Lijf & Lijn alle pijlers

Mijn dochter is te dik

10-02-2017 22:15 297 berichten
Alle reacties Link kopieren
... en dat vind ik heel erg voor haar. Ze is 11, gaat na de zomer naar de middelbare school en ik zie haar dikker en dikker worden. Ze ziet het zelf ook en is daar niet blij mee.

Ik wil haar helpen maar weet niet hoe. Meer bewegen, minder snoepen maar wat is de balans bij kinderen en mogen ze afvallen? Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat in hun gewicht "moeten groeien" maar klopt dat wel?

Morgen gaat ze op de weegschaal en gaan we een plan van aanpak maken. Heeft iemand tips?
Schakel een goede diëtiste in via de huisarts.
Blijkbaar heeft ze toegang tot veel/vet/suikerrijk en ongezond voedsel?

Misschien beginnen met de kasten te vullen met veel lekker maar beter voedsel?
Wat eet ze nu op een dag?
Hoeveel eet en beweegt ze nu? En hoe lang is ze en hoeveel weegt ze?
Doet ze aan sport? Fietsen naar school? Andere beweging?
Sport ze nu en eet ze gezond? Zo nee, dan daar eerst eens mee beginnen. Als ze dat wel al doet, dan een afspraak met een kundige diëtiste o.i.d. Misschien via de huisarts om advies vragen wie bij jou in de buurt goed bekend staat.
Mijn dochter was ook behoorlijk stevig rond die leeftijd. Toen kreeg ze op haar 12e een groeispurt en was daarna superslank.

Volgens mij hoort het een beetje bij het puberen. Hormonen enzo.
Toen ik 10 was had ik, net als al mijn vriendinnen een klein buikje. Toen ik 13 was, was ik de lengte ingeschoten en behoorlijk slank.

Maar wij hadden geen overgewicht, dat was gewoon zo'n typisch "buikje-voor-de-groeispurt". Dus als je dochter serieus overgewicht heeft zal dat groeien niet helpen.

Krijgt je dochter zakgeld? Koopt ze veel snoep als ze bij vriendinnen is oid? Zo niet, dan komt het toch echt vanuit jullie eigen huis. Ik zou sowieso eens beginnen met geen snoep etc meer in huis te halen. Dat lijkt me de eerste stap. Als ze dan alsnog dikker wordt weet je iniedergeval dat het niet aan jou ligt, en kun je kijken naar wat zij in haar vrije tijd wegsnaait van het zakgeld.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Kijken naar wat ze drinkt, soms zitten daar eigenlijk de meeste calorieen. Kunnen ze heel gezond eten en bijna niet snoepen maar 1 pakje drinken zitten al 6-9 suikerklontjes in.
Er zijn hier ook fysiotherapieprogramma's voor.
klopt in de drankjes waarvan je denkt dat ze gezond zijn zoals yoga drink zitten meer suikers in waarvan je denk
Ik zie op de sportschool best wel een paar ouderen die hun kinderen, ook in jouw dochters leeftijd, meenemen en samen trainen. Is dit niet een idee? En dan gewoon beginnen met twee keer per week. Loopband en beetje andere oefeningen. Of roeien. Verder zou ik proberen te stimuleren dat er gewoon drie keer per dag gegeten wordt. En dan wel gezond. En laat haar misschien wennen aan thee zonder suiker, frisdranken echt beperken. En bruin brood leren eten. Bruin brood met smeerbare roomboter is misschien niet super gezond maar wel lekker en je hebt dan wel je vezels binnen die je darmen sneller laten werken. Sowieso zal ze misschien meer willen eten na het sporten maar dat is niet erg, want als je spieren aanmaakt heb je nu eenmaal meer calorieën nodig en verbrand je voedsel sneller.
Ik ga haar morgen meten en wegen. Vorige keer bij de schoolarts zat ze op de grens tussen een gezond en overgewicht en ik vermoed dat ze er nu overheen zit. Armen en benen zijn niet dik maar ze heeft echt een dikke buik. Zou bijna bierbuik zeggen.

Ze sport wel, alleen nog maar 1x in de week (voorheen 4 uur), komt nog wel een sport bij. Ze gymt 2 uur in de week op school en fietst iedere dag naar school (totaal 5 km per dag)

Ze gaat nu weleens met vriendinnen buiten spelen of naar de stad waar ze zich dan volpropt met lekkere broodjes bij de hema. Verder is ze gek op ongezonde dingen en eer als het even kan alleen maar heel koolhydaatrijk eten zoals gevulde pasta, pasta carbonara, wraps met mais, bonen en vooral veel kaas en zure room.

Ze is een slechte ontbijten. Ze eet nu vaak yoghurt met muesli.
Oei dat laatste moet dan echt drastisch veranderen. Daar word je moddervet van. Gewoon rustig een schema maken. En gezonde producten introduceren.
quote:prinsesmaxima schreef op 10 februari 2017 @ 22:24:

Ik zie op de sportschool best wel een paar ouderen die hun kinderen, ook in jouw dochters leeftijd, meenemen en samen trainen. Is dit niet een idee? En dan gewoon beginnen met twee keer per week. Loopband en beetje andere oefeningen. Of roeien. Verder zou ik proberen te stimuleren dat er gewoon drie keer per dag gegeten wordt. En dan wel gezond. En laat haar misschien wennen aan thee zonder suiker, frisdranken echt beperken. En bruin brood leren eten. Bruin brood met smeerbare roomboter is misschien niet super gezond maar wel lekker en je hebt dan wel je vezels binnen die je darmen sneller laten werken. Sowieso zal ze misschien meer willen eten na het sporten maar dat is niet erg, want als je spieren aanmaakt heb je nu eenmaal meer calorieën nodig en verbrand je voedsel sneller.Ik kan eens informeren in de sportschool of dat al mag. Goede tip! Verder drinkt ze al thee zonder suiker en zelden frisdrank ivm beugel. Ze neemt een Dopper water mee naar school maar ze drinkt ook graag limonade. Dat ga ik sowieso aan banden leggen.
Wat misschien een lullige manier is maar bij mij destijds wel heeft geholpen: neem haar morgen mee om te shoppen. Kijk in wat voor maat broek zij nu denkt te passen. En sleur haar mee in een pashok met spiegel. Wellicht dat haar dat ook laat inzien dat ze nu moet opletten. Je kunt natuurlijk wel zeggen dat jullie nu de komende maanden er een beetje tegenaan gaan om straks in leuke zomerkleding te kunnen passen. Dan heeft ze meteen een bepaald doel, te beginnen met een maat kleinere broek.
Er zijn speciale gewichtsconsultants voor kinderen, spruitjes enzo is daar een voorbeeld van. Van Sonja bakker is een boek te koop bij de lidl waar ook voor kinderen een weekmenu in is opgenomen, misschien is dat iets om te proberen?
quote:Muurhanger schreef op 10 februari 2017 @ 22:19:

Toen ik 10 was had ik, net als al mijn vriendinnen een klein buikje. Toen ik 13 was, was ik de lengte ingeschoten en behoorlijk slank.

Maar wij hadden geen overgewicht, dat was gewoon zo'n typisch "buikje-voor-de-groeispurt". Dus als je dochter serieus overgewicht heeft zal dat groeien niet helpen.

Krijgt je dochter zakgeld? Koopt ze veel snoep als ze bij vriendinnen is oid? Zo niet, dan komt het toch echt vanuit jullie eigen huis. Ik zou sowieso eens beginnen met geen snoep etc meer in huis te halen. Dat lijkt me de eerste stap. Als ze dan alsnog dikker wordt weet je iniedergeval dat het niet aan jou ligt, en kun je kijken naar wat zij in haar vrije tijd wegsnaait van het zakgeld.

Dat had ik zelf vroeger ook. Eerst werd ik een soort propje en daarna werd ik heel slank. Maar ik vind de proportie van haar buik echt niet normaal. Echt een bierbuik. De rest van haar lichaam is nog slank.

Ze koopt inderdaad vaak snoep en lekkers met vriendinnen. Maar ook al neemt ze zelf geen geld mee is er altijd wel iemand die wat lekkers haalt. Thuis kan ze ook lopen struinen en gewoon plakken kaas en worst naar binnen werken, en cup a soups, en dat soort dingen.

Dus ze kan ook veel eten van de "normale" etenswaren.
quote:prinsesmaxima schreef op 10 februari 2017 @ 22:30:

Wat misschien een lullige manier is maar bij mij destijds wel heeft geholpen: neem haar morgen mee om te shoppen. Kijk in wat voor maat broek zij nu denkt te passen. En sleur haar mee in een pashok met spiegel. Wellicht dat haar dat ook laat inzien dat ze nu moet opletten. Je kunt natuurlijk wel zeggen dat jullie nu de komende maanden er een beetje tegenaan gaan om straks in leuke zomerkleding te kunnen passen. Dan heeft ze meteen een bepaald doel, te beginnen met een maat kleinere broek.goed plan, zeker als je je kind een minderwaardigheidscomplex en een eetstoornis wil bezorgen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Wat misschien een lullige manier is maar bij mij destijds wel heeft geholpen: neem haar morgen mee om te shoppen. Kijk in wat voor maat broek zij nu denkt te passen. En sleur haar mee in een pashok met spiegel. Wellicht dat haar dat ook laat inzien dat ze nu moet opletten. Je kunt natuurlijk wel zeggen dat jullie nu de komende maanden er een beetje tegenaan gaan om straks in leuke zomerkleding te kunnen passen. Dan heeft ze meteen een bepaald doel, te beginnen met een maat kleinere broek.Haar broeken zitten nu al superstrak waar ze dat eerst niet zaten dus dat ziet ze wel. Ze zegt zelf ook wel last te hebben van die buik. Denk ook echt wel dat hij haar in de weg zit.
Gezond eten, koolhydraten verminderen.

Maar goed als je dochter het nut niet inziet zaak het niet gemakkelijk worden. Zij moet dingen niet in haar mond stoppen

Wat misschien een lullige manier is maar bij mij destijds wel heeft geholpen: neem haar morgen mee om te shoppen. Kijk in wat voor maat broek zij nu denkt te passen. En sleur haar mee in een pashok met spiegel. Wellicht dat haar dat ook laat inzien dat ze nu moet opletten. Je kunt natuurlijk wel zeggen dat jullie nu de komende maanden er een beetje tegenaan gaan om straks in leuke zomerkleding te kunnen passen. Dan heeft ze meteen een bepaald doel, te beginnen met een maat kleinere broek.

Serieus?

Lekker voor haar zelfbeeld.

Kijk op zondagochtend eens naar Kiloknallers over pubers met obesitas.
Everything you see I owe to spaghetti!
praat met haar en ga samen met haar kijken wat er verbeterd kan worden aan wat ze eet. Ze zal zelf die stap moeten zetten om minder te snaaien en gezonder te eten. Belangrijk is wel dat je haar niet veroordeeld hierom of een schuldgevoel aanpraat, dat werkt averechts
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Wees iig blij dat je weet waar het hem in zit. Het is dus een echte lekkerbek. Het is goed om te lezen dat je er nu wat aan wil doen, niet als ze straks heel dik is. Dat is ook voor haarzelf een fijner idee. Maak het afvallen wel een beetje leuk. Een keer losgaan mag, maar dan als een soort beloning na een week goed haar best te hebben gedaan. Zodra ze zelf verschil gaat zien zal ze het zonde vinden om elke keer maar te snaaien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven