Lijf & Lijn alle pijlers

Geheelonthouder worden?

15-06-2019 12:47 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd merk ik dat ik steeds meer ongemak voel bij alle publicaties over hoe slecht alcohol is. Ik was vroeger een overmatige drinker (elke dag wel een paar glazen wijn), maar sinds ik kinderen heb drink ik niet meer thuis (alleen als we eters hebben en tijdens de zwangerschappen heb ik uiteraard sowieso niet gedronken).

Ook mag ik nog maar maximaal 4 glazen per week van mezelf. Dat lukt goed (meestal drink ik er nog 2 per week), maar ik vind dat ik er toch teveel mee bezig ben: wanneer, bij welk etentje, welke borrel, hoeveel dan, etc.

Ik speel met de gedachte om helemaal niet meer te drinken. Ik heb nu een week niet gedronken en dat ging best goed. Ik wil proberen dit drie maanden vol te houden.

Maar ik vind het lastig, ook omdat het voor mij zo is verweven met gezelligheid en relaxmomenten. Tegelijkertijd heb ik ouders die samen 1,5-2 flessen wijn per dag drinken en zo wil ik echt niet worden later.

Heeft er iemand zin om mee te doen?
Alle reacties Link kopieren
Interessant om te lezen hoe iedereen er wel/niet mee bezig is. Ik denk dat je bij mij toch ook wel van een verslaving kan spreken. Ik ben geen alcoholist en ik kan ook na 1-2 glazen stoppen, maar ik ben er wel te veel mee bezig. En dat vind ik irritant, vandaar nu 90 dagen niet drinken.

Nou, dag 19 hier en het gaat beter. Ik had afgelopen week met het mooie weer wel een dip. Terrasje, roseetje, Mojito, dat gevoel. Maar ik ben niet gezwicht, hoe gezellig het ook was.

En hoewel ik de eerste twee weken nog nauwelijks fysiek iets merkte (ik vreesde dat het ook niet meer zou komen omdat ik er toch maar 2-4 per week dronk), voel ik me nu wel echt uitgeruster en fitter.

Maar als er morgen een prima alcoholvrije wijn op de markt zou komen dan gaat de vlag uit.
Alle reacties Link kopieren
Er is wel lekkere alcoholvrije rosé hoor!
Ik ben ook geheelonthouder. Vroeger dronk ik bij feestjes etc nog wel eens 1/2 wijntjes, echter heb ik er gewoon teveel last van nadien. Is me het niet waard. En sinds mijn maagzweer is het echt een no go geworden.
Wel merk ik dat ik mij nu sneller irriteer aan mensen die veel drinken. Het gedrag van anderen na wat consumpties valt meer op, nu ik zelf altijd zo nuchter als wat ben.
Wel ben ik altijd super blij na een kort nachtje gewoon fit te zijn. Na een feestje kan ik de volgende ochtend gerust 7 km gaan hardlopen. Dat was vroeger na 2 wijn ondenkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit meer dan 1 slok alcohol gedronken, dus ik kan wat dat betreft niks delen.

Je zegt dat je alcohol relateert aan gezelligheid en ontspanning. Voor mij staat een (bij voorkeur mooie/leuke en grote) mok of kop thee gelijk aan ontspanning en gezelligheid. Je kan misschien thee of een andere drank zoeken om daar alcohol mee te vervangen zodat je daar dezelfde associaties mee op gaat bouwen? En dan voor de echte zomer vervanger (want met 30 graden op een terras thee bestellen is niet hetzelfde natuurlikk haha) gewoon cocktails zonder alcohol of alcohol vrije wijn?
Op de meeste terrassen heb je tegenwoordig toch ook lekkere mocktails? En op bier-gebied heb je tegenwoordig ook lekkere 0% varianten.

Ik drink zelf niet veel meer sinds de kinderen er zijn (dus nu een jaar of 6), ik kan niet meer dan 3 glazen per keer drinken zonder er last van te hebben de volgende dag. Daarnaast bekoort wijn me niet meer en drink ik liever een biertje. Ik heb alleen in de herfst dat ik meer drink, vanwege de herfstbok. :)

Nu ben ik samen met man geheelonthouder, die had de laatste tijd wel last van teveel drinken door stress op het werk. Maar ik mis het absoluut niet. Lijkt me heel vervelend daar zo mee bezig te zijn, dus goed dat je hier aan begint TO! Ik wens je veel succes, een mooi doel heb je gesteld voor jezelf.
Ik heb er ook wel eens aan gedacht om niets meer te drinken maar ik neem toch meestal wel een wijntje als ik op een verjaardag ben of een feestje heb.
Ik vind het allemaal wel lekker, bier, wijn, likeur, ik lust alles ( behalve Whiskey ). Maar ik drink niet elke avond en ben er verder niet mee bezig. Gisteravond heb ik een likeurtje teveel op en nu dus brak wakker geworden. Daar baal ik dan van. Met wijn kan ik al veel beter maat houden dan vroeger, maar ik had al een tijd geen likeur meer op dus ik onderschatte even hoe sterk het is.
Vroeger, in mijn uitgaan tijd, dronk ik wel veel en kon ik er ook goed tegen. Nu is dat helaas niet meer zo.

Ik haal wel eens een fles witte wijn, meestal eens per maand ofzo, daar doe ik dan 3 dagen mee. Ik probeer het wel minder te halen ivm hoe slecht het voor je is en het feit dat ik al te zwaar ben.
Maar echt radicaal nee zeggen tegen alcohol, voor altijd, zover ben ik nog niet.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
17-06-2019 10:30
Wat betreft dat punt van huidveroudering, dat geloof ik wel. Ik drink nu al een half jaar niets meer en ik heb veel minder lachrimpeltjes rond mijn ogen. Echt bijzonder....

(al zou het kunnen dat ik gewoon minder te lachen heb nu zonder wijn ;-D )
Volgens mij doet alcohol veel met je huid en dan niet op een positieve manier. In de familie van mijn man zijn twee ooms al jaren alcoholist en die mannen zien sinds een tijdje grauw in het gezicht op een enge manier.

What you drink in private you see in public is volgens mij absoluut waar. Bij dames zie je het vaak aan de (gesprongen) adertjes in het gezicht en mannen krijgen soms een drankneus.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een jaar geleden gestopt met drinken en voel me super fit, missen doe ik het niet. Het valt me nu pas op hoe mensen veranderen met alcohol op, de meeste mensen niet op een positieve manier.
Ik ben nu sinds 47 dagen gestopt met alcohol. Een appli houdt dat keurig bij. En ja, ik dronk te veel, bijna dagelijks. Ik wil minimaal 100 dagen niks drinken, dus tot na de zomervakantie en daarna opnieuw een beslissing nemen.

In het begin sliep ik direct een stuk beter, maar was ik toch heel erg moe steeds, waarschijnlijk een soort ontgiften. Nu voel ik me fitter en vind het leuk om nieuwe drankjes (zonder alcohol dus) uit te proberen op terrasjes. Thuis drink ik veel thee en water. Af en toe met vruchtensiroop voor een smaakje.

Inderdaad moet ik natuurlijk van uitleggen waarom ik niet drink, ook niet ach, toe, 1 glaasje kan toch wel?

Ik vind het een leuke uitdaging om niet meer te drinken en ik ben van plan om het een jaar vol te gaan houden.

Ik ben best verbaasd om te lezen hoeveel mensen er hier niet of vrijwel niet drinken. Hoewel ik natuurlijk al heel lang wist dat ik gewoon te veel dronk, had ik toch eigenlijk wel het idee dat vrijwel iedereen toch ook wel bijna iedere dag in ieder geval een beetje drinkt.... Niet dus. Zie ik ook om me heen, nu ik er op let...Eyeopener!!

Kortom, ik doe dus met je mee!
Alle reacties Link kopieren
Leuk jo hanna! Ik herken het wel, iedereen in mijn omgeving drinkt alcohol. Vrijwel niemand problematisch, maar de enige die ik ken die nooit drinkt, is mijn beste vriendin (die vindt het gewoon niet lekker).

Ik zit nu op dag 22. Ik haal nu wel soms een sapje of vruchtensiroop in huis want de thee en water komt m’n neus uit. En ik moet inderdaad nog een soort surrogaat-iets vinden wat ik associeer wijn met gezelligheid / vrije tijd / vakantie. Bij emotie of stress voelde ik nooit de behoefte om te drinken, het is echt dat “genietmomentje”.

De eerste weken was ik moe, nu slaap ik al een stuk dieper. En ik hoop me dus nog echt fitter te voelen de komende weken.
Blikjes van Finley iets voor je? Die hebben ze ook in mojito smaak en iets met gember. Net toch ff wat anders dan de standaard frisdranken.
Als het je niets uitmaakt dan stop je niet maar je houdt gewoon op met het drinken ervan. Laat ik het anders zeggen, ik snap denk ik niet zo goed waarom je mensen zoekt om samen te stoppen tenzij er ook groepjes zijn met mensen die stoppen met chips eten. Misschien denk ik te simpel of te ingewikkeld.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
16-06-2019 20:45
Als je er zo mee bezig bent, is het misschien ook wel beter om een tijdje helemaal niet te drinken. Dan ben je hoef je er niet over na te denken wanneer je dan wel dat glas alcohol mag. Misschien is dat rustiger voor je?
Ik was er ook te veel mee bezig, ik keek enorm uit naar de tijden waarop ik 'mocht' drinken. Het klinkt misschien raar maar daardoor genoot ik niet meer of veel minder van andere dingen, mijn focus lag op dat etentje, feestje etc.. Nu ik niet meer drink geniet ik 1000x meer van het leven.
Geronimo2 schreef:
30-06-2019 00:32
Als het je niets uitmaakt dan stop je niet maar je houdt gewoon op met het drinken ervan. Laat ik het anders zeggen, ik snap denk ik niet zo goed waarom je mensen zoekt om samen te stoppen tenzij er ook groepjes zijn met mensen die stoppen met chips eten. Misschien denk ik te simpel of te ingewikkeld.
Die zijn er dan ook zeker: afval-groepjes, mensen die samen gaan keto-dieten of intermittend fasting uitproberen of geen dierlijke producten meer willen eten. Mensen die samen een hobby willen oppakken of naar de sportschool willen. Je verandert iets in je levensstijl en dan kan het fijn zijn om er met anderen over te praten die hetzelfde doen.

En ik ga met je meedoen to. In ieder geval eerst maar eens een maand.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat steeds beter, ik tel de dagen ook niet meer zo. Alleen bij twee etentjes had ik het lastig, maar dat heb ik ondervangen door feestelijk een alcoholvrije cocktail te bestellen.

Hoe is het hier verder met anderen?
Alle reacties Link kopieren
We zijn alweer bijna een maand verder. Hoe gaat het met jou lauraroar?
Ik drink al bijna 14 jaar niet en daarvoor sporadisch een mixdrankje op stap. Ben nu 32. Heb het nooit lekker gevonden (wijn, bier en alles waar je de alcohol in proeft) maar ook het effect niet. Als nuchtere in een aangeschoten of dronken gezelschap zie je wat alcohol doet. It aint pretty vaak...
Ik mis het dus ook niet maar ik kan me wel voorstellen dat als je t lekker en fijn vindt het wel moeilijk is. Ik heb een zoet verslaving. Onlangs accupunctuur gedaan ( in mn oor). Dat werkt als een trein. Misschien helpt jou dat ook ter ondersteuning om er minder mee bezig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ha Druppeltjeswater (what’s in a name?),

Inmiddels twee maanden alcoholvrij en ik hou het nog goed vol. Wel is het echt een rouwproces, ik vind het nog steeds een verdrietig idee om nooit meer te drinken. Er zijn momenten dat ik er graag eentje zou nemen, zoals laatst op een drukke kinderverjaardag waarbij alle moeders giebelend aan de witte wijn gingen.

Ik kan niet zeggen dat ik nog enorme gezondheidsvoordelen merk, behalve iets beter slapen, want ik dronk toch al niet zoveel meer. Maar het is wel lekker om er niet meer bezig te zijn wanneer ik met wie ga borrelen. En afgezien van mijn ouders (stevige drinkers) heeft niemand er lullig over gedaan.

Het bevalt dus nog steeds wel, hoe definitief ook.
Alle reacties Link kopieren
LauraRoar schreef:
15-06-2019 12:47
De laatste tijd merk ik dat ik steeds meer ongemak voel bij alle publicaties over hoe slecht alcohol is.
Nu ben ik toch wel benieuwd welke publicaties dat zijn. In de Europese landen waar veel meer gedronken wordt dan in Nederland (Frankrijk, Spanje en Italië) ligt de gemiddelde leeftijd veel hoger...

1.
Hongkong – 83,5 jaar
Veel mensen doen tot op hoge leeftijd aan Tai Chi, waardoor ze actiever zijn dan ouderen in andere landen. Daarnaast zorgt een traditie van gestoomd eten voor een gebalanceerd dieet.

2.
Japan - 83,1 jaar
Drie jaar geleden moest Japan haar eerste plaats inleveren, vanwege het hoge zelfmoordcijfer onder vrouwen, maar nog steeds worden de Japanners erg oud, met name door hun gezonde leefstijl.

3.
IJsland – 82,9 jaar
Volgens voedingsdeskundigen hebben de IJslanders het beste dieet ter wereld. Het zou het risico op hart- en vaatziekten en diabetes aanzienlijk verminderen.

Italië – 82,9 jaar
Vakblad The Lancet meent dat in Italië de kloof tussen rijk en arm relatief klein is, waardoor de overgrote meerderheid nog steeds toegang heeft tot een gezond dieet vol verse producten.

4.
Zwitserland – 82,7 jaar
De hoge welvaart maakt een gezonde leefstijl en goede gezondheidszorg voor iedereen toegankelijk.

5.
Frankrijk – 82,6 jaar
Frankrijk heeft een van de laagste obesitascijfers van alle OESO-landen. Dit zou mede de hoge levensverwachting van de Fransen kunnen verklaren.

6.
Spanje – 82,4 jaar
Spanje staat bekend om het gezonde Mediterrane dieet van veel groente, vis, olijfolie en noten. Volgens dokters draagt het bij aan een lang en gezond leven.

7.
Australië – 82,1 jaar
De afgelopen jaren zijn de Aussies een stuk gezonder gaan leven. In combinatie met een verbeterde gezondheidszorg is de levensverwachting daardoor flink gestegen.

Singapore – 82,1 jaar
Door hele goede (preventieve) gezondheidszorg worden de mensen in Singapore steeds ouder.

8.
Zweden – 81,7 jaar
De Zweden leven twee jaar langer dan het OESO-gemiddelde. Deels zou de extreem goede waterkwaliteit bijdragen aan een gezonde samenleving.

Israël – 81,7 jaar
De levensverwachting van mannen behoort tot de hoogste ter wereld, ondanks de verplichte militaire dienst. In Jeruzalem is de levensverwachting echter sterk gedaald door toenemend geweld in de stad.

9.
Noorwegen – 81,5 jaar
Door de afname van kindersterfte en een bevolking die tot op hoge leeftijd actief is, is de levensverwachting van de Noren de afgelopen decennia gestaag toegenomen.

Groot-Brittannië – 81,5 jaar
De obesitascijfers van Engeland behoren tot de hoogste van West-Europa, maar een goed systeem van publieke en private zorg houdt de bevolking lang in leven.

10.
Zuid-Korea – 81,4 jaar
Door economische groei is de levensverwachting de laatste jaren sterk toegenomen, al waarschuwt de OESO dat de luchtvervuiling ernstiger is dan in andere lidstaten.

Luxemburg - 81,4 jaar
In dit superrijke ministaatje heeft iedereen toegang tot de beste gezondheidszorg en een gezond dieet.

Bron
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
08-08-2019 23:33
Nu ben ik toch wel benieuwd welke publicaties dat zijn. In de Europese landen waar veel meer gedronken wordt dan in Nederland (Frankrijk, Spanje en Italië) ligt de gemiddelde leeftijd veel hoger...

Bron

Dat zijn ook landen waar ze heel gezond eten, veel groente, goede vetten,...
Wat alcohol betreft gaat het vaak over rode wijn wat ook weer goede eigenschappen heeft. Maar hun alcoholgebruik blijft natuurlijk enigszins binnen de perken, het gaat uiteraard niet over binge drinken of Gin Tonics.
Het is hun algemene levensstijl dat hen gezond houdt, en niet de alcohol op zich natuurlijk.

En over mezelf, ik heb ook een hele tijd teveel gedronken. Dagelijks een glaasje of 2, 3, ... soms 4...
Een paar jaar geleden was ik dat zó beu, nu drink ik in de week niets meer. Alleen in het weekend en hooguit 2 glazen.
Ik voel me pakken beter! En ik kan weer genieten van een glas wijn zonder dat schuldgevoel.
Ook dat ‘moet’ gevoel is weg en dat verlangen naar ‘is het al 16u want dan mag het weer’...
Een aanrader :P
Alle reacties Link kopieren
Ook uit studie in medische tijdschrift The Lancet van vorig jaar bleek dat dat ene glaasje echt niet goed is:

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ge ... ~b9052f89/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven