Goed voornemen, 10 kilo kwijt in 2019
dinsdag 1 januari 2019 om 09:25
Goeiemorgen allen,
Het is zo ver. Die vervelende 10 kilo die maar blijft plakken gaan er dit jaar echt van af! Besef kwam deze week toen mijn skibroek ineens amper meer dicht kon.
Oorzaak is me helder. Ik eet teveel, te grote porties en ik vind teveel dingen lekker. Ik eet op zich niet heel ongezond verder.
Ik ga starten met WW om zo een stok achter de deur te hebben en om een gezonder eetpatroon aan te leren ipv een crashdieet waarbij ik wel afval als een gek maar vervolgens ook weer aankom.
Zijn er meer mensen die willen meeschrijven om zo elkaar te steunen/motiveren?
Het is zo ver. Die vervelende 10 kilo die maar blijft plakken gaan er dit jaar echt van af! Besef kwam deze week toen mijn skibroek ineens amper meer dicht kon.

Oorzaak is me helder. Ik eet teveel, te grote porties en ik vind teveel dingen lekker. Ik eet op zich niet heel ongezond verder.
Ik ga starten met WW om zo een stok achter de deur te hebben en om een gezonder eetpatroon aan te leren ipv een crashdieet waarbij ik wel afval als een gek maar vervolgens ook weer aankom.
Zijn er meer mensen die willen meeschrijven om zo elkaar te steunen/motiveren?
woensdag 9 januari 2019 om 19:28
Aardbei-banaan schreef: ↑09-01-2019 18:20Ik weeg mezelf iedere ochtend. Weet dat het beter is om dat 1 keer per week te doen maar wil het toch iedere ochtend weten![]()
Fijn hard gelopen?
Ik weeg mezelf ook elke dag hoor.
Zolang je jezelf niet gek maakt ermee en het je afvalproces niet belemmert, waarom niet?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
woensdag 9 januari 2019 om 19:34
Klopt helemaal, ik weet en snap ook dat het gewicht per dag iets kan schommelen en dat wanneer het een dagje niet omlaag gaat of zelfs iets omhoog er ook geen man overboord is. Maar het lijkt me ook leuk om na een week opeens 1kg minder op de weegschaal te zien staan

woensdag 9 januari 2019 om 20:01
Ik weeg minder dan eens per week denk ik. Een keer poepen is weer 300 gram dus dagelijks zie ik 't nut niet echt van in.
Zooo, dag voorbij.
Vandaag zo'n 7 km gelopen, 10.000 stappen ongeveer. M'n stappenteller telt niet alles.
Ontbijt was havermout met bosbes en banaan.
Voor het sporten een tosti en na het sporten en wandelen een tosti en verse tomatensoep voor de groentjes. In de middag een banaan en als avondeten couscous salade met ovenfrietjes en een varkensfilet. 1700 kcal ongeveer.
Aangemeld voor groepsles bodypump voor vrijdag. Ben heel benieuwd. Laatste keer dat ik dat deed, jaaren terug, kon ik echt een week amper m'n koffiekopje optillen. Dus nu maar rustig opbouwen ipv hardgaan want de les was leuk maar de aftermath was minder leuk.
Zooo, dag voorbij.
Vandaag zo'n 7 km gelopen, 10.000 stappen ongeveer. M'n stappenteller telt niet alles.
Ontbijt was havermout met bosbes en banaan.
Voor het sporten een tosti en na het sporten en wandelen een tosti en verse tomatensoep voor de groentjes. In de middag een banaan en als avondeten couscous salade met ovenfrietjes en een varkensfilet. 1700 kcal ongeveer.
Aangemeld voor groepsles bodypump voor vrijdag. Ben heel benieuwd. Laatste keer dat ik dat deed, jaaren terug, kon ik echt een week amper m'n koffiekopje optillen. Dus nu maar rustig opbouwen ipv hardgaan want de les was leuk maar de aftermath was minder leuk.
woensdag 9 januari 2019 om 20:24
Die bodypumplessen zien er heftig uit (even gegoogeld). Maar lijkt me ook wel heel tof en ik wil echt meer bewegen. Probleem is alleen dat ik mijn gewrichten niet te veel kan belasten. Yoga was al echt te zwaar voor me, omdat je veel op je polsen moet steunen en dat werd reumatechnisch nogal vervelend.
Ik ga eens rondkijken bij de sportscholen hier in de buurt.
Voorlopig is nu de uitdaging om de zak chips weer te laten liggen. Hij heeft alleen versterking gekregen van twee zakjes van mijn lievelingssnoep: banaantjes en colaflesjes. Mochten de kinderen uitzoeken van mijn man. Maar aaaargh, leg die zakjes ergens anders!
Ik ga eens rondkijken bij de sportscholen hier in de buurt.
Voorlopig is nu de uitdaging om de zak chips weer te laten liggen. Hij heeft alleen versterking gekregen van twee zakjes van mijn lievelingssnoep: banaantjes en colaflesjes. Mochten de kinderen uitzoeken van mijn man. Maar aaaargh, leg die zakjes ergens anders!
woensdag 9 januari 2019 om 21:32
Aardbei-banaan schreef: ↑09-01-2019 18:20Ik weeg mezelf iedere ochtend. Weet dat het beter is om dat 1 keer per week te doen maar wil het toch iedere ochtend weten![]()
Fijn hard gelopen?

Lekker gelopen, rustig aan in een lage hartslagzone. Moest me echt inhouden niet sneller te gaan, maar ik weet dat dat niet verstandig is in de laatste week voor een loop.
woensdag 9 januari 2019 om 21:40
Late reactie hier, ben gisteren in slaap gevallen (m'n ex is sinds kort weer single en nu is ons kind dus vooral bij mij ipv week/week. Ik klaag niet maar 't is veel geregel en vermoeiend). Gisteren ook geen sport dus.
@pipo met 1200 kcal kan je perfect verdikken.
Eet 1x - max 2x per dag, en ga dan vooral voor de "makkelijke" opties. Koken doe je natuurlijk wel (mijn kind moet gezond eten), maar na 't koken eet je vooral de eerste honger weg, want van eten geniet je zelf niet echt. Enkel omdat het moet. Tegen 23u krijg je dan honger maar ook dan kies je vaak voor een koek.
Drink zo'n 8 koffies op een dag, nauwelijks water. Frisdrank e.d. bewaar je voor es in het weekend. En ga zo maar door.
Ik raad het niemand aan hoor. Ik bedoel maar dat dit een patroon is dat al jaren meegaat en je lichaam raakt eraan gewend.
Ik heb het trouwens van geen vreemden, mijn mama eet nog minder dan mij
Gaandeweg dat patroon ook opgepakt. Om een voorbeeld te noemen, toen ik 13 was ging ik met de bus naar school. Vader was al de deur uit en mama sliep liever wat langer ipv te eten, want honger had ze toch niet. Ontbijtroutine verwaterd dan enorm want, je zit toch alleen, neemt wel iets mee voor onderweg.
Idem met lunch... och eten.. heb teveel werk nu, ik eet straks wel. Voor je het weet is het 16u en moet je nog eten.
@Coerage: ik ging 3 jaar geleden naar een diëtist ja. Ik heb dat schema nog en dat probeer ik nu dus weer te introduceren. De laatste 3 dagen lukt het me om toch minstens 1.5L water te drinken. 2 weken geleden dronk ik bijna geen water.
Ik doe administratief werk maar probeer vaak rond te lopen. Op een gewone dag zonder sport zit ik al gauw tussen 8000 en 9000 stappen. 't is dus niet zo dat ik hele dagen mezelf zit af te trainen, op een half uurtje crosstrainer na, maar da's enkel deze week.
Schema vandaag ook naar de zak... heb nu pas het avondeten gegeten. Straks nog wat sporten sinds ik gister niks deed.
Ik lees dat iedereen behalve mezelf haha goed bezig is, ga vooral zo door!
@pipo met 1200 kcal kan je perfect verdikken.
Eet 1x - max 2x per dag, en ga dan vooral voor de "makkelijke" opties. Koken doe je natuurlijk wel (mijn kind moet gezond eten), maar na 't koken eet je vooral de eerste honger weg, want van eten geniet je zelf niet echt. Enkel omdat het moet. Tegen 23u krijg je dan honger maar ook dan kies je vaak voor een koek.
Drink zo'n 8 koffies op een dag, nauwelijks water. Frisdrank e.d. bewaar je voor es in het weekend. En ga zo maar door.
Ik raad het niemand aan hoor. Ik bedoel maar dat dit een patroon is dat al jaren meegaat en je lichaam raakt eraan gewend.
Ik heb het trouwens van geen vreemden, mijn mama eet nog minder dan mij

Gaandeweg dat patroon ook opgepakt. Om een voorbeeld te noemen, toen ik 13 was ging ik met de bus naar school. Vader was al de deur uit en mama sliep liever wat langer ipv te eten, want honger had ze toch niet. Ontbijtroutine verwaterd dan enorm want, je zit toch alleen, neemt wel iets mee voor onderweg.
Idem met lunch... och eten.. heb teveel werk nu, ik eet straks wel. Voor je het weet is het 16u en moet je nog eten.
@Coerage: ik ging 3 jaar geleden naar een diëtist ja. Ik heb dat schema nog en dat probeer ik nu dus weer te introduceren. De laatste 3 dagen lukt het me om toch minstens 1.5L water te drinken. 2 weken geleden dronk ik bijna geen water.
Ik doe administratief werk maar probeer vaak rond te lopen. Op een gewone dag zonder sport zit ik al gauw tussen 8000 en 9000 stappen. 't is dus niet zo dat ik hele dagen mezelf zit af te trainen, op een half uurtje crosstrainer na, maar da's enkel deze week.
Schema vandaag ook naar de zak... heb nu pas het avondeten gegeten. Straks nog wat sporten sinds ik gister niks deed.
Ik lees dat iedereen behalve mezelf haha goed bezig is, ga vooral zo door!
woensdag 9 januari 2019 om 21:41
Vandaag zit ik op 1800 calorieën.
Eetlijstje:
Ontbijt: geskipt ivm uitslapen
Tussendoor: Breaker High Proteïne en chocomel (voor herstel na het hardlopen)
Lunch: wrap met rucola, kip en rookvlees en wat losse snoep tomaatjes
Tussendoor: fruitmix van banaan, kaki, meloen, bosbessen en kiwi
Diner: Thaise groene curry met zilvervliesrijst en glas halfvolle melk
Gezondigd: bij de thee zojuist genoten van een heerlijk stuk Toblerone (die na uitdelen nu gelukkig op is, dus kan niet meer in de verleiding komen)
Beweging: 12.000 stappen, incl 4 km hardlopen
Groetjes!
Eetlijstje:
Ontbijt: geskipt ivm uitslapen
Tussendoor: Breaker High Proteïne en chocomel (voor herstel na het hardlopen)
Lunch: wrap met rucola, kip en rookvlees en wat losse snoep tomaatjes
Tussendoor: fruitmix van banaan, kaki, meloen, bosbessen en kiwi
Diner: Thaise groene curry met zilvervliesrijst en glas halfvolle melk
Gezondigd: bij de thee zojuist genoten van een heerlijk stuk Toblerone (die na uitdelen nu gelukkig op is, dus kan niet meer in de verleiding komen)
Beweging: 12.000 stappen, incl 4 km hardlopen
Groetjes!
donderdag 10 januari 2019 om 00:28
Ik heb vandaag iets meer gegeten dan gisteren en daarmee voorkomen dat ik honger kreeg. Daarom heb ik ook vandaag niets gesnaaid. Ontbijt: havermoutpap, vier boterhammen mee naar het werk, twee met kaas en twee met appelstroop, en twee mandarijnen. Kruidenthee zonder suiker gedronken. Diner was een bord spaghetti met zelfgemaakte saus met veel verse groenten, gehakt en een beetje kaas. Voor man en mijzelf een smoothie gemaakt van appel, peer, limoen en volle Griekse yoghurt, met een scheutje melk. Man heeft dat als toetje gehad, ik heb er de hele avond over gedaan. En dat was 't. Ik heb in de sale twee leuke jurkjes besteld van gebloemde stof. Lekker kleurrijk, en maar 15 euro per stuk. Die komen maandag, ben benieuwd! Ik heb ze in de huidige maat besteld, anders kan ik ze niet meteen aan. Niet snaaien, dat verdient een jurkje (of twee), hahaha
donderdag 10 januari 2019 om 02:55

Eetlijstje vandaag:
O: 3 crackers met kaas/hagelslag
T: plakje ontbijtkoek
L: 2 kaiserbroodjes met kaas en hagelslag
D: 2 volkorenwraps met vega kip, avocado, sla en wat kaas
En zo’n 13000 stappen gezet
donderdag 10 januari 2019 om 08:04
donderdag 10 januari 2019 om 09:48
@Tuingravin, dat is bij mij ook steeds een uitdaging: voldoende beweging. Ik probeer in mijn pauzes te gaan lopen, maar verder zit ik gewoon veel. Na vandaag is het weekend voor mij en ga ik lekker veel lopen. En morgen naar de markt voor extra groente en fruit.
Eetlijstje voor vandaag:
O: drie crackers met zoet
T: breaker banaan
L: maaltijdsalade
T: appel
D: broodje döner
(op donderdagavond doen we altijd afhaal)
T: bakje Aplro yoghurt
En ik heb wéér de chips laten liggen.
Eetlijstje voor vandaag:
O: drie crackers met zoet
T: breaker banaan
L: maaltijdsalade
T: appel
D: broodje döner

T: bakje Aplro yoghurt
En ik heb wéér de chips laten liggen.

donderdag 10 januari 2019 om 11:05
Mijn stok achter de deur voor meer beweging is sporten met iemand die fanatieker en consequenter is met sporten dan ik. Waar ik wat makkelijk afzeg want erg moe, drukke dag op werk, het miezert etc is zij veel strenger voor zichzelf. Dan kom ik ook wat sneller van de bank af.
Poep, wie heeft jou gescheten?
donderdag 10 januari 2019 om 12:47
@ Teotihuacan, Ja ik slik al magnesium.
Het lijstje voor vandaag:
O. Skyr met geroosterde amandelen, havermout en pure chocola
L. Kalkoenfilet, geroosterde zoete aardappel, paprika, pijnboompitten en wat truffelolie
T. Flat white
D. Wraps met barbecue kip.
Vanavond ga ik weer naar de sportschool en neem ik nog wat BCAA's en ik denk daarna nog een eiwitreep. We hebben over 2 weken een etentje staan met werk bij een italiaan. Ik heb met mezelf afgesproken tot die tijdjes te eten en er dan een cheatday van te maken met een lekkere pizza en tiramisu.
Het lijstje voor vandaag:
O. Skyr met geroosterde amandelen, havermout en pure chocola
L. Kalkoenfilet, geroosterde zoete aardappel, paprika, pijnboompitten en wat truffelolie
T. Flat white
D. Wraps met barbecue kip.
Vanavond ga ik weer naar de sportschool en neem ik nog wat BCAA's en ik denk daarna nog een eiwitreep. We hebben over 2 weken een etentje staan met werk bij een italiaan. Ik heb met mezelf afgesproken tot die tijdjes te eten en er dan een cheatday van te maken met een lekkere pizza en tiramisu.

donderdag 10 januari 2019 om 14:32
Pff. Zit een beetje met m'n eetmomenten. Ik ben doordeweeks om 5 uur in de ochtend op, dus kwart over 5 aan het ontbijt. Avondeten is vaak om zes uur. Maar met drie eetmomenten daartussen kom ik er niet hoor. Fruit/koek/broodje is vaak om 8/9 uur. Als ik 'm gevoel volg lunch ik het liefst rond 11. Dan rond 2 uur weer iets want trek en dan pas om zes uur eten. Heb dus vaak nog een extra eetmoment. Ga wel weer vroeg naar bed dus na het avondeten eet ik niets meer.
Vandaag dus al vet veel gegeten voor m'n gevoel.
Ontbijt : tosti van zuurdesem
Tussendoor. Twee Mandarijnen en een kop verse soep.
Lunch: bak havermout met banaan en bosbes.
Nu zuurdesembrood met ei.
Vandaag dus al vet veel gegeten voor m'n gevoel.
Ontbijt : tosti van zuurdesem
Tussendoor. Twee Mandarijnen en een kop verse soep.
Lunch: bak havermout met banaan en bosbes.
Nu zuurdesembrood met ei.
donderdag 10 januari 2019 om 16:04
donderdag 10 januari 2019 om 18:03
Koettie, idd een extra eetmoment. Dat maakt toch niet uit, als je dan iets kiest dat gezond is.
Ik heb alle snaai weer ontweken op mijn werk. Kom ik thuis, is man pannenkoeken aan het bakken.
Ik zal proberen om me zo meteen niet vol te proppen, want ik heb echt een zwak voor pannenkoek met spek en stroop...
Ik kan het morgen gelukkig eraf lopen, want vrije dag en veel activiteit gepland. De boodschappen en de was/strijk, de hut poetsen, kelder opruimen. Nu eindelijk die kerstgordijntjes voor de ramen weg, ramen lappen en de gewone gordijntjes er weer voor. Ik hoef niet stil te zitten. Op zo'n dag maak ik binnenshuis al snel 7000 stappen, dus nog een wandelingetje erbij en ik heb mijn stapjes weer gezet.
Ik heb alle snaai weer ontweken op mijn werk. Kom ik thuis, is man pannenkoeken aan het bakken.

Ik kan het morgen gelukkig eraf lopen, want vrije dag en veel activiteit gepland. De boodschappen en de was/strijk, de hut poetsen, kelder opruimen. Nu eindelijk die kerstgordijntjes voor de ramen weg, ramen lappen en de gewone gordijntjes er weer voor. Ik hoef niet stil te zitten. Op zo'n dag maak ik binnenshuis al snel 7000 stappen, dus nog een wandelingetje erbij en ik heb mijn stapjes weer gezet.
donderdag 10 januari 2019 om 19:02
Naar m'n werk gefietst vandaag en terug gewandeld. Morgen doe ik het andersom, dus stappendoelen gaan weer gehaald worden
Beweging: 14.000 stappen (incl 5,5 km fietsen, 5,5 km wandelen)
Zit op 1500 calorieën vandaag, dus dat wordt nog een toetje zo of een avondsnack. Geen bijzondere dingen gegeten. Verrassend wel dat de rundersaucijs die ik at toch meer vet bevatte dan ik dacht.
Heb even m'n voedingspatroon geanalyseerd op MyFitnesspal (voeding, macro's) en daaruit blijken 3 dingen:
- m'n eiwitinname zit dagelijks rond de aanbevolen hoeveelheid van 20%, of soms hoger
- m'n koolhydraten zitten rond de 40% ipv 50
- vetinname is vrijwel dagelijks te hoog, 35-40% ipv 30
Ik eet al veel minder vet dan eerst, heb bijvoorbeeld kaas bijna helemaal geschrapt, terwijl ik dit normaal dagelijks at. Hoe zou ik m'n vetinname nog verder kunnen verlagen?

Beweging: 14.000 stappen (incl 5,5 km fietsen, 5,5 km wandelen)
Zit op 1500 calorieën vandaag, dus dat wordt nog een toetje zo of een avondsnack. Geen bijzondere dingen gegeten. Verrassend wel dat de rundersaucijs die ik at toch meer vet bevatte dan ik dacht.
Heb even m'n voedingspatroon geanalyseerd op MyFitnesspal (voeding, macro's) en daaruit blijken 3 dingen:
- m'n eiwitinname zit dagelijks rond de aanbevolen hoeveelheid van 20%, of soms hoger
- m'n koolhydraten zitten rond de 40% ipv 50
- vetinname is vrijwel dagelijks te hoog, 35-40% ipv 30
Ik eet al veel minder vet dan eerst, heb bijvoorbeeld kaas bijna helemaal geschrapt, terwijl ik dit normaal dagelijks at. Hoe zou ik m'n vetinname nog verder kunnen verlagen?
donderdag 10 januari 2019 om 19:24
Teotihuacan, waarom zou je zo min mogelijk vet willen eten? Vet vult wel goed en heel vetarm eten is niet zo gezond. Je hebt ook vet nodig om vitamines goed op te kunnen nemen. Het is dan wel verstandig om de verzadigde vetten te minderen en meer onverzadigde vetten te nemen. Vet is natuurlijk ook brandstof.
Beetje kaas en zuivel mag best hoor! (Tenzij je er allergisch voor bent natuurlijk) Het wordt natuurlijk al anders als je heel veel kaas naar binnen werkt, maar een paar plakjes is echt niet erg.
Beetje kaas en zuivel mag best hoor! (Tenzij je er allergisch voor bent natuurlijk) Het wordt natuurlijk al anders als je heel veel kaas naar binnen werkt, maar een paar plakjes is echt niet erg.
donderdag 10 januari 2019 om 19:32
Koettie, vezels zitten ook in fruit, havermout, volkeren crackers, groenten.
Ik ga dit weekend experimenteren met bakken met havermout, kokosolie en geraspte wortel en zoete aardappel. Ik wil kijken of ik iets muffin achtigs kan maken dat veel eiwit en vezels bevat, en wat ik ter afwisseling van brood mee kan nemen naar mijn werk. In een zoete en hartige variant. Als het lukt en goed te hachelen is, krijgen jullie de recepten.
Ik ga dit weekend experimenteren met bakken met havermout, kokosolie en geraspte wortel en zoete aardappel. Ik wil kijken of ik iets muffin achtigs kan maken dat veel eiwit en vezels bevat, en wat ik ter afwisseling van brood mee kan nemen naar mijn werk. In een zoete en hartige variant. Als het lukt en goed te hachelen is, krijgen jullie de recepten.
donderdag 10 januari 2019 om 21:14
Ben heel benieuwd! Klinkt heel lekker. Havermout cupcakes zijn ook lekker. Of eitjes in een muffinvorm. Groente erin, geklutst ei erop en in de oven. Handig om mee te nemen.
Groente en fruit eet ik genoeg. Sowieso nu dagelijks twee mandarijntjes en een banaan. En vaak nog een appel of meer mandarijn. Groente als het kan ook door de lunch en sowieso minstens 200 gram in de avond. Misschien heeft de app hele hoge eisen.
Groente en fruit eet ik genoeg. Sowieso nu dagelijks twee mandarijntjes en een banaan. En vaak nog een appel of meer mandarijn. Groente als het kan ook door de lunch en sowieso minstens 200 gram in de avond. Misschien heeft de app hele hoge eisen.