Lijf & Lijn alle pijlers

krachttraining vrouwen

13-08-2013 22:55 1097 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere meiden/vrouwen die ook fanatiek aan sport doen en niet omdat het "moet" maar omdat je het gewoon lekker vindt om te doen.

Sinds deze week ga ik trainen met een personal trainer, niet omdat ik zelf geen motivatie heb om te sporten (ik sport al jaren fanatiek), maar om weer een boost te krijgen en vooral aan mijn kracht te gaan werken (ik deed voorheen namelijk vooral cardio aangevuld met wat oefeningen, in elk geval was 3 kwart van een training cardio). Ik heb best wel kippenkracht...en het lijkt me gewoon een uitdaging om wat sterker te worden. Ik merk dat cardio me gaat vervelen omdat het ook wel makkelijk gaat. Oefeningen met gewichten is toch heel anders trainen en ik merk dat ik het wel een uitdaging vindt. Wie heeft hier ervaring mee? ik ken zelf namelijk geen vrouwen die krachttraining leuk vinden, iedereen vind het ook een beetje onzin dat ik dit nou leuk vind...

Ik ben namelijk wel slank van al het sporten, maar dat is dus door de conditietraining van al die jaren, dus ik sport dan ook niet om af te vallen.
O, jammer; misschien moet ik het eens vragen op het thuissport topic.

Maar ook voor hier heb ik nog een vraag: hoe gaan jullie om met spierpijn? Ik bedoel dat ik het vaak moeilijk vind om meerdere rustdagen in te lassen, al doe ik het wel natuurlijk (noodgedwongen..!) maar soms vraag ik me af of je door bepaalde spierpijn niet gewoon heen kunt trainen.

Ik doe altijd full body trainingen, dat vind ik leuker en afwisselender dan een split training, maar het nadeel is dat ik de dag erop dus niks kan doen, en de dag daarop soms ook niet. Toch wil ik niet lichter trainen. (Ik haat spierpijn, maar ik denk toch dat het een goed teken is, in de zin van: goed en zwaar getraind). Trainen jullie wel eens door spierpijn heen? En zo niet, doen jullie dan iets anders - bijvoorbeeld hardlopen of een andere vorm van lichaamsbeweging? Ik ga het steeds moeilijker vinden om dagen helemaal niks aan sport te doen, merk ik - een beetje verslaafd, ben ik bang )
quote:samarinde schreef op 12 januari 2015 @ 23:22:

O, jammer; misschien moet ik het eens vragen op het thuissport topic.

Maar ook voor hier heb ik nog een vraag: hoe gaan jullie om met spierpijn? Ik bedoel dat ik het vaak moeilijk vind om meerdere rustdagen in te lassen, al doe ik het wel natuurlijk (noodgedwongen..!) maar soms vraag ik me af of je door bepaalde spierpijn niet gewoon heen kunt trainen.

Ik doe altijd full body trainingen, dat vind ik leuker en afwisselender dan een split training, maar het nadeel is dat ik de dag erop dus niks kan doen, en de dag daarop soms ook niet. Toch wil ik niet lichter trainen. (Ik haat spierpijn, maar ik denk toch dat het een goed teken is, in de zin van: goed en zwaar getraind). Trainen jullie wel eens door spierpijn heen? En zo niet, doen jullie dan iets anders - bijvoorbeeld hardlopen of een andere vorm van lichaamsbeweging? Ik ga het steeds moeilijker vinden om dagen helemaal niks aan sport te doen, merk ik - een beetje verslaafd, ben ik bang )Na een FB training kan je de dag daarna natuurlijk cardio doen. Maar een goed split schema is veel effectiever als je KT leuk vindt. Ga maar na, je traint dan een uur lang twee of drie spiergroepen, die belast je dan maximaal, dan lukt in een FB schema minder goed
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 januari 2015 @ 23:26:

[...]

Na een FB training kan je de dag daarna natuurlijk cardio doen. Maar een goed split schema is veel effectiever als je KT leuk vindt. Ga maar na, je traint dan een uur lang twee of drie spiergroepen, die belast je dan maximaal, dan lukt in een FB schema minder goed

Ja, het klinkt logisch en ik ben gewoon eigenwijs - er komt vast een moment waarop ik omschakel naar split, maar... nu nog niet! Ik train verhoudingsgewijs sowieso meer onderlichaam dan bovenlichaam, dus meestal bestaat een training uit 4 oefeningen voor lowerbody (bijv. 3x10 squats, 3x10 deadlifts, 3x20 walking lunges, 3x10 step ups), en die wissel ik af met 4 sets van 2x10 oefeningen voor armen/rug/borst. Om alleen maar mijn benen te trainen... na de 4 sets die ik nu doe, ben ik echt wel gesloopt. Ik zou mijn trainingen dan dus voor de helft moeten inkorten, wat ik jammer zou vinden.

Maar toch... ik ben wel benieuwd: als jij een uur lowerbody doet, hoe ziet zo'n training er dan uit? En kan je de volgende dag dan nog lopen? )
quote:samarinde schreef op 13 januari 2015 @ 00:21:

[...]

Ja, het klinkt logisch en ik ben gewoon eigenwijs - er komt vast een moment waarop ik omschakel naar split, maar... nu nog niet! Ik train verhoudingsgewijs sowieso meer onderlichaam dan bovenlichaam, dus meestal bestaat een training uit 4 oefeningen voor lowerbody (bijv. 3x10 squats, 3x10 deadlifts, 3x20 walking lunges, 3x10 step ups), en die wissel ik af met 4 sets van 2x10 oefeningen voor armen/rug/borst. Om alleen maar mijn benen te trainen... na de 4 sets die ik nu doe, ben ik echt wel gesloopt. Ik zou mijn trainingen dan dus voor de helft moeten inkorten, wat ik jammer zou vinden.

Maar toch... ik ben wel benieuwd: als jij een uur lowerbody doet, hoe ziet zo'n training er dan uit? En kan je de volgende dag dan nog lopen? )

Je maakt geen split in lower/upper. Je traint bijv.

training 1; benen/ borst/ rug (squats, bankdrukken, deadlifts)

training 2: schouders/ benen/ biceps/triceps (power clean, mill. press, squats)

Dit is een rippetoe, ideaal voor beginners en heel effectief.
ja heerlijk ik ga zelf ook geregeld naar de sportschool en doe 45 min kracht training en dan meestal 10 min cardio om op te warmen en 5 min cardio als cooldown zeg maar.

en vind het echt heerlijk en doe het ook omdat ik het echt leuk vind absoluut geen verplichting, morgen ochtend ook weer ff lekker sporten, kracht training is echt niet specifiek een mannen ding voor vrouwen net zo goed om te doen
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 januari 2015 @ 00:29:

[...]

Je maakt geen split in lower/upper. Je traint bijv.

training 1; benen/ borst/ rug (squats, bankdrukken, deadlifts)

training 2: schouders/ benen/ biceps/triceps (power clean, mill. press, squats)

Dit is een rippetoe, ideaal voor beginners en heel effectief.

Interessant, ik heb rippetoe gegoogeld en me er een beetje in verdiept. Ik snap niet helemaal hoe iemand met zijn schema's (A en B, zag ik) een uur bezig kan zijn, maar misschien is dat ook niet per se de bedoeling en bouw je zo'n schema later verder uit?

Ik ga het misschien toch eens proberen, binnenkort...
quote:samarinde schreef op 13 januari 2015 @ 23:15:

[...]

Interessant, ik heb rippetoe gegoogeld en me er een beetje in verdiept. Ik snap niet helemaal hoe iemand met zijn schema's (A en B, zag ik) een uur bezig kan zijn, maar misschien is dat ook niet per se de bedoeling en bouw je zo'n schema later verder uit?

Ik ga het misschien toch eens proberen, binnenkort...je hoeft ook geen uur bezig te zijn. Het gaat erom dat je maximaal belast. Als je 3 keer 5 squats maakt met voldoende gewicht kan je daarna niet nog een andere beenoefening doen
Het is dus eigenlijk een andere manier van trainen/sporten, want veel zwaarder en dus ben je minder lang bezig. Ik train vaak op de sportschool (soms ook thuis) en het lijkt me een beetje irritant om daar helemaal naartoe te gaan voor een halfuurtje beulen. Dát zou ik dan liever thuis doen, maar daar heb ik het materiaal niet voor Nou ja, ik probeer het gewoon eens uit...
quote:samarinde schreef op 14 januari 2015 @ 13:59:

Het is dus eigenlijk een andere manier van trainen/sporten, want veel zwaarder en dus ben je minder lang bezig. Ik train vaak op de sportschool (soms ook thuis) en het lijkt me een beetje irritant om daar helemaal naartoe te gaan voor een halfuurtje beulen. Dát zou ik dan liever thuis doen, maar daar heb ik het materiaal niet voor Nou ja, ik probeer het gewoon eens uit...Laat je wel begeleiden hoor, want het is heel belangrijk dat je genoeg gewicht erop gooit (veel vrouwen trainen te licht) en dat je de oefeningen nauwkeurig uitvoert. Kijk ook eerst even naar de rippetoe filmpjes. Hij legt goed uit hoe de oefeningen uitgevoerd moeten worden. Maar er moet wel iemand met je meekijken in het begin
Als je perse een uur wilt volmaken kan je beginnen met een warming up van 20 minuten op de fiets en je eindigt met 20 minuten stretch
Oké, dank voor de tips.

De filmpjes heb ik inmiddels bekeken, wel leuk en leerzaam. Ik vraag me af of ik op mijn sportschool heel zwaar kan trainen; er zijn wel barbells, maar die zien er wat bescheidener uit dan het materiaal uit de filmpjes.
Ik heb een vraag. Ik ga het proberen uit te leggen.

Als ik mijn benen train heb ik moeite om de gewichten vast te houden. Mijn handen/polsen kunnen het gewicht niet goed dragen, terwijl mijn benen meer aankunnen. Ik weet niet of iemand begrijpt wat ik bedoel? Iemand een oplossing hiervoor?
Life is short. Eat dessert first.
Leuk topic dit! Ik ben ook aan de squat, de benchpress en de deadlift. Bij de sportschool waar ik train doen meer dames dat gelukkig.

Doornroosje, hoe train jij dan? Met kettlebell of dumbells kan ik ook maar tot een kilo of 20 gaan. Met een barbell ligt het gewicht op je schouders / rug en doen je polsen verder weinig. Dan kun je dus veel meer gewicht pakken.
Met dumbells. Onder de 18 kg per hand gaat nog redelijk, maar alles daarboven is moeilijk. Ik merk vaak dat ik de volgende dag spierpijn in mijn armen heb als ik mijn benen getraind heb.
Misschien toch eens overstappen op een stang dan?

Handschoenen schijnen ook te helpen omdat je dan iets betere grip hebt, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. (Misschien toch maar eens doen, want ik heb altijd zweethanden waardoor ik mijn grip verlies.)

Of 2 kettlebells proberen, die kun je ook net iets anders vast houden (opwaartse grip, laten leunen op je armen), wat misschien iets makkelijker is?

Maar 18 kg per hand is heel netjes hoor, dat red ik nog niet met m'n lunges.
Ik ga iig handschoenen proberen. Dat zou al iets moeten helpen. Ik heb een beetje schrik voor zo'n stang, ik heb heel veel last van mijn nek.

Met lunges red ik dat ook niet hoor, 18 kg. Dat is met squats en deadlifts en mijn benen kunnen dus meer aan dan dat, dat voel ik.

Zou een extra gewichtsvest iets zijn? Bv 15 kg per hand en dan gewicht op mijn rug? Geen idee hoor, ik dacht daar net aan.
quote:doornroosje9 schreef op 16 januari 2015 @ 11:18:

Met dumbells. Onder de 18 kg per hand gaat nog redelijk, maar alles daarboven is moeilijk. Ik merk vaak dat ik de volgende dag spierpijn in mijn armen heb als ik mijn benen getraind heb.Al eens met een stang geprobeerd?
Nee, nog niet geprobeerd. Tilt dat veel makkelijker dan twee aparte halters?

Het probleem zijn mijn zwakke polsen. Ik heb reuma en daar heb ik het meest last van.
quote:doornroosje9 schreef op 16 januari 2015 @ 12:25:

Nee, nog niet geprobeerd. Tilt dat veel makkelijker dan twee aparte halters?

Het probleem zijn mijn zwakke polsen. Ik heb reuma en daar heb ik het meest last van.Ja vind ik wel!
Ja, het is echt veel makkelijker. Ik vond het eerst ook wat intimiderend, maar heb gewoon hulp gevraagd aan een instructeur. En maling hebben aan de rest, al vinden de meeste lotgenoten vrouwen die met barbells stoeien juist wel stoer is mijn ervaring. Je legt de stang niet echt in je nek, maar op het zachte gedeelte daaronder. Je maakt met je schouders een soort van tafeltje. Als je last krijgt van je nek dan doe je het niet goed. Heb je goede begeleiding in je sportschool?
Ik train thuis. Wel jaren getraind in de sportschool, dus ik weet hoe ik de oefeningen moet uitvoeren, maar dus niet met zo'n baar.
Inderdaad, als je het goed doet, krijg je geen last van je nek! Oppassen dat je niet gelijk te zwaar gaat, dit kan belastend zijn voor je rug.
Met een barbell kan je veel meer gewicht aan. Maar dan moet je ook losse schijven hebben
Ik doe niet fanatiek aan sport maar probeer geregeld naar de sportschool te gaan en doe dan ca. 45 minuten krachttraining en een half uur cardio. Hoofdzakelijk roeimachine en lopen. Ik vind kt leuk en mijn omgeving vindt dat niet raar.

Ik zit sinds kort bij een nieuwe sportschool en dacht, laat ik ook weer eens wat lessen gaan volgen. Vond ik vroeger altijd erg leuk. Op de vorige sportschool deed ik alleen pilates af en toe.

Vanavond voor het eerst meegedaan met bodypump. Ik weet, het bestaat al jaren, maar nooit eerder gedaan. Ik vond het echt heel erg leuk en ga het zeker vaker doen. Eigenlijk is het een soort krachttraining in groepsverband op een lekker muziekje.
Wat een leuk topic!

Zelf heb ik twee jaar geleden zeer fanatiek getraind, door omstandigheden helaas gestopt.

Vorige week een proefles gedaan bij een vrouwensportschool, voel me daar toch fijner. De gewichten gaan daar maar tot 10 kg,

dumbells tot 5 kg. Dat schiet natuurlijk niet op.

Nu ga ik waarschijnlijk trainen bij dezelfde sportschool, maar andere locatie. Ze hebben daar alleen fitness en er komen voornamelijk 'de wat grotere jongens.' Eerlijk gezegd houdt dit me een beetje tegen, waarom? Misschien stukje onzekerheid.

Maar daar hebben ze wél gewichten tot 40 kg bijv. Alleen geen instructeurs (ach, mijn eigen vriend is er één). Is overigens de enige die betaalbaar is in de buurt.

Stellen jullie hoge eisen aan de sportschool qua publiek, sfeer e.d.?

Geef mij even die schop onder mijn hol alsjeblieft

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven