Lijf & Lijn alle pijlers

Raak laatste kilo’s niet kwijt

18-05-2018 08:17 48 berichten
Sinds januari ben ik flink aan de lijn gegaan.
Ik woog 69,7 kilo bij een lengte van 1.66 meter. Ik ben veel gaan sporten en goed op mijn eten gaan letten. De wekelijkse pizza vervangen door een broodje of salade idem voor de frietjes.
Nu blijf ik echter hangen rond de 63 en raak niks meer kwijt. Als ik een week heel streng ben en flink gesport heb kom ik tot 62,5 maar lager dan dat lukt niet. Mijn streef zat tussen de 60 en 61 kilo eigenlijk.
Volgens de fitness waar ik loop is wel veel vet omgezet in spieren dus dat maakt natuurlijk wel veel uit. Ik ben 40+ trouwens
Betekent dit nou gewoon dat 63 mijn ‘ideale’ gewicht nu is en dat ik het daarmee moet doen? Misschien moet ik me vanaf nu ook meer richten op omvang i.p.v. gewicht.
Wat ook nog een issue is dat ik veel darmklachten heb, ik moet vaker kleine dingen eten om buikklachten te vermijden

Op een dag eet ik:
Ontbijt: 0,2 % vet met bio muesli en vers fruit of beschuit met hagelslag of jam

Tussendoor: appel of ander seizoensgebonden fruit

Lunch: soep of crackers met kaas. Soms een boterham met kaas. Zelf gemaakte salade. Ik eet zo weinig mogelijk vlees.

Tussendoor: 1 Liga, wat yoghurt of weer fruit. Afhankelijk ervan wat ik in huis heb.

Avondeten: Vaker soep met brood. Ook vaak een salade. Of aardappelen met groente. Maar vooral als ik nog wil gaan sporten moet ik dit avondeten licht verteerbaar houden.

Ik eet niet veel voor mijn gevoel maar ik heb geen honger en weinig buikpijn wat winst is. Maar minder als dit wil ik toch echt niet gaan eten.

Ik zondig uiteraard wel eens met een koekje of wat m&m’s. Denk per dag een handje m&m’s ( de noten versie) Is mijn toetje zeg maar😳

Wie weet raadt?
Ik zou toch een keer wat je op een dag eet door een calorieapp halen, ik heb nl. het idee dat je te laag zit. Slecht voor je stofwisseling, die vertraagt.
Alle reacties Link kopieren
Mooi dat je geen honger hebt. Dat hoor je niet zo vaak. You are blessed!
Dan moet het maar zoals het kan
tv-icoon schreef:
18-05-2018 11:01
Mooi dat je geen honger hebt. Dat hoor je niet zo vaak. You are blessed!
Nou ja tegen half 1 heb ik wel trek en tegen half zes ook😬
Maar tussendoor valt het reuze mee.
Ik denk ook dat je juist te weinig calorieën binnenkrijgt. Download zo'n app die je calorieën bij houd, en bereken je bmr.

https://happyhealthy.nl/bmr-berekenen/

Aangezien je darmklachten hebt is het misschien beter om even langs een dieetist te gaan, die kan dan met je kijken welke dingen je moet vermijden en welke dingen je eventueel kunt vervangen om toch wel alle nodige dingen binnen te krijgen.
heb je de tips gelezen over het minderen met de lege bordkartonnen calorieën? ik zou ook de menms laten staan tot in het weekend en beter een handje noten nemen. Vind dat je best weinig eet ik zou zelf echt omvallen dan en ik beweeg door ziekte minder dan jij doet. Staar je inderdaad niet dood op die laatste kilo's je hebt een gezond gewicht en bent al flink afgevallen. koop iets moois voor jezelf dat je nu goed past en geniet ook!
Ik ben echt heel trots op de kilo’s die ik nu kwijt ben.
Jullie hebben gelijk in de voedingsadviezen.
Ik ga dat de komende weken eens doen.

Diëtiste been there done that. Enige wat ik nog niet geprobeerd heb is fodmap maar dat is me te heftig
Voor degenen die zeggen dat TO weinig eet: ja, het is ook niet veel maar volgens fatsecret mag ik maar 1500 kcal per dag binnen krijgen en dat is om op gewicht te blijven. Daar zit je zo op hoor. Dan heb ik het nog niet eens over afvallen.
Maar tenzij ik me heel erg vergis, is dit geen 1500 kcal. Bovendien mag TO waarschijnlijk meer vanwege veel sporten.
Ik denk ook net dat ik aan de 1500 kom. Maar raar genoeg krijg ik niet veel meer op. Loze calorieën denk ik
Lady_Day schreef:
18-05-2018 11:31
Voor degenen die zeggen dat TO weinig eet: ja, het is ook niet veel maar volgens fatsecret mag ik maar 1500 kcal per dag binnen krijgen en dat is om op gewicht te blijven. Daar zit je zo op hoor. Dan heb ik het nog niet eens over afvallen.
Als je de hele dag niets doet en stil zit neem ik aan. Je BMR dus. Zitten, lopen, koken etc verbrand je meer.
Wat grappig, ik ben ook 1.66 lang en mijn streefgewicht is juist 69, omdat ik realistisch denk en snap dat ik als veertiger niet veel meer zal kunnen afvallen. Ik kom van 74 kg trouwens, als ik onder de 70 kan komen is het al heel wat.
63 ga ik van mijn leven niet halen, ik zou erg tevreden zijn als ik jou was, je hebt een prima gewicht voor je lengte.
Hoezo kun je als veertiger niet afvallen? Ik ben als vijftiger 30 kilo afgevallen in 2016/2017.
Izzy_ schreef:
18-05-2018 16:15
Hoezo kun je als veertiger niet afvallen? Ik ben als vijftiger 30 kilo afgevallen in 2016/2017.

Natuurlijk kun je als veertiger wel afvallen. Maar de laatste keer dat ik 63 woog was toen ik 13 was ofzo. Dus ik ga mezelf niet wijsmaken dat ik ooit nog op dat gewicht zal komen. Dan ben ik dus al heel blij met een cijfer net onder de 70
ñuca schreef:
18-05-2018 16:02
Wat grappig, ik ben ook 1.66 lang en mijn streefgewicht is juist 69, omdat ik realistisch denk en snap dat ik als veertiger niet veel meer zal kunnen afvallen. Ik kom van 74 kg trouwens, als ik onder de 70 kan komen is het al heel wat.
63 ga ik van mijn leven niet halen, ik zou erg tevreden zijn als ik jou was, je hebt een prima gewicht voor je lengte.
Dan heb je een BMI van 25. Die kan echt wel wat omlaag hoor, dat is niet onrealistisch.
Onkruit schreef:
18-05-2018 16:29
Dan heb je een BMI van 25. Die kan echt wel wat omlaag hoor, dat is niet onrealistisch.

Voor mij wel :) En het geeft echt niet hoor, ik ben goed op weg. En als ik onder de 70 zit ben ik tevreden.
Ik heb eerder rond de 60 kilo gewogen dus het kan wel, in theorie
lisbeth schreef:
18-05-2018 17:01
Ik heb eerder rond de 60 kilo gewogen dus het kan wel, in theorie

Nou, in mijn geval zou ik een crash dieet moeten volgen, incl. 3x per week heel intensief sporten, en dat dan de rest van mijn dagen volhouden. Want er weer mee stoppen zou betekenen direct weer aankomen.
En dan nog denk ik dat ik er niet kom, toen ik een paar jaar postbezorger was (dus veel beweging) en verder niet overdreven veel at, kwam ik niet lager dan 68.

Nu eet ik gewoon geen tussendoortjes, en zo weinig mogelijk suiker/vet. Ik beweeg genoeg voor mijn huidige werk en ga in het weekend nog wel eens recreatief sporten. Ik vind het wel best zo, het leven moet nog wel een beetje leuk blijven. En echt zwaar overgewicht is het niet wat ik heb.
Lady_Day schreef:
18-05-2018 11:31
Fatsecret is niet heel erg betrouwbaar op dit vlak, je kunt beter je bmr berekenen. Dat is wat je lichaam verbruikt als je niks doet, het is niet gezond als je daaronder gaat zitten.
Voor de rest een hele goede app :D
Caveira schreef:
19-05-2018 09:07
Fatsecret is niet heel erg betrouwbaar op dit vlak, je kunt beter je bmr berekenen. Dat is wat je lichaam verbruikt als je niks doet, het is niet gezond als je daaronder gaat zitten.
Voor de rest een hele goede app :D
Mijn BMR zou 1250 zijn. Met geen tot weinig beweging 1500. Met lichte beweging 1700. Ik fiets 12 km per dag en in het weekend wandel ik toch ook wel vaak een uur per dag. Ik heb echt een paar jaar FS trouw ingevuld en daar komt toch echt uit dat ik stabiel ben met 1500 kcal per dag. Dat is voor mij toch wel opletten.
Lieve to, je moet je afvragen wat die twee kilo daadwerkelijk met je doen. Is het omdat je altijd op dit getal zat en wil je daar naar terug of is het echt een essentieel verschil in hoe je er uit ziet? Als dat laatste het geval is, dan kun je misschien nog wat strikter zijn. Dus geen m&m's en geen zoet beleg op brood. Strikte maaltijdplanning en tussendoorplanning en over een maand of 3 (of minder) ben je op gewicht.

Maar dan komt het: het behoud. Dat is zwaar en je moet je afvragen of je zo wilt blijven eten. Nu weeg je een kilo of 2 meer, maar kun je eten zoals je graag wilt.
Lady_Day schreef:
19-05-2018 09:13
Mijn BMR zou 1250 zijn. Met geen tot weinig beweging 1500. Met lichte beweging 1700. Ik fiets 12 km per dag en in het weekend wandel ik toch ook wel vaak een uur per dag. Ik heb echt een paar jaar FS trouw ingevuld en daar komt toch echt uit dat ik stabiel ben met 1500 kcal per dag. Dat is voor mij toch wel opletten.
Mfp gaf bij mij 1200 aan en dit was echt te weinig, daar op het forum werd me ook geadviseerd om mijn bmr te berekenen.
Maar het is voor iedereen ook anders als jij met 1500 stabiel bent en je goed voelt zou ik dat zeker aanhouden.
Je hebt wel goeie wilskracht btw, ik had echt moeite met consequent invullen van de calorieën. Ondanks dat wel veel geleerd over mijn eetgedrag en hoeveel calorieën er in voedsel zit.
Met 1500 ben ik stabiel, maar dit is niet altijd genoeg hoor. Op een 'normale' dag red ik het er wel mee, maar als ik een etentje heb, of ik ben aan het PMSen of ik heb ook eens zin in een zak chips, dan kom ik daar echt wel overheen. Vandaar ook dat die laatste 1,5 kilo niet wil. Compenseren is best moeilijk als je al zo weinig calorieen 'mag'.

Ik heb het 2 jaar volgehouden, FS, en het werkte heel goed voor mij om op gewicht te komen en te blijven. Ik heb het een paar maanden geleden los gelaten en nu 'smokkel' ik denk ik gewoon teveel. Die laatste 1,5 kilo zit ook meer tussen de oren dan dat ik er last van heb, maar ja, 15 jaar geleden was ik 6 kilo lichter dan nu en voelde ik me gewoon beter.
En net op een dag dat ik zou denken nu val ik echt niks af raak ik weer een kilo kwijt. Afgelopen dagen wel iedere dag gerend maar ook meer gegeten en gezondigd. Chips etc
En vanochtend was ik 61,5 kilo. Ik klaag niet😬

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven