Lijf & Lijn alle pijlers

Start 2 Run - deel 5

30-11-2011 11:20 1922 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weer een nieuw deel van start to run. Deel 4 had alweer 3000 berichtjes dus hier gaan we weer verder.

Start to run bestaat uit 2 series. Met behulp van een programma op je mp3-speler ren je in 10 weken naar de 5 of de 10 km. Elke week loop je 3 lessen.

Heb je zin om te beginnen, ben je net begonnen of al een tijd bezig? Schrijf dan gezellig met ons mee!

Vorige delen:

Start 2 run deel 1

Start 2 run deel 2

Start 2 Run, deel 4

Download voor je mp3:

Gratis:

http://cid-2302ab90659afe4e.office.live ... ments.aspx

Betaald, maar wel snel en makkelijk: 5 en 10 km

Schema's op papier:

schema's Evy

Om je loopjes te plannen en te meten:

afstandmeten

mapmyrun

runningmap

Rek en strekoefeningen:

atletiekunie

youtube

Aikidostretching

Runinfo.nl

Stretchoefeningen

Knerpknieen, scheurschenen, hobbelheupen, oftewel: blessures:

Blessurewijzer

Blessures

Tabel: rennen met Evy

NaamSerieWeekLeslian5 km11

Tabel: rennen zonder Evy

NaamDoeltempo of km's nuMaxultra M feb 15langste duurloop 57 kmDitaMother15 km januari

Extra tabel voor de kilometermeisjes

NaamDoel 2015mrt2015Max3.000 km17 km 740 km fabienne kmkm kmmother750 km7 km133 kmdita km km km

Doelen 2015

Max: 2015: LDR 120 km (mei)

Mother: 8 februari polderloop, 15 km, 8 maart 2e HM.
@Max

Ohhhhh hihihi dat kan natuurlijk ook ja;)

Bij geringe twijfel en zeker na wat je lichaam heeft doorstaan, zeker uitkijken.

In t begin een beetje stijfig die wel weer weg trekt en na een km of 2 van die dooie voeten.

Misschien toch mn veters iets te strak?

Wohooo welke grote fout in t boek?

@Sunlover

Ging die kramp nog weg? Of bleef dat tijdens je lopen..

@Judith

Is dat niet slecht voor je als je een hogere cadans loopt dan dat je eigenlijk aan kan?

En wat is een metronoom?

Even los over t lopen.

Het lopen hoort toch fijn te zijn?

Dat je jezelf wil verbeteren heel goed, maar inderdaad, wat Max zegt, op je eigen maier, jij voelt je lichaam t best.

Gister weer gelopen... ging prima, kreeg alleen weer die dooie voeten. Misschien toch de veters iets te strak?

En stijvige benen, kuiten, wat wel afneemt later.

Daarom blijf ik nog even op de 5 hangen hihihi wil gewoon lekker lopen zonder al teveel pijntjes of voelertjes hihihi
Ik heb nog nooit eerder kramp gehad. Ik ben door gelopen en liep het er redelijk uit. Maar mijn kuit bleef nog wel gevoelig. Dat is nu weer weg. Dus morgen ga ik met les 2 van Keep Running verder.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
@ sunlover: gelukkig dat het weer weg is! Hoop dat de volgende les ook weer lekker gaat. Dat geeft altijd weer een goed gevoel :-)

@ elly: hahaha ja, da's de andere kant op, niet groter maar kleiner. De metronoom staat hier: http://bit.ly/IXct2k Dat is een handig hulpmiddeltje om te oefenen met de cadans. Er is overigens ook een app voor als je met muziek of telefoon loopt maar dat vind ik zelf heel erg vervelend. Natuurlijk kan je ook - als je met muziek loopt - muziek opzetten met een bepaalde beat, die apps zijn ook te vinden op de site. Op zich kan je heel goed de cadans omhoog brengen, maar dat moet echt heel rustig aan. Ik heb dat ook langzaam aan gedaan en maar heel beperkt op 'getraind'. Af en toe een korte periode weer even zoals nu en dat helpt wel. Maar zoals ik al zei ik heb er een jaar over gedaan om nu rond de 170 uit te komen en probeer dan nu een beetje hoger te komen. Voor vandaag staar een DL en daar za ik wel weer met de metronoom proberen. Vanmorgen regende het keihard dus toen ben ik niet gegaan slap he), nu heb ik even geen tijd om te gaan lopen dus dat moet straks (zasl wel heeeel vochtig zijn vrees ik). Wat gek van jouw voeten. Kijk eens naar die veters want het zou goed kunnen. Als er al één stukje te strak zit, kan je daar last van hebben. Er zijn ook andere veter methoden trouwens, zal de link even opzoeken. In het nieuwste boek van Dryer, de chi marathon staat in deel 2 een heel verhaal dat gewoon onjuist is. Heel opvallend. Beetje jammer ook. Dat heeft niets met het lopen te maken trouwens.
@ max, Marion Meesters zei in ook dat in het boek iets anders staat, maar dat was achterhaald. Ze vinden nu de hoge cadans zo belangrijk dat ik daar zo snel mogelijk aan moet wennen. Maar ze had het wel over stap voor stap hoor. Ik kan nu niet m'n hele marathon in ene volgens het chi-running principe gaan lopen. Ik moest me van haar op 2 belangrijke dingen concentreren en dat is dus de landing en cadans...
@ judith: Dat sloeg vast niet op hfdst 2 uit het allernieuwste boek. Ik zou gewoon rustig aan doen voordat je ineens op de bank zit De hoge cadans heeft niks nada noppes met chi running te maken trouwens, maar is een algemeen bekend gegeven en biomechanisch te verklaren (minder vertikale druk etc.). Is dus geen vinding van de chi running. Verder moet je met de chi running erg oppassen dat je niet extra gaat knikken in plaats van 'hellen'. Het is allemaal puur de bekkenstand en de stand van de rug (extra kyfose in plaats van lordose etc) die de beste loophouding geeft in het algemeen. Daarnaast moet je eigenlijk kijken naar een persoon en kijken of er beperkingen ergens zijn in de keten (mechanisch gezien) en of daar iets aan gedaan kan worden. Ik schreef al: er wordt nog steeds flink geld verdiend aan hardlopen en hardlopers maar vergeet niet dat de meeste boeken worden geschreven door mensen die..... eerst zelf geblesseerd raakten!
@ Max, ik heb het boek niet meer, dus zou t niet weten

Ik doe ook zeker rustig aan hoor, als het niet goed voelt dan doe ik het niet. Ze heeft ook niet gezegd dat de cadans met chi running te maken had, maar dat mijn cadans dus gewoon te laag is. En ik nam dus te grote stappen. Ik zie het als tip en doe er m'n voordeel mee, maar alleen zolang t goed voelt. En ik voel echt wel het verschil, kleinere stappen en een hogere cadans loopt op de een of andere manier wel prettiger/lichter maar het duurt wel even voor het vanzelf gaat. M'n houding moest ik me nu (naar aanloop van de marathon) even niet mee bezig houden, dat zou te veel in een keer worden. In september hebben we een vervolg cursus, maar ik ga me na de marathon dus pas echt met chi-running bezig houden (dus met de houding / hellen)

Ik mag sinds een week of 2 energie repen van isostar uitproberen. Ik weet niet of jullie die wel eens genomen hebben, maar ik vind het niks. Tijdens het lopen vind ik niks, zo'n reep....En voor het lopen heb ik wel geprobeerd, maar dan proef ik de reep een uur later nog en het breekt ook enorm op.....Je zou er meer energie van moeten krijgen, maar merk er niks van.....
judiths de extra energie die je er van krijgt merk je natuurlijk pas uit het feit dat na pakweg een anderhalf uur op wedstrijd tempo je voorraad glycogeen niet op begint te raken en dus de man met de hamer niet tegen komt. Of te wel als het goed is merk je niets en kun je langer dan pakweg 1 1/2 uur je wedstrijdtempo aanhouden.

Loop je korter dan heeft de enrgie reep geen functie (behalve dan het wennen van de maag aan de repen en het wennen aan het lopend eten). Loop je op een langzamer tempo dan zul je nog langer met je glycogeen voorraden kunnen doen en zul je het effect bijvoorbeeld pas na 2,5-3 uur of misschien nog later merken.

Zelf lukt het me niet om op hoog tempo vaste voeding weg te krijgen. Gels zijn wat dat betreft gemakkelijker weg te werken.
@ judith: als je op mijn website kijkt, dan zie je ook een stukje over voeding staan deze week. Voor een loop van <60 minuten heb je eigenlijk niets nodig. Als je langer gaat lopen kan je experimenteren voor jouw marathon loop, dat is handig om vast mee te beginnen nu zodat je weet waar je wel en niet tegen kunt. Dat je er energie van krijgt is kletskoek, daar is het ook niet voor. Het is puur bedoeld om glycogeenvoorraden op peil te houden. Tijdens de marathon kan je vlak voor vertrek bijvoorbeeld een gelletje nemen. Dan 30 minuten later weer een gelletje, en zo ieder half uur. Per uur kan het lichaam ongeveer 60 gram koolhydraten verwerken, in de meeste gelletjes zit geloof ik 22 gram als ik me goed herinner, dus daar kom je prima mee uit. Alleen dus even uitproberen welke je zou willen gebruiken onderweg want daar zit nogal wat verschil tussen. Ik weet niet hoe lang jouw duurlopen nu inmiddels zijn voor de marathon training, maar daar kan je dus goed op experimenteren. Maar verwacht niet dat je er sneller op gaat lopen of meer energie van krijgt, want daar is het ook totaal niet voor bedoeld. Ik zou zelf geen repen onderweg gebruiken maar een drank of een gelletje.
Ik gebruik al een tijdje sis gels en die bevallen prima. De duurlopen zijn inmiddels al 2 uur dus kan prima expirimenteren. Maar ik ben aangemeld bij buzzer en dan mag je af en toe gratis producten proberen. Nu waren t dus de isostar repen. Zijn dus niet aan mij besteed. Blijf nu met nog 10 repen zitten..., ach kan er vast wel iemand in m'n omgeving blij mee maken
@ baukje, dank je voor de uitleg. Ik had ook al begrepen dat het zo werkt. Vast voedsel eten tijdens het rennen lukt me niet. Vind het gewoon niet prettig + die isostar repen vallen niet goed op m'n maag.

Ik ben nu (ivm de marathon) de sis gels aan het uitproberen. Die bevallen me goed. Kan idd niet zeggen of ik daardoor energie krijg, maar vind ze makkelijk weg te krijgen en krijg geen last van m'n maag.

@ Lian, volgens mij heb ik je helemaal nog niet gefeliciteerd met je zwangerschap. Wat leuk voor je! Van harte!

Ik wil zo gaan lopen, maar moet wachten tot m'n auto opgehaald wordt door de garage....Had van de week een klein ongelukje. De auto voor me reed achteruit....gelukkig alleen maar blikschade.

Zondag ga ik trouwens nog met een 5km run in Hoorn meedoen. Heb nog nooit een 5km run gelopen. Ga niet echt op een bepaalde tijd weg, maar ben heel benieuwd wat ik kan.
@ judith: leuk die run! Altijd weer even een goede oefening een run zo tussendoor. Heb je ook nog een 10 km gepland? Oei wat was dat nou met de auto?

Raar weer zeg.... volop regen vanmorgen maar nu even droog. Ik ga zo maar even op pad voor mijn rondje, kan net tussendoor als ik doorloop (en dat moet toch). Hondje blijft maar even hier, drie dagen is misschien net teveel zeker met al die regen. Pootjes gaan goed en dat wil ik graag zo houden :-)

Loop ze allemaal straks! Of later "-)
@ max ik heb in augustus nog een 10 km gepland, maar wil er eerder ook nog wel een doen. Misschien ergens begin juni...moet ik nog even kijken.

Het is inderdaad raar weer....Hier regent het de hele ochtend. Als het goed is wordt het zo droog. Ik zit nog steeds te wachten op de garage....Ze zouden na de spits komen....Het valt allemaal mee hoor, had alleen lakschade....dat gaan ze nu herstellen. Een auto voor me wilde even ruimte maken voor een andere auto dus reed hij achteruit, maar zag mij dus niet staan... Balen, maar gelukkig had de garage al snel tijd om het te herstellen

Hopenlijk tref je het droog tijdens je rondje!
Haai!

He bah Judith, wat een gedoe dan he met zo'n auto. Heb je weer een hoop werk van.

Inderdaad erg raar weer! Wel warm. Een buitje op je kop nu tijdens het lopen is wel lekker denk ik!

Ik ben gisteravond nog even geweest, klein rondje. Qua conditie gaat het prima, merk alleen wel dat mijn benen weer even moeten 'wennen'. Iets last van gevoelige schenen.

Mei 19 km - Totaal 2012 203 km
Ik heb gisteren les 2 van keep running gedaan. Voor het eerst 35 minuten aan een stuk gelopen. Het ging goed en ik heb geen last meer van mijn kuit :D. Morgen ga ik proberen om les 3, de eerste intervaltraining, te lopen. Maar ik kom morgen de nachtdienst uit dus ik moet kijken of dat haalbaar is.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
@Max

Misschien wel iets om een keer naar te kijken;)

Ik heb verschillende muziek op mijn telefoon staan, van minder naar wat sneller, dus blijf wel wat in balans;)

Erg jammer dan van dat boek.

Vooral voor mensen die zich afhankelijk maken van die boeken.

Ben ik wel erg blij met os forum.Heb hier meer aan dan menig boek, al ben ik wel van plan het boek van Evy te gaan kopen.

Heb trouwens gemerkt vandaag dat t niet aan de veters kan liggen. Die waren nu helemaal niet strak en toch kreeg ik weer last.

Wel de laatste 1 1/1 minuut, maar toch. Ook mijn kuiten werden heel strak weer. Wat dan wel afneemt, maar vind t wel heel vreemd.

@Judith

Luister naar je eigen lichaam hoor.

Als t goed aan voelt voor je, is t goed, zoniet dan echt niet doen.

Jij bent de enige die jouw lichaam voelt.

Maar heb ik wat gemist?

Als je al aan t trainen bent voor de marathon, dan kan je tochzeker wel de 5 lopen? hi, hi, hi, hi

Heerlijk loopje gehad, wel erg warm en was wel eve aan t puffen.

Stijve kuiten, die weer weg trokken en de laatste km toch weer wat dodige voeten, niet zo erg als anders, maar toch weer wel en zeker niet te vast gestrikt.

Vandaag dus5.019 om 34:54 en blijf ongeveer dezelfde tijd lopen.

Al was t wel erg warm vandaag pfffff

Blij dat ik t weer heb gehad;)
@elly: raar, die voeten van jou. Netjes hoor, 5 km in 34 min!

@sunlover: Ik dacht eerst, wow, in les 2 al 35 minuten achter elkaar lopen?? Maar zie nu dat je Start to Run al gedaan hebt succes met je intervaltraining, mocht het lukken vandaag.

Vanmorgen al een rondjes gemaakt, rechterbeen is pijnloos, links nog wel wat gevoelig. Lekker rustig aangedaan dus! En dat vond ik helemaal niet erg, want wat is de luchtvochtigheid hoog en de temperatuur ook! Zelfs vanmorgen vroeg al!

Fijne dag allemaal!
Ooo ja:

Mei 23 km - Totaal 2012 207 km
@ Elly, wat vervelend van je voet/kuiten. Heb je al eens compressiekousen geprobeerd?

Uiteraard heb ik wel 5km in een training gelopen, maar heb nog nooit een 5km run gedaan. Wel 10 km en 10 em. Wilde dit ook een keer proberen.

@ sokkie , fijn dat het al weer minder is geworden!

@ sunlover; wat goed 35 minuten! Hopenlijk kun je je intervaltraining doen

Ik en gister uiteindelijk om 12 uur gaan lopen. De garage was me ff vergeten.....grrrrrrrrr.(ze zijn uiteindelijk pas om kwart over 4 gekomen) De voorbereiding (qua eten) was waardeloos. Of het daardoor komt weet ik niet, maar het lopen ging niet lekker. Had m'n hele chi-running even laten varen. Na een km of 6 was m'n hele lichaam moe, maar ja toen was ik nog 6 km van m'n huis verwijderd. Ben op een heeeeeel rustig tempo doorgelopen. Vandaag en morgen even rust, voor de 5km van zondag.
Ik heb vandaag de intervaltraining gedaan. Ik vond het echt heel leuk om de versnellingen te lopen. Ik heb al weer zin in de volgende les, maar eerst 2 rustdagen.
@ judith balen van die aanrijding. Succes morgen bij de run. Met welk plannetje ga je op weg? Hoe laat is het eigenlijk?

@ sun lover: klinkt goed. Afwisseling is altijd leuk en een prima prikkel voor het lichaam. Wat wordt de volgende les nu?

@ sokkie: wat voel je aan jouw been? stijf?

@ elly: veters dus niet, dat kunnen we afstrepen. Raar zeg. Wat bedoel je met 'strakke kuiten' precies? Pijn? Stijf?

Vandaag heerlijk gelopen. Morgen de laatste echte lange DL van het schema, en dan gaan we langzaam alweer een beetje afbouwen. Ben benieuwd wat voor weer het gaat worden tijdens de run. Plannetje is nog niet helemaal duidelijk. Ik voel me wel prima nu, ademtraining gaat goed, ben wat lichter geworden dus de seinen komen wel meer en meer op groen om iets te gaan proberen. Maar goed, nog 2 weken :-)
@sunlover: wat fijn dat het goed ging! Vandaag dus weer lopen?

@Max: nee, niet stijf, beetje schrijnend.

Wilde gisteren lopen maar door drukte op ons bedrijf niet gelukt, hele dag gewerkt. Vanavond ga ik weer lopen.
@ sokkie: wat gek Hoop dat het snel wegtrekt als je weer meer gaat lopen en kan opbouwen! Hoop dat je vanavond weer lekker kunt lopen. Werkte je op zondag?

Ik liep gisteren met mijn vriend (nou ja, hij op de fiets dan). Het was ontzettend lekker weer, flauw zonnetje geen wind, lekkere temperatuur. Deze keer draaiden we de route om, zodat we konden starten bij het pontje dat altijd zo lang op zich laat wachten/ Grappig genoeg zie je dan ook hele andere dingen ineens. Ik vond het wel een pest eind (totaal 23 km met warm lopen en cooldown) maar het was wel leuk zo.

Iemand anders nog gelopen?
@Max: ach ja, trekt vanzelf wel weer weg. Beetje enthousiast weer begonnen. Ja werken op zondag.. eigen bedrijf dus als het moet dan moet het. Niet erg hoor, samen met vriend, hartstikke leuk.

Meid wat een eind weer, 23 km!!! Netjes hoor! Grappig is dat idd he als je de route andersom loopt zie je hele andere dingen, herken het wel.
@ Max, wat een lekker eind! Had je blog al gelezen.

Ik heb gister dus de 5km run in Hoorn gelopen. Baal dat het niet zo ging als gehoopt. Ik voelde me goed, t was lekker weer. De start was om 12uur. Was al om half 8 wakker, dus kwam niet helemaal lekker uit met eten. Tussendoor nog maar een banaan en wat ontbijtkoek gegeten (dat doe ik vaker) Om 10 uur voor het laatst wat gedronken. Ik ging heerlijk van start. Helaas had ik m'n polar iets te vroeg aangezet (en ook weer iets na de finish uitgedrukt). Onderweg stonden de km's niet aangegeven. Na ong. 2km kreeg ik ontzettend last van steken in m'n zij....Was blij dat er een drinkpost was halverwege. Even een slokje water gedronken en het tempo wat omlaag gegooid....Op een gegeven moment zag ik een boog en dacht dat dat de finish was (was niet de enige) dus ben weer wat harder gaan lopen, maar daarna moesten we de bocht nog om en bleek het nog een meter of 200 naar de finish te zijn......Nog maar even alles gegeven wat ik over had.....Zelf klokte ik 29.15 maar had de polar dus langer aanstaan dan nodig. Ik denk zelf dat de tijd rond de 28.50 moet zijn geweest.....Helaas geeft de uitslag op de website gelijke bruto en netto tijden (die ook nog eens niet blijken te kloppen) Ze geven mijn tijd als 29.47. Dat was het dus zeker niet......

Het leuke is wel dat ik als 15e geëindigd ben (van de 76). Normaal gesproken moet ik m'n naam ergens onderin zoeken.

Ondanks dat het een tegenvaller was heb ik toch wel een leuke dag gehad. Volgend jaar ga ik daar weer de 5km lopen denk ik. Toch wel een leuke afstand voor een run en lekker dichtbij huis
@ sokkie: samen met een vriend, klinkt leuk :-) op zich goed teken dat het druk is in het weekend?

@ judith: echt vervelend dat het niet helemaal lekker liep, zeker omdat je niet weet waardóór en je dat dus niet kunt voorkomen op de volgende run. Maar je hebt gelukkig nog even om lekker te oefenen, te trainen en te experimenteren. Het weer was in ieder geval héérlijk. Volgend jaar weer wat beter, langzaam aan de progressie komt wel

Ik zie langzaam wel uit naar de run en dan de korte pauze daarna/ Ik moet nog even dubben wat ik precies zal doen qua schema want de volgende HM is dan op 16/9 alweer in newcastle (great north run). Zeker weet ik dat ik in juli 2 weken écht rustpauze neem met alleen wat loslopen en elke dag zwemmen. Dat lijkt me prima voor mijn lichaam om halverwege even een goede rustpauze te nemen. Er staat wel nog een 5 en 10 km run gepland op 3 en 10 juni, maar dat is vooral voor leuk en als ik me goed voel op die dagen ga ik natuurlijk voor een PR als dat wil lukken. Ik word ook weer wat lichter dus wie weet :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven