Lijf & Lijn alle pijlers

Geheelonthouder worden?

15-06-2019 12:47 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd merk ik dat ik steeds meer ongemak voel bij alle publicaties over hoe slecht alcohol is. Ik was vroeger een overmatige drinker (elke dag wel een paar glazen wijn), maar sinds ik kinderen heb drink ik niet meer thuis (alleen als we eters hebben en tijdens de zwangerschappen heb ik uiteraard sowieso niet gedronken).

Ook mag ik nog maar maximaal 4 glazen per week van mezelf. Dat lukt goed (meestal drink ik er nog 2 per week), maar ik vind dat ik er toch teveel mee bezig ben: wanneer, bij welk etentje, welke borrel, hoeveel dan, etc.

Ik speel met de gedachte om helemaal niet meer te drinken. Ik heb nu een week niet gedronken en dat ging best goed. Ik wil proberen dit drie maanden vol te houden.

Maar ik vind het lastig, ook omdat het voor mij zo is verweven met gezelligheid en relaxmomenten. Tegelijkertijd heb ik ouders die samen 1,5-2 flessen wijn per dag drinken en zo wil ik echt niet worden later.

Heeft er iemand zin om mee te doen?
Lady_Day schreef:
16-06-2019 16:57
Ik heb denk ik al meer dan een half jaar geen alcohol gehad. Ik krijg er opvliegers van en waar ik nu zit moet alles met de auto. Dus als ik op stel en sprong de auto in moet dan heb ik een probleem als ik gedronken heb.
Met 1-2 glaasjes niet hoor.

Grappig dat dat vaker voorkomt die opvliegers. Ik had dat nog nooit gehoord tot ik er zelf last van kreeg.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Ik had gisteren even een moeilijk moment toen ik ‘s avonds even nog wat in de supermarkt moest halen en langs de afdeling wijn kwam.

Qua “ermee bezig zijn” is het meer dat ik mijn eigen opgelegde norm niet wil overschrijden. Maar dat betekent dus ook dat ik continu denk: zal ik vanavond drinken of juist die andere avond? Of ik neem de auto uit zelfbescherming (dan drink ik er altijd maar eentje) en baal daar vervolgens weer van zodra ik het eerste glas heb gedronken (want dan wil ik eigenlijk meer, maar ik hou het gewoon bij eentje). Het is ook niet dat er helemaal geen rem op zit, maar ik drink zo 3-4 glazen zodra ik de eerste heb gedronken. Daarom haal ik het dus ook niet meer in huis.

Het voelt gewoon wat obsessief, en ik heb dit echt alleen met wijn. Taart, chocola of een bord friet laten staan vind ik geen probleem. Ik kwam vandaag om 16:30 bij mijn schoonmoeder binnenvallen en die begon meteen: “Zullen we een rosétje nemen?”

Zoals ik al eerder schreef in de OP, het helpt ook niet dat ik uit een nest kom waar fors wordt gedronken. Er stond altijd wijn op tafel bij ons thuis bij het eten.

Hoe dan ook, ik zit nu op 8 dagen. Het was gisteren en vandaag even moeilijk, maar ik ben niet gezwicht.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-06-2019 17:47
Met 1-2 glaasjes niet hoor.

Grappig dat dat vaker voorkomt die opvliegers. Ik had dat nog nooit gehoord tot ik er zelf last van kreeg.
Nee, met 1 a 2 glaasjes ga ik echt niet achter het stuur. Met 1 glas wijn ben ik aangeschoten, met 2 dronken.
Lady_Day schreef:
16-06-2019 19:33
Nee, met 1 a 2 glaasjes ga ik echt niet achter het stuur. Met 1 glas wijn ben ik aangeschoten, met 2 dronken.
Oh das wel heel vervelend. Daar heb ik gelukkig geen last van, daarvoor moet ik wel heel erg uit de bocht vliegen qua drankinname. Maar goed ook anders zou ik nooit een wijntje kunnen bij een etentje.
Ik ga meestal op de fiets als ik een feestje heb. Soms heb ik een verjaardag waar ik geen zin in heb en dan ga ik met de auto omdat ik dan niet lang blijf maar dan drink ik wel 2 wijntjes.
Alle reacties Link kopieren
LauraRoar schreef:
16-06-2019 19:21
Bedankt voor alle reacties. Ik had gisteren even een moeilijk moment toen ik ‘s avonds even nog wat in de supermarkt moest halen en langs de afdeling wijn kwam.

Qua “ermee bezig zijn” is het meer dat ik mijn eigen opgelegde norm niet wil overschrijden. Maar dat betekent dus ook dat ik continu denk: zal ik vanavond drinken of juist die andere avond? Of ik neem de auto uit zelfbescherming (dan drink ik er altijd maar eentje) en baal daar vervolgens weer van zodra ik het eerste glas heb gedronken (want dan wil ik eigenlijk meer, maar ik hou het gewoon bij eentje). Het is ook niet dat er helemaal geen rem op zit, maar ik drink zo 3-4 glazen zodra ik de eerste heb gedronken. Daarom haal ik het dus ook niet meer in huis.

Het voelt gewoon wat obsessief, en ik heb dit echt alleen met wijn. Taart, chocola of een bord friet laten staan vind ik geen probleem. Ik kwam vandaag om 16:30 bij mijn schoonmoeder binnenvallen en die begon meteen: “Zullen we een rosétje nemen?”

Zoals ik al eerder schreef in de OP, het helpt ook niet dat ik uit een nest kom waar fors wordt gedronken. Er stond altijd wijn op tafel bij ons thuis bij het eten.

Hoe dan ook, ik zit nu op 8 dagen. Het was gisteren en vandaag even moeilijk, maar ik ben niet gezwicht.
Als je er zo mee bezig bent, is het misschien ook wel beter om een tijdje helemaal niet te drinken. Dan ben je hoef je er niet over na te denken wanneer je dan wel dat glas alcohol mag. Misschien is dat rustiger voor je?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook tijden gehad dat ik elke dag dronk. Niet heel veel, 1 a 2 glazen wijn, maar toch.... het werd gewoonte. Na een paar weken niet drinken is het ook uit mijn systeem merk ik.
Ik drink helemaal niet. Alcohol valt bij mij gewoon echt niet lekker en heb toen maar besloten om er helemaal mee te kappen. Moet wel zeggen dat ik ook weinig echt lekker vond. Daardoor mis ik het ook niet heel erg. Vind het zelf heel handig dat ik altijd nog de auto kan pakken en nooit hoef na te denken hoe ik laat op de avond nog thuis kom. Wel moet ik me altijd verantwoorden waarom ik niet drink. Op de een of andere manier leven we nog altijd in een maatschappij waarbij het raar is om niet te drinken. Dus ik moet me verantwoorden en hoor ook vaak zat van 'kom, pak er toch eentje. Doe lekker gezellig mee'.
Heb ook vrienden die normaal altijd drinken, maar als ze met mij alleen zijn niks drinken ook al zeg ik altijd dat ze gewoon mogen drinken. Voel me dan toch ook altijd wel een beetje bezwaard ondanks dat het hun eigen keuze is om met me mee te doen.

Dus ik vind het een goed voornemen van je en denk ook echt dat je er alleen maar voordelen van hebt, maar reken er wel op dat je je moet verantwoorden. Of nee, dat mensen een verantwoording van je verwachten.
MrsLady schreef:
16-06-2019 22:28

Heb ook vrienden die normaal altijd drinken, maar als ze met mij alleen zijn niks drinken ook al zeg ik altijd dat ze gewoon mogen drinken. Voel me dan toch ook altijd wel een beetje bezwaard ondanks dat het hun eigen keuze is om met me mee te doen.
Dat zou ik ook hebben als ik met iemand ga lunchen die alleen maar een salade wil, dan zou ik me ook opgelaten voelen als ik een uitgebreide hamburger met friet ga zitten wegwerken. Of als iemand alleen een kaal kopje koffie wil dan neem ik ook niet in mn eentje een appelpunt erbij. Dat bewaar ik dan wel voor met gelijkgestemd gezelschap.
Alle reacties Link kopieren
Oei, je bent er wel veel mee bezig. Dan zou ik ermee stoppen.

Mijn vader was alcoholist, daardoor ben ik niet zo'n fan van drank. Ik drink af en toe, meestal tijdens een etentje met vrienden of een mojito op vakantie. 43 of Amaretto een keer vind ik ook lekker.

Ik woon nu in een land waar alcohol verboden is, en ik mis het totaal niet. Soms ga ik weer terug vanuit Nederland, en realiseer me dan opeens niet gedronken te hebben tijdens de vakantie.

Andere expats zie ik vaak protserige foto's posten van hun glas champagne op Schiphol of glazen wijn 'omdat het kan'. Wijn wordt ook zelf gebrouwen, maar dat vind ik echt niet te drinken. Alhoewel sommigen nog beledigd zijn ook, als ik het afsla.
Ik drink nooit alcohol. Ik ben niet een geheelonthouder omdat ik tegen alcohol ben, maar omdat ik drankjes met alcohol erin niet lekker vind. Dit tot verbazing van velen overigens.
redbulletje schreef:
16-06-2019 22:42
Dat zou ik ook hebben als ik met iemand ga lunchen die alleen maar een salade wil, dan zou ik me ook opgelaten voelen als ik een uitgebreide hamburger met friet ga zitten wegwerken. Of als iemand alleen een kaal kopje koffie wil dan neem ik ook niet in mn eentje een appelpunt erbij. Dat bewaar ik dan wel voor met gelijkgestemd gezelschap.
Dan ben ik daar wellicht heel makkelijk in. Als iemand anders een salade wil bestellen dan zul je mij nooit ook een salade zien bestellen want ik houd daar helemaal niet van. Ik kies gewoon wat ik het lekkerst vind.
MrsLady schreef:
16-06-2019 23:38
Dan ben ik daar wellicht heel makkelijk in. Als iemand anders een salade wil bestellen dan zul je mij nooit ook een salade zien bestellen want ik houd daar helemaal niet van. Ik kies gewoon wat ik het lekkerst vind.
Ik zou ook niet een salade bestellen want daar hou ik ook niet van, maar eerder een gezonde sandwich zalm ofzo in dat geval. Terwijl als de andere partij ook een bourgondier is, ik graag mee doe.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-06-2019 22:42
Dat zou ik ook hebben als ik met iemand ga lunchen die alleen maar een salade wil, dan zou ik me ook opgelaten voelen als ik een uitgebreide hamburger met friet ga zitten wegwerken. Of als iemand alleen een kaal kopje koffie wil dan neem ik ook niet in mn eentje een appelpunt erbij. Dat bewaar ik dan wel voor met gelijkgestemd gezelschap.
Echt? Daar zou ik mij echt niet druk over maken. Ik ga er vanuit dat diegene iets lekkers kiest. Doe ik ook.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft dat punt van huidveroudering, dat geloof ik wel. Ik drink nu al een half jaar niets meer en ik heb veel minder lachrimpeltjes rond mijn ogen. Echt bijzonder....

(al zou het kunnen dat ik gewoon minder te lachen heb nu zonder wijn ;-D )
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Ik doe met je mee. Afgelopen tijd ben ik er in mijn hoofd al een tijdje meebezig. Mijn relatie met alcohol vind ik niet ok. Ik ben er teveel mee bezig. Zal ik wel of niet een wijntje nemen? Want heel eerlijk gezegd....... als ik er 1 neem wil ik er meer. Ik drink mij niet dronken maar de volgende ochtend ben ik niet fris en fruitig. En na een avondje "gezellig" borrelen, slaap ik niet goed. Wakker worden tussen 3 en 5 uur en dan moeilijk weer in slaap vallen.
Nu ik het besluit genomen heb om niet meer te drinken, vind ik het meevallen hoe lastig ik het vind om anderen te zien borrelen. Misschien omdat ik mij nu heel bewust ben van het feit dat ik er meer wil dan 1 als ik er 1 neem. En ik sta achter mijn keuze. Geen brak gevoel meer 's ochtends, niet meer twijfelen aan mezelf over dingen die ik heb gezegd onder invloed. Want ook na 3 wijntjes ben ik al spraakzamer dan dat ik de volgende ochtend had gewild.
Dus op naar een sober leven. En volgens mij ga ik dat leven heel leuk vinden.
Alle reacties Link kopieren
Drups schreef:
17-06-2019 22:36
Ik doe met je mee. Afgelopen tijd ben ik er in mijn hoofd al een tijdje meebezig. Mijn relatie met alcohol vind ik niet ok. Ik ben er teveel mee bezig. Zal ik wel of niet een wijntje nemen? Want heel eerlijk gezegd....... als ik er 1 neem wil ik er meer. Ik drink mij niet dronken maar de volgende ochtend ben ik niet fris en fruitig. En na een avondje "gezellig" borrelen, slaap ik niet goed. Wakker worden tussen 3 en 5 uur en dan moeilijk weer in slaap vallen.
Nu ik het besluit genomen heb om niet meer te drinken, vind ik het meevallen hoe lastig ik het vind om anderen te zien borrelen. Misschien omdat ik mij nu heel bewust ben van het feit dat ik er meer wil dan 1 als ik er 1 neem. En ik sta achter mijn keuze. Geen brak gevoel meer 's ochtends, niet meer twijfelen aan mezelf over dingen die ik heb gezegd onder invloed. Want ook na 3 wijntjes ben ik al spraakzamer dan dat ik de volgende ochtend had gewild.
Dus op naar een sober leven. En volgens mij ga ik dat leven heel leuk vinden.
Precies dit. Ik slaap dus ook slechter als ik heb gedronken en word dan standaard tussen 3 en 5 wakker en kan daarna niet meer slapen. We gaan ervoor.

:high5:

Ik zit nu op dag 9 en vind het wel boeiend dat ik er nu ineens meer mee worstel dan in de eerste dagen. Ik kan het prima een week laten staan, maar daarna word ik dus wel onrustig. Maar goed, weer een dag verder en ooit zal het vast meer vanzelfsprekend worden.
Alle reacties Link kopieren
Dat brak wakker worden mis ik ook niet. Ik had dat al na 1 a 2 wijntjes op een gegeven moment. Het is het me gewoon niet meer waard.
Ik drink al bijna een half jaar niet. Bevalt me goed. Heel soms toch nog een slokje van mijn vriend, maar dan voelt het gelijk al niet echt heel fijn aan. Gestopt nadat ik echt misselijk werd na een avondje drinken (op een feest...).
Als je er zo mee bezig bent dan ben je gewoon verslaafd. Als je je serieus afvraagt of je vanavond of morgenavond aan de wijn gaat dan ben je verslaafd. Als je langs de wijnrekken loopt in de Appie en je voelt iets..dan ben je verslaafd. Als je je afvraagt of je wel kunt minderen, dan ben je verslaafd.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
18-06-2019 10:57
Als je er zo mee bezig bent dan ben je gewoon verslaafd. Als je je serieus afvraagt of je vanavond of morgenavond aan de wijn gaat dan ben je verslaafd. Als je langs de wijnrekken loopt in de Appie en je voelt iets..dan ben je verslaafd. Als je je afvraagt of je wel kunt minderen, dan ben je verslaafd.
Ok. We zijn in jouw ogen dus verslaafd. Dat wilde je even kwijt? Opgelucht nu?
kadanz schreef:
18-06-2019 10:57
Als je er zo mee bezig bent dan ben je gewoon verslaafd. Als je je serieus afvraagt of je vanavond of morgenavond aan de wijn gaat dan ben je verslaafd. Als je langs de wijnrekken loopt in de Appie en je voelt iets..dan ben je verslaafd. Als je je afvraagt of je wel kunt minderen, dan ben je verslaafd.
Eens.
Lijkt precies op hoe ik omging met minderen/stoppen met roken. Ik herken het continue ermee bezig zijn, de vraag “ wanneer weer” houdt je enorm bezig bij een verslaving.
En tellen hoeveel dagen je al niet gedronken/gerookt hebt....
Drups schreef:
18-06-2019 12:04
Ok. We zijn in jouw ogen dus verslaafd. Dat wilde je even kwijt? Opgelucht nu?
Het zijn niet mijn woorden, maar dat van zowat elke verslavingsinstantie.
Noem het beestje gewoon bij de naam, je bent verslaafd aan alcohol. Dat maakt je nog geen alcoholist, maar het gaat al lang niet meer om spontaan lekker een wijntje bij het eten.

Ik ben verslaafd aan chips. Aan snoep. Aan hardlopen. Aan het internet. Toevallig niet aan alcohol, na twee glazen gaat het tegenstaan.
Ik heb ooit drie maanden niet gedronken, om af te vallen en solidair met een zwangere vriendin te zijn. Ik voelde me idd wel veel beter en toen ik weer wel ging drinken voelde ik pas goed het verschil in wakker worden met en zonder drank.

Maar ja. Ik vind het veel te lekker. Ben nu al bijna 2 jaar op dieet en ik drink daardoor niet zo veel meer. Eerder ging er zo een fles wijn doordeweeks op, als ik daar zin in had. Nu mag ik van mezelf doordeweeks niet meer alleen drinken. En als ik in het weekend gedronken heb, dan kost me dat punten van m'n dieet. Dat helpt ook.

Met deze 'regels' kan ik prima toe. Ik vind een alcoholische versnapering veel te lekker en fris te vies en spa rood of blauw drink ik al liters per dag van. Het is gewoon een lekkere traktatie.

Jezelf opleggen om helemaal niet meer te drinken zou voor mij veel te krampachtig zijn. Dat zou ik alleen doen als ik echt verslaafd was en niet zonder zou kunnen of regelmatig uit de bocht zou vliegen.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
17-06-2019 10:30
Wat betreft dat punt van huidveroudering, dat geloof ik wel. Ik drink nu al een half jaar niets meer en ik heb veel minder lachrimpeltjes rond mijn ogen. Echt bijzonder....

Oh daarom lijk ik jonger dan leeftijdgenoten! ;-D

Niet-drinker hier. Ik vind wijn en bier zo vies en om nou een baco bij het avondeten te nemen :roll:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven