Lijf & Lijn alle pijlers

Ook fit en sterk zonder training met gewichten?

09-02-2017 17:52 15 berichten
Denken jullie dat je ook fit en sterk kunt zijn/worden zonder met gewichten te trainen, maar met krachttraining waarbij je gebruik maakt van alleen je eigen lichaamsgewicht?

Bijvoorbeeld (air)squats, lunges, push ups, pull ups, sit ups, triceps dips op een bankje, box jumps, opstappen op een bankje... Alles wat je in een home- of park-workout kunt doen.

Ik bedoel niet zichtbare spiermassa als bij bodybuilding, of sterk als een powerlifter.

Maar als je gewoon leuk wat wilt trainen voor je gezondheid als gewone consument heb je dan in principe genoeg aan bodyweight training of 'moet' je echt wel met (zware) gewichten trainen?

Ik zie bijvoorbeeld calisthenics gasten die heel sterk zijn, ook met zichtbare spieren, maar zouden zij soms erbij trainen met gewichten?

Wat vinden jullie, trainen met gewichten verplichte kost voor iedereen, of niet?
Oh ja, TO trapt hier altijd af: ik twijfel dus. Ik kan het met verschillende trainingsvormen met of zonder gewichten erg naar mijn zin hebben (ik hou van trainen). Maar ik ben gewoon nieuwsgierig of je trainen met gewichten nu eigenlijk 'nodig' hebt.
Ja kan heel goed! Body weight gebruiken en oefeningen zonder gewichten gaat prima. Voor elke spiergroep zijn er hele goede oefeningen zonder gewichten. Pilates is hier een mooi voorbeeld van.

Wil je op een gegeven moment meer vooruitgang boeken/ meer gespierd worden dan ontkom je niet aan gebruik van gewichten.

En zonder gewichten en met gewichten is een mooie combinatie.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat kan, Google maat op bodyweight training. En kijk ook maar eens naar turners. Ik heb het dan wel over krachttraining, je wordt daar behoorlijk gespierd van. Pilates is weer van een andere categorie en daar zul je niet zo gespierd van worden.
Ga klimmen! Ik ben 2,5 jaar geleden begonnen, en ben nog nooit zo fit en sterk geweest. Klim 3 a 4 keer per week, 2 tot 3 uur per keer, en zwem 1 keer per week, ongeveer een uur.
Ja dat kan. Maar op een gegeven moment zullen sommige oefeningen veranderen van een kracht naar een duur/conditie oefening.

Maar het duurt wel even voordat je zover bent. Turners doen hun oefeningen ook puur met eigen lichaamsmassa. Maar door gewichten te gebruiken versnellen ze wel de krachtontwikkeling in hun spieren waardoor ze sneller het punt bereiken waarop ze bepaalde nieuwe handelingen kunnen doen.

Neem een squat, wanneer je er 50 of zo kan doen, probeer dan eens de Pistol-squad, oftewel, squat op 1 been. Dan heb je zeg maar ineens 2x het gewicht.

Bij pull ups en chin ups, ga spelen door halverwege stil te houden, heen en weer te bewegen, een arm gebruiken ipv twee.

Bij push ups, zet je voeten hoger zodat je andere delen van je borst gebruikt, tot aan handstand. Of zet je armen breder of een arm ipv 2.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Gewichten kan je in veel geleidelijker stappen verzwaren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik denk het wel, er zijn toch bodyweight oefeningen die ik erg zwaar vind.

En als je kijkt naar turners en zwemmers...
Turners en zwemmers doen natuurlijk ook gewoon krachttraining, die turnen en zwemmen niet alleen maar.
Natuurlijk kan dat, maar dan ga je geen spieropbouw krijgen. Maar fitter/strakker worden kan zeker zonder gewichten.
Life is short. Eat dessert first.
Doe maar eens een minuut Star Jumps, Jumping Lunges, Squat Jumps, Burpees, Push Ups en dergelijke. Dan gaat je hartslag wel omhoog hoor.
Life is short. Eat dessert first.
Ja, zeer zeker wel. Youtube staat er vol mee en ook BBG van Kayla Itsines (is hier een topic van) en meer van dat soort programma's werken prima. Bij BBG moet je soms gewichten erbij pakken, maar genoeg mensen doen het gewoon thuis met gevulde waterflessen of studieboeken of blikken enz. Maar ook gewoon veel (jump) squats en lunges, commando's, push ups, burpees en ga zo maar door.
Ik kan niet zonder ijzer en ik ben ook niet zo van de hiit. Ik doe het wel maar ik vind ijzer vreten het leukste.

Op vakantie doe ik You Are Your Own Gym (YAYOG). Je kunt ook tafels en deuren gebruiken om je aan op te trekken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zeker weten
Ja hoor. Sterker nog het is een fantastische aanvulling en leuk om te doen.

Mijn doel is een full front en back lever en een full planche. Ik ben heel sterk in mijn spieren door het krachttraining, maar ik merk wel dat je heel erg langzaam door je progressie moet gaan, want de aanhechtingen, pezen en ligamenten worden relatief nauwelijks getraind bij krachttraining en zijn van groot belang bij gymnastische oefeningen. Voornamelijk het pols- en het ellebooggewricht zijn erg gevoelig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven