Nieuw eetpatroon
dinsdag 27 januari 2026 om 15:46
Ik ben al jaren bekend met prikkelbaar darmsyndroom en spuit ook al een paar jaar ozempic, omdat ik ook diabetes mellitus heb.
Een van de bijwerkingen daarvan is misselijkheid en overgeven en dat doe ik dus ook eens in de zoveel tijd. ( en ik haat kotsen!)
Kortom, het versterkt elkaar dus lekker.
Nu ben ik vanmorgen bij de huisarts geweest en die kwam tot bovenstaande conclusie. Afbouwen met de ozempic zou een optie kunnen zijn voor hem, maar mijn diabetes is echt heel goed onder controle met dit middel.
Ik heb een eetstoornis, die ik heel goed onder controle kan houden door de tweede werking van ozempic.
Kortom, op dit moment is minderen voor mij geen optie (ja, ik ben eigenwijs).
In de auto naar huis kwam ik op het volgende idee, namelijk om mijn eetpatroon aan te passen. Ik eet nu met calorierestrictie, want nog overgewicht, 3 maaltijden per dag. Maar doordat ozempic zorgt voor een tragere maaglediging, blijft mijn maag met name 's avonds te vol waardoor ik vooral 's nachts problemen ervaar.
Ik wil dus naar een patroon waarin ik vaker per dag ga eten. Een beetje vergelijkbaar met mensen die een gastric bypass hebben gehad denk ik.
Wat zijn jullie ideeën en tips hierover?
Een van de bijwerkingen daarvan is misselijkheid en overgeven en dat doe ik dus ook eens in de zoveel tijd. ( en ik haat kotsen!)
Kortom, het versterkt elkaar dus lekker.
Nu ben ik vanmorgen bij de huisarts geweest en die kwam tot bovenstaande conclusie. Afbouwen met de ozempic zou een optie kunnen zijn voor hem, maar mijn diabetes is echt heel goed onder controle met dit middel.
Ik heb een eetstoornis, die ik heel goed onder controle kan houden door de tweede werking van ozempic.
Kortom, op dit moment is minderen voor mij geen optie (ja, ik ben eigenwijs).
In de auto naar huis kwam ik op het volgende idee, namelijk om mijn eetpatroon aan te passen. Ik eet nu met calorierestrictie, want nog overgewicht, 3 maaltijden per dag. Maar doordat ozempic zorgt voor een tragere maaglediging, blijft mijn maag met name 's avonds te vol waardoor ik vooral 's nachts problemen ervaar.
Ik wil dus naar een patroon waarin ik vaker per dag ga eten. Een beetje vergelijkbaar met mensen die een gastric bypass hebben gehad denk ik.
Wat zijn jullie ideeën en tips hierover?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 27 januari 2026 om 17:34
dinsdag 27 januari 2026 om 18:48
De Chinese voedingsleer zegt dat je je lichaam moet voeden op het juiste tijdstip, voor een goede energie/verbranding. Je kunt je lijf uitputten door tekort aan voedingsstoffen, zoals roomboter moet je wel eten, en bijvoorbeeld verwarmd/warm/gekookt ontbijten. Gevarieerd eten doe je volgens de elementen: hout, vuur, water, aarde, lucht. Koude, rauwe gerechten kan je lijf (maag/milt) niet goed verteren. Wellicht hebben je darmen daar ook last van?
Bijvoorbeeld: https://kimboelens.nl/wat-is-gezonde-voeding/ het is best een ommezwaai qua eten en koken, maar ik geloof er wel in dat je te koud kunt eten. Ben het aan het proberen, in 1 week nu een kilo kwijt.
Ik weet verder weinig van jouw ziektes, Rosanna08, maar ik gooi maar een balletje op. Wellicht past dit soort eten beter bij jou dan een uitgekleed dieet en steeds minder eten.
Bijvoorbeeld: https://kimboelens.nl/wat-is-gezonde-voeding/ het is best een ommezwaai qua eten en koken, maar ik geloof er wel in dat je te koud kunt eten. Ben het aan het proberen, in 1 week nu een kilo kwijt.
Ik weet verder weinig van jouw ziektes, Rosanna08, maar ik gooi maar een balletje op. Wellicht past dit soort eten beter bij jou dan een uitgekleed dieet en steeds minder eten.
dinsdag 27 januari 2026 om 18:48
Ik denk dat het zeker verstandig is om meerdere keren per dag iets kleins te eten als je maag lediging zo traag gaat. Is er iets waar je niet tegen kan waardoor je in de nacht moet overgeven? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je bij een normaal portie vis, groente en pasta oid in de nacht moet overgeven omdat het te zwaar valt. Tenzij je echt hele flinke porties eet. Ik zou een goede diëtist zoeken die meer weet van diabetes en evt ozempic
dinsdag 27 januari 2026 om 19:10
Als je nou gewoon hetzelfde blijft eten maar dan een half uurtje vroeger begint op de dag met je 3 belangrijke maaltijden? Of eerst een kwartiertje eerder (opstaan) en dan langzaam toewerken naar het halve uurtje. Of eventueel de avondmaaltijd als lunch nemen en de lunch als avondmaaltijd als die doorgaans wat lichter is.
dinsdag 27 januari 2026 om 20:25
ik eet op zich niet heel laat, meestal rond 18 uur. Nog vroeger kan wel, maar ik vrees dat ik dan daarna alsnog weer trek krijg later op de avond.
's middags warm is misschien wel het proberen waard, nu is het vaak of een salade of brood.
Eten volgens de Chinese voedingsleer ziet er interessant uit.
's middags warm is misschien wel het proberen waard, nu is het vaak of een salade of brood.
dinsdag 27 januari 2026 om 20:34
Je schrijft dat je bag bent dat je later op de avond nog trek krijgt. Dat kan ook gewenning zijn en dat die trek na een aantal dagen niet meer optreedt en een beetje trek hebben is niet erg.rosanna08 schreef: ↑27-01-2026 20:25ik eet op zich niet heel laat, meestal rond 18 uur. Nog vroeger kan wel, maar ik vrees dat ik dan daarna alsnog weer trek krijg later op de avond.
Maar je schrijft ook dat je een eetstoornis hebt toch? Is het wel handig om hier advies te vragen? Ik ken jouw valkuilen natuurlijk niet, maar mij lijkt het met zo'n achtergrond verstandig advies te vragen van een dietist en dit onder begeleiding te oden.
dinsdag 27 januari 2026 om 20:36
ik heb volgende week een afspraak met een diëtistLoki schreef: ↑27-01-2026 20:34Je schrijft dat je bag bent dat je later op de avond nog trek krijgt. Dat kan ook gewenning zijn en dat die trek na een aantal dagen niet meer optreedt en een beetje trek hebben is niet erg.
Maar je schrijft ook dat je een eetstoornis hebt toch? Is het wel handig om hier advies te vragen? Ik ken jouw valkuilen natuurlijk niet, maar mij lijkt het met zo'n achtergrond verstandig advies te vragen van een dietist en dit onder begeleiding te oden.
dinsdag 27 januari 2026 om 20:43
Wij zijn zoals je, geloof ik weet, naar Spanje verhuisd. Man Had flink overgewicht in Nederland. Nu nog wat, maar fors minder sinds we de gebruiken van hier aanhouden. Hij heeft weinig aangepast op het warme eten naar de middag verschuiven en in de avond ook vaak warm in de vorm van hapjes en heel veel groenten. Hij zegt zelf dat zijn honger in de avond veel minder is.
Afkoelen heeft gewerkt
woensdag 28 januari 2026 om 11:32
ik ben zeker bekend met diëtisten, ik heb ook de afspraak gemaakt om even van gedachten te wisselen met haar en me weer even op weg te helpen.
Daarom ook dit topic, niet om blindelings anderen te volgen, maar om ideeën op te doen en lezen hoe anderen dit doen.
Daarom ook dit topic, niet om blindelings anderen te volgen, maar om ideeën op te doen en lezen hoe anderen dit doen.
woensdag 28 januari 2026 om 11:38
In het kader van een (te) volle maag en de nacht én de Chinese leer; toevallig heb ik een acupunctuurtraject gehad waarbij mij met mijn combinatie van elementen werd aangeraden 's avonds niets meer te eten. Het moet natuurlijk in je schema passen, maar ik eet mijn avondmaaltijd nu zo rond 16.30 en sowieso na 18.00 niets meer. Het effect in de nacht is enorm! Een groot positief verschil, mijn buik is veel rustiger en ik heb het niet meer zo warm, heel fijn.
Ik dacht ook dat ik 's avonds honger zou krijgen en was verbaasd dat dat niet zo was. Misschien heb je er iets aan
Ik dacht ook dat ik 's avonds honger zou krijgen en was verbaasd dat dat niet zo was. Misschien heb je er iets aan
woensdag 28 januari 2026 om 14:38
Wat heb je in het verleden al geprobeerd qua eetmomenten? want ik denk dat meer spreiding qua eetmomenten zeker kan bijdragen aan een stabiele(re) suikerspiegel.
Maar er is ongetwijfeld een reden dat je jezelf nu al een poos beperkt tot 3 maaltijden. Of is dat puur omdat dat goed samengaat met Ozempic?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in