Lijf & Lijn alle pijlers

Elke dag wijn drinken. Slecht?

26-01-2020 22:07 354 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik drink vrijwel elke dag een à twee wijntjes, soms op een gekke dag een klein flesje. Bij het kokkerellen, eten, gezellig op de bank, soms met mijn vriend in bed of bad. Af en toe heb ik 2 alcoholvrije dagen in de week, maar dat zal eens in de twee maanden zijn. Ik ben bourgondisch opgevoed en mijn ouders komen uit Frankrijk, de hele familie doet dit. Ik vind het meer dan normaal, maar als ik naar mijn vriendinnen kijk zie ik dat zij veel minder drinken dan ik. Sommige helemaal niet meer (vooral door kinderen) en de rest eigenlijk alleen in het weekend.
Ik drink om lekker te kunnen ontspannen na een werkdag en omdat ik het simpelweg gewoon een heerlijke smaak vind.

Mijn vriendinnen hadden laatst een discussie met mij vanwege Dry January, omdat ik het concept onzin vind. Zij vinden blijkbaar dat ik teveel drink en dat ik drankgebruik romantiseer door verkleinwoorden te gebruiken: 'wijntje' 'glaasje' en vanwege dat ik mijzelf als een bourgondisch persoon zie. Ik vind dat ze overdrijven. Zij vinden het niet juist dat ik drink om te ontspannen, maar ik zie daar zelf het probleem niet van in. De 1 gaat een rondje sporten om te ontspannen, de ander kijkt een serie om te ontspannen en ik drink mijn glaasje wijn om lekker te relaxen. What's the difference? Ook vonden ze het raar als we in de middag gaan lunchen dat ik dan een wijntje bestel, maar dat is toch redelijk normaal? Ik ben dan toch niet gelijk een alcoholist als ik dat doe. Ik vind het gewoon super lekker.


Vinden jullie mijn drinkgedrag teveel? Hoeveel glazen vinden jullie normaal om te drinken?
Ik ben trouwens 32.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
27-01-2020 08:41
Ik denk dat ze zo’n miniflesje bedoelen waar 2 glaasjes uit gaan. 250 ml. Ik heb daar ook een paar van staan mocht ik een keer thuis zin hebben in een wijntje. Want als ik een gewone fles openmaak, schenk ik daar 1 glas uit en moet ik de rest de week erna weggooien.
Die kleintjes gebruik ik soms bij een recept.
Flessen waar wijn uit is sluit ik af met een grijze dop en trek hem vacuum. Na een week is is dan gewoon nog goed .
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Ano11niem schreef:
27-01-2020 14:11
Heel goed dat je dit zegt, is echt onderbelicht. Ik vraag me weleens af of het aantal borstkankergevallen zou dalen als vrouwen hun alcoholgebruik aanzienlijk zouden minderen. Borstkanker komt zoveel voor dat ik echt vermoed dat het vaak ook leefstijlgerelateerd is.
Kan evengoed door de pil komen of door te vet eten. Dat zweer je toch ook niet af? Wat is er anno nu niet kankerverwekkend?
Alcohol en borstkanker
- 1 op de 7 vrouwen krijgt in Nederland ooit in haar leven borstkanker.
- Elk jaar krijgen naar schatting 1.000 à 3.000 vrouwen in Nederland borstkanker door alcohol. (1)
Dit zegt ook dat als niemand in Nederland alcohol zou consumeren dat per jaar 1.000 à 3.000 gevallen van borstkanker in Nederland voorkomen zouden worden. (1,3)
- Onderzoekers in het Verenigd Koninkrijk gaan echter uit van een hoger percentage alcoholgerelateerde borstkanker, namelijk 22%. (3)
- Het risico op borstkanker is al bij één glas alcohol per dag verhoogd. (3)
- Hoe meer iemand drinkt per dag, hoe groter het risico op kanker. Dus ook op borstkanker. (3)
- Het belangrijkste mechanisme dat hieraan ten grondslag ligt is de hormonale oorsprong van borstkanker. Door alcoholgebruik wordt de oestrogeenspiegel verhoogd, wat het risico op borstkanker verhoogt. (3)
- Het grootste deel van de aan alcohol toe te schrijven sterfgevallen door kanker onder vrouwen wordt veroorzaakt door borstkanker. (3)

Advies KWF Kankerbestrijding (Pink Ribbon is een merk van KWF Kankerbestrijding)
- Zelfs 1 drankje per dag verhoogt je kans op kanker al. Drink daarom het liefst geen alcohol (zie standpunt hierboven).
redbulletje schreef:
27-01-2020 14:20
Kan evengoed door de pil komen of door te vet eten. Dat zweer je toch ook niet af? Wat is er anno nu niet kankerverwekkend?
Alcohol en borstkanker
- 1 op de 7 vrouwen krijgt in Nederland ooit in haar leven borstkanker.
- Elk jaar krijgen naar schatting 1.000 à 3.000 vrouwen in Nederland borstkanker door alcohol. (1)
Dit zegt ook dat als niemand in Nederland alcohol zou consumeren dat per jaar 1.000 à 3.000 gevallen van borstkanker in Nederland voorkomen zouden worden. (1,3)
- Onderzoekers in het Verenigd Koninkrijk gaan echter uit van een hoger percentage alcoholgerelateerde borstkanker, namelijk 22%. (3)
- Het risico op borstkanker is al bij één glas alcohol per dag verhoogd. (3)
- Hoe meer iemand drinkt per dag, hoe groter het risico op kanker. Dus ook op borstkanker. (3)
- Het belangrijkste mechanisme dat hieraan ten grondslag ligt is de hormonale oorsprong van borstkanker. Door alcoholgebruik wordt de oestrogeenspiegel verhoogd, wat het risico op borstkanker verhoogt. (3)
- Het grootste deel van de aan alcohol toe te schrijven sterfgevallen door kanker onder vrouwen wordt veroorzaakt door borstkanker. (3)




Dat zijn nogal cijfers.

Bij pilgebruik is die kans een stuk kleiner én vrouwen drinken vaak langer dan ze de pil slikken
redbulletje schreef:
27-01-2020 14:20
Kan evengoed door de pil komen of door te vet eten. Dat zweer je toch ook niet af? Wat is er anno nu niet kankerverwekkend?

Die dingen zijn ook (licht) kankerverwekkend ja, en daar zou je dus idealiter ook bewust mee moeten omgaan. Net als niet lang onbeschermd in de zon zitten en roken.

Gaat mij erom dat het verband tussen alcohol en borstkanker best onderbelicht is en dat vrouwen daar misschien beter bij zouden moeten stilstaan. 1 op de 7 vrouwen krijgt het, ik vind dat niet echt een 'normaal' aantal eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Ano11niem schreef:
27-01-2020 14:11
Heel goed dat je dit zegt, is echt onderbelicht. Ik vraag me weleens af of het aantal borstkankergevallen zou dalen als vrouwen hun alcoholgebruik aanzienlijk zouden minderen. Borstkanker komt zoveel voor dat ik echt vermoed dat het vaak ook leefstijlgerelateerd is.
alcohol (en dan dus meer dan een glas per dag) s maar 1 van de factoren, en niet een belangrijke factor
Erfelijkheid is het belangrijkst
Kinderen krijgen,
(geen) BV geven etc
andere hormonale factore

alcohol komt pas op een latere plaats

https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek ... orstkanker

de echte gevaren van alcohol zitten vooral in de maag(kanker) lever en hersenen
Ik heb al borstkanker (gehad) en ik zal zeker nooit een geheelonthouder worden. Net zo min als dat ik rood vlees zou schrappen of junkfood. Het leven is nu eenmaal dodelijk.
lilalinda schreef:
27-01-2020 14:31
alcohol (en dan dus meer dan een glas per dag) s maar 1 van de factoren, en niet een belangrijke factor
Erfelijkheid is het belangrijkst
Kinderen krijgen,
(geen) BV geven etc
andere hormonale factore

alcohol komt pas op een latere plaats

https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek ... orstkanker

de echte gevaren van alcohol zitten vooral in de maag(kanker) lever en hersenen
Dit lijstje somt factoren op, maar niet op volgorde van belangrijkheid. Ze stellen alleen dat erfelijkheid in 5-10% van de gevallen speelt en daarna een lijstje met andere factoren. Maar ik lees nergens dat alcohol op een latere plaats komt
redbulletje schreef:
27-01-2020 14:33
Ik heb al borstkanker (gehad) en ik zal zeker nooit een geheelonthouder worden. Net zo min als dat ik rood vlees zou schrappen of junkfood. Het leven is nu eenmaal dodelijk.
Dat is een keus. En dat vind ik best te begrijpen. Maar doen alsof het geen rol speelt of maar een heel kleine vind ik niet zo passend.
Het zou interessant zijn om te kijken of er een onderzoek is naar landen waar geen of nauwelijks alcohol wordt gedronken en het voorkomen van (borst)kanker. Die moeten er toch zijn.
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
27-01-2020 14:27
Alcohol en borstkanker
- 1 op de 7 vrouwen krijgt in Nederland ooit in haar leven borstkanker.
- Elk jaar krijgen naar schatting 1.000 à 3.000 vrouwen in Nederland borstkanker door alcohol. (1)
Dit zegt ook dat als niemand in Nederland alcohol zou consumeren dat per jaar 1.000 à 3.000 gevallen van borstkanker in Nederland voorkomen zouden worden. (1,3)
- Onderzoekers in het Verenigd Koninkrijk gaan echter uit van een hoger percentage alcoholgerelateerde borstkanker, namelijk 22%. (3)
- Het risico op borstkanker is al bij één glas alcohol per dag verhoogd. (3)
- Hoe meer iemand drinkt per dag, hoe groter het risico op kanker. Dus ook op borstkanker. (3)
- Het belangrijkste mechanisme dat hieraan ten grondslag ligt is de hormonale oorsprong van borstkanker. Door alcoholgebruik wordt de oestrogeenspiegel verhoogd, wat het risico op borstkanker verhoogt. (3)
- Het grootste deel van de aan alcohol toe te schrijven sterfgevallen door kanker onder vrouwen wordt veroorzaakt door borstkanker. (3)




Dat zijn nogal cijfers.

Bij pilgebruik is die kans een stuk kleiner én vrouwen drinken vaak langer dan ze de pil slikken

https://www.pinkribbon.nl/over-borstkan ... anker.html
Moet je ook even tikken wat er boven aan de link staat

- Ongeveer 3% van de kankersterfte en ongeveer 2% van de kankerincidentie (het aantal nieuwe kankergevallen) is jaarlijks te wijten aan alcoholgebruik.

Alcohol is ongezond, maar ook weer geen enorme kankerveroorzaker
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
27-01-2020 14:35
Dat is een keus. En dat vind ik best te begrijpen. Maar doen alsof het geen rol speelt of maar een heel kleine vind ik niet zo passend.
Geen kinderen krijgen is ook een risicofactor. Moet je dan maar kinderen nemen?
.
Alle reacties Link kopieren
Ano11niem schreef:
27-01-2020 14:37
Het zou interessant zijn om te kijken of er een onderzoek is naar landen waar geen of nauwelijks alcohol wordt gedronken en het voorkomen van (borst)kanker. Die moeten er toch zijn.
dat is een lastige vergelijking. Kanker is een ouderdomsziekte, in NL worden we nou eenmaal flink oud, dus ook veel kanker
Ook kun je slecht 2 landen vergelijken op 1 aspect, als je alle andere aspecten niet uit kan zetten
impala schreef:
27-01-2020 14:38
Geen kinderen krijgen is ook een risicofactor. Moet je dan maar kinderen nemen?
Wel kinderen baren geeft volgens mij weer 'n verhoogd risico op baarmoeder/eierstok kanker.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-01-2020 14:42
Wel kinderen baren geeft volgens mij weer 'n verhoogd risico op baarmoeder/eierstok kanker.
Zo is er altijd wat. En in absolute cijfers stelt het allemaal weinig voor, die verhoogde risicos.
impala wijzigde dit bericht op 27-01-2020 14:45
6.43% gewijzigd
.
impala schreef:
27-01-2020 14:38
Geen kinderen krijgen is ook een risicofactor. Moet je dan maar kinderen nemen?
Als jij het wel of niet nemen van kinderen wil vergelijken met de keus om wel of niet hormonen te slikken of wel of niet alcohol te drinken dan mag dat. Ik vindt het persoonlijk een beetje een rare vergelijking maar het staat je vrij hoor.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-01-2020 14:42
Wel kinderen baren geeft volgens mij weer 'n verhoogd risico op baarmoeder/eierstok kanker.
nope
kinderen zijn risicoverlagend
https://www.wkof.nl/nl/kanker/kankersoo ... ederkanker
https://www.wkof.nl/nl/kanker/kankersoo ... stokkanker
lilalinda schreef:
27-01-2020 14:37
https://www.pinkribbon.nl/over-borstkan ... anker.html
Moet je ook even tikken wat er boven aan de link staat

- Ongeveer 3% van de kankersterfte en ongeveer 2% van de kankerincidentie (het aantal nieuwe kankergevallen) is jaarlijks te wijten aan alcoholgebruik.

Alcohol is ongezond, maar ook weer geen enorme kankerveroorzaker
https://www.ad.nl/gezond/wat-is-jouw-ri ... ~a013e12e/ Ik las hier 5% van de borstkanker gevallen door alcohol. Maar goed, het is mij ook niet belangrijk genoeg om helemáál te stoppen met drinken.
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
27-01-2020 14:44
Als jij het wel of niet nemen van kinderen wil vergelijken met de keus om wel of niet hormonen te slikken of wel of niet alcohol te drinken dan mag dat. Ik vindt het persoonlijk een beetje een rare vergelijking maar het staat je vrij hoor.
Als je een iets verhoogd risico noemt als reden om iets wel of niet te doen, is dit net zo relevant.
.
impala schreef:
27-01-2020 14:46
Als je een iets verhoogd risico noemt als reden om iets wel of niet te doen, is dit net zo relevant.
Zeker. Enkel daarom heb ik ook kinderen. En ook nog ruimschoots voor mijn 30e
Alle reacties Link kopieren
Deze TO komt niet meer terug, hoor. Is al druk bezig haar stukje te schrijven.

Neem nog een Corona zou ik zeggen.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-01-2020 14:20
Kan evengoed door de pil komen of door te vet eten. Dat zweer je toch ook niet af? Wat is er anno nu niet kankerverwekkend?
Waarom zou je de pil of transvetten niet afzweren? Heb ik 10 jaar geleden al gedaan zonder dat ik ooit iets heb gemist...
Ik heb niet alle reacties gelezen dus misschien ten overvloede:
Volg het advies van de Wereld Gezondheidsraad: geen alcohol en als je toch wil drinken niet meer dan 1 eenheid per dag.
1 Eenheid is best een klein glas trouwens. De meeste mensen drinken flinke bellen onder het motto "1 glaasje" .

Ik lust ook graag een goed glas wijn maar beperk het tegenwoordig tot het weekend en dan nog niet eens elk weekend.
Het is ook gewoon een gewoonte.

Alcohol is eigenlijk gewoon heel ongezond. Verhoogt de kans op kanker van maag/lever/strottenhoofd/mondholte.

Of je je kop in het zand wil steken voor deze feiten is aan jou.
OhDeer schreef:
27-01-2020 14:56
Waarom zou je de pil of transvetten niet afzweren? Heb ik 10 jaar geleden al gedaan zonder dat ik ooit iets heb gemist...
De pil heb ik ook niet meer nodig sinds ik 2 jaar geleden mijn baarmoeder en eierstokken heb laten verwijderen.
Transvetten zitten nu eenmaal in heerlijkheden als chips, friet, snacks, sauzen. Die zou ik niet willen missen. Dan maar 'n paar jaar korter leven.
Alle reacties Link kopieren
Zelf drink ik amper alcohol, ik denk 2 per maand of zo maar wat jij drinkt vind ik niet te veel.
Waar bemoeien die vriendinnen zich mee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven