Lijf & Lijn alle pijlers

(mini) gastric bypass of gastric sleeve? Ervaringen delen!

11-01-2019 10:53 1794 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een gastric bypass (GBP, ook wel kiwi genoemd omdat je maag deze grote krijgt na de operatie) of gastric sleeve (GS, ook wel banaan genoemd omdat dit de grote is van je maag na de operatie) zijn vormen van een maagverkleining met als doel (veel) afvallen.

Er zitten veel voorwaarden aan deze ingreep. Zo moet je BMI minimaal 35 zijn met specifieke lichamelijke klachten of een BMI van 40.
Daarnaast is het in veel ziekenhuizen verplicht om minimaal een half jaar begeleid te zijn door een diëtiste.
Het kan zijn dat je de operatie vanwege deze voorwaarden niet vergoed krijgt. Er zijn mensen die ervoor kiezen om het dan zelf te betalen en sommige gaan ervoor naar België.
Sommige ziekenhuizen geven een uitgebreid voortraject, meestal in een groep, en anderen ziekenhuizen bieden dit niet aan.
Wat je prettig vind scheelt erg per persoon.
Na de operatie wordt er meestal aangeraden om vitaminepillen levenslang te slikken. Veel ziekenhuizen raden vitaminepillen aan die speciaal gemaakt worden voor mensen met een maagverkleining.
Toch zijn er ook ziekenhuizen en mensen die gewoon goed functioneren op reguliere vitaminepillen. Al met al zijn er veel verschillende adviezen, voorwaarden, voorschriften en is het aan jezelf om te kiezen welke weg je in slaat.

Hier lezen en schrijven we over ons leven voor, tijdens en na het traject.
Hoe gaat het met afvallen, heb je complicaties, twijfel je over het nemen van deze stap, sta je op de wachtlijst, heb je de stap al genomen?
heb je vragen, zorgen, wil je jubelen, wil je weten hoe anderen aan hun beweging komen, valt het je even zwaar, wil je weten hoe anderen het doen?

Een maagverkleining is een levenslange verandering. De operatie is een hulpmiddel ook na een maagverkleining zal je levenslang op je eetpatroon moeten letten net zoals je beweegpatroon (binnen je mogelijkheden).
Bedenk je ook dat je gemiddeld rond de 70% van je overgewicht verliest het is zeker niet gezegd dat je na de operatie een gezond BMI krijgt.

Voor veel mensen is een maagverkleining de laatste optie. Een laatste mogelijkheid om eindelijk een gezonder gewicht te krijgen.

Alles hieromtrent kan in dit topic besproken worden en iedereen is welkom!

Afbeelding
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
09-12-2019 17:33
Maar los daarvan: als voormalig dik persoon heb je vast regelmatig dat soort redeneringen gehoord over overgewicht en afvallen en weet je dat je dat lang niet altijd allemaal onder controle hebt.

Dan begrijp ik echt niet dat je zo'n zelfde redenering over roken gebruikt.

Ik vind er toch een vrij groot verschil in zitten. Ik ben van het alles-of-niets-principe. Ik kon altijd prima afvallen, want dan lette ik gewoon een tijd heel strikt op wat ik at. Alleen zodra ik de teugels dan weer wat liet vieren ging het weer mis en kwam ik in no-time weer aan. Ik vond afvallen dus ook niet echt moeilijk, maar het effect was altijd maar tijdelijk. Je kunt namelijk niet helemaal stoppen met eten. De verleiding om teveel of te ongezond te eten is er dus altijd. Je kunt wel helemaal stoppen met roken. Als je eenmaal lichamelijk bent afgekickt van de nicotine hoef je nooit meer een sigaret aan te raken. Je komt dus veel minder snel in de verleiding om weer in je oude patroon te vervallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trotter ik ben 8 jaar gestopt gestopt met roken maar bij een grote bak ellende en daardoor heel ongelukkig zijn is de verleiding echt gewoon weer groot hoor. Ik ben ook wel eens heel goed afgevallen en toen deed een stuk taart mij niets...tot een bepaald moment en dan is ook meteen weer alles een verleiding.
Je doet net alsof mijn motivatie voor de GBP niet groot genoeg is maar dat kun jij niet weten want je kent me niet en ook niet mijn persoonlijke situatie. Laat ik je zeggen dat je het heel erg mis hebt, ik wil niets liever namelijk. En ik probeer het ook echt, maar alles bij elkaar is het gewoon veel wat niet meer mag. Roken is niet alleen een lichamelijke verslaving, het is ook een geestelijke verslaving. Die gevoelens wilde ik openlijk delen (en natuurlijk wist ik dat sommige mensen mij 'zwak' zouden vinden) en om tips vragen.
Ik heb wel veel gehad aan de reacties waarin jullie me meer achtergrond vertelden over hetgeen er zou kunnen gebeuren als ik niet stop. Zo diep hebben ze het in mijn ziekenhuis niet behandeld.
Denken jullie dat het nu al te laat is, en dat mijn lichaam sowieso moeilijker zal herstellen of dat de complicaties groter zullen zijn? Ik zit nog maar 6 weken bij mijn operatie vandaan... Misschien kan ik de operatie beter uitstellen tot maart en dan nu écht helemaal stoppen met roken, ook in de weekenden. Dan is mijn lichaam misschien schoon van binnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trotter schreef:
09-12-2019 17:48
Ik vind er toch een vrij groot verschil in zitten. Ik ben van het alles-of-niets-principe. Ik kon altijd prima afvallen, want dan lette ik gewoon een tijd heel strikt op wat ik at. Alleen zodra ik de teugels dan weer wat liet vieren ging het weer mis en kwam ik in no-time weer aan. Ik vond afvallen dus ook niet echt moeilijk, maar het effect was altijd maar tijdelijk. Je kunt namelijk niet helemaal stoppen met eten. De verleiding om teveel of te ongezond te eten is er dus altijd. Je kunt wel helemaal stoppen met roken. Als je eenmaal lichamelijk bent afgekickt van de nicotine hoef je nooit meer een sigaret aan te raken. Je komt dus veel minder snel in de verleiding om weer in je oude patroon te vervallen.
Deze redenering wordt door dikke mensen veel gebruikt om aan te geven waarom stoppen met roken echt veel makkelijker is dan stoppen met teveel eten.

Mijn ervaring is dat het volkomen vergelijkbare processen zijn: zodra je lichaam gewend is aan minder eten hoef je nooit meer teveel te eten.
Iedere keer als er in mijn buurt iemand rookt moet ik opnieuw de beslissing nemen om niet een sigaretje te bietsen.
Zoals ik ook iedere keer dat er iets ongezonds te eten is ik de beslissing moet nemen om het niet te eten.

Ik vind het echt stuitend dat je er zelfs aan koppelt dat iemand blijkbaar niet genoeg gemotiveerd is voor de maagverkleining als stoppen met roken niet lukt.

Ik was toevallig al gestopt met roken voordat ik het traject voor de GBP inging, maar als ik én 8 kilo had moeten afvallen én tegelijk had moeten stoppen met roken om die GBP te krijgen had ik echt een groot probleem gehad. En dat had niks met mijn motivatie te maken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Saszie, als je nu stopt is dat qua risico bij de operatie prima.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
09-12-2019 19:02
Ik vind het echt stuitend dat je er zelfs aan koppelt dat iemand blijkbaar niet genoeg gemotiveerd is voor de maagverkleining als stoppen met roken niet lukt.

Dat is hoe mijn ziekenhuis redeneert, en waarom ze niet willen opereren zolang iemand niet gestopt is met roken (naast de lichamelijke risico's).
Alle reacties Link kopieren Quote
Saszie schreef:
09-12-2019 18:53
Denken jullie dat het nu al te laat is, en dat mijn lichaam sowieso moeilijker zal herstellen of dat de complicaties groter zullen zijn?

Volgens mij treden de grootste risico's op op de momenten dat je rookt na je operatie. Als je dus voor je operatie bent gestopt heb je volgens mij geen grotere kans op complicaties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trotter schreef:
09-12-2019 19:26
Dat is hoe mijn ziekenhuis redeneert, en waarom ze niet willen opereren zolang iemand niet gestopt is met roken (naast de lichamelijke risico's).
En jij neemt die redenering dus over.

Ben blij dat mijn ziekenhuis wat realistischer te werk ging.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank je Solomio, wat jij schrijft over én die 8 kilo afvallen én stoppen met roken dat is precies hoe ik me voel. Ik heb echt een probleem. Daarom schreef ik jullie ook. Fijn om een beetje begrip te krijgen, als roker ben je tegenwoordig toch al een soort paria. En bij mij is het ook weer begonnen met een trekje, sigaretje bietsen, pakje kopen maar aan m'n vriendin geven etc. etc. Tot je weer gewoon ook daar aan verslaafd ben en iedere dag wel een sigaretje wil opsteken, of meer.

Maar ook de reactie van Trotter heeft me aan het denken gezet. Ik werd eerst een beetje boos omdat zij/hij zomaar aanneemt dat ik niet gemotiveerd genoeg ben. Terwijl ik al heel lang bezig ben om tot dit punt te komen (zowel geestelijk als lichamelijk). Maar ze heeft wel gelijk als ze bedoelt dat ik nu echt alles op alles moet zetten om dit te laten slagen. Morgen precies is het nog 6 weken. Als ik nu stop moet het nog genoeg zijn (ik was eigenlijk echt heel bang dat ik het al had verpest wat weer een halve chocoladeletter én daarna een sigaretje tot gevolg had in mijn paniek). Maar ik roep mezelf tot de orde en ik kap er mee. Over een uur rook ik de laatste voordat ik naar bed ga en dat is het dan. En als ik het echt heel erg moeilijk krijg (ik denk het ergst met oud en nieuw want dan heb ik een feestje waar echt 80 % van de mensen rookt) nou dan is eentje heus niet zo erg.

Bedankt en ik vind het fijn om jullie ervaringen met alles te lezen, daar heb ik echt heel veel aan (niet alleen over het roken). Ik ben meestal niet zo'n forum schrijfster (beetje angst/schaamte) maar ik ben toch blij dat ik het dit keer wel heb gedaan omdat ik het gevoel heb niet alleen te hoeven worstelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Saszie schreef:
09-12-2019 18:53
Trotter ik ben 8 jaar gestopt gestopt met roken maar bij een grote bak ellende en daardoor heel ongelukkig zijn is de verleiding echt gewoon weer groot hoor. Ik ben ook wel eens heel goed afgevallen en toen deed een stuk taart mij niets...tot een bepaald moment en dan is ook meteen weer alles een verleiding.
Je doet net alsof mijn motivatie voor de GBP niet groot genoeg is maar dat kun jij niet weten want je kent me niet en ook niet mijn persoonlijke situatie. Laat ik je zeggen dat je het heel erg mis hebt, ik wil niets liever namelijk. En ik probeer het ook echt, maar alles bij elkaar is het gewoon veel wat niet meer mag. Roken is niet alleen een lichamelijke verslaving, het is ook een geestelijke verslaving. Die gevoelens wilde ik openlijk delen (en natuurlijk wist ik dat sommige mensen mij 'zwak' zouden vinden) en om tips vragen.
Ik heb wel veel gehad aan de reacties waarin jullie me meer achtergrond vertelden over hetgeen er zou kunnen gebeuren als ik niet stop. Zo diep hebben ze het in mijn ziekenhuis niet behandeld.
Denken jullie dat het nu al te laat is, en dat mijn lichaam sowieso moeilijker zal herstellen of dat de complicaties groter zullen zijn? Ik zit nog maar 6 weken bij mijn operatie vandaan... Misschien kan ik de operatie beter uitstellen tot maart en dan nu écht helemaal stoppen met roken, ook in de weekenden. Dan is mijn lichaam misschien schoon van binnen.
6 weken van te voren lijkt mij echt hartstikke netjes hoor.. en juist ook heel moeilijk in deze periode en dan nog eens 8 kg moeten afvallen...
Ik ben ook een ex-roker, ik snap dat het heel moeilijk is. Het is voor mij, net zo moeilijk als afvallen. Ik ben iemand die heel goed kan lijnen, zich strak houdt aan de voorschriften maar bij wie het misgaat als je weer gewoon moet eten. Ik heb geprobeerd om het stoppen met roken heel nuchter aan te pakken. Na 2 weken is grotendeels de lichamelijk afkick voorbij. Als ik dan behoefte had probeerde ik het gevoel te rationaliseren: Het is niet lichamelijk want dat is nu voorbij.. wat maakt dat ik zo'n behoefte heb. Voel ik mij moe, boos, onrustig, gestrest.. etc.. Dan probeerde ik op een andere manier met dat gevoel om te gaan. Dat heeft mij geholpen. Wellicht kan het jou ook helpen. Sterkte en succes!
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank je Krullebollie! Vandaag is het me gelukt, ik had wel echt een paar kutmomenten. Voel me nu wel een beetje opgefokt en gestresst en heb het idee dat ik niet tot rust kan komen... Maar dat is die lichamelijke afkick. Ook proberen niet te zoeken naar een vervanging zoals heerlijke drop ofzo.
Ga jouw tips zeker gebruiken!
Alle reacties Link kopieren Quote
Saszie schreef:
10-12-2019 21:50
Dank je Krullebollie! Vandaag is het me gelukt, ik had wel echt een paar kutmomenten. Voel me nu wel een beetje opgefokt en gestresst en heb het idee dat ik niet tot rust kan komen... Maar dat is die lichamelijke afkick. Ook proberen niet te zoeken naar een vervanging zoals heerlijke drop ofzo.
Ga jouw tips zeker gebruiken!
Wat goed dat het je gelukt is vandaag. Heel veel succes. Hou het eind doel in de gaten.. hang een mooi jurkje in een realistische droommaat in zicht.. dan weet je iig waar je het voor doet. En weetje.. als je het echt moeilijk hebt.. en je hebt niemand om mee te praten; bel de luisterlijn. Daar zijn altijd mensen die naar je willen luisteren. Dan voel je minder alleen in je strijd.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal ik heb een vraagje. Werden jullie nog gewogen vlak voor de operatie (dus dezelfde dag zeg maar)? Ik word dinsdag a.s. geopereerd en ben nog net niet die kilo's afgevallen die eigenlijk moesten. Is er wel eens iemand geweigerd? Ik kan dit weekend wel keihard gaan shaken voor de laatste 2 kilo's maar wil eigenlijk nog een beetje genieten die laatste dagen.... Graag lees ik jullie ervaringen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Saszie schreef:
17-01-2020 22:46
Hallo allemaal ik heb een vraagje. Werden jullie nog gewogen vlak voor de operatie (dus dezelfde dag zeg maar)? Ik word dinsdag a.s. geopereerd en ben nog net niet die kilo's afgevallen die eigenlijk moesten. Is er wel eens iemand geweigerd? Ik kan dit weekend wel keihard gaan shaken voor de laatste 2 kilo's maar wil eigenlijk nog een beetje genieten die laatste dagen.... Graag lees ik jullie ervaringen!
Ik hoefde zelf niet verplicht af te vallen voor de operatie maar voor de narcose werd ik wel gewogen. Van andere lees ik idd dat ze zonder operatie weggestuurd werden als je niet genoeg was afgevallen maar dat ligt heel erg aan je ziekenhuis.

Dit gezegd hebbende: ik vind heel onverstandig om de laatste dagen "nog een beetje te genieten". Wij moesten wel 2 weken van tevoren geen vet, suiker en alcohol gebruiken. Je kan dus wel genieten maar zonder dat. Sowieso vind ik het altijd een bijzondere start van zo'n operatie als je nog in dit soort termen spreekt hoop ik dat je echt goed begeleid gaat worden.
Dus ja ik zou keihard shaken de komende 2 dagen voor die kilo's die je blijkbaar te weinig bent afgevallen als dat de richtlijn van het ziekenhuis is. Genieten heb je waarschijnlijk/hopelijk de afgelopen jaren regelmatig gedaan en dat zal straks ook wel weer gebeuren. Maar nu even niet.
Ikzelf was ruim 8 kilo afgevallen maar een groepsgenoot was dat juist aangekomen, die dacht ook in termen van "nog even genieten". Zonde!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Saszie schreef:
17-01-2020 22:46
Hallo allemaal ik heb een vraagje. Werden jullie nog gewogen vlak voor de operatie (dus dezelfde dag zeg maar)? Ik word dinsdag a.s. geopereerd en ben nog net niet die kilo's afgevallen die eigenlijk moesten. Is er wel eens iemand geweigerd? Ik kan dit weekend wel keihard gaan shaken voor de laatste 2 kilo's maar wil eigenlijk nog een beetje genieten die laatste dagen.... Graag lees ik jullie ervaringen!
Ik moest de laatste weken shaken. Heb dus voor die tijd nog dingen gegeten die ik heel lekker vond, maar niks buitensporigs. In mijn ziekenhuis word je naar huis gestuurd als je aangekomen bent. Teveel mensen gingen die laatste weken los met t idee dat dat na de operatie wel goed kwam.
Ik heb hier al een maand of 6 niet meer geschreven. Bleek zwanger afgelopen juli en ondertussen in mijn 30ste week.

De eerste maanden kon ik totaal niet eten en drinken door extreme zwangerschapsmisselijkheid. Met sondevoeding en TPV kreeg ik wat binnen. De laatste 12 weken lukt t weer zelf maar wel lastig. Sinds een week weer regelmatig misselijk en eten gaat weer lastiger. Heb het idee dat ik nog maar een halve kiwi over heb.

Nog iemand ervaring met GBP en zwanger zijn? Hoe ging eten de laatste maanden bij jou?
Alle reacties Link kopieren Quote
hoe komen jullie allemaal aan zo'n gewicht, is dat dan puur door gewoon eten? je gaat me toch niet zeggen dat iedereen hier last heeft van medicatie bijwerkingen. je weet toch wel op een bepaald moment dat je dan niet gezond bezig bent?
Alle reacties Link kopieren Quote
icequeen2000 schreef:
18-01-2020 00:51
hoe komen jullie allemaal aan zo'n gewicht, is dat dan puur door gewoon eten? je gaat me toch niet zeggen dat iedereen hier last heeft van medicatie bijwerkingen. je weet toch wel op een bepaald moment dat je dan niet gezond bezig bent?
Deze discussie wordt hier op het forum regelmatig gevoerd, maar hoort wat mij betreft niet in dit topic.
Mensen met ernstig overgewicht komen de (voor)oordelen verder genoeg tegen, laat dat lekker buiten dit topic.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Saszie schreef:
17-01-2020 22:46
Hallo allemaal ik heb een vraagje. Werden jullie nog gewogen vlak voor de operatie (dus dezelfde dag zeg maar)? Ik word dinsdag a.s. geopereerd en ben nog net niet die kilo's afgevallen die eigenlijk moesten. Is er wel eens iemand geweigerd? Ik kan dit weekend wel keihard gaan shaken voor de laatste 2 kilo's maar wil eigenlijk nog een beetje genieten die laatste dagen.... Graag lees ik jullie ervaringen!
Ik werd idd gewogen en mij was verteld dat als ik zelfs maar een ons te zwaar was dat dan de operatie niet doorging.
Geen idee of dat echt zo zou gaan, want ik was gelukkig genoeg afgevallen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Saszie schreef:
17-01-2020 22:46
Hallo allemaal ik heb een vraagje. Werden jullie nog gewogen vlak voor de operatie (dus dezelfde dag zeg maar)?

Ik werd inderdaad gewogen vlak voor ik naar de OK ging. Niet om te zien of ik genoeg was afgevallen (want dat hoefde niet), maar voor de anesthesist, zodat die zou weten hoeveel medicatie ik moest krijgen om onder zeil te raken en te blijven.

Ik zou oppassen met 'nog even genieten'. Ik hoefde niet af te vallen, maar moest wel de laatste weken zo gezond mogelijk eten. Als je te vet, te zoet of te veel eet is je lever namelijk vergroot, en kunnen ze lastiger bij je maag tijdens de operatie. Dat is ook de reden waarom je in sommige ziekenhuizen vooraf al moet zijn afgevallen, en in andere ziekenhuizen de laatste paar weken moet shaken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben het trouwens ook met Ibi eens: als je nu 'nog even wilt genieten' lijkt extra begeleiding me geen overbodige luxe, want blijkbaar denk je dan dat je na de operatie niet meer kan genieten.
Ik geniet nog steeds van eten en dan vooral ook van het feit dat ik kan stoppen als ik genoeg heb.
Ik eet nog steeds gewoon lekkere dingen, maar minder, wat precies de bedoeling was van de operatie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
nachtvlinder1977 schreef:
18-01-2020 00:31
Ik heb hier al een maand of 6 niet meer geschreven. Bleek zwanger afgelopen juli en ondertussen in mijn 30ste week.

De eerste maanden kon ik totaal niet eten en drinken door extreme zwangerschapsmisselijkheid. Met sondevoeding en TPV kreeg ik wat binnen. De laatste 12 weken lukt t weer zelf maar wel lastig. Sinds een week weer regelmatig misselijk en eten gaat weer lastiger. Heb het idee dat ik nog maar een halve kiwi over heb.

Nog iemand ervaring met GBP en zwanger zijn? Hoe ging eten de laatste maanden bij jou?
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik werd ongeveer 9 maanden na de operatie zwanger en heb geen last van misselijkheid gehad en kon dus gewoon eten.

Ik had eerder het idee alsof ik juist meer kon eten, had in ieder geval meer behoefte.
Of misschien is meer niet het goede woord, ik kreeg behoeft aan andere dingen.

Brood bijvoorbeeld had ik in die eerste weken nauwelijks gehad en had opeens vreselijk zin in brood met pindakaas.
Maar ben verder netjes blijven eten en kwam eerst ook niet aan (eerste 12 weken viel ik nog af, toen heel lang stabiel)
Kreeg in het ziekenhuis steeds het compliment dat ik zo mooi slank bleef. Zo'n contrast met voor de operatie.

Ik heb verder een voorbeeldige zwangerschap gehad zonder kwalen en was na de bevalling binnen no time weer op gewicht.
Gaf borstvoeding en schoot zelfs iets te ver naar beneden maar dat trok snel weer bij toen ik stopte met bv.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werd vlak voor de operatie gewogen., ik hoefde niet een bepaalde hoeveelheid kilo’s af te vallen, anderen uit mijn NOK groep ( ik heb er voor gekozen om geopereerd te worden in een ander ziekenhuis) wel. Niet genoeg afgevallen ( 5 kg tov het eerste gewicht dat bekend is bij het NOK, intake dag) was terug naar huis.
Ik zou het risico niet nemen en dus 2 dagen shaken.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren Quote
icequeen2000 schreef:
18-01-2020 00:51
hoe komen jullie allemaal aan zo'n gewicht, is dat dan puur door gewoon eten? je gaat me toch niet zeggen dat iedereen hier last heeft van medicatie bijwerkingen. je weet toch wel op een bepaald moment dat je dan niet gezond bezig bent?
Dagelijks hele slagroomtaarten natuurlijk.. aangevuld met zakken chips als tussendoortje.. bergen frikandellenbroodjes afgetopt met slagroom.. aan het infuus met cola of fanta. Zucht.. doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen! Ik ben nieuw hier, was op zoek naar 'lotgenoten' die ook een GPB gaan krijgen of al hebben gehad. Ik heb gisteren mijn GO gekregen, ik heb het traject gevolgt in het Spaarnegasthuis. Voorheen zat deze Bariatrie afdeling in het Slotervaart ziekenhuis. Mijn gewicht is 118 kg (wow dat ik dit nog eens zo open en bloot zou neerschrijven!) en voordat ik een afspraak kan maken voor de operatie moet ik 6 kilo zijn afgevallen. Dat moet iedereen bij ons, of je nou 100 kg weegt of 180. Ivm leververvetting. Ik val bijzonder moeilijk af, ik denk dat ik hierin niet de enige ben natuurlijk, maar door mijn slaapapneu cq. pre-overgang (ik ben dit jaar 50 geworden) is het allemaal nog wat lastiger. Ik ben helemaal niet dat het nu binnen 2 weken geregeld moet worden, maar als ik eerlijk ben hoop ik wel dat het toch niet meer al te lang duurt. Heb in mijn hoofd al een traject van jaren afgelegd, en ben er echt klaar voor, voor deze nieuwe ik. Hebben jullie misschien tips hoe ik deze 6 kilo het beste kan verliezen zonder dat ik aan de shakes moet? Want dat is in het verleden geen goede optie voor mij gebleken. Na een paar dagen shaken ga ik echt gekke dingen doen, mijn lichaam én geest trekken dat niet. Ik wil het zo gezond mogelijk doen, maar wel zo snel mogelijk :-D Ik werk 4 dagen in de week, en sport zo'n beetje om de dag (sportschool cardio/krachttraining). Verder heb ik een druk gezin met 2 heerlijke drukbezette zoons van 18 en 22 die ook altijd behoorlijk gezellig aanwezig zijn en kilo's was produceren iedere week. Én een volle koelkast wensen die ook altijd na een paar dagen weer leeg is (al dan niet geholpen door de vrienden die ze meenemen)! Mijn nieuwe levenspartner, die ik inmiddels ook alweer 5 jaar heb is een echte bourgondier met een wijntje en een toastje op z'n tijd en we-gaan-ff-uit-etentjes of zoeken de gezelligheid op. Kortom, zij hebben geen grammetje teveel allemaal maar ik groei bij deze gezellige levensstijl natuurlijk helemaal dicht.
Misschien een beetje een te lang verhaal geworden! Maar ik vraag jullie om tips, om aandacht, om ervaringen uit de tijd voor de operatie.
Dank alvast en iedereen die dit leest een heel prettig weekend!
Alle reacties Link kopieren Quote
Bollie, die 6 kilo die je moet afvallen is toch vanaf je intake? Als je nu een GO hebt heb je dus je intake alweer een poosje geleden gehad toch? Ben je sindsdien nog niet afgevallen?

Mijn ervaring is dat de meeste dikkerds prima weten hoe ze moeten afvallen, want dat hebben ze juist al vaker gedaan.

Maar als je daar echt advies over wilt kun je denk ik het beste naar een diëtiste gaan. Als het goed is heb je in je traject tot nu toe al een diëtiste gesproken toch?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven