Lijf & Lijn alle pijlers

Ervaringen achillespeesrupuur

03-04-2023 14:39 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel zegt het al eigenlijk. Ik zoek mensen die dit ook gehad hebben en de conservatieve behandeling hebben gehad, hoe is het herstel gegaan en waar liep te tegenaan? Wat zijn dingen waarvan je vind, goh die moet jij echt weten want als ik dat eerder had geweten dan....

Afgelopen vrijdag heb ik tijdens het sporten mijn achillespees gescheurd, niet ingescheurd maar gewoon echt *tjakka* doormidden. Of nouja, ik hoorde keihard *pang* en het voelde alsof iemand tegen m'n hiel/enkel aan schopte.
Het stomme was, op het moment dat die scheurde deed het fel pijn en daarna was het eigenlijk verdwenen. Tenzij ik probeerde om erop te staan, dat ging uiteindelijk dan wel maar ik kreeg m'n voet niet van z'n plek om een stap te zetten. Echt een hele gekke gewaarwording.
Op de SEH zeiden ze dat het zo duidelijk te zien was dat het maken van een echo of röntgen niet nodig was, er was ook een flinke deuk te voelen ongeveer 6cm boven m'n hiel.
Ze hebben bij mij gekozen voor gips in plaats van opereren, ik was daar eigenlijk wel blij mee want een operatie en napijn zat ik niet op te wachten. Eigenlijk nog minder op de nasleep van narcose.
Dat betekend minimaal 6 weken in het gips, onbelast en vooral met m'n been omhoog zitten. Zucht.... Dan zijn we er trouwens nog niet want dan volgen er nog een paar weken met een brace en een speciale sok. Het zou minimaal 3 maanden gaan duren, 4 maanden voor ik weer kan sporten. Met m'n onderlichaam hoop ik dan.... ik sta normaal 4 keer per week in de sportschool met een personal trainer vanwege fibromyalgie en hypermobiliteitssyndroom.
Dus gips... van dat lompe grote gips waar je precies niks mee kan. Voet in spitsstand zodat de pees aan kan groeien, na de pasen nieuw gips waarbij ze de hoek van m'n voet iets gaan aanpassen zodat de pees ook daar weer naartoe kan groeien.

Ik heb twee paar krukken, eentje voor boven en eentje voor beneden zodat ik niet hoef te slepen. Vanmiddag komt een rolstoel met beensteun die omhoog kan. Morgen komt er een krukje op wieltjes zodat ik beneden niet alles op de krukken hoef te doen. Boven rol ik zover het kan overal heen met m'n bureaustoel.
In bed maak ik dankbaar gebruik van een hoefijzerkussen, maar ik heb dus steeds ruzie met m'n dekens als ik probeer te draaien. Het gips blijft er een soort in haken...
Douchen op een stoel met zo'n mooie zak om m'n been zodat het gips droog blijft.
Toiletbezoek is wel een ding, want het enige toilet hier in huis is beneden. Dus ik heb voor boven een plastuit besteld en dan maar in een emmer ofzo... het is zo'n gedoe om beneden te komen en kost echt veel energie.
Verder maak ik dankbaar gebruik van thermoskannen op de momenten dat ik alleen thuis ben en vreet ik veel proteïne.
danajoe72 wijzigde dit bericht op 14-04-2023 12:32
0.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn collega heeft dat gehad. Ze hebben bij haar wel geopereerd. Dat kan kennelijk alleen als je heel snel in het ziekenhuis bent omdat hij anders omhoog geschoten kan zijn. Ze is er zeker wel een paar maanden mee zoet geweest. Toen ze nog immobiel was heeft ze haar koffie-apparaat en andere benodigde spullen allemaal op 1 vierkante meter gezet, zodat ze daar makkelijk vanaf een kruk bij kon.
Sterkte ermee want het lijkt me niet meevallen.
Wat ontzettend balen! Beterschap!

Ervaring met een naaste. Kwestie van lange adem, maar volledig herstel.

Bureaustoel was hier ideaal voor in de woonkamer.
Voor de nachten zou ik een po-stoel huren bij de thuiszorg.
Alle reacties Link kopieren Quote
@KamilleT, Ik was binnen twee uur in het ziekenhuis, dus ik was er vrij snel bij.
Maar ze vertelden mij dat opereren vs. conservatief maar 2% betere cijfers gaf in herstel en functie nadien, heb het zelf nog nagezocht en blijkt te kloppen. Ik hou maar een beetje in m'n achterhoofd dat als het niet aangroeit dat er alsnog een operatie gaat volgen, dan valt het altijd nog mee.

Hebben hier thuis ook alles wat ik gebruik laag en op hetzelfde oppervlak gezet zodat ik niet steeds heen en weer hoef te hoppen.

Het stilzitten en letterlijk alles vragen valt me het zwaarste, liet vanmorgen een papiertje vallen onder m'n bureau achter m'n prullenbak. Kan ik dus niet bij, probeerde het met m'n kruk te pakken maar schoof nog verder weg onder een randje, moet ik weer iemand roepen. Maar er is niemand thuis, dus zit me al de halve dag te ergeren aan dat papiertje :proud:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ruim 20 jaar geleden mijn achillespees gestuurd.
Zelfde ervaring als bij jou tjakkka doormidden met dat pang geluid.

Ben meteen geopereerd. Tijdje in het gips gezeten.
Half jaar op krukken gelopen en ook vaak fisio gehad.
Daarna nooit meer kunnen sporten zoals voorheen.
En verder kan ik niet meer op hoge hakken lopen.

Veel sterkte is geen leuke blessure
DanaJoe72 schreef:
03-04-2023 15:19
@KamilleT, Ik was binnen twee uur in het ziekenhuis, dus ik was er vrij snel bij.
Maar ze vertelden mij dat opereren vs. conservatief maar 2% betere cijfers gaf in herstel en functie nadien, heb het zelf nog nagezocht en blijkt te kloppen. Ik hou maar een beetje in m'n achterhoofd dat als het niet aangroeit dat er alsnog een operatie gaat volgen, dan valt het altijd nog mee.

Hebben hier thuis ook alles wat ik gebruik laag en op hetzelfde oppervlak gezet zodat ik niet steeds heen en weer hoef te hoppen.

Het stilzitten en letterlijk alles vragen valt me het zwaarste, liet vanmorgen een papiertje vallen onder m'n bureau achter m'n prullenbak. Kan ik dus niet bij, probeerde het met m'n kruk te pakken maar schoof nog verder weg onder een randje, moet ik weer iemand roepen. Maar er is niemand thuis, dus zit me al de halve dag te ergeren aan dat papiertje :proud:
Koop een opraaptang (kan even niet op de officiele naam komen). Daar ga je plezier van hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat halfjaar gaven ze me nu ook al inderdaad, werd letterlijk gezegd dat ik er wel even zoet mee zou zijn. Jippie.
Gelukkig loop ik nu ook niet op hakken, dus die kan ik wel missen.

Welke sport beoefende jij voor dit gebeurde?
Alle reacties Link kopieren Quote
Gique schreef:
03-04-2023 15:48
Koop een opraaptang (kan even niet op de officiele naam komen). Daar ga je plezier van hebben.
Ohja, gelijk even geappt naar m'n moeder :cheer:
Alle reacties Link kopieren Quote
DanaJoe72 schreef:
03-04-2023 15:48
Dat halfjaar gaven ze me nu ook al inderdaad, werd letterlijk gezegd dat ik er wel even zoet mee zou zijn. Jippie.
Gelukkig loop ik nu ook niet op hakken, dus die kan ik wel missen.

Welke sport beoefende jij voor dit gebeurde?
Voetbal en dat deed ik al ruim 20 jaar en dit was mijn eerste blessure.
Heb het na mijn herstel nog 1 jaar geprobeerd maar helaas is mijn niveau nooit meer hetzelfde geweest
Alle reacties Link kopieren Quote
Vijftien jaar geleden precies hetzelfde gehad Ze wilden in het ziekenhuis opereren maar ik heb toen op advies van artsen waar ik toen werkte gekozen voor een conservatieve behandeling. Na ongeveer zes maanden kon ik eigenlijk alles weer.
Ik moest mijzelf elke dag een injectie in mijn buik (plooi) geven om trombose te voorkomen totdat ik meer mobiel was.
Voor het gedoe met de dekens had ik een dekenboog. Volgens mij van de thuiszorgwinkel geleend.
Sterkte! Ik vond het vooral een oefening in geduld hebben ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
DanaJoe72 schreef:
03-04-2023 15:19
@KamilleT, Ik was binnen twee uur in het ziekenhuis, dus ik was er vrij snel bij.
Maar ze vertelden mij dat opereren vs. conservatief maar 2% betere cijfers gaf in herstel en functie nadien, heb het zelf nog nagezocht en blijkt te kloppen. Ik hou maar een beetje in m'n achterhoofd dat als het niet aangroeit dat er alsnog een operatie gaat volgen, dan valt het altijd nog mee.

Hebben hier thuis ook alles wat ik gebruik laag en op hetzelfde oppervlak gezet zodat ik niet steeds heen en weer hoef te hoppen.

Het stilzitten en letterlijk alles vragen valt me het zwaarste, liet vanmorgen een papiertje vallen onder m'n bureau achter m'n prullenbak. Kan ik dus niet bij, probeerde het met m'n kruk te pakken maar schoof nog verder weg onder een randje, moet ik weer iemand roepen. Maar er is niemand thuis, dus zit me al de halve dag te ergeren aan dat papiertje :proud:
Koop een grijper. Ik mag niet bukken dus maak dankbaar gebruik van die dingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
En heel veel sterkte natuurlijk :hug:
Alle reacties Link kopieren Quote
disney1 schreef:
03-04-2023 16:03
Voetbal en dat deed ik al ruim 20 jaar en dit was mijn eerste blessure.
Heb het na mijn herstel nog 1 jaar geprobeerd maar helaas is mijn niveau nooit meer hetzelfde geweest
Ik doe olympisch gewichtheffen, dan is de belasting wel iets anders. Dus ik hoop eigenlijk terug te komen op oude niveau.
Alle reacties Link kopieren Quote
Naomi1970 schreef:
03-04-2023 17:07
Sterkte! Ik vond het vooral een oefening in geduld hebben ;)
Ja dit vooral, als het nou nog pijn deed dan had ik het minder lastig gevonden denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Balen voor je.
Bij mijn moeder (78) is vorig jaar de diagnose gemist, ze heeft 4 weken door gestrompeld.

Na 6 weken is ze geopereerd (ruggeprik) en ze herstelde bijzonder snel. Geen gips, alleen een verband. Binnen 3 maanden wandelde ze alweer haar dagelijkse 5 km.

Ik zou het wel weten als mij dit zou gebeuren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jeetje wat knap, ik kon echt geen stap meer zetten. Wilde wel, maar m'n voet deed gewoon echt niks.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yep, herkenbaar. Hier ondertussen 8 jaar geleden. Pang midden in een voetbalwedstrijd en ik maar denken dat de bal geploft was. Heel surealistisch.

Ik ben uiteindelijj week erop (of dag of 5 later) geopereerd en naar huis gestuurd zonder gips maar met mededeling heel voorsichtig te doen want anders zou het los komen (fijne boodschap met een baby van net 9 maanden).

Veel hulp in huis gehad en enorm veel zenuwpijn (kwam vanuit de operatie). Uiteindelijk na 3 maanden weer beetje kunnen lopen en uiteindelijk tijdens mijn eerste fietsrondje (4 maanden na operatie) met afstappen opnieuw afgescheurd. Toen hebben ze mij in het gips gezet en uiteindelijk na 6 weken eruit en denk maand of 4 later weer, met hulp van fysio, aan de wandel, eerst met krukkken en langdzaam afbouwend. Ben er, al met al ruim 10 maanden mee zoet geweest.

Helaas, ondanks trainen in mn verkeetde been niet alle kracht terug. Op mijn tenen lopen of staan kan ik niet meer en lopen op hakken is helaas ook verleden tijd. Daarbij nog steeds 2 verschillende maten benen (kuiten) heel raar maar mn verkeerde been is altijd stuk slanker gebleven. Ik voel hem nog regelmatig, vooral bij vochtig of koud weer.

Reken vooral op een lang herstel en de kans dat het niet meer zo goed wordt als voorheen. Mijn voetbalcarriere zit er nu helaas op vanwege de breuk. Wel goed kunnen hardlopen en sporten in de sportdchool maar zaalsporten of bijv sporten met snelle bewegingen zoals voetbal en tennis zijn uitgesloten:(

Sterkte, bii vragen, laat gerust iets weten.
Alle reacties Link kopieren Quote
@gordijn87, ja die pang is echt gek he. Ik dacht eerst nog dat er een stuk band tegen m'n enkel geschoten was omdat iemand een klapband had gekregen voor de sportschool.
Ik stond namelijk vlak voor het open rolluik en er rijden nog wel eens auto's langs.
Vervelend zeg dat je er nu na zo lang geleden nog steeds zoveel last van kan hebben.

Lees wel meer mensen met aanhoudende klachten die geopereerd zijn dan bij de mensen waarbij het conservatief is behandeld.
Vind ik ergens wel interessant, ga er eens induiken of daar onderzoek naar is gedaan.
Naomi1970 schreef:
03-04-2023 17:07
Ze wilden in het ziekenhuis opereren maar ik heb toen op advies van artsen waar ik toen werkte gekozen voor een conservatieve behandeling. Na ongeveer zes maanden kon ik eigenlijk alles weer.
Heb jij achteraf nog klachten gehad? Problemen met sporten of iets?

Over een uurtje ongeveer zit ik weer in de gipskamer, gipsspalk gaat er dan af en de chirurg komt weer even kijken. Daarna gaat er weer nieuw gips omheen, stiekem hoop ik op circulair kunsttof gips omdat dat wat dunner en lichter is. Hoef niet bang te zijn dat m'n bovenbeen- of bilspier gaan atroferen op dit moment :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds afgelopen donderdag dus kunststof circulair gips, qua gewicht en omvang een opluchting. Het is minder zwaar met het rondhoppen met krukken en het zit in m'n knieholte minder hoog.

Voordelen:
Ben iets mobieler, kan mezelf makkelijker zelf aankleden, de trap op kan ik m'n knie neerzetten in plaats van achterstevoren zitten en mezelf dan omhoog duwen met m'n goede been en m'n armen/schouders. Als ik even moet staan kan ik m'n knie op een stoel zetten waardoor ik toch meer op "twee" benen steun in plaats van steeds op m'n goede been te leunen.
Nadelen:
Als ik dus te lang zelfstandig heb gedaan zwelt m'n been op en krijg ik dus pijn. Heb ook het idee dat het iets warmer is, nu is dat nog geen probleem maar ik kijk wel een beetje met een schuin oog naar het weerbericht van volgende week.

Chirurg maakte nog een opmerking over hoe koud m'n tenen waren, maar ik heb eigenlijk altijd snel steenkoude handen en voeten. Er zat een flinke bloeduitstorting op m'n voetzool richting m'n tenen, maar dat kan ook een gevolg zijn van het twee uur naar beneden zitten met m'n been op de avond toen het gebeurd was.
Operatie nog besproken, maar vonden beiden dat op de conservatieve manier proberen een betere optie was. Ook vanwege m'n andere "probleempjes" in gezondheid, risico dat de wond niet goed sluit of dat de pees te stretchy is waardoor het hechtdraad als het ware als een soort kaassnijder gaat werken. Niet zoveel zin in.
Alle reacties Link kopieren Quote
gordijn87 schreef:
03-04-2023 21:22
Yep, herkenbaar. Hier ondertussen 8 jaar geleden. Pang midden in een voetbalwedstrijd en ik maar denken dat de bal geploft was. Heel surealistisch.

Ik ben uiteindelijj week erop (of dag of 5 later) geopereerd en naar huis gestuurd zonder gips maar met mededeling heel voorsichtig te doen want anders zou het los komen (fijne boodschap met een baby van net 9 maanden).

Veel hulp in huis gehad en enorm veel zenuwpijn (kwam vanuit de operatie). Uiteindelijk na 3 maanden weer beetje kunnen lopen en uiteindelijk tijdens mijn eerste fietsrondje (4 maanden na operatie) met afstappen opnieuw afgescheurd. Toen hebben ze mij in het gips gezet en uiteindelijk na 6 weken eruit en denk maand of 4 later weer, met hulp van fysio, aan de wandel, eerst met krukkken en langdzaam afbouwend. Ben er, al met al ruim 10 maanden mee zoet geweest.

Helaas, ondanks trainen in mn verkeetde been niet alle kracht terug. Op mijn tenen lopen of staan kan ik niet meer en lopen op hakken is helaas ook verleden tijd. Daarbij nog steeds 2 verschillende maten benen (kuiten) heel raar maar mn verkeerde been is altijd stuk slanker gebleven. Ik voel hem nog regelmatig, vooral bij vochtig of koud weer.

Reken vooral op een lang herstel en de kans dat het niet meer zo goed wordt als voorheen. Mijn voetbalcarriere zit er nu helaas op vanwege de breuk. Wel goed kunnen hardlopen en sporten in de sportdchool maar zaalsporten of bijv sporten met snelle bewegingen zoals voetbal en tennis zijn uitgesloten:(

Sterkte, bii vragen, laat gerust iets weten.
Dat niet op mijn tenen staan heb ik ook aan over gehouden
Alle reacties Link kopieren Quote
Hmm oke, nouja we gaan het zien in de komende weken hoe ik eruit ga komen.
Vandaag weer terug geweest voor nieuw gips en ze hebben m´n voet op 60 graden gezet, kan je vertellen dat ik flink pijn heb gehad en ik ook echt gejankt heb. Vreselijk zeg.
Nu over twee weken terug voor nieuw gips en m´n voet op 90 graden, kijk er nu al naar uit.. not...
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik me nu afvraag: hoe herstelt zich dat dan, zo´n pees die gewoon doormidden is?

Kruipen die eindjes weer naar elkaar toe om zich vast te zetten aan elkaar?
Of blijven die eindjes netjes zitten bij zo´n ruptuur zodat ze zich weer hechten?

Of blijft die kapot en nemen andere pezen het over?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pezen kunnen weer aangroeien, ook als je huid bijvoorbeeld open zou liggen dan is die mogelijkheid er. Belangrijk is daarbij wel dat de pees vochtig blijft, als de pees uitdroogt dan sterft deze wel af. Dit is inwendig, dus vochtig genoeg.
Als de opening te groot zou zijn dan was er een operatie nodig.

In het geval van een achillespees zetten ze je voet in het gips met spitsstand, dus alsof je een ballerina bent. De peesuiteinden komen dan dichter bij elkaar of tegen elkaar aan te liggen waardoor het aan elkaar kan groeien.
Je voelt het ook wel een beetje af en toe, net alsof er onderhuids iets heen en weer loopt ofzo heel raar gevoel.
Na twee weken zetten ze je voet dan iets rechter waardoor het "gat" weer overbrugt gaat worden met de pees. Net zolang tot je voet normaal staat en dan moet die verder aan gaan sterken.
Als de pees niet aangroeit of afsterft dan nemen bepaalde spieren het wel over maar heb je risico op een klapvoet omdat de functie anders is. Ze kunnen er dan wel voor kiezen om een pees van een andere plek in je onderbeen te verplaatsen naar de plek van je achillespees.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de uitleg!

Fijn dat dat kan maar ook logisch dat dat een werk van lange adem is.

Veel moed en geduld gewenst!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven