Lijf & Lijn alle pijlers

Heel lastig afvallen

22-06-2023 14:08 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wellicht hebben jullie ervaringen.
Ik moet nog een paar kilo afvallen voor een gezond BMI.
Ik merk dat het heel lastig gaat, dat ik alleen afval zodra ik bijna niets eet (niet heel gezond, dat weet ik).
Wat betreft calorieën: die eet ik niet stiekem teveel, heb een tijd lang bijgehouden inclusief elke hoeveelheid boter/olie en plakje kaas bijvoorbeeld tussendoor. Dat dacht ik eerst dat het probleem was maar dat valt dus mee.
Bewegen doe ik niet zoveel, vooral wandelen en fietsen, dus daar zou nog wat verbetering in kunnen komen. Jullie nog ideeën wat kan helpen voor de laatste kilo’s? (Eventueel een diëtist heb ik overwogen maar voor nu denk ik dat het zelf nog moet gaan lukken).

Alvast bedankt!
is het het waard? of kun je beter accepteren dat dit het is?
Ik weet het niet, weinig eten is het niet waard, in het verleden hier nogal eens in doorgeslagen en dat is geen gezond voorbeeld.
Maar met dit weer durf ik geen korte kleding te dragen, dus dat is ook erg onpraktisch (en voelt niet fris voor de omgeving haha).
Dus accepteren zou fijn zijn maar is nog een grote stap te ver voor mij.
Ik herken het, maar ik heb Hashimoto. Ben je daar al eens op getest? Ik had namelijk geen klachten behalve deze.
Mijn schildklierwaarde was een half jaar geleden prima, gelukkig.
Is je doel
om een mooi getal op de weegschaal te zien?
of is je doel
om gezond te zijn, met een goed vetpercentage, spiermassa en een goed functionerend lichaam?

Als het dat laatste is, zou ik het meer in de hoek van toch bewegen, sporten en je lichaam met sporten mooier maken gaan zoeken.

Aanvulling:
En ben je je lijf aan het vullen of aan het voeden? Ook daar valt veel winst te behalen.
anoniem_6855df74c5ca1 wijzigde dit bericht op 22-06-2023 14:19
14.83% gewijzigd
Ik zou het toch op bewegen gooien. Veel bewegen
koekies zijn lekker
@doreia, meer bewegen is een goed idee, even kijken wat ik vol ga houden. Zou je dan meer kracht proberen of juist de hoeveelheid wandelen en fietsen uitbreiden?
Ik denk steeds meer voeden ipv vullen. Veel fruit en groenten en volkoren brood, maar als ontbijt wel een witte boterham want dat eet makkelijker weg in de ochtend.
Koken is lastig, dus avonden kunnen beter. Toch wel twee keer per week een makkelijke maaltijd (magnetron bijvoorbeeld, geen patat of afhaal, maar ook niet al te best). Wel vaak aangevuld met rauwkost om te hoeveelheid groenten te garanderen over de dag.
Witte boterham en kant en klare maaltijden skippen en meer bewegen.
Zo klinkt dat wel heel makkelijk, maar goede tip
Wellicht kan je beginnen met fitness 3 x per week of cardio
Minder zout gebruiken. Je zou wel eens vocht vast kunnen houden, vooral met dit weer.

Met 6 km wandelen verbrand je meer vet dan met 6 km hardlopen. Het duurt wel iets langer ;-)

Stress verminderen en meer uren slapen. Je wilt je cortisol zo laag mogelijk houden. (daarom ook geen te belastende sporten gaan doen).

Hou je insuline zo laag mogelijk. Daardoor zul je jouw stofwisseling stimuleren.

En soms zit je op een spiegel die eerst weer een balans moet vinden voor je weer verder komt. Iemand die 75 kg weegt, verbrand meer kcal dan iemand van 55 kg. Dat merk je wel als je een rugzak van 20 kg met je mee gaan sjouwen de hele dag, op de trap, die wandeling en alle andere activiteiten. Dus als jij bent afgevallen, heb je steeds minder nodig. En als je dan nog meer wilt afvallen, zul je nog minder kunnen eten, of je moet meer bewegen.
Hoe oud ben je. Veel vrouwen vallen rond en na de overgang heel lastig af.
Je zal toch of wat meer moeten gaan bewegen of wat minder eten.
Ik ben inmiddels geruime tijd gestopt met ontbijten, omdat ik in de ochtend altijd moeilijk eten naar binnen krijg. Dat werd dus ook dingen als witte boterham met zoetigheid, een reep etc. helemaal niet gezond dus. Mis het ook niet en scheelt me wel calorieën.

Daarnaast misschien een idee wat grotere hoeveelheden te koken, zodat je met de restjes je eigen kant en klaar maaltijden maakt? Vaak veel gezonder en minder calorieën dan die je koopt.

En wat anderen al zeggen: als je inmiddels een stuk lichter bent, verbruikt je lichaam ook minder. Als je nu een klein beetje minder eet of meer beweegt zal je niet direct de weegschaal naar beneden zien gaan. Dat heeft nu meer tijd nodig. Het gaat nu ook gewoon langzamer.
Restjes staan zeker vaak op het menu, ideaal.
Ik ben 35 dus hoop voorlopig nog niet in de overgang te zijn, ook nog geen tekenen van gelukkig.
Niet ontbijten gebeurt ook (te) vaak, maar regelmatig eten is dan ook weer iets wat wordt aangeraden dus overslaan lijkt me niet handig.
De grootste tip is dus meer energie bewaren en prioriteit maken van de mindere maaltijden en meer bewegen, wie weet dat dat weer een klein zetje geeft (en daarbij meer motivatie)
Ik eet ook heel regelmatig. 2x per dag alleen. Maargoed, dat is omdat ik me heb gerealiseerd dat ik me helemaal niet goed voel bij ontbijten en ik toch eigenlijk alleen maar troep aan het eten was, omdat ik alleen zoetigheid binnen kreeg. Dat kan voor ieder persoon weer anders zijn.
Ik zou vooral investeren in gezondheid. Probeer een oplossing te zoeken voor de momenten dat je toch kiest voor minder voedzame keuzes qua eten (kun je misschien wat voorbereiden? Dubbel koken & invriezen bijvoorbeeld?), probeer actief te bewegen (fietsen ipv auto, wat vaker lopen, een klein rondje s avonds misschien?) en vooral: investeer in zelfwaarde.

Niet in korte kleding durven lopen heeft niets te maken met of je nu dik/dun bent, dames met anorexia ervaren hetzelfde maar wegen (soms) een stuk minder. Zoek hulp hiervoor! Volg insta-accounts die laten zien hoe mooi je bent met je lichaam zoals deze is, die zijn er echt voldoende. En zoek eventueel professionele hulp. Zo voelen hoeft echt niet.

(iemand stelde "beginnen met 3x per week fitnessen" voor, dit lijkt me een utopie voor iemand die dit niet gewend is en ook zeer blessuregevoelig)
Je kan ook een plateau bereikt hebben. Oplossing is dan om een korte tijd meer te eten en dat weer te minderen.
Hoeveel kcal eet je nu op een dag? Kan ook te weinig zijn en je verbranding nu op stop gaat.
Ik ben ook flink afgevallen met wandelen. Loop toch zeker wel 4 a 5 x per week 6 km of meer. En dan wel in stevig tempo.
En verder raad ik je aan om toch weer je eten te gaan tracken via bijv. de eetmeter app. Echt calorieën tellen en kijken of je calorie inname nog klopt. Op heel veel sites kan je uitrekenen hoeveel je mag eten om af te vallen. Ik vind de site van Lot Beukers goed maar er zijn er veel meer. Ik denk namelijk dat je met magnetron maaltijden echt heel veel calorieën naar binnen stouwt en dat is echt zonde.
En ook niet denken, het is nu weekend dus ik mag wat meer. Daar gaat je hele week werken weer naar de maan. Echt heel consequent zijn. En lekkere dingen inplannen. Dit heeft voor mij echt goed gewerkt en doe ik nog steeds. Dus naar een verjaardag? Ik bedenk van te voren of ik taart wil of de hapjes. Nooit allebei. Feestje? Ga ik een drankje doen (veel calorieën) of hou ik het bij spa/water?
Met dit weer hou ik trouwens ook veel vocht vast dus het afvallen gaat volkomen ruk maar ik weet ook dat er betere tijden aankomen. Ik blijf nu op gewicht en voor mij is dat nu prima.
3 keer per week krachttraining kan heus hoor. Je past je intensiteit erop aan en je moet niet direct vol beginnen. Met al die spierpijn is je motivatie dan in een zucht weg en geef je het snel op.

Ik ben pas weer begonnen en ga 2x per week, om te wennen en al spieren op te bouwen. Na volgende week ga ik starten met 3x. Motivatie zit er lekker in, bouw al op in gewichten en het is al een gewoonte geworden. Dus nu klaar voor een extra keer in de week.
Je zit een paar kilo verwijderd van een gezond BMI maar je durft geen korte kleding te dragen?

Geen hemdjes, geen korte broeken, rokken of jurkjes? Waarom niet?

Ik zit ruim boven een "gezond" bmi maar korte kleding staat mij prima. Heb je wellicht een ietwat vertekent beeld van jezelf?
.
Een tijd geleden was er een topic met mensen die hun gezonde routines deelden. Ik zoek het even op en dan up ik het. Wellicht kun je daar wat mee.

Ben je onlangs veel gewicht kwijtgeraakt TO? Is dat in korte tijd gegaan en vind je nu de laatste kilo’s moeilijker?
Als je zo vlakbij een gezond BMI zit dan zie ik echt geen reden om niet gewoon lekker in hemdjes en korte broeken te lopen. Het staat je vast prima.

Als je verder wil afvallen zou ik gaan wandelen. Elke dag of 5 van de 7 een flink rondje wandelen van 5 a 6 kilometer op een lekker tempo. Dus wel een beetje doorlopen. Het weer is prachtig en je hebt alleen goede schoenen nodig. Evt koptelefoon op en lopen maar.
Ik ben vrij uit verhouding, dikke buik en benen. In theorie is het inderdaad 1,5 BMI punt en 5 kilo, dat zal voor veel mensen meevallen.
Ook heb ik echt 0 gevoel voor kledingstijl dus dat zou ook een aandachtspunt kunnen zijn wat het warme weer wat dragelijker maakt
Lekker gaan shoppen met iemand die zich leuk kleedt? Als je uit verhouding bent gaan die 5 kilo daar niet veel verandering in brengen.

Iets meer "kan me niet schelen" denk ik.
.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven