik dat best wel triest maar ja, zo ervaar ik het wel.
Ja, dit herken ik ook. Ik geloof dat ze in die docu zeiden dat de glans er een beetje af was. Ik woon sinds anderhalf jaar op het platteland en dat betekent dat ik nooit meer op de fiets naar huis kan en altijd met de auto moet. En dan blijf ik dus nuchter. En dat blijft minder leuk. Het is deels het iets niet mogen, het niet spontaan kunnen besluiten dat je een wijntje neemt als je op het terras ploft. En het is deels het effect van alcohol, dat je iets losser maakt of zo. En van een goed glas wijn kan ik gewoon echt genieten. Ik vind cola light best lekker, maar na één glas heb ik het wel gehad.

Het kost me geen enkele moeite om niks te drinken als ik met de auto ben, maar ik vind het inderdaad minder leuk en ik blijf ook minder lang. En af en toe blijf ik weleens ergens slapen, zodat ik dan wel dat wijntje kan nemen. Dan zet ik het echt niet op een zuipen, maar alleen al het feit dat het dan mag is fijn. Dat je er niet over na hoeft te denken.

En ja, ik vraag me ook weleens af of ik dat erg moet vinden. Maar het is wel zo. En het went of slijt dus ook niet.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Avena, een soortgelijke situatie hier. Het scheelt misschien ook dat mijn partner ook bijna niet drinkt. Toen we onlangs de koelkast op gingen ruimen hebben we daar biertjes uit gehaald die al over de datum waren.

En ja, de glans is er inderdaad een beetje vanaf - als het om feestjes etc. gaat. Maar het valt me ook op hoe idioot sommige mensen zich gaan gedragen met teveel op. Hard praten, dom lallen. Wellicht deed ik dat zelf ook, haha!

Ik heb tijden echt wel veel gedronken. Ik voelde me daar ook altijd wel schuldig over. Zeker als ik dan ook nog een sigaret opstak bij een wijntje. Ik vond dat altijd zo lekker en ongelooflijk smerig tegelijk.
Avena schreef:
02-01-2020 08:37
Ja, dat zat ik ook te denken. Een zwangere vrouw houdt het (als het goed is) zo 9 maanden vol...
Ik heb zwanger toch echt wel eens zitten vloeken omdat ik gewoon zin had in iets lekkers en die stomme tonic/ maltbier me de neus uit kwam. Of even heel diep zitten snuffen aan de wijn van partner van het wijnarrangement die een stuk aantrekkelijker was dan mijn water. Dat iets simpelweg geen optie is wil niet zeggen dat je het niet (wel eens) lastig vindt toch?
Keep-smiling schreef:
02-01-2020 09:12
Die artikelen zijn misschien wat dramatisch ja, maar ik kan me goed voorstellen dat er best wat lastige momenten zullen zijn. Je kunt daar maar beter op voorbereid zijn.
Dat je bv bij binnenkomst op een feestje meteen wijn in je handen gedrukt krijgt.

Dat vond ik in Roes ook zo schofterig. Dat die ene vrouw alcoholvrije wijn had en dat een of andere vent er gewoon drank bij schenkt. Of dat mensen je letterlijk uitlachen omdat je even niet drinkt. Als je dat soort vrienden hebt kun je maar beter wat feestjes overslaan en nieuwe vrienden zoeken.

Gelukkig is mijn sociale omgeving anders. Ook platteland moet ik zeggen, dus het is normaal dat de helft van een stel de bob is. Sommige bobs nemen niks, anderen 1 of 2 drankjes, maar geen alcohol nemen is dus vrij normaal.


Wat betreft de lastige momenten, ja die zijn er vast wel. Het is daarom ook goed denk ik om vooraf te bedenken wat je wilt drinken. Zodat je niet ter plekke denkt 'ja een wijntje.. oh nee, ehm, wat moet ik nu dan kiezen...'

Maar die website van IkPas gaat je regelmatig een berichtje sturen als je je aanmeldt. Dat is toch alleen maar lastig, dat wijst je nog eens extra op het niet drinken van alcohol op een moment dat je daar niet eens mee bezig bent?
Je kan je ook afmelden voor de nieuwsbrief. Of je sws er helemaal niet voor aanmelden natuurlijk.
Ik vind het juist wel fijn zoiets. Een soort controle of stok achter de deur
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 13-06-2020 19:28
Reden: privacy
99.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
02-01-2020 09:55
Kijk, stoppen met roken, dat was echt moeilijk. Als een maand geen alcohol drinken je net zoveel moeite kost als het je als roker zou kosten om een maand niet te roken, dan heb je een serieus alcoholprobleem. Maar als je deze maand eens een keertje (of twee) baalt dat je geen alcohol kunt drinken, dan vind ik dat weinig problematisch.
Stoppen met roken vond ik dus niet moeilijk . Lijnen en op dieet wel en zeggen dat ik nooit meer alcohol zou drinken ook omdat ik het gewoon lekker en gezellig vind. Een maand moet wel lukken maar ik heb ook geen feestjes en avondjes uit de komende tijd als het goed is.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
02-01-2020 12:33
Ik heb zwanger toch echt wel eens zitten vloeken omdat ik gewoon zin had in iets lekkers en die stomme tonic/ maltbier me de neus uit kwam. Of even heel diep zitten snuffen aan de wijn van partner van het wijnarrangement die een stuk aantrekkelijker was dan mijn water. Dat iets simpelweg geen optie is wil niet zeggen dat je het niet (wel eens) lastig vindt toch?
Dat snap ik helemaal! Maar ik bedoel een beetje dat 1 maand zonder drank voor de gemiddelde mens geen enorme opgave zou moeten zijn. Dat is zoveel korter dan 9 maanden...
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
01-01-2020 22:30
Ik voel me niet zo aangesproken door dit stuk eerlijk gezegd, en ook niet door de site ikpas.nl.
Het klinkt allemaal alsof het vreselijk moeilijk is om een maand geen alcohol te drinken. Maken ze het niet veel zwaarder dan het is? Door er zoveel mee bezig te zijn dat je een maand niet drinkt valt ieder sociaal moment waarop je anders een drankje zou nemen enorm op. Je kunt toch ook gewoon een maand de Bob zijn of zo, en gewoon niet drinken?
"Denk niet aan een roze olifant"...
Mee eens. Ik krijg door alle ophef rondom dat Dry January het idee dat half Nederland een drankprobleem heeft.

Ik ben een aantal jaar geleden zonder moeite al eerst een tijd helemaal gestopt (zwanger en daarna nog tijden geen zin in alcohol) en sindsdien ben ik ook als ik drink drastisch geminderd qua hoeveelheid. Daarnaast ga ik tegenwoordig vrijwel altijd naar elke sociale gelegenheid met de auto. Ik heb dat niet echt als moeilijk ervaren en ben nu ook van plan om weer eens een tijd de drank te laten staan. Maar daar heb ik verder niet echt een plan voor ofzo, of dat ik me erop moet voorbereiden. Ik drink gewoon niet meer en zie wel wanneer en of ik ooit weer begin.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Vandaag is mijn dry january begonnen. (Gisteren nog even het laatste bodempje van die lekkere fles rode wijn opgedronken :P )
Voor mij is het vooral een algeheel weer even wat gezonder leven (drinken én eten), na de overdadige decembermaand. Maar ik vind het ook wel een goed idee om de associatie alcohol-gezelligheid even los te laten.
Ik drink doorgaans alleen in het weekend. Normaal gesproken een glaasje of twee wijn per keer. Op feestjes of in de kroeg wel iets meer. Tijdens vakanties ook.

Op zich geen sterke drankzucht hier. Wel vind ik wijn erg lekker en frisdrank niet. Als wijn 0.0 nu eens wat lekkerder zou zijn ;-D
Ik geloof niet meer in sprookjes.
fashionvictim schreef:
02-01-2020 19:22
Mee eens. Ik krijg door alle ophef rondom dat Dry January het idee dat half Nederland een drankprobleem heeft.

Ik ben een aantal jaar geleden zonder moeite al eerst een tijd helemaal gestopt (zwanger en daarna nog tijden geen zin in alcohol) en sindsdien ben ik ook als ik drink drastisch geminderd qua hoeveelheid. Daarnaast ga ik tegenwoordig vrijwel altijd naar elke sociale gelegenheid met de auto. Ik heb dat niet echt als moeilijk ervaren en ben nu ook van plan om weer eens een tijd de drank te laten staan. Maar daar heb ik verder niet echt een plan voor ofzo, of dat ik me erop moet voorbereiden. Ik drink gewoon niet meer en zie wel wanneer en of ik ooit weer begin.

Ik denk dat de eerste maand met stoppen met veel 'gewoonte doorbrekende momenten' gepaard gaat. En dat is wel eens lastig, je eigen Pavlof-effect bedwingen. Vergelijkbaar: Ik ben bijna 10 jaar gestopt met roken en nog heb ik die eerste keer typisch terrasjesweer zin in witbier, bitterballen en een peuk. Niet echt, ik word onderhand misselijk van de lucht alleen al, maar iets in mijn brein triggert op dat moment.

Die trigger zal de een hebben als ie de kroeg binnen loopt, de ander op vrijdagmiddag,de derde als iemand anders een wijntje inschenkt, verzin het maar, maar er is een moment dat je associeert met alcohol en die associatie doorbreken kost effe moeite, vooral in de eerste keer/ keren dat ie langs komt. Zo choquerend vind ik dat niet.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
02-01-2020 19:33
Ik denk dat de eerste maand met stoppen met veel 'gewoonte doorbrekende momenten' gepaard gaat. En dat is wel eens lastig, je eigen Pavlof-effect bedwingen. Vergelijkbaar: Ik ben bijna 10 jaar gestopt met roken en nog heb ik die eerste keer typisch terrasjesweer zin in witbier, bitterballen en een peuk. Niet echt, ik word onderhand misselijk van de lucht alleen al, maar iets in mijn brein triggert op dat moment.

Die trigger zal de een hebben als ie de kroeg binnen loopt, de ander op vrijdagmiddag,de derde als iemand anders een wijntje inschenkt, verzin het maar, maar er is een moment dat je associeert met alcohol en die associatie doorbreken kost effe moeite, vooral in de eerste keer/ keren dat ie langs komt. Zo choquerend vind ik dat niet.
Dit is het exact!
De helft van de meeschrijvers hier zit zich op de borst te kloppen dat het zo weinig voorstelt om even niet te drinken. Want oh, oh, ze drinken normaal ook al zo weinig. Wat zoek je hier dan? Applaus? Nou daar komt-ie hoor :applause:

Ik vind het best lastig om straks niet te drinken. De verleiding zal best groot zijn. Ik heb het eerder gedaan, en dat lukte prima, maar het ging niet vanzelf.
Dàt is waarom ik even een maand een stap terug zet, een soort her-ijken van mijn drinkgedrag. Ik heb dat nodig af en toe, want ik merk dat ik steeds makkelijker een excuus vind om te 'mogen' drinken. En ik wil niet aan de andere kant van die grens komen te staan.
Dus daarom ga ik een maand stoppen. Straks ;-D

Laten we elkaar steunen hier.
Mooi gezegd
Alle reacties Link kopieren
Ik doe Dry January mee maar dan met Cola Zero. Daar ben ik namelijk wel aan verslaafd.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, zonder Cola Zero dan O_O
Ik kan het heel makkelijk bij één glaasje houden, dus ik drink dat ook gewoon bij een sociale gelegenheid. Die heb ik toch meestal niet meermaals per week. Het eten smaakt er lekkerder door en als je uit eten bent of iemand heeft lekker voor je gekookt, dan is het gewoon een fijne toevoeging.
Vind het initiatief dus eigenlijk alleen nuttig voor probleemdrinkers die serieus moeten afkicken.
Dus, je doet niet mee en wij zijn probleemdrinkers?

Bedankt voor de nuttige info, zal ik maar zeggen. :zzz:
Keep-smiling schreef:
02-01-2020 23:27
Dus, je doet niet mee en wij zijn probleemdrinkers?

Bedankt voor de nuttige info, zal ik maar zeggen. :zzz:
Ik zeg niet dat mensen op dit topic een probleemdrinker zijn, maar als je maar 1-2 glaasjes per week drinkt lijkt het me vrij zinloos om die ook nog te laten staan voor een maand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven