Lijf & Lijn alle pijlers

Snacks op feestjes enzo

27-05-2024 09:07 99 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Thuis hebben we denk ik goede eetgewoontes: elke avond koken, drinken water of thee, geen snoep/koek/chips in huis etc. We gaan graag uit eten of cocktails drinken etc. en daar genieten we dan ook echt van. Nu hoef ik niet per se af te vallen maar er zijn bij mij standaard 2 momenten waar ik veel teveel eet en het ook steeds niet lukt om nee te zeggen. Namelijk wanneer ik op bezoek ga, want dan heeft iemand zijn/haar best gedaan en voel ik me verplicht. Vooral in mijn familie wordt er gekookt/gebakken voor een heel weeshuis en kan ik het ook niet gewoon bij 1 stukje taart laten... :biggrin:
En op mijn werk, wanneer er tegen het einde van de week lange, saaie vergaderingen zijn en er echt van alles ligt (m&m's, koek, chips, bitterballen, pizza haha) op dat moment ben ik moe en denk ik "boeie..."
Allemaal niet zo'n ramp hoor en ik hoef ook echt niet 100% gezond te eten, maar het punt is dus dat ik er helemaal niet zo van geniet, altijd teveel eet en achteraf baal. Als ik gewoon thuis zou zijn is er niks aan de hand, want dan haal ik even wat vers fruit of ga ik even een wandeling maken als dat is wat ik eigenlijk nodig heb. En het laten bij 1 bitterbal lukt me dus ook echt niet :devil:
Hoe doen jullie dit?! Iemand tips om op deze momenten makkelijker nee te zeggen?
Alle reacties Link kopieren Quote
en wat is het probleem? heb je flink overgewicht? rotte tanden? Ben je ongezond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon streng zijn tegen jezelf. Kan helaas er niet meer van maken.
Ik hou van een glaasje wijn. Ik drink thuis niet maar als ik met vriendinnen afspreek mag ik 1 glas wijn. Ik drink niet meer omdat het voor mijn gevoel loze calorieën zijn. En de verleiding is groot om te denken ach nog eentje. Maar juist dan moet je even streng zijn en tegen jezelf zeggen. 1 gebakje , 1 handje chips etc en dan stoppen
Alle reacties Link kopieren Quote
Lukt mij ook niet hoor. Ik heb van die periodes dat het allemaal goed gaat, geen rotzooi eten, geld sparen. En even later zie ik wat leuks of lekkers en denk ik 'ik wil het gewoon'. Heb je hier iets aan? :P
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien helpt het als je bv op je werk alleen de even weken mee doet aan het snacken.
Dan ontzeg je het jezelf niet helemaal, maar eet je toch in een maand de helft dan nu.

En meer dan 1 stukje taart is niet nodig. 8-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf heel strikt op mijn dieet, maar een feestje doet daar toch niets aan af? Dan eet je een keertje teveel. Volgende dag gewoon iets eerder opstaan en wat langer sporten. En zelfs dat zit vooral tussen de oren denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Herken het wel. Ik kan ook niet 1 dingetje pakken. Of ik ga wel voor snaaien of helemaal niet en dat bedenk ik van tevoren. Heb ik bijvoorbeeld nog een etentje dat weekend waar ik van wil genieten, dan de borrelhapjes liever niet. En een andere keer wel lekker de borrelhapjes nemen en me er niet schuldig om voelen.

En verjaardagen, hoeveel heb je er? Die keer dat je dan wat meer eet, moet niet uitmaken. Of heb je echt elk weekend een verjaardag?
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat alseerste de twee stukken taart weg.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren Quote
Hangt natuurlijk wel een beetje af met hoe vaak je in zo'n situatie komt. Als dat meevalt dan gewoon van genieten. Meestal heb je dan denk ik op vrijdagavond als je thuis komt van je werk geen trek meer. Dus dan zou ik als ik dit op het werk wil eten op vrijdag een soepje eten thuis. Of als ik juist niet wil snacken op het werk voor het snackmoment een banaan eten en/of gekookt eitje. Dan lust ik geen bitterballen/pizza meer op en kan ik dus makkelijk nee zeggen of het wel bij 1 bitterbal houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er achter komen dat je doodziek wordt van gluten, dan valt zo’n beetje alles af :lol:
Alle reacties Link kopieren Quote
Knap dat je over het algemeen al zo weinig snaait. Voor die vergaderingen zou je vantevoren dan flink wat water kunnen drinken zodat je al vol zit. Of op een feestje met jezelf afspreken dat je het gebak afslaat, en wel iets pakt van wat op tafel staat.
Of zelf je fruit meenemen naar de vergaderingen. Maar ik zou gewoon af en toe lekker wat nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken het wel een beetje.
Wat bij mij helpt:
- Helemaal niets nemen. Na 1 chipje wil ik de hele schaal.
- Flesje water hebben staan. Iedere keer als ik neig te pakken dan een slok water nemen.
- Zorgen dat je geen honger hebt. Of een alternatief in de vorm van een appel of banaan in je tas.
- Ik neem nooit taart. Ik vind het zelden echt lekker dus heb dat nu helemaal uitgebannen. Hoef ik er ook niet steeds over na te denken.

Ik heb dus geen overgewicht. Bij opmerkingen als “maar jij kunt dat toch wel hebben” is mijn standaard antwoord “dat is omdat ik niet alles eet”. Zo klaar met die bemoeienis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dit ook moeilijk. Wat bij mij redelijk helpt is streng zijn in de befaamde '8 of hoger'-methode. Ik vind bijv een gevulde koek een 6,8; best lekker, maar niet lekker genoeg. Die sla ik dus af. Ik probeer bij alles wat me op feestjes of werk aangeboden wordt echt eerlijk en bewust te kijken of ik het héél lekker vind, dat scheelt ook al klakkeloos van alles in je mond stoppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom baal je ervan als het maar zo sporadisch voorkomt?
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
27-05-2024 10:25
Waarom baal je ervan als het maar zo sporadisch voorkomt?
Komt het sporadisch voor dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Afleren om je druk te maken over wat je “ verplicht” zou zijn naar de ander toe. Jij bepaalt wat je eet en drinkt, niet die ander
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar TO, hoewel ik thuis soms ook al moeite heb... (ik moet vooral géén chips in huis hebben). En dat het sporadisch is, is ook niet altijd waar. Ik heb wel bijna wekelijks ergens een borrel of verjaardag (soms 2 per weekend). Dan gaat het hard met de kcal. Idem voor taart, zeker in deze periode van het jaar met veel projectafsluitingen op werk is er wekelijks wel een keer taart.

Bij mezelf merk ik vooral dat de rem eraf gaat als ik alcohol neem. Dan denk ik al snel 'boeiend, een tweede wijn kan ook wel' wat weer leidt tot 'hmm die bitterbal ziet er goed uit!'. Dat is voor mij dus een slecht idee.
Selene schreef:
27-05-2024 09:58
Er achter komen dat je doodziek wordt van gluten, dan valt zo’n beetje alles af :lol:
Op feestjes wel ja ivm kruisbesmetting. Thuis heb ik na verloop van tijd genoeg gevonden zonder gluten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Citygirl schreef:
27-05-2024 09:07
Namelijk wanneer ik op bezoek ga, want dan heeft iemand zijn/haar best gedaan en voel ik me verplicht. Vooral in mijn familie wordt er gekookt/gebakken voor een heel weeshuis en kan ik het ook niet gewoon bij 1 stukje taart laten... :biggrin:

het punt is dus dat ik er helemaal niet zo van geniet, altijd teveel eet en achteraf baal.
Dit snap ik niet zo goed. Voel je je nou verplicht of kun je gewoon geen maat houden? En je smiley vind ik dan weer niet passen bij je uitspraak dat je er helemaal niet zo van geniet.

Ik denk dat je toch eerst duidelijker moet krijgen waarom je nou (zo)veel eet. Op mij komt het over dat je het toch gewoon echt lekker vindt (met die taart bijvoorbeeld), klinkt niet bepaald verplicht of niet lekker.


Met die vergaderingen zou ik vooral zelf zorgen dat je al fruit of iets anders bij je hebt. Je weet dat dat je moeilijke momenten zijn, dus daar kun je op anticiperen. Je kunt ook eens inbrengen of er ook gezonde(re) dingen bij kunnen komen (weet niet wie het regelt, bedrijf of iedereen mikt wat op tafel? In het laatste geval is het sowieso aan jezelf natuurlijk om er gezonde dingen bij te mikken).
Alle reacties Link kopieren Quote
jojojo schreef:
27-05-2024 10:30
Komt het sporadisch voor dan?

Zo las ik het ja, maar hoeft natuurlijk niet. Als dit na íedere vergadering en 2x per week een feestje is, is het niet meer zo sporadisch nee.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
27-05-2024 11:10
Zo las ik het ja, maar hoeft natuurlijk niet. Als dit na íedere vergadering en 2x per week een feestje is, is het niet meer zo sporadisch nee.
en zolang TO gezond is en fit, geen rottend gebit heeft, of flink overgewicht is er echt geen enkele reden tot zorg
ook niet als het 2x per week is
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij op mijn werk hebben we geen vergaderingen met snacks dus dat is al makkelijk. M&m's en chips enzo laat ik ook altijd staan als het in zo'n bak is waar iedereen in graait, ik heb smetvrees.

Kun je niet gewoon wat extra eten van thuis meenemen tijdens de vergaderingen? Een extra stuk fruit (dat eet je thuis ook zeg je) of iets anders wat gezonder is dan de snacks op je werk.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dit ook wel. Vooral het punt van dat ik er soms eigenlijk geen zin in heb, maar toch ga eten.

Bijvoorbeeld laatst gingen we op verjaardag rond 14.30, maar hadden we best laat geluncht. Eigenlijk was ik nog prima verzadigd van de lunch, maar werd er taart aangeboden. Ik vind dat lastig. Eigenlijk "hoef" ik niet, maar voel ik me toch soort van verplicht. Ik houd dan wel bij 1 stuk :-D .

Ik heb nu een paar keer 'nee' gezegd in soortgelijke situaties, dat voelt toch gek. Mensen zijn ook verbaasd door mijn reactie. Ik zeg dan iets in de trant van: 'nee ik zit nog vol van de lunch, misschien straks'. Later pak ik dan wel nog een stukje taart. Overigens wel vaak een kleiner stuk. Maar ik voel dan ook wel de druk om te laten zien dat ik toch nog taart eet, vooral ook omdat ik dus al die "toezegging" heb gedaan.

Maar eigenlijk realiseer ik me ook steeds meer dat ik ook eigenlijk niet zo van taart houd. Soms heb ik wél zin, maar staat er taart die ik niet zo lekker vind, maar die eet ik dan toch. Daar moet ik ook eens wat mee.

Gek hoe dit soort dingen werken eigenlijk. Gewoontes, beleefdheden, etc.. Interessant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
27-05-2024 11:11
en zolang TO gezond is en fit, geen rottend gebit heeft, of flink overgewicht is er echt geen enkele reden tot zorg
ook niet als het 2x per week is
Je kunt het natuurlijk willen voorkomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
27-05-2024 11:11
en zolang TO gezond is en fit, geen rottend gebit heeft, of flink overgewicht is er echt geen enkele reden tot zorg
ook niet als het 2x per week is
misschien wil TO gewoon niet iedere keer zichzelf overeten
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven