Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Leuk te lezen dat zoveel mensen Evi lopen! Ik doe t ook, maar vind het met het hete weer van afgelopen week wel erg zwaar... Ik hoorde dat je beter niet al te veel water kunt drinken tijdens het lopen ivm zuurstof in je lichaam ofzo?? :S Weet iemand hier het fijne van?
Leuk te lezen dat zoveel mensen Evi lopen! Ik doe t ook, maar vind het met het hete weer van afgelopen week wel erg zwaar... Ik hoorde dat je beter niet al te veel water kunt drinken tijdens het lopen ivm zuurstof in je lichaam ofzo?? :S Weet iemand hier het fijne van?
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag: Vanaf september wil ik 2 x in de week bodypump gaan doen (dat is om 20 uur 's avonds) en drie keer per week hardlopen (dat doe ik nu 's ochtends voor ik naar mijn werk ga). Hoe kan ik dat het beste combineren in een schema?

Body pump is op maandag en woensdag om 20 uur en lopen dus 3 x per week in de ochtend. Ik loop 10-12 kilometer (ben nu bezig met het schema 15 km van dutch runners).
hallo allemaal!!

heb gisteren na mn werk hard gelopen maar het ging voor geen meter! na een kwartier ben ik gestopt, was echt licht in mn hoofd en dan ben ik zo bang voor flauwvallen....zo balen!
Elize mischien moet je een keer een tuigebreide sportkeuring laten doen. Kom je er misschien achter of er reden is voor de flauwte of juist dat er in principe niets is om je zorgen om te maken. Heb je vaak last van flauwtes?

wanda volgens mijn is hardlopen en bodypump best te combineren. Eventueel ook op dezelfde dag als je de een 's ochtends doet en de ander 's avonds.

Maar misschien kan meds er meer van zeggen die zit meer in de combinantie van sporten.

Maar na het in.lopen en voor de loopscholing doen we vaak ook nog een kwartiert tot twintig min. krachttraining en dat net voor de training.

Ik houd voor mezelf altijd 1 dag in de week aan dat ik helemaal niet sport. Maar met 5x hardlopen, 2x fietsen en 1x zwemmen moet ik dus wel op sommige dagen twee dingen doen. Nu doe ik het fietsen en zwemmen vrij relaxed. Dus ik zie dat niet eens zo als echt sporten maar meer als actief relaxen.

Zojuist mijn interval training gedaan. 5x1000m in 4min15 en 5x 200 in 45sec.Alleen nu op de weg ipv de baan en dat merk je toch wel. Moet je er niet iets meer moeite voor doen. De temperatuur is nu prima te doen.

Epithelia als je te veel water zou drinken tijdens het sporten zou je een te laag natrium gehalte kunnen krijgen doordat je zouten verliest en alleen water aanvult. Maar in de prakijk zal het waarschijnlijk niet eens lukken zoveel water te drinken tijdens het sporten. Zou me dus eerder zorgen maken om eventueel te weinig drinken en de gevollgen daarvan dan het te veel drinken. En voor zuurstof moet het bloed in ieder geval goed blijven stromen dus lekker dirnken zodat je niet uitdroogd.
Nou ik kan wel janken, heb mijn nieuwe schoenen 3x aangehad en heb weer last van mijn achillespezen, terwijl ik uit voorzorg toch maar mijn oude schoenen had aangetrokken om afgelopen zondag die 15 km te doen! Het is nog niet dik, maar het is s'morgens weer stijf en een beetje pijnlijk. Probeerde al een tijdje weer wat oefeningen te doen, maar dat heeft dus niet echt geholpen. Kan verdorie geen nieuwe schoenen meer verdragen, ben gedoemd om voor altijd op mijn oude schoenen te blijven lopen!!

Ik wilde zo graag weer een keer eindhoven lopen, wordt waarschijnlijk de laatste keer dat mijn vader dan nog kan komen kijken, dus ik baal dubbel. Straks de fysio maar eens bellen.
Lauwe, wat een pech! :( Ben je wel eens bij een podoloog geweest? Iemand uit het loopgroepje van mijn man had chronisch last van zijn achillespees en die kreeg een soort sport steunkous van de podoloog en hij loopt sindsdien pijnvrij.
Lauwe, wat balen dat je telkens weer die achillespeesblessure krijg. Misschien kun je een kleine verhoging in je hak brengen (0,5 - 1 cm) dat kan al je achillespees verlichten. Zou het zeker eens bespreken met fysio, of second opinie met de sportarts of orthopeed? Of zoals wanda zegt bij de podo. Er moet toch wel iets tegen te doen zijn, lijkt mij.

Ik hoop zelf dat ik eind van de week weer voorzichtig een rondje kan gaan proberen hardlopen. Knie is tijdens wandelen niet echt gevoelig meer. Maar soms voelt ie nog gespannen (banden) als ik hem buig. Daarom wacht ik nog een dag of 2.
anoniem_108464 wijzigde dit bericht op 07-07-2010 12:00
Reden: Had berichtje van Wanda niet gelezen.
% gewijzigd
Wanda, Ben een beetje bang dat mijn achilles niet tegen te veel demping kunnen, oftewel als die schoenen weer een tijdje oud zijn en de demping iets minder wordt loop ik er weer op als een kievit, maar de eerste 500 km dus niet. Maar ik ga ook nog wel langs de fysio of de podoloog ja. Via runnersworld kwam ook de podoloog kijken, (die me toen naar de fysio stuurde) maar dat ga ik ook nog aan haar voorleggen.
Bestaan er ook schoenen met minder demping?
@ baukje:

het is echt de angst die ervoor zorgt dat ik me zo nar voel, als er iemand in de buurt is gaat het hardlopen als zoveel beter!

misschien is het geen slecht idee om zo n test te doen als geruststelling, waar kan je dat doen?

ga straks me tmn zusje weer lopen!!

groetjes!
Elize google onder sma sportarts en dan kun je er eentje in je buurt vinden. Fijn da tje strakjes weer samen met je zusje kan gaan lopen.

Lauwe wat balen zeg van de achilles. Ging juist weer zo lekker. Misschien inderdaad toch maar overstappen op een heel andere schoen. Je hebt natuurlijk wel schoenen met heel weinig demping. Wedstrijdschoenen hebben bijvoorbeeld al nauwelijks demping. Alleen gaan ze schijnbaar niet zo lang mee.

Kan me het overigens nauwelijks voorstellen hoor dat het te veel demping het probleem zou zijn. Aan de andere kant kunnen sommige mensen ook niet op de baan lopen zonder blessures te krijgen. En dat is waarschijnlijk een vergelijkbaar probleem van te veel demping.

Halve marathon van eindhoven is gelukkkig nog ver weg. Maar dan moet je inderdaad niet eerst maanden nog tobben.

Met een hakverhoging moet je wel oppassen. Het verlicht de pijn bij achilles klachten en geeft wat rust. Maar bij te langdurig gebruik heb je het averechts effect want dan worden je achillespezen nog korter en dus nog gemakkleijker problemen.

Wat zegt de fysiotherapeut ervan?
Ja ik weet dat het heel stom klinkt, minder demping, maar vind het ook wel raar dat ik nu een jaar bijna nergens last meer van heb en ik koop nieuwe schoenen en het is weer zo ver. Waarom heb ik er dan niet altijd last van? En dat is ook hoe ik over die hakverhoging denk! Waarom heb ik er dan alleen last van als mijn schoenen nog nieuw zijn en na een paar oefeningen en paar 100km verder niet meer? Maar goed dat zijn vragen die ik beter kan over leggen met de fysio. (Heb ik nog niet gebeld) Ik denk erover om de achillespoli te bellen al zullen die wel een lange wachtlijst hebben denk ik.

Elize, hoop dat het vandaag weer wat beter gaat als je samen met je zusje gaat. Denk ook dat het warme weer wel een beetje voor problemen zorgt. Zeker als je je iets minder zeker voelt over jezelf en al bang bent om flauw te vallen dan zorgt het warme weer misschien voor nog meer problemen, dus doe gewoon rustig aan. Als het niet gaat gewoon stoppen de volgend keer gaat het misschien weer iets beter!!
Ik word elke dag echt té vroeg wakker en zou graag dan een stukje willen hardlopen/joggen. Nu laat ik er een rust dag tussen zitten omdat ik hoorde dat spieren tenminste 1 dag nodig hebben om te rusten. Is dit zo? Of kan ik gemakkelijk elke ochtend even een rondje doen?
Rebelyn je kunt gemakkelijk elke dag een rondje doen. Wat betreft trainingsopbouw schiet je er alleen niets mee op. Je breekt op een gegeven moment meer af dan dat je opbouwt. Wat het herstel en de opbouw van de spieren vind inderdaad plaats tijdens de rustfase.

Herstelfase is overigens ook afhankelijk van de getraindheid en de aard van de training. Toplopers trainen wel twee keer per dag. Maar die rusten dan ook echt tussendoor.

Blijft heel vreemd hoor lauwe. Het is wel stevig balen. Toevallig niets veranderd met je gewone dagelijkse schoenen?
Ik loop ook max. om de dag, Rebelyn.

Ben vanmorgen weer geweest, was al wel best warm, maar heb heerlijk gelopen.
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
gisteren ging het lopen een stuk beter, heb een half uur gelopen...

voelde me ook licht in mn hoofd, maar omdat mn zus bij mij me is durf ik toch door te gaan..

was echt blij dat het gelukt is.

zit zowieso niet lekker in mn vel deze dagen, zit nu ook op n werk regelmatig te shaken, BAH wat ben ik dit gedoe zat!!!

(sorry voor mn gezeur)
Hallo Dames,

Ik heb een ipod nano met nike+.

Heb gister een rondje gemaakt en deze wou ik graag op de nikesite uploaden.

Maar ik krijg ten eerste in Itunes geen tabje met nike+ te zien.

En ten tweede waar upload je op de nike site je run???

Ik kan het niet vinden.

(had al topic geopend maar ben niet veel wijzer, miss iemand hier die mij helpen kan)
kroes kan je helaas niet helpen.

Elize wat vervelend dat je niet goed in je vel zit. Hopelijk kom je snel uit deze situatie.

Vanavond met de club getraind in het wat verder weg gelegen bos. Dus er zat ook nog een fietstochtje aan vast. Lekker getraind. Niet te snel maar wel met de nodige heuveltjes.

Morgen een rustdagje en dan zaterdag de wedstrijd.

Ben beneiuwd wat het weer gaat doen. Half 3 is nu niet de lekkertste tijd om te starten als het zo warm is.
Iemand ervaring met een camelbak? Ben aan het overwegen er eentje aan te schaffen. Tot nu toe bevalt de gordel met flesjes prima. In princiepe kan ik op deze manier 1600ml water mee nemen. Maar in de praktijk loop ik hooguit met 6 flesjes. (anders kan ik mijn armen voor mijn gevoel niet vrijuit bewegen) en neem ik maar max 1200ml. mee.

Tijdens wedstrijden loopik in princiepe maar met twee flesjes en wissel ze onderweg om.

Ga echter mijn afstanden vergroten en heb loopjes gepland waar ik niemand langs het parcours heb om me van drinken te voorzien en ik niet weet in hoeverre ik op drankposten kan rekenen.

Aan de ene kant lijkt de camelbak me dan wel ideaal.

Maar drinkt het wel gemakkelijk als hij bijna leeg is en is zo'n tasje op de rug niet erg zweterig tijdens het lopen of valt het mee.
De tassen zijn hier gepakt! Morgen vertrekken we voor 2 weken Ameland, loopspullen zitten in de tas! Waar jullie ook gaanof staan, heb het fijn en ik meld mij weer als we terug zijn!
Yarisa een hele fijne vakantie!

Hier geen vakantie plannen, teveel huisdieren die we dan onder moeten brengen.

Oudste dochter 'kampeert' met 2 vriendinnen in de tuin. Volgens mij slaapt daar alles nog maar ik vrees dat hun rust wreed verstoord gaat worden. Over een uurtje gaat hier een rally van start dan staan hier heel gezellig en gezond de hele dag auto's warm te draaien naast ons huis.

Vorig jaar was het 's nachts dus dan valt dit nog alles mee.

De temperatuur is al weer aaridg opgelopen. Zie al een beetje op tegen de autrit naar zeeland. Jullie horen vanavond nog wel of ik Yerseke overleefd heb.
Yarisa, een hele fijne vakantie!

Baukje, jij ook heel veel succes!
Oef dat was heel pittig. Niet alleen heel warm maar het parcours op zich was al een uitdaging met steeds dijk op - dijk af. En dan steeds al die trappetjes. Gelijk helemaal uit je ritme. De eerste ronde mooi achter een man aan kunnen pikken maar bij de tweede ronde werden de trapjes hem fataal en moest ik helemaal in mijn eentje verder. Zag in de verte nog wel twee mannen lopen. Heb het gat contstand kunnen houden, maar toch best zwaar zo in je eentje om dan toch niet in te kakken.

Net na de doorkomst de eerste vrouw gepasseerd en vervolgens het gat alleen maar groter gemaakt. De afstand bleek ook 16,48 ipv 16,09 (toch nog een aardig verschil). De tijd verre van geweldig (1.20.41). Maar ja had niet veel anders verwacht met die tropische temperaturen. Toch nog 12,3 km/hr gemiddeld gelopen.

Kwam met heel veel prijzen thuis. Ten eerste een bronzen beeldje van de mosselman uit yerseke, grote bos bloemen, premie voor snelste dame overall en nog een t shirt en smeerseltjes van de loterij.

Er was wel even verwarring toen we in yerseke aan kwamen. Nummer opgehaald en op naar de kleedkamers. Vraag ik nog de weg bij het secretariaat en die sturen me naar een schounting gebouw. Maar ter plaatse kwamen er al mannen terug. Scounting gebouw scheen een week eerder afgebroken te zijn. Bij het secreatariaat werd snel een alternatief bedacht. En zo belande we ipv in een eenvoudig scounting gebouwtje in een heel chique restaurant met airco boven het cafe.

O ja een ook heel leuk, mijn fietsmaatje die de 8km had gelopen was eerste geworden bij de dames 50 plus. De sfeer zat er dus goed in op de terugweg.
Gefeliciteerd Baukje!! echt super!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven