Lijf & Lijn alle pijlers

Heel veel afvallen

07-04-2022 10:05 341 berichten
Jarenlang heb ik een hoge dosis Seroquel gebruikt, een middel dat bekend staat om het veroorzaken van overgewicht. Bij mij was dat in wel heel ruime mate het geval, ik woog tegen de 150 kilo.

Nu heb ik de medicatie in overleg met de psychiater afgebouwd tot een lage dosis en sindsdien ben ik in een paar maanden 11 kilo afgevallen. De teller staat op 134 en dat is natuurlijk nog een schrikbarend hoog getal.

Ik ben tot op de tanden gemotiveerd om door te zetten, maar na de eerste euforie heb ik het nu even moeilijk. Wat ga ik voor een monsterproject aan en wanneer gaat het resultaat ergens op lijken? Ik ben gelukkig niet geneigd om op te geven of toe te geven aan eetbuien, maar ik kan steun gebruiken in dit proces.

Ik zou graag schrijven met vrouwen die in hetzelfde schuitje zitten en heel veel af moeten vallen.

Voor mij betekent dit hoge gewicht bijna alles. Ik word er fysiek door belemmerd, maar ook sociaal. Ik durf bijna niet naar buiten en zie bijna geen mensen. Ik ben me er elke seconde bewust van hoe zwaar ik ben.

Zijn er meer vrouwen die deze worsteling met een heel hoog gewicht kennen en die over hun ervaringen willen schrijven? Het gaat me niet om dieettips of eetlijstjes, maar om het leven met zo’ n hoog gewicht en het omgaan ermee. Het zou fantastisch zijn als we elkaar een hart onder de riem kunnen steken en voor wie daaraan toe is herkenning in het langdurige proces om een gezonder gewicht te bereiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, het feit dat je al 11 kg bent afgevallen is echt heel knap. Bekijk het van week tot week, ga niet te vaak op de schaal staan. Eet gezond, raak niet ontmoedigt wanneer je een keer terugvalt. Wandel en houd vol, je kan het!
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
To, heb je instagram?
Dan kun je cactuscarina volgen. Zij is zelf veel afgevallen en helpt nu mensen om af te vallen. Ze doet dat op een hele positieve manier vind ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit gewicht heb je jarenlang opgebouwd.
Geef jezelf dus ook jarenlang om het er weer af te krijgen.

Kleine stapjes, niet meteen rigoureus.
Alleen al stoppen met deze medicatie is al een enorme stap voor wat betreft afvallen. Kijk eens hoever dat al je gewicht naar beneden gaat brengen. En kleine veranderingen hou je makkelijker vol, dus begin daar vooral heel rustig mee.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Bedankt voor de reacties! Ik heb geen instagram. Mocht ik een account aanmaken, ga ik cactuscarina volgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Cactuscarina heeft ook een website, dus misschien vind je daar ook inspiratie.

Probeer deeldoelen te maken, daardoor wordt het beter behapbaar.
Je medicijngebruik is al minder geworden (zal heel veel schelen!), maar zijn er andere dingen die je aan wilt/kunt pakken? Maak een lijstje en probeer elke maand 1 of 2 dingen uit. Niet alles tegelijkertijd, want dat is gewoon teveel. En probeer het een maand, want dan pas kun je zien of iets werkt of dat je een gewoonte veranderd hebt. En mocht het een dag niet lukken, dat mag, dan probeer je het de volgende dag weer.

Je bent sowieso goed bezig TO.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Doreia, het klopt dat het gewicht in jaren is opgebouwd. Door de medicatie had ik altijd honger en ik kreeg er gigantische eetbuien van. Ook de rest van mijn eetpatroon was niet op orde.

Sinds ik gestopt ben met de medicatie is er geen eetbui meer geweest. Ik moet daar wel moeite voor doen.

Momenteel ben ik vrij rigoureus bezig, intermittent fasting, twee maaltijden per dag en hooguit een stuk fruit, wat komkommer of yoghurt als tussendoortje. Ik ben een beetje bang om te eten, bang dat ik het niet in de hand heb als ik de teugels ook maar iets laat vieren.

Zelf koken vind ik lastig, ik heb altijd veel kant en klaarmaaltijden gegeten of ik bestelde iets. Dat bestellen is sinds het stoppen met de medicatie ook gestopt, duur en vaak niet de gezondste maaltijden. Koken doe ik nu af en toe, en verder nog steeds kant en klaarmaaltijden, daar valt dus nog winst te behalen.
Website gevonden, ik ga hem bekijken!
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien is begeleiding van een diëtist wel fijn om ervoor te zorgen dat je de psychische kant ook meeneemt. Een beetje bang zijn om te eten klinkt niet zo goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Te weinig eten is ook niet goed hè. Bekijk het zo, als je nu normaal eet, dan eet je waarschijnlijk al minder dan voorheen omdat je geen eetbuien meer hebt. Probeer dat eerst ipv dat je gaat crashen qua dieet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rozenwater schreef:
07-04-2022 11:08
Doreia, het klopt dat het gewicht in jaren is opgebouwd. Door de medicatie had ik altijd honger en ik kreeg er gigantische eetbuien van. Ook de rest van mijn eetpatroon was niet op orde.

Sinds ik gestopt ben met de medicatie is er geen eetbui meer geweest. Ik moet daar wel moeite voor doen.

Momenteel ben ik vrij rigoureus bezig, intermittent fasting, twee maaltijden per dag en hooguit een stuk fruit, wat komkommer of yoghurt als tussendoortje. Ik ben een beetje bang om te eten, bang dat ik het niet in de hand heb als ik de teugels ook maar iets laat vieren.

Zelf koken vind ik lastig, ik heb altijd veel kant en klaarmaaltijden gegeten of ik bestelde iets. Dat bestellen is sinds het stoppen met de medicatie ook gestopt, duur en vaak niet de gezondste maaltijden. Koken doe ik nu af en toe, en verder nog steeds kant en klaarmaaltijden, daar valt dus nog winst te behalen.
Misschien is het goed om een afspraak met een diëtiste te maken. Dan kun je een goed plan maken wat wel en niet kan zodat je dit ook voor de lange termijn vol kunt houden. Meer verantwoorde eetmomenten per dag maakt het vast een stuk makkelijker vol te houden en kan je van de “angst om te eten” af helpen.

Afleiding werkt ook altijd goed bij afvallen. Kijk eens of er een leuke creatieve workshop in de buurt gegeven wordt. Misschien is iets actiefs als Zumba leuk. Of “start to run” wat op veel plekken gegeven wordt.
Mijn ervaring is dat het andere mensen eigenlijk geen bal interesseert of je dik of dun bent bij dat soort dingen. Als je maar gewoon een vriendelijke gezellige meid bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou geen start to run doen. Maar misschien een start to walk (geen idee of dat bestaat). Hardlopen is echt ontzettend belastend voor je gewrichten, zeker met overgewicht. Waarom niet starten met elke dag een wandeling van 15 minuten? En dan van daaruit uitbouwen? Geen idee hoe actief je nu bent hoor, maar ik zou dus de drempel laag houden en dan elke keer stapje meer (letterlijk en figuurlijk).
Alle reacties Link kopieren Quote
Rozenwater schreef:
07-04-2022 11:08
Doreia, het klopt dat het gewicht in jaren is opgebouwd. Door de medicatie had ik altijd honger en ik kreeg er gigantische eetbuien van. Ook de rest van mijn eetpatroon was niet op orde.

Sinds ik gestopt ben met de medicatie is er geen eetbui meer geweest. Ik moet daar wel moeite voor doen.

Momenteel ben ik vrij rigoureus bezig, intermittent fasting, twee maaltijden per dag en hooguit een stuk fruit, wat komkommer of yoghurt als tussendoortje. Ik ben een beetje bang om te eten, bang dat ik het niet in de hand heb als ik de teugels ook maar iets laat vieren.

Zelf koken vind ik lastig, ik heb altijd veel kant en klaarmaaltijden gegeten of ik bestelde iets. Dat bestellen is sinds het stoppen met de medicatie ook gestopt, duur en vaak niet de gezondste maaltijden. Koken doe ik nu af en toe, en verder nog steeds kant en klaarmaaltijden, daar valt dus nog winst te behalen.
Dus je gaat van alles naar niets.

Betrek een dietist bij je plan. Ga niet zelf op deze manier bezig. Laat je helpen, zoals je ook zou doen als je auto stuk is. Daar ga je ook niet zelf aan zitten, maar breng je naar de garage. Dit klinkt als binnen een week terug op je ooit gewicht willen komen. Maar als je wilt jojo-en, moet je het zo gaan doen....

Weese verstandig en vraag hulp.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
De reacties zijn heel lief en heel duidelijk, ik heb hulp van buitenaf nodig. Omdat ik vaker ben afgevallen (en veel ook) dacht ik dat ik het wel kon en wel weet hoe het moet.

Ik wil zo verschrikkelijk graag niet meer zo dik zijn. Het hoeft echt niet superslank, ik zou me al zo anders voelen als ik 100 kilo zou wegen. Dit is zo onhandig in alles. Het kopen van kleren, het kopen van een bh, het zitten in een stoel in een bus of auto, het naar buiten moeten waar er opmerkingen zijn. Niet makkelijk kunnen lopen, terwijl ik eigenlijk iemand ben die graag wandelt.

Ik ben nu al blij dat ik het topic heb geopend, want het zet een hoop in werking. Er moet te snel te vlug te veel en dat kan natuurlijk niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben begonnen met weight watchers en voor mij is het niks maar misschien voor jou wel. Zo rigoreus als je nu doet is niet te doen. Ik vermoed dat je veel te weinig eet. Je kan op verschillende sites uitrekenen wat je calorie behoefte is bij afvallen en dan zou je in de eetmeter app van het voedingscentrum je eetpatroon kunnen invullen om te kijken of je daaraan komt. Ik at met weight watchers te weinig calorieën en viel dus niet af en nu ik genoeg eet wel.
Het voordeel van WW is dat een hoop mensen het punten tellen heel fijn vinden en je een hoop steun kunt vinden in de app.
Maar een dietist zou in jou geval heel goed zijn denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou het helpen met die opmerkingen buitenshuis om te gaan door tegen jezelf te zeggen dat dit tijdelijk is? (Wat een klotemensen trouwens.)
Ik reageer sowieso heel heftig op opmerkingen over overgewicht. Hier op het forum ook. Dit is vrij genant, maar ik heb hele eetbuien gehad terwijl ik hier op het forum negatieve topics of posts las over dikke mensen. Hoe harder de post, hoe harder ik ging eten. Tranen over mijn wangen, ondertussen. Zoveel walging voor mezelf bij het lezen van die woorden.

Maar ook woede, omdat mensen vaak niet weten wat erachter zit, dat iemand zo dik wordt.

He, bah, ik loop helemaal leeg op dit onderwerp. Het is zo beladen voor mij. Ik leef echt als een kluizenaar omdat ik naar buiten gaan zo moeilijk vind. Ik wil het zo graag veranderen en daarom ben ik als een dolle aan het afvallen gegaan. Laten zien dat iedereen die roept dat ik zwak, slap en lui ben ongelijk heeft, gewoon weer mee kunnen doen, me niet meer zo’n outcast voelen waarvan iedereen meteen kan zien wat haar probleem is.

Het is ook wel confronterend dat ik dacht dat ik nu echt goed bezig was, maar dat ik inderdaad door te weinig te eten nu wel snel afval, maar dat het een enkele reis is naar jojo-en.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gezond afvallen is afvallen met max zo’n 2 kilo per maand. Als je echt veel te zwaar bent wanneer je begint, dan mag dat in de eerste maanden wat meer zijn.

Je bent dus nu nog niet aan het crashen, maar het is wel belangrijk dat je vanaf nu gezond en verantwoord gaat afvallen, zodat je al die kilo’s ook echt definitief kwijt raakt en jij je nooit meer zo hoeft te voelen als nu. :hug:

Ik denk ook dat een diëtiste slim is. Ook al deed je het eerder alleen, je bent nu bang om te eten en dat betekent dat het risico bestaat dat je een eetstoornis aan het ontwikkelen bent. Een goede diëtist kan jou helpen om dat tij te keren terwijl je evengoed gewoon lekker doorgaat met afvallen.

En als je bang bent om daarvoor de deur uit te gaan; er zijn ook veel diëtistes die online werken tegenwoordig, dus met Google heb je er vast zo eentje gevonden.

Succes!
Een online dietiste zou zeker wat voor mij kunnen zijn! Dat is een goed idee. WW spreekt mij juist door de punten wat minder aan.

Hartelijk dank voor het meedenken, allemaal!
Alle reacties Link kopieren Quote
Rozenwater schreef:
07-04-2022 12:19
Ik reageer sowieso heel heftig op opmerkingen over overgewicht. Hier op het forum ook. Dit is vrij genant, maar ik heb hele eetbuien gehad terwijl ik hier op het forum negatieve topics of posts las over dikke mensen. Hoe harder de post, hoe harder ik ging eten. Tranen over mijn wangen, ondertussen. Zoveel walging voor mezelf bij het lezen van die woorden.

Maar ook woede, omdat mensen vaak niet weten wat erachter zit, dat iemand zo dik wordt.

He, bah, ik loop helemaal leeg op dit onderwerp. Het is zo beladen voor mij. Ik leef echt als een kluizenaar omdat ik naar buiten gaan zo moeilijk vind. Ik wil het zo graag veranderen en daarom ben ik als een dolle aan het afvallen gegaan. Laten zien dat iedereen die roept dat ik zwak, slap en lui ben ongelijk heeft, gewoon weer mee kunnen doen, me niet meer zo’n outcast voelen waarvan iedereen meteen kan zien wat haar probleem is.

Het is ook wel confronterend dat ik dacht dat ik nu echt goed bezig was, maar dat ik inderdaad door te weinig te eten nu wel snel afval, maar dat het een enkele reis is naar jojo-en.
Och vrouw toch! Vaak zit het in je hoofd he? Andere mensen zijn helemaal niet bezig met jouw gewicht hoor. En bij te weinig eten val je in het begin heel erg af maar dit duurt maar kort en dan gaat er niks meer vanaf en dat is frusterend! Dan kan je beter genoeg eten en een pond per week afvallen dan crashen. Echt, een dietist kan jou heel goed helpen en je zal zien als het rustig maar gestaag gaat (en dan nog heb je periodes dat je niks afvalt maar ook niet bijkomt) dat het je gaat lukken om de kilo's eraf te houden en weer happy te worden.
ik weet dat het makkelijk gezegd is maar niet zo gemakkelijk gedaan. Ben zelf hard bezig met afvallen en toevallig deze week niks eraf maar ook niks erbij en ik weet dat dat prima is maar nou dat gevoel nog he!
Lieve Rozenwater, ik vind het echt verschrikkelijk naar voor je dat je gewicht jou ook psychisch zo belemmert. Dus allereerst een :hug:

Wel nu, ik wil je echt aanraden om naast een diëtist ook een psycholoog te gaan bezoeken. Om te leren omgaan met de buitenwereld en je zelfbeeld.

Het leven is namelijk echt veel te kort om je zo te laten beperken door die negatieve gedachten en die kilo’s. Het is bijna niet voor te stellen als je er zo middenin zit maar een investering in je eigen psyche is echt een kado aan jezelf.

Ik gun je dat echt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach lieve rozenwater toch. Ik ken je niet, maar iedereen is zoveel meer dan hun gewicht en hun uiterlijk. Er zijn zoveel meer facetten aan jou, zoveel meer woorden om jou te beschrijven dan je gewicht. Je gewicht is maar 1 kenmerk van je, je bent veel meer dan dat!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben je nog in therapie? Zo ja, weet je therapeut dat je hiermee worstelt nu?
Ik ben nog in therapie en de therapeut weet dat ik hiermee worstel.

Wolkie, goed dat je accepteert dat je gewicht soms hetzelfde blijft en dat je door blijft zetten. Zeker als je gevoel dan achterblijft, is het hard werken!

Dank je wel, Lostit
Alle reacties Link kopieren Quote
Rozenwater schreef:
07-04-2022 13:04
Ik ben nog in therapie en de therapeut weet dat ik hiermee worstel.

Wolkie, goed dat je accepteert dat je gewicht soms hetzelfde blijft en dat je door blijft zetten. Zeker als je gevoel dan achterblijft, is het hard werken!

Dank je wel, Lostit
Ik wil 17 kilo kwijt en heb mezelf hiervoor 12 maanden gegeven. En uiteraard wil ik het sneller eraf hebben maar ja, beter langzaam en dat het eraf blijft dan snel en er zo weer aan. Echt, jij kan dit ook. Ik hoop dat je therapeut je goed kan helpen met je angst om naar buiten te gaan en wat andere mensen denken. Ik denk werkelijk nooit slecht of raar over mensen met overgewicht en ik denk dat 90% van de mensen dat niet doen. Zeker niet over mensen die ik niet ken. Iedereen heeft zijn eigen verhaal en strijd.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven