Lijf & Lijn alle pijlers

M.i. eet ik gezond, maar ik val niet af..?

19-02-2018 19:35 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik ben gek op zoutigheid, maar sinds een week of 4 probeer ik gezond te eten en minimaal elke dag 3 kwartier stevig door te wandelen. Toch lijkt het alsof ik maar niet afval... wat ik zowel op een dag als vandaag eet:

Ontbijt: kommetje magere yoghurt met 1 kiwi

Lunch: 2 tarweboterhammen met verdeeld over beide: 1 hardgekookt ei, 1/4 avocado en een snufje aromat

Tussendoor: 2 kiwi’s, een klein kommetje blauwe bessen, 1/2 puntpaprika en een ‘zakje’ mini-crackers

Avondeten: 2 aardappelen, veel bloemkool en een sukadelapje

Tussendoor: 1 klein blokje pure chocolade

Verder heb ik vandaag gedronken: 1 mok halfvolle melk, 5 koppen thee, 5 glazen water en 1 glas crystal clear.

Is dit zo verkeerd?
Ik hoop op tips die me in de juiste richting helpen, want ik merk dat ik zoekende ben naar het juiste eten.

Ik sta open voor advies :)
Ik viel ook niet veel af met 'gezond eten' en 3 x per week sporten. Na drie maanden was er pas een kilo ofzo af. Zag er wel een stuk beter uit in de spiegel, en ook was ik een paar centimeter kwijt, maar toch wilde ik nog twee extra kilo's eraf. Pas met 1400 kcal per dag (bijhouden ik MyFitnessPal) was ik het ineens binnen twee weken kwijt. Het is even balen, maar dan heb je ook resultaat. Nu ga ik weer rustig opbouwen naar 1600, 1800, en 2000 kcal per dag om te kijken of ik dan op gewicht blijf. En ik blijf gewoon sporten want daar voel ik me goed bij. Succes!

Aanvulling: ik had trouwens geen officieel overgewicht, maar ik was wel zwaarder dan het gewicht waar ik me al jaren prettig bij voel.
Alle reacties Link kopieren
Yolo-Ono schreef:
25-02-2018 21:15
Hi allemaal,

Na een x aantal pogingen is het me eindelijk gelukt in te loggen (ik kreeg steeds een foutmelding?) Na een paar keer te hebben geprobeerd, heb ik het maar even opgegeven, dus vandaar dat ik nu pas reageer!

Allereerst, bedankt voor alle reacties. Fijn! :-)

Normaliter eet ik wel volkorenbrood, maar dit keer eventjes niet.
Ik weeg 90,6 kg bij 1,81 m. Ik probeer zoveel mogelijk te bewegen. Ik sport 2x in de week (fitness) en daarnaast loop ik dagelijks zo'n 7,5 km. Ik heb een Fitbit horloge en die gebruik ik om mijn beweging inzichtelijk te hebben en het aantal calorieën dat ik verbrand. Daarnaast gebruik ik de app FatSecret om mijn voeding inderdaad te registreren. Ik probeer dagelijks rond de 1500/1600 calorieën te nuttigen. Misschien komt het omdat ik in het weekend de fout inga. Afgelopen dagen heb ik namelijk ook veel gesnoept (balen!). Maar ik had al 2 etentjes en ik ben op visite geweest en ik kon me daar niet geheel beheersen.
Normaal probeer ik alle groenten onbewerkt te eten, geen sausjes erbij, niet veel aardappelen, veel water drinken...

Ik heb me afgelopen week trouwens wel laten meten bij de fitness. Misschien dat ik volgende week inderdaad wat centimeters kwijt ben, omdat ik dus wel 2x in de week sport (maar ik kan me niet voorstellen dat dat nou zoveel aanzet tot spieren enz.).

In principe was dit van 1 dag, maar ik probeer elke dag wel een beetje te variëren uiteraard. Alleen zoals afgelopen weekend was het helemaal niets. Vanmiddag een muffin gehad na 1,5 uur te hebben gewandeld en net 3 hapjes uit de frituur (mini bamischijven). Vervelend! Morgen maar weer de knop om. Hard work pays off.....

Ah dus je eet helemaal niet zo gezond en weinig. Dan is het ook niet gek dat afvallen niet lukt. Ik denk dat je echt eens een tijdje (minimaal een week) alles maar dan ook alles moet afwegen en opschrijven en de kcal berekenen. Dus ook boter op brood en olie om te bakken, suiker in de thee, honing in de yoghurt, dat ene glas sap of wijn. En natuurlijk ook wat je er in het weekend nog extra bijneemt. Kijk dan eens naar waar je gemiddeld op uitkomt. Want als je de hele week 'netjes' eet en in het weekend losgaat dan zit je gemiddeld nog steeds aan teveel kcal per dag.

Een muffin is al 250 kcal en dan heb ik het niet over een grote chocolade muffin die bevatten nog meer kcal. Die bami hapjes zijn al meer dan 100 kcal voor ze zijn gebakken en volgezogen met frituurvet. Met anderhalf uur wandelen verbrand je ongeveer 500 kcal met jouw gewicht. Al met al heb je dus nauwelijks iets extra's verbrand want je hebt het grootste deel er alweer bij gegeten. Veel mensen overschatten nogal hoeveel kcal ze verbranden met bewegen, dat is ook wel een dingetje om op te letten.

Hoe moeilijk ook, afvallen is vooral een kwestie van wilskracht en doorzettingsvermogen. Er is geen leuke en makkelijke manier om af te vallen maar hopelijk haal je er straks wel voldoening uit als het wel lukt. Dus probeer even echt streng voor jezelf te zijn, als je eenmaal succes hebt is het vaak ook een stuk makkelijker vol te houden. Nu heb je voor je gevoel de hele week je best gedaan en levert het niets op en dat is natuurlijk demotiverend. Maar dat heb je wel zelf in de hand. Als je zo een moeite hebt de verleiding te weerstaan is het misschien slim even een visite of feestje over te slaan om jezelf een eerlijke kans te geven een goed begin te maken.

Succes!
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken je probleem. Wat ik ook doe en wat ik ook eet...gezond...6 a 7 keer op een dag of.gewoon weinig. Ik val geen gram af. Ik lees mee maar heb de hoop ondertussen allang opgegeven.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
20-02-2018 11:28
Vrouwen bouwen niet zo snel spieren en spaarstand bestaat niet. Je hebt het over een onuitputtelijke bron van energie die in 1 klap de energy crisis op lost. Ik snap niet waar om mensen dat maar blijven herhalen.
Dit is kolder. Spaarstand bestaat dus wel. Je lichaam is "slimmer"dan je wil.
Alle reacties Link kopieren
Dit klinkt als dat TLC programma Secret Eaters. Het idee hebben dat je echt gezond eet, maar eigenlijk...
The only difference between me and a madman is that I’m not mad
Maha_kali schreef:
27-02-2018 19:17
Ik ken je probleem. Wat ik ook doe en wat ik ook eet...gezond...6 a 7 keer op een dag of.gewoon weinig. Ik val geen gram af. Ik lees mee maar heb de hoop ondertussen allang opgegeven.

Schrijf eens op, of gebruik een app waarin je calorieën kunt tellen. Draag een horloge (Fittbitt) dat registreert hoeveel calorieën je verbruikt.

Het zal je verbazen als je duidelijk krijgt hoeveel je meer eet dan je dacht, en hoe snel je minder verbruikt dan je eet.

Om qua eten onder de 2000 kCal te blijven moet ik behoorlijk mijn best doen. Om door extra te bewegen meer dan 2000 kCal is bij een zittend beroep ook nog best een uitdaging.

Sinds mijn veertigste ben ik ook langzaam wat aangekomen. Ik eet nog steeds hetzelfde, maar beweging is langzaam minder geworden.

Kinderen van zelf naar school, sportclub etc. Daar loop/fiets ik niet meer met mee. Door mijn nieuwe baan doe ik nog maar één keer per week boodschappen met de auto ipv vier vijf keer op de fiets etcetc.
Maha_kali schreef:
27-02-2018 19:19
Dit is kolder. Spaarstand bestaat dus wel. Je lichaam is "slimmer"dan je wil.
Ja, vandaar al die mensen met overgewicht in hongerlijdende landen.
strikjemetstippels schreef:
27-02-2018 20:12
Ja, vandaar al die mensen met overgewicht in hongerlijdende landen.

Daar is nooit een overvloed geweest, dus dat werkt dan anders.
Andersom schreef:
27-02-2018 20:22
Daar is nooit een overvloed geweest, dus dat werkt dan anders.
Dat druist direct tegen alle energie wetten in. Iedereen valt af als ie minder eet dan ie verbruikt, of je startpunt nu 300 kg is of 50 kg.
strikjemetstippels schreef:
27-02-2018 20:25
Dat druist direct tegen alle energie wetten in. Iedereen valt af als ie minder eet dan ie verbruikt, of je startpunt nu 300 kg is of 50 kg.

'Spaarstand' ontstaat meestal bij mensen die eerst overvloedig aten en daarna te weinig. Dikke mensen gaan dus eerder in de spaarstand dan mensen die altijd al slank waren.
Alle reacties Link kopieren
M.i. eet ik gezond, maar ik val niet af..?

Sorry hoor, maar hoe kun je jezelf nou zo voor de gek houden?
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
28-02-2018 07:27
Sorry hoor, maar hoe kun je jezelf nou zo voor de gek houden?
Hoe bedoel je bevooroordeeld. Kun je niet gewoon je wauwel houden?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
27-02-2018 20:11
Schrijf eens op, of gebruik een app waarin je calorieën kunt tellen. Draag een horloge (Fittbitt) dat registreert hoeveel calorieën je verbruikt.

Het zal je verbazen als je duidelijk krijgt hoeveel je meer eet dan je dacht, en hoe snel je minder verbruikt dan je eet.

Om qua eten onder de 2000 kCal te blijven moet ik behoorlijk mijn best doen. Om door extra te bewegen meer dan 2000 kCal is bij een zittend beroep ook nog best een uitdaging.

Sinds mijn veertigste ben ik ook langzaam wat aangekomen. Ik eet nog steeds hetzelfde, maar beweging is langzaam minder geworden.

Kinderen van zelf naar school, sportclub etc. Daar loop/fiets ik niet meer met mee. Door mijn nieuwe baan doe ik nog maar één keer per week boodschappen met de auto ipv vier vijf keer op de fiets etcetc.
Ik kom net op 1200 per dag uit. Heb wel eens meer gegeten maar viel er ook niet van af. Ik heb ook PDS dus ben sowieso al een uitzondering. Werk heel de dag vooral lopend en staand. Heb altijd veel gesport. Krachttraining en cardio. Maar het baatte nauwelijks. Met 5 kilo in een jaar mocht ik in mijn handjes klappen. Heb het nou wel gehad met alle opgevolgde adviezen.
Alle reacties Link kopieren
Maha_kali schreef:
28-02-2018 09:10
Hoe bedoel je bevooroordeeld. Kun je niet gewoon je wauwel houden?

Hahaha, wat heeft dit in vredesneem met ''bevooroordeeld'' te maken :moon: ?

De titel slaat gewoon nergens op als je leest wat je/TO daadwerkelijk eet :loveit: .
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je eetpatroon niet zo gezond. Fruit wordt zwaar overschat mbt gezondheid en zit vooral vol suiker. Je eet geen volkoren producten maar brood van tarwebloem en cracker waar niets in zit. Ik denk ook dat je te weinig weet.

Ik zou kiezen voor een volle yoghurt of kwark in de ochtend met een hand noten en een druppel honing, evt wat fruit.
Tussen de middag een maaltijd salade met ei of tonijn. Dan wel vervang het boord wat je nu eet voor volkoren brood en eet 1/2 eieren er bij en een hele avocado dan wel varieer met tomaat of andere groente.

Ik zou in de middag ook niet meer kiezen voor een zak crackers en geen aromat op dingen gooien. Doe dan gewoon een snuf zout.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Viva-amber, kijk eens naar de post van TO van 25-02-2018 21:15 uur. Daarin beschrijft ze wat ze in het weekend heeft gegeten. Dat is zeker niet te weinig. Ik sluit me aan bij -Dali-, het doet mij denken aan Secret Eaters, waarbij mensen niet doorhebben wat ze echt eten. Vijf dagen zich netjes aan een schema houden en in het weekend 'een extraatje', wat zoveel is dat het alles weer opheft.


Edit: ik las 'ik denk ook dat je te weinig eet'. Maar er staat 'weet' en daar ben ik het helemaal mee eens. Onvoldoende kennis bij TO over gezonde producten.
Alle reacties Link kopieren
Misschien gaat zij los in het weekend omdat wat zij door de weeks eet te weinig en niet zo gezond is. Witbrood en crackers en dan echte voeding maar 1/4 op eten. Natuurlijk krijg je daar vreetkicks van.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Die 'spaarstand' is geen standje die je lichaam aanzet op het moment dat jij minder kcal inneemt en een reden dat je niet afvalt.
Op het moment dat jij minder kcal binnenkrijgt dan jij verbruikt zal je gaan afvallen en zal je lichaam zijn reserves aanspreken.
De 'spaarstand' krijg je pas mee te maken als je weer terug gaat naar je oude eetpatroon, het bekende jojo effect.

Als jou energiebehoefte dagelijkse 2000 kcal is, maar jij eet er gemiddeld 2500, dan kom je aan.
je wil afvallen en gaat lekker crashen en neemt nog maar 1000 kcal.
Je lichaam zal zijn reserves gaan aanspreken en je verliest gewicht, maar daarbij zal je lichaam zijn energiebehoefte aan passen naar bijvoorbeeld 1800 kcal. Het moet het immers met veel minder doen, en past zich aan
Ben je op je gewenste gewicht en ga je weer naar de 2000 kcal, je eerdere energiebehoefte, dan kom je dus weer aan omdat je lichaam er nu maar 1800 nodig heeft.
En blijkbaar gaat die energie behoefte heel moeilijk weer omhoog.

Maar dan moet je wel steeds extreme maatregelen nemen, van 'gewoon' op je eten letten ga je niet in de 'spaarstand'
rosepudding schreef:
28-02-2018 10:32
Die 'spaarstand' is geen standje die je lichaam aanzet op het moment dat jij minder kcal inneemt en een reden dat je niet afvalt.
Op het moment dat jij minder kcal binnenkrijgt dan jij verbruikt zal je gaan afvallen en zal je lichaam zijn reserves aanspreken.
De 'spaarstand' krijg je pas mee te maken als je weer terug gaat naar je oude eetpatroon, het bekende jojo effect.

Als jou energiebehoefte dagelijkse 2000 kcal is, maar jij eet er gemiddeld 2500, dan kom je aan.
je wil afvallen en gaat lekker crashen en neemt nog maar 1000 kcal.
Je lichaam zal zijn reserves gaan aanspreken en je verliest gewicht, maar daarbij zal je lichaam zijn energiebehoefte aan passen naar bijvoorbeeld 1800 kcal. Het moet het immers met veel minder doen, en past zich aan
Ben je op je gewenste gewicht en ga je weer naar de 2000 kcal, je eerdere energiebehoefte, dan kom je dus weer aan omdat je lichaam er nu maar 1800 nodig heeft.
En blijkbaar gaat die energie behoefte heel moeilijk weer omhoog.

Maar dan moet je wel steeds extreme maatregelen nemen, van 'gewoon' op je eten letten ga je niet in de 'spaarstand'
Nou, het is zelfs vrij logisch dat je lichaam na verliezen van gewicht minder energie nodig heeft. Een heel dik iemand verbrandt al meer met heen en weer lopen dan ik een hele dag bij wijze van spreken. Het kost ook meer energie om een bus te bewegen dan een driewieler.

Als mensen inderdaad hun energie behoefte niet om de zo veel kilo herberekenen, dan komen ze inderdaad weer aan/blijven ze stil staan.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
28-02-2018 09:29
Hahaha, wat heeft dit in vredesneem met ''bevooroordeeld'' te maken :moon: ?

De titel slaat gewoon nergens op als je leest wat je/TO daadwerkelijk eet :loveit: .
Heb het even doorgenomen. Maar zo ongezond is dat nou ook weer niet wat ze eet..weet alleen niet wat voor crackers ze tot zich neemt. Heb van een kennis vernomen die zelf naar de diëtiste ging dat ontbijtcrackers niet slechter zijn dan boterhammen. Van wat ze op een dag ongeveer eet hoor je in elk geval niet aan te komen. Mits je je volvreet in de weekenden. Maar daar ga ik niet vanuit.
Maha_kali schreef:
28-02-2018 17:19
Heb het even doorgenomen. Maar zo ongezond is dat nou ook weer niet wat ze eet..weet alleen niet wat voor crackers ze tot zich neemt. Heb van een kennis vernomen die zelf naar de diëtiste ging dat ontbijtcrackers niet slechter zijn dan boterhammen. Van wat ze op een dag ongeveer eet hoor je in elk geval niet aan te komen. Mits je je volvreet in de weekenden. Maar daar ga ik niet vanuit.

Hoezo 'hoort' dat niet? Wie bepaalt dat?

Ik hoop dat je tenzij bedoelt waar je mits schrijft want van vol vreten in het weekend val je zeker niet af. Dus dat is een slecht advies.
Alle reacties Link kopieren
Maha_kali schreef:
28-02-2018 17:19
Heb het even doorgenomen. Maar zo ongezond is dat nou ook weer niet wat ze eet..weet alleen niet wat voor crackers ze tot zich neemt. Heb van een kennis vernomen die zelf naar de diëtiste ging dat ontbijtcrackers niet slechter zijn dan boterhammen. Van wat ze op een dag ongeveer eet hoor je in elk geval niet aan te komen. Mits je je volvreet in de weekenden. Maar daar ga ik niet vanuit.

Dan heb je er óf overheen gelezen óf je hebt een heel andere definitie van gezond eten dan ik:

Yolo-Ono schreef:
25-02-2018 21:15
Misschien komt het omdat ik in het weekend de fout inga. Afgelopen dagen heb ik namelijk ook veel gesnoept (balen!). Maar ik had al 2 etentjes en ik ben op visite geweest en ik kon me daar niet geheel beheersen.

In principe was dit van 1 dag, maar ik probeer elke dag wel een beetje te variëren uiteraard. Alleen zoals afgelopen weekend was het helemaal niets. Vanmiddag een muffin gehad na 1,5 uur te hebben gewandeld en net 3 hapjes uit de frituur (mini bamischijven).

Kijk, dat het niet lukt: kan de beste overkomen en is vervelend maar niks om je voor te schamen. Maar dan moet je dus niet gek staan te kijken dat je niet afvalt toch (en beweren dat je gezond eet)?
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
28-02-2018 19:07
Dan heb je er óf overheen gelezen óf je hebt een heel andere definitie van gezond eten dan ik:





Kijk, dat het niet lukt: kan de beste overkomen en is vervelend maar niks om je voor te schamen. Maar dan moet je dus niet gek staan te kijken dat je niet afvalt toch (en beweren dat je gezond eet)?
Ik heb er inderdaad overheen gelezen. Een keer zondigen mag best. Maar als het inderdaad elk weekend zo is sla je alleen maar sneller vet op. Nee dan snap ik ook wel dat het niet erg wil lukken. Excuses dat ik eroverheen las.
Alle reacties Link kopieren
Maha_kali schreef:
28-02-2018 19:55
Ik heb er inderdaad overheen gelezen. Een keer zondigen mag best. Maar als het inderdaad elk weekend zo is sla je alleen maar sneller vet op. Nee dan snap ik ook wel dat het niet erg wil lukken. Excuses dat ik eroverheen las.

:thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
28-02-2018 17:27
Hoezo 'hoort' dat niet? Wie bepaalt dat?

Ik hoop dat je tenzij bedoelt waar je mits schrijft want van vol vreten in het weekend val je zeker niet af. Dus dat is een slecht advies.
Als je een normaal functionerend lichaam hebt zou ik het raar vinden dat je dik wordt van wat er op het "doordeweeks" lijstje staat. De chocola zou ik sowieso wel skippen en een hand walnoten of dergelijke voor in de plaats doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven