Lijf & Lijn alle pijlers

één maaltijd per dag / one meal a day (OMAD)

30-08-2017 10:48 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste vivaleden!

Als ik oprecht luister naar mijn honger merk ik dat deze pas na de lunchtijd aanwezig is. Als ik toegeef aan deze honger signalen, en dus een periode 'vast'/ niet eet, merk ik dat mijn focus en energie overdag enorm toeneemt. In mijn lichaam voelt het ontbijt en soms ook de lunch als iets wat mij juist energie kost, teveel op mijn maag ligt en me juist moe maakt.
Door te googelen kwam ik erachter dat één maaltijd per dag, waar circa 22/23 uur wordt gevast vaker is onderzocht en er ook hele levenswijzen op zijn afgestemd waaronder intermittent fasting (IF) en het warrior diet. Doordat ik nu al enige tijd samenwoon met mijn vriend, die altijd ontbijt, luncht en avond eet, ben ik hier langzaam mee opgehouden en dwing ik mezelf eigenlijk om te eten zonder dat ik hier oprecht honger/zin in heb. Het gevolg is dikker, vaker moe en enorme schommelingen (after dinner dips) in mijn energie.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, hoe jullie hier tegen aan kijken. Mijn grootste drempel is de sociale wereld, waarin het als abnormaal wordt gezien om je ontbijt of lunch over te slaan, je krijgt meteen de stikker van 'eetstoornis' op je geplakt.

In Amerika is de trend, one meal a day (OMAD) enorm hip. Voordelen als een enorme toename van het groeihormoon, je lichaam laten branden op zijn vetreserves (ipv suiker en koolhydraten) en het minder aanmaken van insuline heeft enorme positieve invloed op de lengte van je levensduur. Ook in Nederland wijst Wim Hof, de iceman, ook op het feit dat één maaltijd zat is.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes Bloemenweide
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me ontzettend ongezond.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Niemand merkt toch, dat jij maaltijden overslaat?
Amerika, Wim Hof, warrior dieet.

Zegt genoeg lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Eetstoornis in the making...
En je valt dan niet flauw onderweg naar je werk? Dat zou mij ongetwijfeld gebeuren.

Lijkt me heel ongezond. En daarbuiten is het heel lastig om voldoende calorieën binnen te krijgen op deze manier.
Ik vraag me dan af wat voor zooi je als ontbijt eet. Natuurlijk voelt het niet goed als je suikers en andere troep naar binnen werkt. Begin eerst eens met een echt gezond ontbijt, dan voel je zeker wel dat het juist positief werkt op je energie en lichaam.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor jullie reacties. Ik ontbijt met havermout en fruit, lunch vaak boterhammen.
Waarom zegt Amerika en Wim Hof genoeg?
Alle reacties Link kopieren
Als jij je daar goed bij voelt dan moet je het vooral doen. Ik zou het zelf niet kunnen, omdat ik heel slap word als mijn bloedsuikerspiegel te laag is. Ik probeer wel altijd een beetje honger te hebben, want als ik teveel in 1X eet dan word ik ook heel duf en voel ik me niet goed. Dus ik eet vrij kleine maaltijden met veel groente. En ik drink veel water. Ik denk dat het van persoon tot persoon verschilt hoe je het beste kunt eten. Door je bewust te zijn van hoe je je voelt in relatie tot wat je eet kun je daar vanzelf achter komen.
Bloemenweide schreef:
30-08-2017 11:01
Dankjewel voor jullie reacties. Ik ontbijt met havermout en fruit, lunch vaak boterhammen.
Waarom zegt Amerika en Wim Hof genoeg?

https://www.parool.nl/binnenland/-oefen ... ~a4309348/

En Amerika is nou niet echt het toonbeeld van een gezond eetpatroon.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het voor iedereen anders, de maaltijd behoefte. Ik kan echt boos worden als man zonder ontbijten naar zijn werk anderhalf uur verderop rijdt, maar als hij het echt niet naar binnen krijgt... Wellicht wisselt het t gewoon per persoon wat nodig is.
Hetgeen wat je eet maakt natuurlijk ook uit. Witte boterham met pasta, dan kak ik na een uur al in. Daar zou je ook naar kunnen kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat heb ik ook wel met het ontbijt. Dat eet ik dan 's avonds laat in plaats van 's morgens vroeg en dan heet het kennelijk intervalvasten. :proud: .

Maar één keer per dag eten lijkt me geen leuk leven meer. En dat gaat zich wreken. Jezelf leuke dingen ontzeggen om tevreden over je gedrag te zijn kan slechts met mate.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik eet de hele dag door en word daar niet dikker van, het lijkt me sowieso per persoon verschillend.
Maar als je drie echt gezonde maaltijden per dag eet en niet teveel calorieën binnenkrijgt, maak je mij niet wijs dat je daarvan aankomt en er moe van wordt.
Slechts 1 keer eten per dag lijkt mij niet echt gezond. Als je dan namelijk echt gezond eet, met heel veel groente en zo, dan moet je namelijk heel erg veel eten om genoeg binnen te krijgen. En anders eet je dus gewoon veel te weinig.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik zie van beide kanten een voordeel. Het leven moet ook leuk blijven zoals jullie zeggen. Het is ergens in mijn hoofd geslopen dat deze methode erg goed voor je is. Flauwvallen dat doe ik niet, maar psychisch zin in eten dat heb ik natuurlijk wel.
Ik ga beter letten op wat ik eet, gezonden koolhydraten en suikers vermijden. Natuurlijk wel fruit.

Er is zoveel hype rondom voeding, van paleo tot het ketogeen dieet, tot juist veel koolhydraten, vegan en vegetariër. ik zie door het bos de bomen niet meer. Maar goed, het aller belangrijkste is dat je het volhoudt en je lichaam voedingstoffen geeft, met hier en daar wat lekkers natuurlijk.

Dank jullie wel! Meer reacties zijn enorm welkom.
Alle reacties Link kopieren
Joh, als het voor jou werkt, dan werkt het. Iets doen, omdat het hip is vind ik een bijzonder slecht argument. Er zijn ook allerlei hippe drugs en die neem je toch ook niet, omdat ze hip zijn?

Voor mij werkt het niet. Ik heb 's ochtends honger en als ik dan 45 minuten naar mijn werk heb gefietst heb ik om 10 uur ook weer honger. Dus dan eet ik ook weer wat. Zo werkt mijn lijf. Het jouwe werkt anders. Prima hoor.
Alle reacties Link kopieren
Je moet niet meegaan met 'hippe voedseltrends'. Kan potentieel (zeer) schadelijk zijn voor je gezondheid. Als je echt het beste wilt voor je lijf en goede voedingstips wilt, kijk dan op de site van voedingscentrum.nl . Onafhankelijke informatie over eten gebaseerd op wetenschappelijk onderzoeken. Gaat niet mee met al die voedselhypes en is wel eigentijds.
Alle reacties Link kopieren
Bloemenweide schreef:
30-08-2017 11:13
Ja, ik zie van beide kanten een voordeel. Het leven moet ook leuk blijven zoals jullie zeggen. Het is ergens in mijn hoofd geslopen dat deze methode erg goed voor je is. Flauwvallen dat doe ik niet, maar psychisch zin in eten dat heb ik natuurlijk wel.
Ik ga beter letten op wat ik eet, gezonden koolhydraten en suikers vermijden. Natuurlijk wel fruit.

Er is zoveel hype rondom voeding, van paleo tot het ketogeen dieet, tot juist veel koolhydraten, vegan en vegetariër. ik zie door het bos de bomen niet meer. Maar goed, het aller belangrijkste is dat je het volhoudt en je lichaam voedingstoffen geeft, met hier en daar wat lekkers natuurlijk.
ga naar je huisarts en bespreek wat gezond eten is
Laat je eventueel doorverwijzen naar een dietist
Maar stop met zelf op onderzoek uitgaan
Alle reacties Link kopieren
Bloemenweide schreef:
30-08-2017 11:13

ik zie door het bos de bomen niet meer.
das een mooie
Alle reacties Link kopieren
Door mee te gaan met alle voedseltrends verlies je je gezond verstand. Terug naar de basis TO. Eet gezonde maaltijden en geef je lichaam de energie die het nodig heeft.
E
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 10-10-2017 10:09
99.76% gewijzigd
Maar word je dan ook niet licht in je hoofd als je uuuurenlang niets hebt gegeten, maar wel gewoon beweegt, werkt etc? Ik val zelf ook niet flauw, juist omdat ik zorg dat ik op tijd eet. Als ik de deur uit ga zonder dat ik wat heb gegeten, word ik geheid misselijk, gaat alles draaien, gaan mijn oren suizen. Mijn bloeddruk is dan zo ontzettend laag. Na 20 uur niet eten is het toch logisch dat je je zo gaat voelen??
Alle reacties Link kopieren
Je kan het ool gewoon eens een paar dagen proberen met in je hoofd..voel ik me niet goed dan eet ik wat
Drinken doe je wel neem ik aan

In tijden of nu gebieden waar er armoe is hebben mensen niet meer dan eens per dag te eten. Vroegah in nl ook en die mensen tikken nu de 90 aan

Dood ga je er niet aan
Zelf denk ik : then it better be a damn good meal
R
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 10-10-2017 10:09
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee als je psychisc zin heb in eten rond etenstijd luister naar je lijf

Als je een verkapte eetstoornis heb of wil afslanken...doe dit niet want slaat nergens op dan
T
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 16:11
0.00% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven