Lijf & Lijn alle pijlers

Je partner aanspreken op eetgedrag

20-10-2020 09:07 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie? Mag je je partner aanspreken op wat hij/zij eet?

Ik ben ietsje te dik. Ik draag maat L/XL. En ja, een M zou mooier zijn geweest. Maar ik ben best tevreden met mezelf. Ik heb een hekel aan sport en hou van lekker eten! Mijn man heeft er blijkbaar meer problemen mee. Als ik een koekje eet vraagt hij: moet je dat nu wel doen? Ik vind dat heel kwetsend! Hij zegt: het is maar een vraag. Ik voel me na zo'n vraag niet meer aantrekkelijk. Zelf zal ik hem nooit aanspreken op de biertjes die hij drinkt. Hij geeft aan dat ik dat best mag doen. Dat houdt hem scherp! Maar ik hou daar echt niet van, elkaar de les lezen.

Doen jullie dat binnen je relatie? Elkaar hierop aanspreken?
Alle reacties Link kopieren
Als mijn partner zou aangeven te gaan lijnen zou ik wel bemoedigende woorden zeggen om de partner van t koekje af te houden.
Voor de rest: nee!
Maar als ik iemand steeds zwaarder zie worden dan maak ik het wel bespreekbaar op een veilig moment. En stel ik voor dat we beiden wat gezonder gaan eten en minder ongezonde dingen kopen.
Alle reacties Link kopieren
Hele tijd gezeik en gelet op wat iemand eet en drinkt, verschrikkelijk.
Alsof je thuis niet thuis bent
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me er niet beledigd door voelen, maar van mij hoeft het ook niet

Maar ik weet (door jarenlang forum) dat de één het de normaalste zaak van de wereld vindt, terwijl de ander het echt niet vindt kunnen. Dat ligt verder aan je relatie, aan jezelf en wat je belangrijk vindt.

Als mijn man tegen mij zegt over een koekje 'zou je dat nou wel doen' zal ik me bijvoorbeeld nooit minder aantrekkelijk vinden. Ik weet dat hij me slank mooier vindt, want dat heeft hij me ooit gezegd toen ik 20 kg afgevallen was. Maar dat wil niet zeggen dat hij me nu niet aantrekkelijk vindt.
Later is nu
Aanspreken is een groot woord. Ik probeer wel afspraken te maken over snack-en eetgedrag vanwege gezondheid. Niet vanwege uiterlijk.
Bijvoorbeeld toastjes en alcohol alleen in het weekend.
Alle reacties Link kopieren
Ja, wij doen dat. Niet bij elk koekje, het moet wel een beetje redelijk blijven. Droeg je altijd een maat L/XL of was het vroeger wel M? Ik verwacht niet van mijn partner dat hij zn hele leven hetzelfde blijft. Maar als hij flink veel dikker zou worden, zou ik dat wel jammer vinden. Als het komt door te veel bier of koekjes, door medicatie of een ziekte is weer een ander verhaal. Hij denkt er hetzelfde over.
Alle reacties Link kopieren
Ja wij wel, maar wel samen. In begin van corona zijn we allebei aangekomen en dat vonden we niet fijn. Toen hebben we besloten om samen minder te gaan eten, voornamelijk kleinere porties. We zijn ook van 3 keer in de week alchohol naar 2 keer gegaan en we zijn meer gaan bewegen.

Het allerbelangrijkste voor ons is dat we dit samen doen. We gaan dus ook samen bewegen. Ik moet wel mijn man wel eens aanmoedigen maar als we eenmaal bewegen dan gaat het goed.

Het eten gaat ook goed en we zijn al een paar kilo kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerder de zorg om iemand zijn gezondheid uitspreken dan het uiterlijke aspect benadrukken. Al vind ik erg dik niet aantrekkelijk. Wat vet is prima, maar een enorme buikomvang vind ik gewoon niet charmant en ongezond. Ik sport ook niet veel maar wandel, fiets, zwem of doe yoga een paar keer per week. Een beetje bewegen is gezond. Alleen maar op je kont zitten en eten is niet gezond.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
20-10-2020 09:12
Ja, wij doen dat. Niet bij elk koekje, het moet wel een beetje redelijk blijven. Droeg je altijd een maat L/XL of was het vroeger wel M?
Ik droeg zelfs maat S toen ik hem leerde kennen.
Ja daar spreken we wel over, maar we spreken elkaar er niet zoals jullie elkaar op aan. Dus bijvoorbeeld straks in januari na een feestmaand spreken we vaak wel met elkaar af dat koek en snoep voorlopig weer even alleen in het weekend gegeten gaat worden. En dat we qua avond eten ook weer wat vaker gezonde keuzes maken en het bestellen alleen 1x pw in het weekend doen. Af en toe samen weer de teugels aantrekken.
Als jij er geen problemen mee hebt moet hij zijn mond houden. Het kan een keer onderwerp van gesprek zijn, en dan is het klaar.
Niet steeds van die "moet dat nou?" opmerkingen. Dat is het begin van het einde.
Ik zou het bloedirritant vinden.
Alle reacties Link kopieren
blogbabe schreef:
20-10-2020 09:14
Ik droeg zelfs maat S toen ik hem leerde kennen.
Dan vind ik de overgang naar LX wel legitiem om er wat opmerkingen over te maken.
Hoe ver wil je het zelf nog laten komen in je maat en gewicht?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Wat jouw vriend doet vind ik echt niet kunnen.
Tenzij je hem om hulp hebt gevraagd hierover.
Heb je hem al eens gezegd dat het je kwetst en dat je je dan onaantrekkelijk voelt en dat je het echt niet meer wil hebben dat hij dat doet?
Praat erover en deel je gevoelens.

Mijn man (met gezond gewicht) is een hele grote snoepkont, een echte zoetekauw.
Hij kan wel de hele dag door snaaien bij wijze van spreken en hij heeft mij zelf gevraagd om hem erop aan te spreken en bv dingen niet in zijn zicht of op het salontafeltje te zetten, dan is het binnen de kortste keren op!
Als hij s'avonds vraagt of er nog iets lekkers is zeg ik vaak ook gewoon: Nee, is dat nu wel zo verstandig?
Maar ik ben ook zijn moeder niet en het is een volwassen vent dus als hij zelf iets gaat pakken zal ik er niks van zeggen.

Eergister zei mijn dochter nog dat ze liever in de auto van papa zat want die heeft altijd lekkere snoepjes in de auto liggen, tja! :cencored:

Dus ja, mijn man heeft het gevraagd en hij vind het ook goed dat ik dat doe. Hij kent zijn zwakker punten op dat gebied en ik wil hem daar best is helpen maar zeker niet bemoederen!

Bij jullie is het een hele andere situatie, jij hebt hier niks over aangegeven tegenover je vriend, dus ik zou zeggen tijd voor een goed gesprek en open en eerlijk je gevoelens delen.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 20-10-2020 09:22
0.08% gewijzigd
blogbabe schreef:
20-10-2020 09:14
Ik droeg zelfs maat S toen ik hem leerde kennen.
en hij?
Als iedereen een beetje op elkaar zou letten zou je geen kandidaten meer hebben voor het programma Obese.

Zijn manier is niet heel effectief (eerder andersom), maar ik vind wel dat je in een relatie ook verantwoordelijk bent voor elkaar en tot een zekere hoogte ook iets te zeggen hebt over de ander.
Alle reacties Link kopieren
Als je gewicht ongezond wordt en je gaat belemmeren dan kan ik me dat heel goed voorstellen dat hij er iets van zegt. Je hoeft ook niet perse te gaan sporten hé, maar niet sporten en teveel eten gaat wellicht voor nog meer gewichtstoename zorgen.
Wellicht maakt hij zich gewoon zorgen om je gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vind je het heel kwetsend? En waarom voel je je de les gelezen? Heeft hij ergens een punt?
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat je je gelukkig voelt. Fijn. Je bent twee A drie maten gegroeid sinds de tijd dat jullie elkaar hebben leren kennen en je geeft tegelijkertijd ook aan dat je niet van sporten houdt. Wel van eten. Dat is natuurlijk niet echt bevorderlijk voor je gezondheid. Misschien maakt hij zich gewoon zorgen om je gezondheid en is het niet per definitie zo dat hij je onaantrekkelijk vindt.
blogbabe schreef:
20-10-2020 09:14
Ik droeg zelfs maat S toen ik hem leerde kennen.

Oh ja kijk dat verandert de zaak wel vind ik.

Mijn man heeft een gezond gewicht en is verder ook gezond, hij sport en beweegt heel veel.
Bij ons is het gewoon een kwestie van gezondheid en een gezond eetpatroon.
Wij eten voor de rest ook heel gezond en genoeg groente en fruit en gezonde keuzes.

Maar als je merkt dat iemand echt zwaarder wordt en een paar kledingmaten groter wordt dan vind ik wel dat je vriend iets erover mag zeggen. Hij maakt zich misschien zorgen om je gezondheid.
En misschien moet je er ook iets aan doen?
Trouwens, lekker eten kan ook gezond en verantwoord zijn hoor! ;)
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-10-2020 09:12
Ik zou eerder de zorg om iemand zijn gezondheid uitspreken dan het uiterlijke aspect benadrukken. Al vind ik erg dik niet aantrekkelijk. Wat vet is prima, maar een enorme buikomvang vind ik gewoon niet charmant en ongezond. Ik sport ook niet veel maar wandel, fiets, zwem of doe yoga een paar keer per week. Een beetje bewegen is gezond. Alleen maar op je kont zitten en eten is niet gezond.
Je hebt helemaal gelijk. Ik moet daar ook iets mee. Toch voelt het als kritiek als iemand dat zegt. Zeker als het mijn partner is. Het doet pijn!
Alle reacties Link kopieren
Heel objectief gezien ben ik van mening dat je een beetje op elkaar mag letten, al is het al vanwege gezondheid, en dat je je best mag blijven doen om er aantrekkelijk uit te blijven zien voor elkaar. Dacht ik.

Maar toen ik zelf een opmerking over mijn gewicht kreeg, vond ik dat echt niet zo tof. Ik zit al even niet lekker in m'n vel en sporten gaat niet lekker (wandel wel veel) dus ik ben van best wel afgetraind naar een maat M gegaan. Daar ben ik zelf ook niet blij mee. Maar om dan van je partner te horen dat hij je niet meer aantrekkelijk vind en dat je 'gewoon weer' 5 a 6 keer per week moet gaan sporten zodat al je problemen verdwijnen, nee, dat vond ik niet zo fijn.
Alle reacties Link kopieren
Hij pakt het misschien niet zo handig aan, maar ik snap het op zich wel.
Je blijft blijkbaar best wat groeien als je kijkt hoe je maten veranderen, en er kan dus straks ook een 'probleem' ontstaan, dat je bv echt obees wordt- wil je dat zelf/zou je er zelf moeite mee hebben of helemaal niet?
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
20-10-2020 09:15
Ja daar spreken we wel over, maar we spreken elkaar er niet zoals jullie elkaar op aan. Dus bijvoorbeeld straks in januari na een feestmaand spreken we vaak wel met elkaar af dat koek en snoep voorlopig weer even alleen in het weekend gegeten gaat worden. En dat we qua avond eten ook weer wat vaker gezonde keuzes maken en het bestellen alleen 1x pw in het weekend doen. Af en toe samen weer de teugels aantrekken.
Dat vind ik een mooie oplossing!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven