Lijf & Lijn alle pijlers

M.i. eet ik gezond, maar ik val niet af..?

19-02-2018 19:35 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik ben gek op zoutigheid, maar sinds een week of 4 probeer ik gezond te eten en minimaal elke dag 3 kwartier stevig door te wandelen. Toch lijkt het alsof ik maar niet afval... wat ik zowel op een dag als vandaag eet:

Ontbijt: kommetje magere yoghurt met 1 kiwi

Lunch: 2 tarweboterhammen met verdeeld over beide: 1 hardgekookt ei, 1/4 avocado en een snufje aromat

Tussendoor: 2 kiwi’s, een klein kommetje blauwe bessen, 1/2 puntpaprika en een ‘zakje’ mini-crackers

Avondeten: 2 aardappelen, veel bloemkool en een sukadelapje

Tussendoor: 1 klein blokje pure chocolade

Verder heb ik vandaag gedronken: 1 mok halfvolle melk, 5 koppen thee, 5 glazen water en 1 glas crystal clear.

Is dit zo verkeerd?
Ik hoop op tips die me in de juiste richting helpen, want ik merk dat ik zoekende ben naar het juiste eten.

Ik sta open voor advies :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een ruwe opsomming gemaakt en ik kom uit op ongeveer 1200 kcal. Daarbij vallen de meeste mensen wel af inderdaad, zelfs zou er niet bewogen worden. Overigens is 1200 kcal het minimum wat gehanteerd wordt om te eten, mijns inziens is dit dus niet te weinig.

Het kan zijn dat de calorieën niet goed geteld zijn. Dat kan zitten in de details: eet je echt pure yoghurt of "zooi"yoghurt vol met suiker? Hoe bak je de sukadelapjes? Ik neem aan niet zonder boter of olie, dat zie ik niet terug in je opsomming!
Let op: een eetlepel olie of boter is al 100 kcal!
Hoe drink je de thee, met of zonder suiker? Denk ook aan de kleine hapjes van dingen die je tussendoor neemt maar niet opschrijft.

Gebruik je wel eens cheat days? Als je 4 dagen netjes eet en daarna een dag lang helemaal los gaat dan kun je na 5 dagen nog steeds op hetzelfde gewicht zitten.
Alle reacties Link kopieren
Een sucadelapje is soms wel 400 a 500 gram. Dan eet je de hoeveelheid vlees die 4 a 5 personen nodig hebben. Dat overcompenseert je karige ontbijt en lunch dan weer volledig.

En een zakje mini crackertjes bedoel je minicrcackertjes als in tucjes dat zet aan natuurlijk.

En hoeveel boter/ olie gebruik je.

Gaat de jus van het sucadelapje over de aarsappeltjes?
sugarmiss schreef:
19-02-2018 21:40
Een sucadelapje is soms wel 400 a 500 gram. Dan eet je de hoeveelheid vlees die 4 a 5 personen nodig hebben. Dat overcompenseert je karige ontbijt en lunch dan weer volledig.

En een zakje mini crackertjes bedoel je minicrcackertjes als in tucjes dat zet aan natuurlijk.

En hoeveel boter/ olie gebruik je.

Gaat de jus van het sucadelapje over de aarsappeltjes?

Dan heet het geen lapJE meer, dan is het een sucadeLAP. :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
Nou TO je antwoorden zijn net zo weinig als je afvalt |-)
Alle reacties Link kopieren
Als je alles niet heel exact uitrekent en noteert dan eet je aanzienlijk meer dan je denkt. Bij alles denk je dan: oh maar één schuimpje, of dropje, of koekrestje, of half plakje kaas. Maar dat telt ontzettend aan want je bent dat al heel gauw vergeten. Of sommigen denken: "als ik dat klontje boter óók al niet mag.." alsof je lichaam eigenlijk heel erg onredelijk tegen je is. ;-)

Er zijn overigens diëten (of voedingswijzen; hoe je het noemen wil) waarbij alleen bepaalde voedingsgroepen verboden zijn en waarbij je de wel toegestane levensmiddelen ongelimiteerd mag eten. Ook die kunnen succesvol zijn. 't Is maar wat je het beste ligt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Toen ik begon met afvallen at ik nog meer dan jouw lijstje maar viel niet af.
Ben toen nog 200 kcal meer gaan eten en val nu prima af.
Ik geloofde het ook niet , maar blijkbaar kun je dus echt stilstaan in afvallen door te weinig te eten

Ik at gisteren dit;

O: havermout met magere yoghurt en rozijntjes (flinke bak)
T 2 volkoren biscuits
L: 3 boterhammen met plakje 30+ kaas en filet americain
T: banaan en wat ananas
D: 2 aardappelen, spinazie en tartaartje
T bakje vanilleyoghurt met rozijntjes.

Ik eet iedere dag zoiets (ongeveer 1800 kcal) en wandel daarbij 40 min per dag .
Alle reacties Link kopieren
Dava1983 schreef:
20-02-2018 10:18
Toen ik begon met afvallen at ik nog meer dan jouw lijstje maar viel niet af.
Ben toen nog 200 kcal meer gaan eten en val nu prima af.
Ik geloofde het ook niet , maar blijkbaar kun je dus echt stilstaan in afvallen door te weinig te eten

Ik at gisteren dit;

O: havermout met magere yoghurt en rozijntjes (flinke bak)
T 2 volkoren biscuits
L: 3 boterhammen met plakje 30+ kaas en filet americain
T: banaan en wat ananas
D: 2 aardappelen, spinazie en tartaartje
T bakje vanilleyoghurt met rozijntjes.

Ik eet iedere dag zoiets (ongeveer 1800 kcal) en wandel daarbij 40 min per dag .
Dit is echt bullshit.
Je valt af als je minder calorieën eet dan je TDEE.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij heeft geholpen is een tijd een calorieapp bij te houden. Heel verhelderend. Want dat maakte heel inzichtelijk waar ik de mist in ging. En dat in sommige producten veel meer kcal zitten dan je zou denken
Blijdoener schreef:
20-02-2018 10:50
Dit is echt bullshit.
Je valt af als je minder calorieën eet dan je TDEE.
Rustig maar!
Alle reacties Link kopieren
Blijdoener schreef:
20-02-2018 10:50
Dit is echt bullshit.
Je valt af als je minder calorieën eet dan je TDEE.
Dat is dus niet waar; je moet minder eten dan je verbruikt.
Spieren wegen zwaarder dan vet dus bij echt sporten (en toename spiermassa) kan je aankomen.
Als je heel weinig eet gaat je lichaam in spaarstand en verbrand je minder waardoor je niet afvalt.

Maar TO; ga naar een dietiste en laat je adviseren wat goed is.
SamPM schreef:
20-02-2018 11:12
Dat is dus niet waar; je moet minder eten dan je verbruikt.
Spieren wegen zwaarder dan vet dus bij echt sporten (en toename spiermassa) kan je aankomen.
Als je heel weinig eet gaat je lichaam in spaarstand en verbrand je minder waardoor je niet afvalt.

Maar TO; ga naar een dietiste en laat je adviseren wat goed is.
Vrouwen bouwen niet zo snel spieren en spaarstand bestaat niet. Je hebt het over een onuitputtelijke bron van energie die in 1 klap de energy crisis op lost. Ik snap niet waar om mensen dat maar blijven herhalen.
SamPM schreef:
20-02-2018 11:12
Dat is dus niet waar; je moet minder eten dan je verbruikt.
Spieren wegen zwaarder dan vet dus bij echt sporten (en toename spiermassa) kan je aankomen.
Als je heel weinig eet gaat je lichaam in spaarstand en verbrand je minder waardoor je niet afvalt.

Maar TO; ga naar een dietiste en laat je adviseren wat goed is.
Het duurt een behoorlijke tijd voordat je in de spaarstand komt. Van een paar dagen/een tijdje 1200 kcal eten raak je niet in de spaarstand.
Dat gezegd hebbende, kun je ook je motor aanjagen door wel wat meer te eten. En ook vooral gevarieerd te eten. Dus eet niet iedere dag hetzelfde en eet ook niet iedere dag een beperkt aantal calorien.
En welke crackertjes eet je? Hoeveel calorien is zo'n zakje? En hoeveel is een klein blokje pure chocolade?

En wat eet je in de weekenden? Of is dit menu iets wat je de afgelopen 4 weken iedere dag zo hebt gegeten? (al snap ik dat je hebt gevarieerd)
Alle reacties Link kopieren
SamPM schreef:
20-02-2018 11:12
Dat is dus niet waar; je moet minder eten dan je verbruikt.
Spieren wegen zwaarder dan vet dus bij echt sporten (en toename spiermassa) kan je aankomen.
Als je heel weinig eet gaat je lichaam in spaarstand en verbrand je minder waardoor je niet afvalt.

Maar TO; ga naar een dietiste en laat je adviseren wat goed is.
TDEE = wat je verbruikt. Misschien je eerst eens inlezen voordat je onzin gaat roepen...
En zoiets als een spaarstand bestaat niet.
Alle reacties Link kopieren
Blijdoener schreef:
20-02-2018 11:44
TDEE = wat je verbruikt. Misschien je eerst eens inlezen voordat je onzin gaat roepen...
En zoiets als een spaarstand bestaat niet.
Vanwaar meteen die ontzettend onaardige "toon"; jee val je toch niet persoonlijk aan!!!
Meningen mogen verschillen maar goed... Hieronder artikel krant.

Is ultieme 'dikkemensenexcuus' waar? Gaat het lichaam in de spaarstand als je gaat lijnen?

De hoeveelheid energie (lees: calorieën) die we dagelijks nodig hebben, gaat voor tweederde op aan onderhoud van het lijf. Dat heet de ruststofwisseling en die wordt vooral bepaald door de spiermassa en de organen, samen de vetvrije massa genoemd. Het is de energie die bijvoorbeeld wordt gebruikt om organen te laten werken of om het lichaam op temperatuur te houden. Een zwaarder mens heeft niet alleen meer vet maar ook meer vetvrije massa, waarvoor meer energie noodzakelijk

En omgekeerd: wie vetmassa verliest, krijgt minder vetvrije massa en heeft minder energie nodig voor de ruststofwisseling. Gevolg: met je nieuwe gewicht kun je minder eten dan voorheen. Dat kan bij een vrouw die van 90 naar 80 kilo gaat zo 100 kilocalorieën per dag schelen, toch een beschuitje met hagelslag.

Dat is niet alles. Want de afname van de ruststofwisseling blijkt sneller te gaan dan op grond van het verlies van kilo's mag worden verwacht. Adaptieve thermogenese heet dat verschijnsel onder wetenschappers: inderdaad, de spaarstand. Zet mensen die zijn afgevallen naast mensen met hetzelfde gewicht die niet op dieet zijn geweest en de afvallers hebben een lagere ruststofwisseling.

Zij kunnen, om op gewicht te blijven, dus minder eten dan de groep die niet heeft gelijnd. Hoeveel minder, werd een paar jaar geleden uitgerekend door Klaas Westerterp, hoogleraar humane energetica in Maastricht. In het American Journal of Clinical Nutrition publiceerde hij een onderzoek bij 91 mensen die in 8 weken bijna 10 kilo kwijt waren geraakt en daarna op gewicht bleven. Zij bleken na tien maanden gemiddeld 65 kilocalorieën per dag minder nodig te hebben dan op grond van hun nieuwe gewicht was berekend. Hoe meer ze waren afgevallen, hoe lager de kachel stond afgesteld.

Het heeft te maken met stress in de vetcellen, ontdekte de Maastrichtse hoogleraar functionele genetica Edwin Mariman een paar jaar geleden. In vetcellen wordt veel energie opgeslagen en de cellen gaan in verzet als er minder binnen komt. Die spaarstand kan lang blijven bestaan, tot jaren na het gewichtsverlies.

De vrouw die van 90 naar 80 kilo afvalt, moet dus niet alleen blijvend dat beschuitje met hagelslag minderen, omdat ze minder kilo's meetorst, maar ook nog elke dag afzien van twee biscuitjes, omdat haar lichaam zich blijft schrapzetten. Dat verklaart volgens wetenschappers deels waarom zoveel afvalpogingen uiteindelijk mislukken.

Is de spaarstand te beïnvloeden? Krachttraining kan wat verschil maken. In rust gebruiken spieren meer energie dan vet. Ook bepaalde voeding kan een daling van de ruststofwisseling deels voorkomen, aldus Margriet Westerterp, hoogleraar voedselinnameregulatie in Maastricht.

Een dieet met veel eiwitten bijvoorbeeld zet het lichaam harder aan het werk: er is meer energie nodig om een eiwit af te breken dan om een koolhydraat te verwerken. Ook groene thee en rode peper kunnen, consequent geconsumeerd, het energiegebruik stimuleren. Wie elke dag een halve theelepel rode peper aan het eten toevoegt, gebruikt op korte termijn 4 procent meer energie, blijkt uit Maastrichts onderzoek. Maar zo'n dieet is lastig vol te houden, erkent Westerterp.

De spaarstand is dus geen mythe, maar toch plaatst de hoogleraar een kanttekening: dat mensen na een lijnpoging zo vaak weer aankomen, heeft zeker niet alleen met de lagere ruststofwisseling te maken. De extra kilo's, zegt ze, worden meestal veroorzaakt doordat mensen zich niet aan hun dieet houden.
Dat artikel heeft het duidelijk over mensen die al afgevallen zijn, en dan gaat het over de periode daarna, dat ze minder kcal nodig hebben. TO is vier weken bezig, dus dit hele verhaal gaat voor haar niet op.

En nogmaals, het is echt onzin om op basis van dit lijstje te zeggen dat TO te weinig eet. Je weet niets over portiegrootte en gebruikte bij-producten. Het enige feit is dat TO niet afvalt en dus eet ze meer kcal dan ze verbrandt. En dat staat los van het fenomeen wat in dat artikel wordt beschreven. (En verder is het handig dat je je bron erbij vermeldt, 'een krant' zegt mij niets als bron, een linkje erbij is wel zo handig).
Ik ging echt sneller afvallen toen ik meer ging eten..
Geloofde ook niet in spaarstand.
Alle reacties Link kopieren
Ga jezelf eens meten, in plaats van op de weegschaal kijken. Ik eet redelijk gelijk aan jou en val in gewich bijna niet af (halve kilo en 1 maand), maar ben wel in centimeters heel wat kwijt, alle kleding zit beter. Dus ik heb maar besloten de weegschaal links te laten liggen en te meten. Succes!
Dava, ging je behalve meer ook anders eten? Meer eten als in veel meer groente en dan een beetje minder noten of brood of aardappels betekent wel meer volume maar niet meer kcal (meestal juist minder).
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
20-02-2018 12:47
Dat artikel heeft het duidelijk over mensen die al afgevallen zijn, en dan gaat het over de periode daarna, dat ze minder kcal nodig hebben. TO is vier weken bezig, dus dit hele verhaal gaat voor haar niet op.

En nogmaals, het is echt onzin om op basis van dit lijstje te zeggen dat TO te weinig eet. Je weet niets over portiegrootte en gebruikte bij-producten. Het enige feit is dat TO niet afvalt en dus eet ze meer kcal dan ze verbrandt. En dat staat los van het fenomeen wat in dat artikel wordt beschreven. (En verder is het handig dat je je bron erbij vermeldt, 'een krant' zegt mij niets als bron, een linkje erbij is wel zo handig).
Juist... Calories in, calories out. Ze is nog maar vier weken bezig. Als ze vasthoudt aan dit principe, valt ze af. Zo klaar als een klontje. :)
Alle reacties Link kopieren
Dava1983 schreef:
20-02-2018 13:04
Ik ging echt sneller afvallen toen ik meer ging eten..
Geloofde ook niet in spaarstand.
Meer eten als in volume of calorieën? Een wezenlijk verschil. Het is een simpel rekensommetje.
Marana-- schreef:
20-02-2018 13:06
Dava, ging je behalve meer ook anders eten? Meer eten als in veel meer groente en dan een beetje minder noten of brood of aardappels betekent wel meer volume maar niet meer kcal (meestal juist minder).
dit inderdaad en gecombineerd met dat je gewoon heel snel vergeet wat je allemaal eet. Tot ik het ging bij houden dacht ik dat ik vroeger altijd heel veel at (was niet zo), dat ik toen ik in anderhalf jaar tijd 12kg aan kwam helemaal niet zo veel at (wat dus wel zo was) en dat het hem er met name in zat dat ik bij voorbeeld hagelslag nam op brood met dik boter, en dan nog vaak handje tussendoor. En te veel pesto door te veel pasta.

Spaarstand gaat direct alle energie wetten tegen en er zou dan ook geen hongersnood zijn met magere mensen.
Alle reacties Link kopieren
Grappig dat iedereen maar door gaat en TO allang al niet meer meedoet (of eigenlijk nooit meegedaan heeft)
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Na een x aantal pogingen is het me eindelijk gelukt in te loggen (ik kreeg steeds een foutmelding?) Na een paar keer te hebben geprobeerd, heb ik het maar even opgegeven, dus vandaar dat ik nu pas reageer!

Allereerst, bedankt voor alle reacties. Fijn! :-)

Normaliter eet ik wel volkorenbrood, maar dit keer eventjes niet.
Ik weeg 90,6 kg bij 1,81 m. Ik probeer zoveel mogelijk te bewegen. Ik sport 2x in de week (fitness) en daarnaast loop ik dagelijks zo'n 7,5 km. Ik heb een Fitbit horloge en die gebruik ik om mijn beweging inzichtelijk te hebben en het aantal calorieën dat ik verbrand. Daarnaast gebruik ik de app FatSecret om mijn voeding inderdaad te registreren. Ik probeer dagelijks rond de 1500/1600 calorieën te nuttigen. Misschien komt het omdat ik in het weekend de fout inga. Afgelopen dagen heb ik namelijk ook veel gesnoept (balen!). Maar ik had al 2 etentjes en ik ben op visite geweest en ik kon me daar niet geheel beheersen.
Normaal probeer ik alle groenten onbewerkt te eten, geen sausjes erbij, niet veel aardappelen, veel water drinken...

Ik heb me afgelopen week trouwens wel laten meten bij de fitness. Misschien dat ik volgende week inderdaad wat centimeters kwijt ben, omdat ik dus wel 2x in de week sport (maar ik kan me niet voorstellen dat dat nou zoveel aanzet tot spieren enz.).

In principe was dit van 1 dag, maar ik probeer elke dag wel een beetje te variëren uiteraard. Alleen zoals afgelopen weekend was het helemaal niets. Vanmiddag een muffin gehad na 1,5 uur te hebben gewandeld en net 3 hapjes uit de frituur (mini bamischijven). Vervelend! Morgen maar weer de knop om. Hard work pays off.....
MIsschien is het juist dat je zo streng bent doordeweeks, dat je je niet kan beheersen bij een snackbui. Bij mij is 1700 kcal de grens, dat ik geen honger lijdt, cranky wordt en ga compenseren. En ik viel, geleidelijk, toch af. Ook echt makkelijker om langer vol te houden!
Ik zou wel wegen (1x per week) ipv omtrek meten. Zo begon ik ook want ik had geen weegschaal, maar dat is niet secuur en ook niet erg motiverend, omdat het lang duurt voor je effect ziet. Als je 500 gram bent afgevallen is dat toch weer een leuke boost, maar op het meetlint zie je dat niet, en zeker niet als je ook spieren kweekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven