Lijf & Lijn alle pijlers

Suikervrij eten, wie doet er mee?

24-07-2008 17:17 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik eet veel te veel suiker en ik voel me daar niet goed bij. Als ik het niet eet blijft mijn lichaam erom vragen en als ik me dan te buiten ben gegaan aan de chocola voel ik me daarna ook niet goed. Ik wil nu de suiker verbannen, want ik voel dat het niet goed is voor mijn lijf. Ik heb vooral een verstoorde stoelgang, maar ben ook vaak moe zonder reden. En ik ben eigenlijk iets te zwaar.

Wie doet er mee? Misschien kunnen we elkaar steunen en motiveren, want ik vind het zo moeilijk om geen suikers meer te eten (heb het eerder geprobeerd).
Alle reacties Link kopieren
Oja, tips en recepten zijn ook zeer welkom.
Alle reacties Link kopieren
Boebele ik neem aan dat je toegevoegde suiker bedoeld, niet de suiker die van nature in fruit zit? En wil je dan alle suiker uitsluiten (er zit vaak nog een piepklein beetje in allerlei 'zakjes en pakjes') of vooral de 'logische dingen'; snoep, jam, cornflakes enzo.



Maakt het wat makkelijker om mee te denken zegmaar.
Alle reacties Link kopieren
Owja sorry. Nee ik bedoel dus de 'slechte' suikers. Dus ook de suikers die in witte pasta en witte rijst zitten. En natuurlijk de suikers die in chocola, koek, gebak, ijs, etc. zitten.
Alle reacties Link kopieren
Oja, zakjes en pakjes daar hou ik sowieso niet zo van en ook daar zit veel suiker in.
Alle reacties Link kopieren
Pfoei alle suikers eruit lijkt me wel heftig maar wel leuk om over na te denken, ik zelf ben nogal 'savonds gaan snaaien na het stoppen met roken, dus in die zin zou weer bewust met eten bezig zijn goed voor mij zijn.



Ga eens even denken over de suikers in mijn favo recepten...
Alle reacties Link kopieren
Mevrouwdekees,

ik voeg zelf nooit suiker toe aan mijn eten of drinken, dus bij mij zit het hem vooral in de enorme hoeveelheden chocola. Maar ik las net op internet dat bv in een potje yoghonaise of in een fles ketchup ook heel veel toegevoegde suiker zit.

Eigenlijk zit het bijna overal in, dus de suiker helemaal verbannen zal waarschijnlijk niet lukken maar ik ga het wel proberen. Even kijken of het echt zo'n effect heeft als sommige mensen beweren.
Alle reacties Link kopieren
Overigens past dit topic beter in lijf en lijn realiseer ik me nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels al een week bezig suikervrij te eten zoals jij beschrijft, ook geen aardappelen,wortel en mais ed..

Vind het best moeilijk vooral in de avonden, die ook nog eens lang zijn met dit mooie weer.

Ook een paar fruit soorten zit te veel suiker in zoals nectarines, perziken en galia meloen dus deze zijn ook of limit maar daar smokkel ik dus wel mee.
Alle reacties Link kopieren
Geen aardappelen, wortels en mais? Poeh dat is wel heel rigoreus...

Desalniettemin heb je misschien een paar goede tips voor me? Merk je al verschil in je lijf?
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag even aan de moderator of dit topic naar lijf en lijn kan.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ben inmiddels 2 kg kwijt maar eet ook geen brood meer, wel volkorencrackers.

In brood zitten ook veel suikers.

Dus is best behoorlijk anders.

Probeer het nu dus uit en voel me werkelijk goed.

Ik zal vast nog wel eens een boterham eten hoor!

Ik probeer ook vet vrij te eten.

Maar wat ik nu dus niet eet is:



-brood

-aardappels

-wortel

-mais

-bonen

-aubergine

-nectarine, perziken, gele meloen, druiven.

-witte rijst, pasta



Ik eet dus verschillende soorten crackers en fruit overdag met mager beleg (wil ook idd afvallen) en in de avond tja dat is heel verschillend.

Maar valt me tot nu toe reuze mee!
Alle reacties Link kopieren
is dat een dieet ofzo wat jij doet?
Alle reacties Link kopieren
En eet je wel bruine rijst en volkoren pasta?
Alle reacties Link kopieren
vet-arm is best goed. maar een vet-vrij is erg ongezond. een lichaam heeft vet nodig en als je dat dus niet meer binnen krijgt gaat je eigen lichaam cholesterol aanmaken. erg slecht!
Alle reacties Link kopieren
Boebele, ik zou als ik jou was eerst eens gaan shoppen bij een goede natuurvoedingswinkel ( dus niet zo'n duffe geitensokken winkel, daar word je niet vrolijk van). Daar hebben ze o.a. mayo, pindakaas, jam en nog véél meer dingen zonder (toegevoegd) suiker. Als je dat eenmaal gewend bent wil je niet meer anders ! Ik eet nu al meer dan een jaar zo, en dat is geen probleem. Ik eet wel koekjes en ontbijtkoek dat gezoet is met moutsiroop, of soms met diksap. Die groente- en fruitsoorten die net werden genoemd eet ik wel hoor, er zijn grenzen. Maar.... ik eet ook geen vlees meer, haast geen zuivel en veel minder tarwe (wel andere graansoorten). Nou ja, ik voel me er goed bij !
zoefie schreef op 24 juli 2008 @ 21:33:

Boebele, ik zou als ik jou was eerst eens gaan shoppen bij een goede natuurvoedingswinkel ( dus niet zo'n duffe geitensokken winkel, daar word je niet vrolijk van). Daar hebben ze o.a. mayo, pindakaas, jam en nog véél meer dingen zonder (toegevoegd) suiker. Als je dat eenmaal gewend bent wil je niet meer anders ! Ik eet nu al meer dan een jaar zo, en dat is geen probleem. Ik eet wel koekjes en ontbijtkoek dat gezoet is met moutsiroop, of soms met diksap. Die groente- en fruitsoorten die net werden genoemd eet ik wel hoor, er zijn grenzen. Maar.... ik eet ook geen vlees meer, haast geen zuivel en veel minder tarwe (wel andere graansoorten). Nou ja, ik voel me er goed bij !




Ik wel ook graag op deze manier gaan eten maar weet niet zo goed waar ik moet beginnen :-$

Ik ben te zwaar: ruim 77kg bij 170cm. Ik voel me niet goed in mn vel, heel plofferig zeg maar. Ik heb al verschillende lijnpogingen gedaan maar ik kan het maar niet volhouden. Ik heb gewoon altijd honger, altijd. (of trek) Ik weet gewoon niet hoe ik al dat ge-eet moet stoppen en word langzamerhand echt een beetje wanhopig. Ik ben heel bang dat ik straks echt megadik ga worden. En dan te bedenken dat ik een jaar of 2 geleden nog zo'n 13 kg minder woog. ....
Alle reacties Link kopieren
Heyjij schreef op 24 juli 2008 @ 20:46:

vet-arm is best goed. maar een vet-vrij is erg ongezond. een lichaam heeft vet nodig en als je dat dus niet meer binnen krijgt gaat je eigen lichaam cholesterol aanmaken. erg slecht!




Ok vet-arm dan want ik gebruik nog wel olijfolie ed. en in vlees en vis zitten natuurlijk ook vetten.

Ik probeer gewoon niet te veel vet te eten.
Alle reacties Link kopieren
zoefie schreef op 24 juli 2008 @ 21:33:

Boebele, ik zou als ik jou was eerst eens gaan shoppen bij een goede natuurvoedingswinkel ( dus niet zo'n duffe geitensokken winkel, daar word je niet vrolijk van). Daar hebben ze o.a. mayo, pindakaas, jam en nog véél meer dingen zonder (toegevoegd) suiker. Als je dat eenmaal gewend bent wil je niet meer anders ! Ik eet nu al meer dan een jaar zo, en dat is geen probleem. Ik eet wel koekjes en ontbijtkoek dat gezoet is met moutsiroop, of soms met diksap. Die groente- en fruitsoorten die net werden genoemd eet ik wel hoor, er zijn grenzen. Maar.... ik eet ook geen vlees meer, haast geen zuivel en veel minder tarwe (wel andere graansoorten). Nou ja, ik voel me er goed bij !




Hm, pindakaas en jam enzo eet ik nauwelijks, zelfs geldt voor koekjes. Ik eet wel heel veel chocola. Ben ooit overgestapt op de pure variant (70%), dat was in ieder geval beter dan niets. Maar vooralsnog wil ik de komende weken (als dat lukt) even geen chocola meer in huis halen. Wil niet te snel weer concessies gaan doen, want dan ben ik zo weer verslaafd.



dus tja, die chocola is wel echt een probleem, en daarnaast eet ik veel, heel veel pasta en rijst. Ik eet eigenlijk nooit brood. 's middags eet ik een pastasalade of een wokmaaltijd. Weet niet zeker of dat goed is, dat zal wel niet...

En verder sja, af en toe wel een vettig broodje (kaasbroodje of seitanbroodje ofzo, vlees eet ik eigenlijk heel weinig)

's Ochtends wel een flinke bak muesli met volle yoghurt. Die volle yoghurt ga ik uiteraard vervangen voor de magere variant.

Toch vind ik het moeilijk hoor, eet voor mijn gevoel nou ook weer niet ZO heel erg ongezond. En ik sport veel (3 tot 4 keer in de week), eet iedere dag 2 stuks fruit en let er wel op dat ik genoeg groentes binnenkrijg.



Maar bij veel dingen weet ik het ook niet zeker. Ik heb net een mango in de blender gegooid en daar (halfvolle) melk bijgegooid. Smaakt echt heerlijk, maar is het ook wel gezond?

En vanavond kokosmelk verwerkt in een gerecht, daarvan weet ik nou ook niet zo goed of het nou kwaad kan of niet...



Dus Tjilla, net als jij ben ik ook een beetje zoekende. Misschien kunnen we elkaar hier helpen?
Alle reacties Link kopieren
Heyjij schreef op 24 juli 2008 @ 20:46:

vet-arm is best goed. maar een vet-vrij is erg ongezond. een lichaam heeft vet nodig en als je dat dus niet meer binnen krijgt gaat je eigen lichaam cholesterol aanmaken. erg slecht!
Je hebt ook vet nodig om de vitaminen A, D, E en K en de goede vetten op te kunnen nemen die je écht nodig hebt om gezond en fit te blijven! E is een anti-oxidant en A is goed voor je ogen en huid. D heb je nodig voor goede botten onder andere en K is ook voor je botstofwisseling en voor bloedstolling.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dan hebben we het natuurlijk over de onverzadigde vetten. Die moet je jezelf ook niet ontzeggen. Maar ik ben van mening dat je vanzelf genoeg vet binnenkrijgt als je gewoon normaal en gezond eet.
Alle reacties Link kopieren
zusenzo schreef op 24 juli 2008 @ 18:59:

Ja, ik ben inmiddels 2 kg kwijt maar eet ook geen brood meer, wel volkorencrackers.

In brood zitten ook veel suikers.

Dus is best behoorlijk anders.

Probeer het nu dus uit en voel me werkelijk goed.

Ik zal vast nog wel eens een boterham eten hoor!

Ik probeer ook vet vrij te eten.

Maar wat ik nu dus niet eet is:



-brood

-aardappels

-wortel

-mais

-bonen

-aubergine

-nectarine, perziken, gele meloen, druiven.

-witte rijst, pasta



Ik eet dus verschillende soorten crackers en fruit overdag met mager beleg (wil ook idd afvallen) en in de avond tja dat is heel verschillend.

Maar valt me tot nu toe reuze mee!




Klinkt als wat ik doe: Atkins maar ik mag best veel vet en eiwitten. Deze dingen verstoren nl je suikerspiegel absoluut niet waardoor ik dus geen trek of snaaitrek heb tussen de maaltijden door en jewel als een tierelier afvalt. Maarja tis wel een keuze die je moet maken.

Inmiddels ben ik al weer op het punt beland dat ik best veel mag en moet toevoegen om aan de weet te komen hoeveel koolh mijn lijf kan hebben.

Alleen blijft suiker uit den boze natuurlijk.
[quote]boebele schreef op 24 juli 2008 @ 22:47:

[...]





Hm, pindakaas en jam enzo eet ik nauwelijks, zelfs geldt voor koekjes. Ik eet wel heel veel chocola. Ben ooit overgestapt op de pure variant (70%), dat was in ieder geval beter dan niets. Maar vooralsnog wil ik de komende weken (als dat lukt) even geen chocola meer in huis halen. Wil niet te snel weer concessies gaan doen, want dan ben ik zo weer verslaafd.



dus tja, die chocola is wel echt een probleem, en daarnaast eet ik veel, heel veel pasta en rijst. Ik eet eigenlijk nooit brood. 's middags eet ik een pastasalade of een wokmaaltijd. Weet niet zeker of dat goed is, dat zal wel niet...

En verder sja, af en toe wel een vettig broodje (kaasbroodje of seitanbroodje ofzo, vlees eet ik eigenlijk heel weinig)

's Ochtends wel een flinke bak muesli met volle yoghurt. Die volle yoghurt ga ik uiteraard vervangen voor de magere variant.

Toch vind ik het moeilijk hoor, eet voor mijn gevoel nou ook weer niet ZO heel erg ongezond. En ik sport veel (3 tot 4 keer in de week), eet iedere dag 2 stuks fruit en let er wel op dat ik genoeg groentes binnenkrijg.



Maar bij veel dingen weet ik het ook niet zeker. Ik heb net een mango in de blender gegooid en daar (halfvolle) melk bijgegooid. Smaakt echt heerlijk, maar is het ook wel gezond?

En vanavond kokosmelk verwerkt in een gerecht, daarvan weet ik nou ook niet zo goed of het nou kwaad kan of niet...



Dus Tjilla, net als jij ben ik ook een beetje zoekende. Misschien kunnen we elkaar hier helpen?[/quote]



Goed plan Boebele.

Net als jij ben ik ook verslaafd aan chocola. In slechte periodes gaat er echt een reep doorheen per dag. En in nog slechtere periodes gaat er naast die reep ook nog es een pak bokkepootjes doorheen. Dit soort periodes kunnen echt weken duren afgewisseld door periodes dat ik amper snoep.

Ook eet ik veel pasta. En brood. Ik ben een echt broodeter. Sinds een aantal maanden eet ik zuurdesembrood omdat dit beter schijnt te zijn.



Verschillende pogingen om af te vallen en gezonder te eten zijn mislukt. Omdat ik het niet volhield maar ook omdat het me helemaal niet gezond lijkt, dieeten. Ik vond Sonja Bakker echt niet vol te houden, vreselijk! En dan al die rare koeken en yogurtdingen die je dan tussendoor "moet" eten, bah. En Atkins lijkt me helemaal erg ongezond.



Ik wil nu mn eetpatroon gaan omgooien. Om af te vallen maar ook om gewoon wat gezonder te gaan leven. Ik merk aan mezelf dat al die suiker me geen goed doet. Daar wil ik dus vanaf. Maar waar begin je? Want moet ik dan echt brood en perzikken enzo laten staan?? Ik vind dat best ver gaan en natuurlijk is het het een of het ander maar er zullen toch best alternatieven zijn??



Ik eet al een tijdje geen vlees meer. Zo heel af en toe nog wel eens ham op brood of 1x per jaar een bbq maar verder heb ik vlees in mijn avondeten vervangen door vleesvervangers; tofu, Des, dat soort zaken. Vooral vanwege het dierenleed trouwens, ik lust het best. Hoewel ik ook denk dat vlees heel ongezond is voor mensen. Verder probeer ik zoveel mogelijk zuivel te laten staan. Ik heb ooit een artikel gelezen over melk en de melkindustrie, nou, als je dan leest wat er allemaal in melk zit dan hoef je echt niet meer, brrr.



Maar goed, hoe nu verder?? Ik vind echt gezonde gerechten bedenken en bereiden lastig. Grijp dan toch weer vaak naar kant en klare sauzen voor over de pasta(suiker!!). Natuurvoeding is natuurijk super maar vaak ook vreselijk duur.



Kortom ik wil afvallen en gezond eten/blijven maar moet nog even mn weg erin vinden. Ik blijf hier meelezen!!!



Ik heb net een stuk Fries suikerbrood op, dus ik doe niet mee

X-D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wetenschappelijke onderzoeken achter de hand dat Atkins niet ongezond is.

Ben zelf bij de huisarts geweest omdat iedereen het altijd beter denkt te weten en zelfs de HA zegt; gewoon mee doorgaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven