Lijf & Lijn alle pijlers

Ik moest iets ondernemen #3 gastric bypass!

13-05-2016 10:14 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat we het vorige topic vol gekletst hebben gaan we hier verder.



Over leven met een gastric bypass.

Oorspronkelijk opende ik dit topic bijna een jaar geleden. Bijna 130 kilo en gefrustreerd omdat het me met geen mogelijkheid lukte om definitief af te vallen.

Ik overwoog de keuze te maken voor een gastric bypass, een operatie die hopelijk definitief het tij zou keren.

Omdat ik wist dat ik op deze manier, met dit gewicht, de honderd niet zou halen. En dat was ik wel van plan.



Inmiddels is het bijna vijf maanden geleden dat ik geopereerd ben. 16 december 2015 kreeg ik mijn gastric bypass.

Inmiddels ben ik bijna 30 kilo lichter en verbaas ik me nog elke dag over hoeveel meer ik kan, dan toen.

Ik ben er nog niet, nog lang niet, maar ik ben op de goede weg.



Inmiddels groeide dit topic niet alleen uit tot een soort virtueel dagboek voor mij, maar wisselden we van gedachten met nog veel meer mensen in hetzelfde schuitje.

Ik hoop dat we daar hier mee verder kunnen gaan.



En omdat ik niet wil vergeten waar ik vandaan kom, hieronder mijn oorspronkelijke OP van het vorige topic, die ik schreef op 15 augustus 2015;



Oorspronkelijk had ik mijn topic van een jaar geleden geupdate, maar omdat er telkens reacties komen op de -niet meer zo relevante- OP is het misschien handiger toch een nieuw topic te openen.



De korte samenvatting; ik ben veel te dik. Morbide obesitas.

En ja, dat brengt klachten met zich mee. Ik ben net 30 geworden en ik slik pillen voor mijn hoge bloeddruk. Ik voel me slap en lusteloos. Ik heb een belachelijk slechte conditie, ik heb last van mijn gewrichten. En ik beweer altijd dat ik geen last heb van mijn overgewicht, maar dat is wel zo.



Dus, er moet iets gebeuren. En iets drastisch, iets dat werkt.

Want 39231 dieetpogingen later ben ik nog altijd gewoon veel te dik. Ik heb het met diëtistes geprobeerd, op eigen kracht, meer bewegen, gewoon gezond eten, maffe diëten.... Ik heb zelfs een paar maanden geleden dieetpillen gekocht. Wat uiteraard voor geen meter werkt, behalve dat je er stinkende scheten van laat.

Mijn huisarts heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis, naar de obesitaskliniek. Mijn huisarts denkt dat een gastric bypass de enige echte blijvende oplossing gaat zijn voor mij, dus we gaan het eens bekijken.



De laatste weken heb ik heel, heel veel na gedacht. Over mijn leven nu, over de impact van zo'n operatie, over hoe mijn leven er na de operatie uit zal zien.... Ik kan het me eigenlijk niet helemaal voorstellen.

Ik weet dat het geen wondermiddel is. Ik weet dat het slechts een hulpmiddel is. Ik weet dat ik nog steeds mijn levensstijl om moet gooien maar zoals ik het begrijp van mensen die een gastric bypass gehad hebben gaat dat na de operatie zoveel makkelijker zijn...



Anyhow, 24 augustus heb ik een informatiebijeenkomst in het ziekenhuis. Als ik dan door durf te zetten volgt een screeningsochtend en daarna een eventueel akkoord voor de operatie.



Wat ik dus in mijn vorige topic ook vroeg, waren ervaringen van mensen die eventueel een gastric bypass ondergaan hebben.

Zouden jullie het me aanraden of absoluut niet? In hoeverre heeft het je geholpen? En misschien zijn er ook mensen met een negatieve ervaring? Ook die zijn uiteraard welkom.



In het vorige topic heb ik al heel veel lieve, leuke fijne reacties gehad.

De reden dat ik dit topic toch opnieuw open is omdat ik zo heerlijk van me af kan schrijven, en ik heel veel heb aan de input van mensen die het traject al doorlopen hebben.

Dus bij deze gewoon een nieuw topic dat voortborduurt op het zelfde, omdat de OP van het vorige topic totaal niet up to date meer is.

Wat ik dus vooral wil met dit topic is ervaringen uitwisselen, en misschien gewoon af en toe een schop onder mijn kont of hart onder de riem
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Nou geen idee hoe ze daar achter hadden moeten komen? Er is geen echo oid gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Uit je bloedonderzoek
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ehm nee hoor Calvijn, dat weet je pas tijdens de operatie, het komt soms nog voor.
Maar mrs-stanton, je hebt niet veel te vrezen. Meestal als de lever te groot is wordt het of een sleeve ipv gbp (maar die krijg je dus sowieso al :) ), of wordt het litteken groter. Niet fijn, maar ook niet einde van de wereld
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
31-08-2017 21:19
Ehm nee hoor Calvijn, dat weet je pas tijdens de operatie, het komt soms nog voor.
Maar mrs-stanton, je hebt niet veel te vrezen. Meestal als de lever te groot is wordt het of een sleeve ipv gbp (maar die krijg je dus sowieso al :) ), of wordt het litteken groter. Niet fijn, maar ook niet einde van de wereld
Oh niet?
Op mijn fbgroep had iemand het daarover, dat het ook aan bepaalde waardes in het bloed af te lezen is.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ja de sleeve krijg ik inderdaad sowieso al ivm kinderwens.
Ik vind het gewoon zo gek dat mensen weken aan de modifast moeten, en dat er bij ons wel wat over is gezegd maar helemaal niet veel of serieus.
Ik wil echt niet worden dichtgenaaid zonder dat er iets is gedaan, om deze stomme reden haha
Alle reacties Link kopieren
Er is volgens mij een verschil tussen 'leververvetting', wat blijkt uit afwijkende bloedwaarden en het feit dat de lever vaak groter is bij mensen met (ernstig) overgewicht, waardoor ie in de weg kan zitten bij een operatie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hai, mag ik hier een beetje mee kletsen? Ben 2,5 week geleden geopereerd in het slotervaart ziekenhuis. Ik heb een gbp gekregen. Ik had de eerste week een bloeding in mijn keel, daardoor de hele week misselijk geweest en amper wat binnen gekregen. De eerste week bijna 5 kilo afgevallen. De e week vloeibaar voelde ik me beter, maar niks afgevallen.
Bij de controle was de arts tevreden en nu ben ik voorzichtig aan aan het eten. Crackertje, sla, kip. In totaal ben ik nu zo'n 16 kilo kwijt (inclusief de kilo's van te voren) Vanmorgen zag ik de 2 cijfers voor de komma :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
sjaakbonestaak schreef:
01-09-2017 14:43
Hai, mag ik hier een beetje mee kletsen? Ben 2,5 week geleden geopereerd in het slotervaart ziekenhuis. Ik heb een gbp gekregen. Ik had de eerste week een bloeding in mijn keel, daardoor de hele week misselijk geweest en amper wat binnen gekregen. De eerste week bijna 5 kilo afgevallen. De e week vloeibaar voelde ik me beter, maar niks afgevallen.
Bij de controle was de arts tevreden en nu ben ik voorzichtig aan aan het eten. Crackertje, sla, kip. In totaal ben ik nu zo'n 16 kilo kwijt (inclusief de kilo's van te voren) Vanmorgen zag ik de 2 cijfers voor de komma :cheer2:
Ik ben in november in het Slotervaart geopereerd.
Bij mij was 2 cijfers voor de komma ongeveer het doel, maar ik ben dan ook 1,90 m.
Fijn dat het beter gaat nu.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
01-09-2017 14:49
Ik ben in november in het Slotervaart geopereerd.
Bij mij was 2 cijfers voor de komma ongeveer het doel, maar ik ben dan ook 1,90 m.
Fijn dat het beter gaat nu.
Ik een stuk korter. 1.65.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
31-08-2017 22:53
Er is volgens mij een verschil tussen 'leververvetting', wat blijkt uit afwijkende bloedwaarden en het feit dat de lever vaak groter is bij mensen met (ernstig) overgewicht, waardoor ie in de weg kan zitten bij een operatie.
Klopt. En leververvetting kunnen ze wel uit bloedwaardes halen.
Alle reacties Link kopieren
sjaakbonestaak schreef:
01-09-2017 14:43
Hai, mag ik hier een beetje mee kletsen? Ben 2,5 week geleden geopereerd in het slotervaart ziekenhuis. Ik heb een gbp gekregen. Ik had de eerste week een bloeding in mijn keel, daardoor de hele week misselijk geweest en amper wat binnen gekregen. De eerste week bijna 5 kilo afgevallen. De e week vloeibaar voelde ik me beter, maar niks afgevallen.
Bij de controle was de arts tevreden en nu ben ik voorzichtig aan aan het eten. Crackertje, sla, kip. In totaal ben ik nu zo'n 16 kilo kwijt (inclusief de kilo's van te voren) Vanmorgen zag ik de 2 cijfers voor de komma :cheer2:
Fijn dat je je beter voelt :)
En nog fijner dat je al zo veel kwijt bent. Succes!
Gaat het eten goed?
Alle reacties Link kopieren
Ja, het eten gaat eigenlijk best goed. Vind het wel heel spannend om wat nieuws te proberen. Ik merk dat ik daardoor wat blijf hangen in het vertrouwde. Kip gaat goed, dus heb ik alleen nog maar kip gegeten in de avond. Crackers gaan goed, dus ontbijt en lunch ik met een cracker. Ook moet ik kijken wat ik mee kan nemen, ik krijg een breaker met eiwit bijna niet weg. Ik werk nu nog niet, ik werk in de zorg en merk dat ik echt nog zwak in mijn benen ben.
Alle reacties Link kopieren
Komt vanzelf. Eerst maar eens herstellen. Echt in de zorg werken zou ik zeker nog mee wachten hoor. Onderschat de zwaarte van de operatie niet.
Alle reacties Link kopieren
Marels, hoe gaat het nu met je?

Kun je op gewicht blijven? Heb je je doel al bereikt? Ben je aangekomen of afgevallen?
Een tijdje geleden vroeg ik dat ook aan Marels, maar ze heeft niet geantwoord. Heb het idee dat ze hier niet meer zo graag komt...
Alle reacties Link kopieren
Marels zit op een ander forum.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het hier met alle (pas)geopereerden?
Hier verloopt alles nog altijd voorspoedig, maar ik begin wel steeds meer te merken dat ik het eigenlijk nog maar moeilijk kan bevatten dat ik zo veranderd ben (lichamelijk dan)
Toen ik eind januari van dit jaar startte met het pré-dieet had ik een bmi van 43,8 obesitas III dus.
Ondertussen ben ik 50 kilo lichter en is mijn bmi 26,4.
Mijn streven was een bmi onder de 25 maar ik zou er nu nog graag 10 kilo af willen, dan kom ik uit op een bmi van 23,1.
Maar het is even afwachten of dat haalbaar is, het lichaam besluit blijkbaar zelf op een moment dat het genoeg is.

Omdat het zo snel is gegaan heb ik het idee dat het nog helemaal niet zo is doorgedrongen.
Ik voel mij nog wel altijd 'de dikste' in een groep bijvoorbeeld (was ik eerder ook bijna altijd) maar als ik dan later bijvoorbeeld een foto terugzie blijk ik dat niet meer te zijn.

Herkennen jullie dit? En voor de mensen voor wie het al wat langer geleden is, went dit vanzelf?
Alle reacties Link kopieren
Rosepudding, meelezer (want ook gpb overwogen en interesse hoe het jullie vergaat) breekt even in 😉. Wat je schrijft is voor mij heel herkenbaar. Ik ben zelf 54 kg afgevallen zonder operatie en het lijkt wel of mijn hersenen het afvallen niet bij kunnen benen. Ik voel me ook nog huge en schrik wanneer ik mijzelf nu op een foto zie. Zie in de spiegel de 'oude ik'. Heb jij dat ook? Zal wel wat tijd nodig hebben. Benieuwd hoe anderen dat ervaren!
Alle reacties Link kopieren
Ik was in mijn hoofd helemaal (nog) niet zo dik en schrok toen vaak als ik mezelf ineens weerspiegeld zag.
Nu, bijna 50 kilo lichter, herken ik mezelf juist weer.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-09-2017 22:27
Ik was in mijn hoofd helemaal (nog) niet zo dik en schrok toen vaak als ik mezelf ineens weerspiegeld zag.
Nu, bijna 50 kilo lichter, herken ik mezelf juist weer.
Dit dus

Nu ben ik pas die ik in mijn hoofd al die jaren al was.
Daarnaast is het afvallen geleidelijk gegaan en heb ik (en mijn omgeving) er rustig aan kunnen wennen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
18-09-2017 22:37
Dit dus

Nu ben ik pas die ik in mijn hoofd al die jaren al was.
Daarnaast is het afvallen geleidelijk gegaan en heb ik (en mijn omgeving) er rustig aan kunnen wennen
Mss maakt het uit hoe lang iemand al te dik was?
Sommigen zijn al vanaf hun jeugd te zwaar, mss is dan je hoofd daar meer aan gewend?
Ik ben slank geweest totdat ik kinderen kreeg, dus in verhouding ben ik maar eenderde van mijn leven te zwaar geweest.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-09-2017 22:42
Mss maakt het uit hoe lang iemand al te dik was?
Sommigen zijn al vanaf hun jeugd te zwaar, mss is dan je hoofd daar meer aan gewend?
Ik ben slank geweest totdat ik kinderen kreeg, dus in verhouding ben ik maar eenderde van mijn leven te zwaar geweest.
Dat kan
Ik ben eigenlijk altijd al stevig/dik geweest
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook eigenlijk altijd te zwaar geweest, als kind niet zo extreem, maar wel net altijd ietsje boven zo'n curve die ze dan aanhouden.
Toen ik puber was begon het uit de klauwen te lopen en ik was in de derde klas van de mavo (een jaar of 15 denk ik) al over de 85 kilo. Dat herinner ik mij heel goed omdat ik toen naar de schoolarts moest en de alarmbellen daar zo ongeveer begonnen te rinkelen. Sindsdien ben ik alleen maar zwaarder geworden.
Wel steeds veel afvallen en weer meer aankomen, maar het is nooit gelukt om onder de 90 uit te komen (en te blijven)

Dat ik daar nu ruim onder zit kan ik haast niet bevatten, want ik zie idd in de spiegel nog steeds een te zwaar iemand. (dat ben ik ook nog want mijn bmi is nog 26,4)
Ik heb vorige week een voor en na foto naast elkaar gezet met 50 kilo verschil, en dan kan ik echt wel zien dat ik heel erg veranderd ben. Dan kan ik het vergelijken.

Ik krijg nu natuurlijk ook heel veel reacties, ook van mensen die ik eigenlijk niet eens ken (gewoon van gezicht uit het zelfde dorp) en mensen zeggen dan steeds: 'je zal je wel zoveel beter voelen nu, lekkerder in je vel'
En dan denk ik: 'ik voel me niet zo heel erg veel anders dan voorheen'
Ik voelde mij, lichamelijk in ieder geval, niet heel erg vreselijk.
Had (nog) geen gezondheidsklachten, sportte wekelijks, kon gewoon mijn sokken aandoen en de trap op lopen.
Natuurlijk merk ik wel dat veel dingen wat makkelijker gaan, met sporten bijvoorbeeld de oefeningen met eigen lichaamsgewicht, maar heb ook minder last van warmte (wel weer meer last van kou)

Het zal allemaal nog wel even in moeten dalen, ik heb nu nog heel erg het gevoel dat ik nog 'onderweg' ben naar wat ik ga worden (de slanke ik) en dat ik er nu ook nog niet zo heel erg bij stil hoef te staan. Omdat ik nog verder moet/wil afvallen.

Kort samengevat, met mijn verstand weet ik het wel, alleen ik voel me nog niet zo.
Alle reacties Link kopieren
@rose: herkenbaar en het went. Duurt wel even :)
Alle reacties Link kopieren
Hallo Rose, ben iets eerder geopereerd dan jij en ben ook ongeveer 50 kilo kwijt. Ik herken wel wat in beide reacties. Enerzijds voel ik me nu meer de persoon die ik eigenlijk zou willen zijn en anderzijds schrik ik soms als ik mezelf zie in bijvoorbeeld een winkelruit. Dan herken ik mezelf gewoon soms even niet. Heel apart...

Wel jammer dat Marels niet meer op dit forum zit. Ben wel heel benieuwd hoe het met haar is. Vooral omdat ze op zeker moment een beetje moedeloos leek te worden. Hoop dat ze daar een weg in heeft gevonden. Maar snap het wel dat ze hier een beetje afgeknapt is, er wordt soms zo vervelend en totaal off topic gereageerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven