Lijf & Lijn alle pijlers

Een stabiel eetpatroon

12-01-2016 14:18 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie o wie heeft raad?

Sinds vorig jaar probeer ik er een gezondere levensstijl op na te houden. Daarvoor at ik vooral veel van alles wat ik lekker vond, en dat was vrijwel alleen maar ongezond.

Nu ben ik me erg bewust van wat ik eet, ik weet van veel voedingsmiddelen de kcal, ik houd bij wat ik op een dag eet etc. Afgelopen 1,5 ben ik zo'n 15 kilo afgevallen. Ik weeg nu 55-56 kg, bij 1.64m. Alles prima zou je denken.

Maar voor mn gevoel toch niet helemaal, ik merk dat ik bijvoorbeeld tijdens het avondeten in gezelschap veel meer kan eten dan een ander. Mijn zusje, die een stuk langer is dan ik, eet standaard minder. En gister een collega die wat eten had besteld (en ongeveer dezelfde lengte en bouw heeft) gaf aan dat zij "zo'n groot bord nooit op kon." Ik dacht erbij: zou voor mij geen probleem zijn.

Ik vind dat gek, waar ligt dat nu aan? Ik eet tegenwoordig vaak s ochtends havermout, s middags twee pistolets met kipfilet (altijd mager beleg), en iets van fruit of groentesnack en s avond 450 gram diner. (Ik weeg dit af.) Meestal rijst, met groenten en kip/rundvlees. Later vaak wat suikervrije zoute dropjes, bij nog meer trek paar plakjes kipfilet, augurkjes oid. Standaard 2 stuks fruit.

Belangrijk te vermelden: ik werk zo'n 25 uur in de horeca en loop dan heel veel. Ik loop af en toe een rondje hard, doe oefeningen thuis.

Ik merk nu dat ik af en toe echt een vreetbui heb, en ik lees vaak dat dat komt omdat je niet genoeg eet. Ik heb ook geprobeerd on een tijdje m'n eetpatroon wat te versoepelen, maar dan kom ik aan...

Gister had ik dus weer zo'n aanval en ik voel me nu echt een zeekoe.

Het liefst wil ik nog drie kilo kwijt, maar ik weet niet zo goed hoe omdat ik het idee heb dan ik dan nog minder moet gaan eten. Ik beweeg immers al behoorlijk veel. Wat kan ik het beste doen?
Probeer eens te berekenen hoeveel calorieën je verbrandt met je werk en sport. En kijk dan hoe zich dat verhoudt tot het aantal calorieën dat je binnenkrijgt. Misschien is het verschil te groot, dat je daarom vreetbuien krijgt?
Je weegt teveel zeg je!? 55-56 kg bij 1.65 is supernetjes dacht ik zo.

Volgens mij eet je gewoon goed en gezond, trek je niet zoveel aan van wat anderen zeggen. Meestal zijn dat degenen die s' avonds ng een zak chips naar binnen werken.

Je bent 15kilo afgevallen en hartstikke goed bezig!
@tvp, ik doe dat wel eens, maar dan kom ik er volgens de richtlijnen op uit dat ik meer mag eten. (Rond 2300 kcal). Maar als ik dat werkelijk doe kom ik aan, dus dat is niet echt een succes...

@kittycat, dank voor de bemoedigde woorden. . Mijn gewicht is sinds een half jaar ook stabiel, dus in dat opzicht mag ik ook niet klagen. Alleen voel ik me altijd als een tientonner na zo'n eetbui.
Vertrouw op jezelf. Je mag best eens een eetbui hebben, dat hoort er soms een beetje bij en ik denk dat er weinig vrouwen zijn die zich dan geen 'tientonner' voelen. Een eetbui is echt niet te zien op de weegschaal de volgende dag.

Wees trots op jezelf, je hebt het helemaal zelf gedaan!
een eetbui is niet te zien op de weegschaal?

denk het toch wel

ligt er ook helemaal aan wat je eet tijdens zon eetbui denk ik

maar als je te veel calorieën daardoor binnen krijgt zie je dat weldegelijk op de weegschaal

ik tenminste wel als ik vroeger wel eens wat meer at dan mn normale menu

en dat was geen eens een eetbui gewoon een keer iets meer
Dankje kittycat!

@vivajaline, gelukkig ben ik de fase voorbij dat ik me dagelijks weeg, dan maak je jezelf helemaal gek. Dus of ik iets aan zou komen van al iets meer eten, geen idee eigenlijk... Maar het leven zou wel heel saai zijn als je alleen maar vasthoudt aan je eigen menu.
Misschien kun je de hoeveelheid die je eet meer over de dag verdelen?

Echt proberen om de 3 uur te eten niet langer ertussen laten.
Maar wat noem jij een eetbui? Er is namelijk een groot verschil tussen objectieve en subjectieve eetbuien.
Hmm, ik weet nu waar de eetbui van gister vandaan kwam, nu namelijk ongesteld. Had ik kunnen weten.

Gister heb ik s avonds drie broodjes met honing op, een bakje watermeloen en heul veul dropjes. Zoete trek he...
Ik zal er eens opletten Nadia, wanneer ik precies eet en evt inderdaad om de drie uur. Opzich gaat her overdag wel goed, als ik extra trek heb, is het altijd s avonds.
Probeer eens wat meer verzadigende dingen te eten (waar je eerder en langer vol van zit) en dan daarvan kleinere porties. Eet niet of minder dingen die niet echt verzadigen ('lege calorieen') of waarvan je weet dat je er van blijft dooreten. Welke dingen je dan wel en niet moet eten, verschilt vaak per persoon.

Bij mij helpt het om bijvoorbeeld geen magere/light producten te nemen, maar de 'volle' variant. Een klein bakje volle kwark of yoghurt heeft evenveel calorieen als een grote bak van de magere variant, maar die eerste verzadigt voor mij meer. Andere dingen waarvan ik vind dat ze goed vullen: havermout, ei, vlees, vis, peulvruchten, stevig speltbrood, (zoete) aardappel, pindakaas, banaan... Maar bijvoorbeeld rijstwafels of crackers met Slankie ofzo daar kan ik wel van blijven eten waardoor ik uiteindelijk meer calorieen binnenkrijg dan als ik 2 stevige boterhammen met een flink laagje pindakaas had gegeten (waarna ik wel vol zit).

De een kan nu eenmaal ook meer eten dan de ander. Ik kan ook bunkeren als een bouwvakker en heb ook altijd wel trek/kan altijd wel eten. Dat is dan maar zo, ik moet dan wat meer opletten dat ik niet daadwerkelijk alles eet wat los en vast zit, maar portiecontrole.
Zo'n vreetbui krijg je m.i. als je lichaam een signaal geeft dat je voorraad van snelle energie dringend aangevuld moet worden, en dan krijg je trek. Vaak houdt die honger een poosje aan en moet je eigenlijk meer eten dan je van plan was om die honger te laten stoppen.

Maar nadat je maag vol zit neemt de trek af en je let er niet meer op; de eerste vier uur taal je ook niet naar een koekje bij de koffie, of je moet echt eetlust bij jezelf gaan opwekken door eraan te denken.

Voor je eigen gevoel heb je dan veel gegeten, maar in de volgende uren heb je vanzelf minder gegeten.

Dat je meer lijkt te eten dan een ander komt vermoedelijk omdat je veel laagcalorisch spul op je bord schept.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven