Koolhydraatarmdieet, wel of niet gezond?
vrijdag 28 juli 2017 om 07:56
Ik ben al een tijdje aan het meelezen op een Facebook pagina over afvallen en je beter voelen dmv koolhydraatarm eten. Ook heb ik via via een boek met weekmenu's. Het lijkt ideaal. Lekker eten, afvallen en je goed en fit voelen.
De voorstanders zijn uiteraard lyrisch erover.
Toch heb ik mn twijfels over het skippen van koolhydraten.
Wat doet het met je spieren op de langere termijn? Is het wel te doen bij intensief sporten? Wat als je na het afvallen weer koolhydraten gaat eten?
Weinig fruit, veel vetten en vlees, en veel te weinig vezels krijg je binnen. Het is zo tegenstrijdig met wat ik weet over gezond eten.
Ik lees veel verschillende dingen op het internet hierover. Vandaar mijn vraag hier. Wat is jullie mening /ervaring over deze manier van afvallen?
De voorstanders zijn uiteraard lyrisch erover.
Toch heb ik mn twijfels over het skippen van koolhydraten.
Wat doet het met je spieren op de langere termijn? Is het wel te doen bij intensief sporten? Wat als je na het afvallen weer koolhydraten gaat eten?
Weinig fruit, veel vetten en vlees, en veel te weinig vezels krijg je binnen. Het is zo tegenstrijdig met wat ik weet over gezond eten.
Ik lees veel verschillende dingen op het internet hierover. Vandaar mijn vraag hier. Wat is jullie mening /ervaring over deze manier van afvallen?
vrijdag 28 juli 2017 om 08:06
Volgens jantje is het goed...volgens pietje juist weer fout.
Je zou zeggen...volg het voedingscentrum kwa adviezen...maar er zijn zat mensen die vinden dat je gif inneemt als je melk drinkt dus je doet het nooit goed.
Mijn gezonde verstand zegt...eet alles maar alles met mate.
Maar van een tijdje koolhydraatarm ga je ook vast niet dood
Je zou zeggen...volg het voedingscentrum kwa adviezen...maar er zijn zat mensen die vinden dat je gif inneemt als je melk drinkt dus je doet het nooit goed.
Mijn gezonde verstand zegt...eet alles maar alles met mate.
Maar van een tijdje koolhydraatarm ga je ook vast niet dood

vrijdag 28 juli 2017 om 08:19
Als ik wat ben aangekomen bv na een vakantie dan doe ik ook een tijdje een koolhydraatarm dieet. Ik voel me er prima bij. Als je op gewicht bent en langzaam aan weer wat meer koolhydraten toe voegt dan blijf je op gewicht. Als je weer veel koolhydraten gaat eten dan kom je inderdaad aan. Veel mensen met suikerziekte hoeven dankzij een koolhydraat arm dieet geen insuline meer te spuiten.

vrijdag 28 juli 2017 om 08:28
Voor je spieren zal het weinig verschil maken, die zijn vooral gebaat bij eiwitten.
Qua energie zal je er wel op achteruit gaan aangezien ons lichaam dat als eerste bron heeft.
Ik geloof niet in dieeten, wel in een manier van eten die je voor de rest van je leven volhoudt. Tenzij je het jojo effect niet erg vindt.
(Daarnaast werd ik écht een draak zonder m'n geliefde koolhydraten)
Qua energie zal je er wel op achteruit gaan aangezien ons lichaam dat als eerste bron heeft.
Ik geloof niet in dieeten, wel in een manier van eten die je voor de rest van je leven volhoudt. Tenzij je het jojo effect niet erg vindt.
(Daarnaast werd ik écht een draak zonder m'n geliefde koolhydraten)

vrijdag 28 juli 2017 om 08:46
Inderdaad hoe arm is koolhydraatarm? Hoeveel koolhydraten eet je nog?
Ik eet koolhydraatbeperkt en voel me daar goed bij, ook bij zwaar trainen. Ik eet zo'n 130 tot 150 gram koolhydraten per dag. Veel van die koolhydraten haal ik uit fruit en groenten dus ik krijg zeker niet te weinig vezels binnen.
Van koolhydraatarm (<50 gram per dag) word ik ook niet vrolijk. En ik ga ervan stinken.
Uit je vraag: "Wat als je na het afvallen weer koolhydraten gaat eten?" maak ik op dat je het als tijdelijk dieet wil inzetten. Waarom tijdelijk als je het doet voor bovenstaande gezondheidsclaims?
Ik eet koolhydraatbeperkt en voel me daar goed bij, ook bij zwaar trainen. Ik eet zo'n 130 tot 150 gram koolhydraten per dag. Veel van die koolhydraten haal ik uit fruit en groenten dus ik krijg zeker niet te weinig vezels binnen.
Van koolhydraatarm (<50 gram per dag) word ik ook niet vrolijk. En ik ga ervan stinken.
Uit je vraag: "Wat als je na het afvallen weer koolhydraten gaat eten?" maak ik op dat je het als tijdelijk dieet wil inzetten. Waarom tijdelijk als je het doet voor bovenstaande gezondheidsclaims?

vrijdag 28 juli 2017 om 08:52
Na een curses over voeding en gezondheid van Wageningen Universiteit ben ik meer (langzame) koolhydraten gaan eten. Je lichaam heeft het echt nodig want kan geen glucose omzetten uit vetten en eiwitten (te veel glucose wordt omgezet in vet, maar bij mensen niet anðersom). Maar ik at vrij weinig koolhydraten uit een vaag idee dat het niet goed zou zijn. Volgens de wetenshap is elk restrictief dieet effectief- eet je alleen bloemkoolsoep, of vlees, val je ook af, omdat je gewoon minder eet. Eiwitten kennen wel de langste verzadiging dus die zou ik wel voldoende eten.
Bovendien is de gezonheidwinst in 'disability adjusted life years' van fruit, groter dan groente. Je wint dus gezonde levensjaren door het eten van fruit. Dit zou ik dus in ieder geval niet schrappen.
Daarnaast levert vet veel meer energie per gram dan koolhydraten. Dus daar wordt je sneller dikker van.
Persoonlijk eet ik fruit, aardappelen, volkoren brood en pasta, maar geen vruchtensappen en andere zoete dranken of koek/snoep, en daar val ik prima mee af.
Bovendien is de gezonheidwinst in 'disability adjusted life years' van fruit, groter dan groente. Je wint dus gezonde levensjaren door het eten van fruit. Dit zou ik dus in ieder geval niet schrappen.
Daarnaast levert vet veel meer energie per gram dan koolhydraten. Dus daar wordt je sneller dikker van.
Persoonlijk eet ik fruit, aardappelen, volkoren brood en pasta, maar geen vruchtensappen en andere zoete dranken of koek/snoep, en daar val ik prima mee af.

vrijdag 28 juli 2017 om 08:54
Bij twijfel niet doen zou ik zeggen. Ik eet al ruim anderhalf jaar koolhydraatarm. Mij bevalt het erg goed. Ik ben in totaal 14 kilo afgevallen en weeg nu 58 kg (lengte 1.65 m). Voor mij is het voordeel van koolhdraatarm dat mijn (vr)eetbuien weg zijn. Ik kon enorme hoeveelheden snoep, chips, ijs en chocolade wegstouwen. Dat voelde voor mij echt als een verslaving. Die behoefte is gelukkig weg. Dat voor mij een reden om zo te blijven eten.
Ik sport 4 x per week (CrossFit en trimzwemmen) en ondervind geen problemen daarmee.
Ik sport 4 x per week (CrossFit en trimzwemmen) en ondervind geen problemen daarmee.

vrijdag 28 juli 2017 om 09:11
Blondie456 schreef: ↑28-07-2017 08:19Veel mensen met suikerziekte hoeven dankzij een koolhydraat arm dieet geen insuline meer te spuiten.
Met diabetes is het veel belangrijker welke koolhydraten je eet dan hoeveel. 'Langzame' koolhydraten uit groenten, fruit en volkorenproducten zijn minder slecht dan snelle uit suiker, koek, snoep, witmeel of alcohol. En aangezien je lichaam toch koolhydraten nodig heeft zou ik gewoon gezond gaan eten en de snelle koolhydraten laten staan.
anoniem_299213 wijzigde dit bericht op 29-07-2017 07:11
0.19% gewijzigd
vrijdag 28 juli 2017 om 09:26
Ik blijf ervan overtuigd dat het totaal aantal calorieën van doorslaggevend belang is bij afvallen.
Dus als je je koolhydraatinname vermindert en dat niet in z'n geheel vervangt door bijv eiwitten, gaat je totale calorie-inname omlaag en val je af.
Doe je het omgekeerde, dus minder eiwitten, dan val je ook af.
En aangezien vet per gram het meeste calorieën oplevert is het beperken van vet (als je vooral op de hoeveelheid let) het beste.
Koolhydraten zijn nodig voor de energievoorziening van je lichaam, de hersenen gebruiken zelfs uitsluitend energie uit koolhydraten.
Dat hele ketose-verhaal lijkt een gunstig effect te hebben bij mensen met epilepsie, maar verder is het over het algemeen een ongewenste situatie die optreedt als het lichaam te weinig koolhydraten binnenkrijgt.
Dus als je je koolhydraatinname vermindert en dat niet in z'n geheel vervangt door bijv eiwitten, gaat je totale calorie-inname omlaag en val je af.
Doe je het omgekeerde, dus minder eiwitten, dan val je ook af.
En aangezien vet per gram het meeste calorieën oplevert is het beperken van vet (als je vooral op de hoeveelheid let) het beste.
Koolhydraten zijn nodig voor de energievoorziening van je lichaam, de hersenen gebruiken zelfs uitsluitend energie uit koolhydraten.
Dat hele ketose-verhaal lijkt een gunstig effect te hebben bij mensen met epilepsie, maar verder is het over het algemeen een ongewenste situatie die optreedt als het lichaam te weinig koolhydraten binnenkrijgt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 28 juli 2017 om 09:42
Ik vind het ontzettend verwarrend en ingewikkeld. Ok ik snap dat chips en koek niet gezond zijn en dat volkorenpasta beter is dan gewone pasta maar ik vind het vooral inderdaad zo raar klinken dat je veel vet moet eten. Vet=calorieën en ik heb altijd geleerd dat je daar dik van wordt.
Mijn schoonmoeder eet dus bijvoorbeeld nu heel weinig fruit( en dat vind ze moeilijk want daar houdt ze echt van) maar ze eet wel flink veel kaas. Fruit is in mijn ogen nog altijd gezonder(en beter verteerbaar) dan veel kaas.
Nu hebben wij deze week een aantal keer bij het avondeten de pasta en rijst vervangen door courgette en bloemkool, dat vind ik nog wel te doen en een kleine aanpassing. Maar geen brood meenemen voor tussen de middag (op werkdagen) is voor mij ontzettend lastig door de late lunchpauze die ik heb. Een boterham kan ik uit het zicht van klanten even weghappen, net als een banaan. Dat gaat met een salade/soep/kwark etc toch een stuk lastiger.
Mijn schoonmoeder eet dus bijvoorbeeld nu heel weinig fruit( en dat vind ze moeilijk want daar houdt ze echt van) maar ze eet wel flink veel kaas. Fruit is in mijn ogen nog altijd gezonder(en beter verteerbaar) dan veel kaas.
Nu hebben wij deze week een aantal keer bij het avondeten de pasta en rijst vervangen door courgette en bloemkool, dat vind ik nog wel te doen en een kleine aanpassing. Maar geen brood meenemen voor tussen de middag (op werkdagen) is voor mij ontzettend lastig door de late lunchpauze die ik heb. Een boterham kan ik uit het zicht van klanten even weghappen, net als een banaan. Dat gaat met een salade/soep/kwark etc toch een stuk lastiger.
vrijdag 28 juli 2017 om 10:01
Ik neig er heel erg naar het eens te zijn met Solomio. Toch ben ik ook ik minder koolhydraten gaan eten. Met name in de vorm van (toegevoegde) suiker. Maar ook bij het avondeten laat ik pasta, aardappels e.d. weg. (Volkoren) brood eet ik dan weer wel. (omdat ik het té lekker vind en omdat het inderdaad zo makkelijk meeneemt naar het werk)
Ik ben vooral gaan kijken naar voeden ipv vullen: een bord pasta vult, maar qua voedingsstoffen heeft het weinig toegevoegde waarde. En het is wel calorierijk. Fruit is weliswaar relatief rijk aan suiker, maar het biedt wel voedingsstoffen.
Koolhydraten schrappen en dan ineens heel vet gaan eten lijkt me niet zo slim. Dan vervang je het ene calorie-rijke voedsel door het andere. Ik ben mijn geschrapte koolhydraatbommetjes bij het avondeten dan ook vooral gaan vervangen door meer groente.
Hoewel suiker feitelijk gezien geen verslavende stof is, merkte ik wel dat veel suiker eten makkelijk kan leiden tot nog meer suiker eten (en andersom). Veel zoetigheid eten verpestte mijn smaak, waardoor ik vooral steeds zin had in zoetigheid, waarbij er ook nog eens nauwelijks gevoel van verzadiging optrad. Door veel minder suiker te eten ben ik andere smaken veel lekkerder gaan vinden.
Ik ben vooral gaan kijken naar voeden ipv vullen: een bord pasta vult, maar qua voedingsstoffen heeft het weinig toegevoegde waarde. En het is wel calorierijk. Fruit is weliswaar relatief rijk aan suiker, maar het biedt wel voedingsstoffen.
Koolhydraten schrappen en dan ineens heel vet gaan eten lijkt me niet zo slim. Dan vervang je het ene calorie-rijke voedsel door het andere. Ik ben mijn geschrapte koolhydraatbommetjes bij het avondeten dan ook vooral gaan vervangen door meer groente.
Hoewel suiker feitelijk gezien geen verslavende stof is, merkte ik wel dat veel suiker eten makkelijk kan leiden tot nog meer suiker eten (en andersom). Veel zoetigheid eten verpestte mijn smaak, waardoor ik vooral steeds zin had in zoetigheid, waarbij er ook nog eens nauwelijks gevoel van verzadiging optrad. Door veel minder suiker te eten ben ik andere smaken veel lekkerder gaan vinden.
Ik geloof niet meer in sprookjes.

vrijdag 28 juli 2017 om 10:05

vrijdag 28 juli 2017 om 10:07
Dat is een ontzettend achterhaalde gedachte (gelukkig!):
Calorieën-in en calorieën-uit tellen heeft geen zin, 3 hoofdredenen:
Calorieën-uit zijn belachelijk moeilijk te meten:
De stofwisseling en andere lichaamsactiviteiten zijn per persoon zo verschillend en wisselend dat het zinloos is om te denken in energieverbruik als “Ik fiets een half uur en dan verbrand ik xxx calorieën”.
Het is onmogelijk om te weten wat er tussen calorieën-in en calorieën-uit precies gebeurt
Het lichaam verwerkt geen “calorieën”. Het breekt moleculen af en metaboliseert ze voor energie en lichaamsprocessen. Afhankelijk van de huidige toestand – o.a. de voedingssamenstelling en de mate van stress (lichamelijke en geestelijke) – wijzigt het lichaam de huidige ‘staat’ door de hormonen input aan te passen. Wat er precies met een bepaald molecuul is niet nauwkeurig te voorspellen. Niet alleen voeding is van belang, maar ook de mate waarin je stress ervaart (en er mee omgaat) en je darmflora zijn bepalende factoren.
Er zijn vele processen die van invloed zijn in de mate waarin je lichaam voeding in calorieën omzet.
Zoals de afgifte van een veel te hoge dosis vet-producerende hormoon insuline (=hyperinsulinemie) bij een voeding gekenmerkt door veel en vaak koolhydraatrijke producten als brood, pasta, pizza, frisdranken snoep, (ontbijt)koek en chips.
Verdiep je maar eens, er gaat een wereld voor je open.
vrijdag 28 juli 2017 om 10:08
Ik heb koolhydraatarm en vetarm een half jaar gedaan, want opeens veel meer vet gaan eten gaat er bij mij ook niet in. Met veel doorzettingsvermogen ben ik tien kilo afgevallen, maar ik vond het geen pretje. Ik vond het heel erg beperkend/onpraktisch, en had eigenlijk continu honger. Yoghurt en kipfilet kwamen me echt de neus uit op een gegeven moment. Omdat het niet vol te houden was ben ik uiteindelijk ook weer gaan jo-jo'en, dus voor mij hoeft het niet meer. Ik probeer nu op calorieën te letten, en juist wat meer plantaardig te eten.

vrijdag 28 juli 2017 om 10:12
Ik eet nu een tijdje koolhydraatarm, omdat ik er mee af wil vallen en daarna een aantal dagen in de week mee door wil gaan om op gewicht te blijven.
Maar ik moet zeggen dat het afvallen wel langzaam gaat bij mij, helaas niet de 2kg per week die je overal leest. Ik ben nu bijna 4 weken bezig en pas 3kg afgevallen
Maar ik moet zeggen dat het afvallen wel langzaam gaat bij mij, helaas niet de 2kg per week die je overal leest. Ik ben nu bijna 4 weken bezig en pas 3kg afgevallen

vrijdag 28 juli 2017 om 10:15
Dan heb je het niet goed gedaan. Waarom vetarm? Als je kh-arm eet mag je juist lekker veel vet!amby schreef: ↑28-07-2017 10:08Ik heb koolhydraatarm en vetarm een half jaar gedaan, want opeens veel meer vet gaan eten gaat er bij mij ook niet in. Met veel doorzettingsvermogen ben ik tien kilo afgevallen, maar ik vond het geen pretje. Ik vond het heel erg beperkend/onpraktisch, en had eigenlijk continu honger. Yoghurt en kipfilet kwamen me echt de neus uit op een gegeven moment. Omdat het niet vol te houden was ben ik uiteindelijk ook weer gaan jo-jo'en, dus voor mij hoeft het niet meer. Ik probeer nu op calorieën te letten, en juist wat meer plantaardig te eten.

vrijdag 28 juli 2017 om 10:15
De eerste week val je vaak 2 kilo af maar dat is vooral vocht. Daarna ga je vet verbranden en volgens mij ligt het gemiddelde op een kilo per week.Taralina schreef: ↑28-07-2017 10:12Ik eet nu een tijdje koolhydraatarm, omdat ik er mee af wil vallen en daarna een aantal dagen in de week mee door wil gaan om op gewicht te blijven.
Maar ik moet zeggen dat het afvallen wel langzaam gaat bij mij, helaas niet de 2kg per week die je overal leest. Ik ben nu bijna 4 weken bezig en pas 3kg afgevallen![]()

vrijdag 28 juli 2017 om 10:19
Je hebt ook koolhydraat arm brood en crackers.dolfje schreef: ↑28-07-2017 09:42Ik vind het ontzettend verwarrend en ingewikkeld. Ok ik snap dat chips en koek niet gezond zijn en dat volkorenpasta beter is dan gewone pasta maar ik vind het vooral inderdaad zo raar klinken dat je veel vet moet eten. Vet=calorieën en ik heb altijd geleerd dat je daar dik van wordt.