Lijf & Lijn alle pijlers

Starten met hardlopen

09-07-2013 18:11 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met Start to Run. Ik ben op zoek naar mensen die hier ook (net) mee gestart zijn om elkaar te motiveren, ervaringen/tips uit te wisselen en gewoon om gezellig te kletsen. Ik heb op het forum wel een paar hardlooptopics gevonden, maar dit zijn mensen die al super ver kunnen lopen en ik ben al super blij dat ik 2 minuten achter elkaar volhoud haha.

Hopelijk zijn er mensen die zich hier willen aansluiten!
Sneeuwwitje, vanochtend weer wakker geworden met pijn aan mijn schenen. Wel trekt het weg zodra ik goed wakker ben en uit bed ben.

Ik bepaal vanavond even of ik het aandurf om te gaan lopen.

Goed plan Sneeuw met zo regelmatig sporten!

Prima ik zou - als ik geen reden had om heel snel te willen - toch alle lessen doen. Misschien gaat het ook om de tijd die je nodig hebt om te herstellen tussendoor, ik weet het niet.

Maar dat ben ik.... en zelf ben ik nog niet zo ver dus ik weet ook niet zeker wat goed is.
Yes les 13 is gelukt! Eerder lukte deze niet, paar weken terug.

Ik was echt helemaal zenuwachtig om hem weer te doen. Maar t ging eigenlijk best makkelijk
@sneeuwwitje, Ja, we hebben de maak van wedstrijden te pakken.

Helaas is het in februari heel erg stil op de kalender (hier in de buurt).

Hier geen sneeuw

Je hebt een mooi sportplan!

@moonlight, na 2x21K wandelen heb je wel een paar rustdagen verdiend

Bij de rokjesloop doe ik of een capri of een korte loopbroek aan.

Afhankelijk van het weer.

Wij (zus en ik) gaan in en leuk Aloha outfitje

@prima, zelf heb ik de 5-10k niet gedaan. Maar volgens mij krijg je dan intervaltraining en geen wandelen tussendoor.

Misschien alvast de les luisteren voor je naar buiten gaat?

Morgen ga ik weer een "rondje" op de loopband rennen.

Heb mezelf een extra rustdag gegeven.

Heb vandaag wel gehoelahoopt

Dat wil ik elke dag doen, kijken of ik daar een slankere taille van ga krijgen.

Zaterdag had ik hem binnen gekregen. En ik was het nog niet verleerd De ene kant om gaat soepel dan de andere kant om, maar dat is denk ik een kwestie van oefenen.
Never regret something that once made you smile.
quote:Moonlight82 schreef op 28 januari 2014 @ 19:49:

Yes les 13 is gelukt! Eerder lukte deze niet, paar weken terug.

Ik was echt helemaal zenuwachtig om hem weer te doen. Maar t ging eigenlijk best makkelijk Hartstikke goed
Ik had een tijd terug ook zo'n hoolahoop gekocht maar ik kon het niet eens meer....
Met een beetje oefen gaat het vast wel lukken

Heb je ook zo'n verzwaarde met van die "bulten" aan de binnenkant?

Als je 1 voet iets naar voren zet, gaat het wel iets makkelijker.
Hij is niet verzwaard. Wel iets groter met 'bulten'. Ik kan het wel weer eens gaan proberen.
Wat is iedereen hier goed bezig zeg!

Ondanks dat ik niet meer zo trouw ben met schrijven, ben ik nog steeds wel trouw met lopen.

Vanochtend ook les 13 van Evy gelopen.

Een erg gekke ervaring om te merken hoe mn conditie verandert. Het was vanochtend 2-3-5-5-5 en na de 3 minuten was ik compleet buiten adem dus ik zag de rest helemaal niet zitten.

Maar vervolgens was ik bezig met de 5 minuten. Na 3 minuten weer tong op de knieen en ik dacht dat ik ging ontploffen. Maar toch doorgelopen en toen op een gegeven moment het realisatiemoment "he verrek.. ik ontplof niet, mijn ademhaling komt in een ritme" en aan het eind van de 5 minuten had ik het gevoel dat ik in dat adem- en loopritme ook nog wel 30 - 60 seconden langer had kunnen lopen. En nog gekker: toen ik eenmaal weer wandelde (3 minuten) had ik eigenlijk na anderhalve minuut wel het gevoel van "nou ja, weer op adem en ik kan eigenlijk wel weer."

heel bijzonder. Nu proberen dat trotse gevoel vol te houden, want als ik dan doodleuk Evy hoor vertellen dat we volgende keer 2-3-6-6-6 gaan lopen, dan voelt dat wel weer als een hele grote stap in één keer vooruit.

Maar dat zien we vrijdag wel weer. Vandaag was nog steeds niet de dag waarop ik ging opgeven
Idd Laylala, gaaf he!

Die les 13 was echt een 'ding' hier, omdat ik m eerder een keer niet gehaald had toen ik ff niet in vorm was.

Ik merkte ook dat ik tijdens de 5-jes soms niet bezig was met: hoe lang loop ik al? Ben ik al halverwege? etc maar dat ik met mijn hoofd gewoon ergens anders was, dat het lopen bijna op de automatische piloot ging.

Eerlijk gezegd was ik niet eens buiten adem in de wandelstukjes

Als het dan gelukt is vind ik het wel jammer dat ik niet meteen de dag erna weer 'mag'. Even afwachten
Net uit mijn werk nog een stukje gelopen. Het was echt zo koud, dus had thermo-ondergoed aan en een muts op. Was wel te doen zo, maar die wind was echt gemeen koud! Ook moest ik goed opletten, want er lagen nog veel bevroren sneeuwresten op de stoep. Op het laatst bijna door mijn enkel gegaan door een ijsbal die op de stoep lag. Gelukkig ging het net goed. Maar het was wel oppassen en liep iets minder relaxed.

Heb een rondje van 5 kilometer gelopen

@ Dorisdoos: haha, wat grappig dat je een hoolahoop hebt gekocht. De sneeuw was leuk hoor, maar de gladheid is altijd een beetje jammer.

@ Moonlight: wat super dat les 13 gelukt is!! Nu even rustdagen en dan op naar les 14!!

@ Laylala: wat goed dat je al bij les 13 bent. Evy weet het altijd zo goed te brengen; je bent helemaal euforisch omdat je de les uit hebt gelopen en dan zegt zij heel blij dat je de volgende keer nog langere stukjes gaat lopen. Dan wil je bijna gaan terug praten tegen haar van: nee, dat kan echt niet hoor Evy
Ik ben nu bij les 9. Ik ga morgen ochtend weer lopen, ben nu al aan het bedenken wat ik het beste aan kan doen - ik heb wel "echte" hardloop schoenen, maar draag een simpele joggingbroek.

Thermo onderkleding en dan gewoon een simpel sport jasje? Mijn dikke winterjas is waarschijnlijk iets te warm tijdens het lopen, maar wel fijn als ik weer naar huis loop na de training.. mijn jas meenemen voor de terugweg is niet handig natuurlijk..

En ik merk trouwens dat ik nogal rode wangen krijg tijdens het lopen, (sowieso bij flinke lichamelijke inspanningen) terwijl ik niet buiten adem ben. Zal dit nog minder worden?
Haha heel herkenbaar! Op een gegeven moment zeg Evy ook: "zeg nou zelf, dat viel toch best mee hè!" Hoe vaak ik wel niet heb gezegd...uh NEE! haha, maar het sleept je er wel doorheen.

Het is inderdaad een stuk kouder opeens! Draag zelf thermo onderkleding en dan de winter hardloopkleding. Ik zou zeker geen winterjas aandoen. Iets dat ventileert en zorgen dat als je zweet je kleding/sokken niet nat blijven...dan vat je kou!

De rest is ook ontzettend goed bezig! In week 5/6 van Evy ga je opeens snel opbouwen. Dat springt het omhoog in de minuten. Zwaar, maar wonder boven wonder haal je dat gewoon vol. Dat geeft een enorme kick!

Ben overgestapt nu van Evy naar Renate...heb enorm zitten zoeken en vergelijken qua schema's, maar ik vertrouw er maar op dat ik aan het einde 10km kan lopen. Volgens het schema kun je de laatste les 60 minuten aan één stuk lopen...Leuk van dit schema is dat er veel intervallen in zitten. Volgens mij wat meer afwisselend dat de Evy variant, waarbij je vooral traint op duurlopen. Hoe is jullie ervaring? Zijn er mensen die hebben opgebouwd naar 10km en zoja hoe hebben jullie dat gedaan en in hoeveel weken?
Hoolahoopen! Hoe kom je er op! Maar vast goed voor je taille/heupen! Lekker muziekje erbij en swingen maar

Doet me er aan denken, doen jullie naast het hardlopen nog krachttraining?
Prima, ik doe nu geen krachttraining maar zou nog wel iets van romptraining erbij willen doen. Bij mij zit al het vet op de bovenste helft en het is leuk dat mijn benen nu zo slank worden maar eh.......

Ik raak wat uit verhouding.

Ja bah wat was het koud. Niet gelopen vandaag maar wel in totaal een uur gefietst. Brrrrrr

Valt het jullie ook op dat Evy soms zegt: We zijn bijna klaar voor vandaag (of iets in die richting) als we net over de helft zitten?

Ik vind dat zo stom
quote:Moonlight82 schreef op 29 januari 2014 @ 20:05:

Valt het jullie ook op dat Evy soms zegt: We zijn bijna klaar voor vandaag (of iets in die richting) als we net over de helft zitten?

Ik vind dat zo stom

Ja Evy zegt wel meer waar ik mijn vraagtekens bij heb.

Zo heeft ze ook al eens gezegd dat we 'vandaag onze grenzen gingen verleggen met een stukje lopen van 5 minuten' terwijl we dat de les daarvoor ook al hadden gedaan.

En ik kan het verkeerd verstaan hebben, maar ik had in les 13 ook het gevoel dat ze zei dat we 1-3-5-5-5 gingen lopen en vervolgens liet ze me 2-3-5-5-5 lopen.
Ja idd, nu je het zegt!

Vooral dat 'bijna klaar' vind ik dus irritant. Vaak zegt ze dat over een loopstukje als je net halverwege bent of ook over een hele les als je nog ruim 10 min moet.

Mijn lichaam gooit toch al de rem erop bij het horen van het woord 'bijna'.

Ik heb vandaag les 14 gedaan. Ik heb wel een trucje om echt heel langzaam te gaan hardlopen in die lange stukken. Dat doe ik als ik er moeite mee heb. Ben vanochtend ook niet heel fit dus dan maar ff wat minder meters maken, als ik het qua tijd maar volhoud.
Koud zeker vanochtend? Heb je het wel volgehouden met de stukken van 6 minuten?

Ik ben vandaag op Evy's orders aan het 'genieten van mijn rustdag' en ga morgenochtend les 14 doen. Ik ben benieuwd.

Wel fijn dat er nu af en toe ook wel nieuwe muziek wordt gebruikt.

Ik probeer altijd braaf in de maat te lopen. Of maakt dat niet uit bij Evy? (ik dacht dat ze dan misschien daarmee in de loop der tijd het tempo opvoeren ofzo?)
Leuk dat we nu gelijk lopen.

Ja het was koud maar ik had me daar al op gekleed. Een legging onder mijn (wijde) hardloopbroek en een dunne jas aan.

Ik weet het niet, van die maat. Is wel een goede vraag eigenlijk aan de meer ervaren loopsters.

Ik ga dus niet minder stappen zetten maar de stappen die ik zet zijn heel klein. Maar t blijft wel hardlopen, ik zet niet twee voeten tegelijk op de grond.

Heb t dus wel volgehouden

Wel ben ik beetje aan het zoeken naar leuke rondjes om te lopen. Vanochtend liep ik langs een middelbare school, op zich prima zo einde van de ochtend, totdat er een hele klas wegfietste en we elkaar kruisten. Ik ben toen maar even omgekeerd en een stukje heen en weer gelopen zodat ik iig niet mijn 6-min-stuk hoefde te onderbreken.
Ik had gisteren trouwens geld terug van de belasting (vrij onverwacht).

Misschien koop ik er binnenkort hardloopschoenen voor. Ik loop nu op schoenen van twee tientjes van Scapino, wat wonderbaarlijk goed gaat. Ik dacht toen: Eerst maar eens kijken of ik het serieus ga doen, dat lopen. Voordat ik in een outfit investeer die daarna in de kast belandt.

Maar ik loop gewoon echt... nog steeds
Vandaag een rustdag, maar wel een flink stuk gefietst. Nog steeds koud, maar vanmiddag met de zon was het wel mooi (had wel hele koude voeten).

@ Moonlight: goede schoenen zou echt een goede investering zijn voor dat geld! Het gaat zo goed, het is dan ook een soort beloning voor jezelf! Leuk dat jij en Laylalala op hetzelfde niveau lopen!

@ Laylalala: ik weet niet meer hoe het zat bij Evy 0-5, maar bij Evy 5-10 zegt ze heel duidelijk dat de muziek ter ondersteuning is en dat je je eigen tempo moet lopen. O ja, en Evy zegt inderdaad wel eens iets verkeerds. Dan zegt ze: je bent nu op de helft, terwijl je weet dat dat helemaal nog niet zo is... Ik werd er op een gegeven moment ook helemaal gek van, vooral van dezelfde muziek. Maar na Evy 0-5 lukte het me niet om verder te komen, dus Evy 5-10 opgepakt en daardoor ging ik weer flink vooruit.

@ Prima: ik heb dus wel met Evy 5-10 gelopen, omdat ik daarvoor al Evy 0-5 had gedaan. Aan het eind van deze Evy kun je 70 minuten aan een stuk lopen. Dat is mij niet gelukt in de 10 weken die er voor staan, omdat ik ook train bij de hardloopvereniging en ik een paar weken volledig voor de 4 mijl heb getraind. Uiteindelijk iets van 4 maanden er over gedaan, omdat ik ook veel andere soorten training tussendoor deed dus.

Evy traint inderdaad voor de duurloop, maar je hebt ook elke week een intervaltraining. Voor mij voldoende afwisseling.

@ Lucky-Birdi: absoluut niet met winterjas gaan lopen, is veel te warm. Gewoon je trainingsjasje met thermokleding eronder aan doen. Wat betreft de rode wangen: dat heb ik ook nog steeds, is volgens mij iets wat gewoon bij je hoort.

Morgen ga ik naar de sportschool en dan zaterdag weer lopen!
Helaas helaas, zojuist toch voor het eerst in 5 weken gestopt met lopen.

Les14 van Evy, vol goede moed van start, maar na de warming up van 2 minuten kwam ik al niet meer op adem. En toen ik aan het 2e stukje rennen begon werd ik gewoon helemaal naar.

Enorm steken in mn maag en buik. Ik ben daarbij wat verkouden en ik denk dat het lopen wat slijm in mn luchtpijp had losgetrild, want vervolgens kreeg ik een enorme hoestbui en kwam ik helemaal niet meer op adem.

Ik heb gewoon lopen zoeken naar een gemeenteplantsoen omdat ik het gevoel had dat ik ging spugen.

Toen had ik zoiets van f*ck it, ik ga naar huis.

Dus.. jammer maar helaas, ik ga de les zondag gewoon nog een keer proberen en dan maar iets meer tijd tussen eten en lopen en nog rustiger beginnen.

Nu eerst een warme douche opzoeken en het beetje teleurstelling van me af spoelen.
Hoi, ik kom me ook weer even melden. Erg druk gehad en wat minder gelopen maar deze week ben ik eindelijk weer goed bezig. Vanochtend in het zonnetje les 15 van Evy gelopen. Na de eerste 4 minuten konden de handschoentjes uit, heerlijk. Maar gelukkig op de helft dus en op naar les 16.

Balen Laylalala, maar waarschijnlijk ben je gewoon een beetje ziek/ verkouden en dan is opbouwen wellicht net te veel. Hoop in ieder geval dat de douche daarna wel lekker was.
Layla wat rot! Bij mij was les 13 de eerste die echt niet lukte (als je niet meetelt dat door storm een keer iets niet te doen was)

Maar niet zo erg met spuugneigingen. Ik had toen erg veel werkstress en net gehoord over ziekte vader.

Wat ik gedaan heb is een paar weken af en toe een les van de week 10 - 11 - 12 lopen. Soort plateufase ingelast dus.

En nu lukten les 13 en 14 wel.

Als je echt ziek ben zou ik ff helemaal stoppen. Anders kun je misschien ook ff oude lessen herhalen totdat je je weer goed voelt.

(sorry ff bezig, reageer ff niet op de rest)
Hallo dames,

Mag ik mee komen schrijven?

2 jaar geleden had ik mezelf als doel gesteld te gaan hardlopen en met succes. Binnen 6 weken kon ik een half uur aaneensluitend rennen. In t begin was ik na 100m al afgepeigerd (helaas rook ik!) nu 2 zwangerschappen later. En als doel eerst nog s 7 kilo af te vallen, heb ik ook evy gedownload. Het plan is dit 2-3x per week te doen. Heb me 2 weken geleden bij basicfit ingeschreven als motivatie! En ook 13 april voor de 5km run 😝 nu volhouden dus!
Goedemorgen allemaal, ik heb les 9 gelopen met een extra thermo shirt met lange mouwen onder mijn sport jack, een thermo legging onder mijn joggingbroek en een muts en wanten, was beter te doen dan verwacht.

Ik kreeg het pas koud toen de les af was, ik ga weer richting huis als Evy zegt dat we op de helft zitten, maar ik ben tot op heden niet bij huis weer geëindigd.

En een stukje uitlopen is prima, maar bij -3 had ik het na 10 min best koud .

Les 10 ging boven verwachting goed, ik liep om 7 uur s morgens, heerlijk rustig op straat.

Straks les 11 :-)

Ik ben blij dat ik eindelijk goede loopschoenen heb, ik merk een duidelijk verschil qua spierpijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven