Lijf & Lijn alle pijlers

Trage schildklier - afvallen

15-01-2017 09:24 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Onlangs is bij mij, na 5 jaar tobben met vage klachten, een trage schildklier geconstateerd.

Momenteel heb ik medicijnen hiervoor gekregen. Ik slik deze nu zo' n 2 maanden en ik voel me op heel vel vlakken stukjen beter! Dus dat is al heel erg fijn.

Ik ben altijd heel slank geweest en heel sportief. De laatste jaren ben ik zo'n 10 tot 15 kilo aangekomen ondanks sporten en letten op eten. Ik snap nu pas waarom afvallen niet lukte.

Die extra kilo's zitten me behoorlijk on de weg, maar vooralsnog hebben de medicijnen geen effect hierop.

Wie herkent dit en heeft adviezen?

Eind januari moet ik terug naar de arts en bevraag ik hem ook op dit vlak.
Als je nu goed ingesteld bent zal je niet meer zomaar aankomen, maar voor afvallen moet je gezond eten en sporten zodat je meer verbrand dan je binnenkrijgt. Als dat nu nog nietgebeurt ben je of nog niet goed genoeg ingesteld of je moet voeding en sporten opnieuw onder de loep nemen.
Ik ben in iets meer dan 10 jaar tijd 50 kilo aangekomen. Trage schildklier, gestopt met roken en niet altijd even gezond gegeten.

Medicatie betekent niet dat je ineens kunt bunkeren en toch gewicht verliest.

Ik ben 1.5 jaar geleden gestart met Weight Watchers en nu bijna 34 kilo kwijt.

Gezonder eten, meer bewegen, net zoals iedereen die af wil vallen dus.
Ik herken het wel. Ik viel pas af toen ik goed was ingesteld en dat was pas na ruim driekwart jaar. Advies wat ik je kan geven is vooral even geduld hebben. Gun je lichaam eerst de rust om weer goed te gaan functioneren, afvallen komt daarna wel weer. Gezond eten en sporten kan je natuurlijk wel doen, maar ik zou even wachten met lijnen.
The pen is mightier than the sword
Ik ben juist bang dat ik te weinig eet qua calorien en dat als meer ga eten ik weer meer aankom ( wat er vervolgens nooit meer afgaat ).

Ik sport nog steeds 4 x per week flink ( vechtsport en krachttraining en cardio), ik heb op redelijk hoog niveau gekickbokst, dus op het gebied van sporten is geen winst meer te behalen.
Bij mij is m'n schildklier na bevalling heel traag gaan werken. Ben nu goed ingesteld op medicatie maar val nog niet af helaas.

Volgens m'n arts kan dat nog ff moeilijk blijven, zal iig niet meer mogen aankomen nu.
Twee maanden aan de med is nog niet zo lang. Het duurt 6 weken voordat je lichaam ingesteld is op de dosis. Daarna kan de dosis weer opgehoogd worden. Dit heeft bij mij een jaar geduurd ofwel anderhalf jaar. De klachten werden langzaam minder. Het gewicht verliezen gebeurde vanzelf op het moment dat ik de juiste waarde voor mij had. Daar hoefde ik niets voor te doen.

Nu moet ik wel zeggen dat ik slank was voordat m'n schildklier begon te klieren.
Ik heb dezelfde ervaring als Pennenbakje. Bij mij kwam dat overigens nadat ik geswitcht was van merk (van de merkloze naar Euthyrox), waarschijnlijk omdat de dosis toch net anders is oid. Bij het oude merk voelde ik me ook beter dan zonder, maar nu voel ik me toch nog net dat stukje energieker en val ik idd ook af. Sport en gezond eten deed ik daarvoor ook al, maar nu gebeurt er ook wat. ;) Twee maanden is nog aan de korte kant, maar ik zou toch in de gaten houden dat je er misschien nog niet helemaal bent qua medicatie, ook al zijn je bloedwaarden goed. Dat waren de mijne ook, en dat zijn ze nu nog steeds. Die bandbreedte is best breed, het gaat er ook om om een dosis/medicijn te vinden passend bij jou. Kun je denk ik prima bespreken met je arts. Het is lastig om in te schatten wat je nog kunt verbeteren en wat gewoon 'restverschijnselen' zijn, maar je kunt daar best wat mee experimenteren (in overleg met de arts, uiteraard).
quote:nieuweauto schreef op 15 januari 2017 @ 10:24:

Ik ben juist bang dat ik te weinig eet qua calorien en dat als meer ga eten ik weer meer aankom ( wat er vervolgens nooit meer afgaat ).

Ik sport nog steeds 4 x per week flink ( vechtsport en krachttraining en cardio), ik heb op redelijk hoog niveau gekickbokst, dus op het gebied van sporten is geen winst meer te behalen.Je moet geduld hebben. Instellen binnen twee maanden is niet reëel. Bij mij duurde het bijna een jaar. In de tussentijd moet je gewoon normaal eten, zoals altijd en niet dieten. Dit zorgt er namelijk voor dat het stabiel blijft. Als je goed ingesteld bent, dan samen met de arts/voedingsdeskundige kijken naar het afvallen. Vaak is dit niet eens nodig als je al veel sport en goed op de voeding let.
Ik zou de wens om af te vallen inderdaad aan je arts voorleggen. Misschien mag je tijdelijk meer van je schildklierhormoon gebruiken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik ben meer een voorstander van de oorzaken aanpakken. Kan een keus zijn. Niet alles is op te lossen maar veel is wel bij te sturen.
Hoe bedoel je schapewolkje?
Update: ik heb een kleine wijziging van de medicijnen gehad en een voedingsadvies.

Eerst 2 maanden proberen voor we weer iets gaan wijzigen.
Ik ben afgelopen maandag begonnen met L-Thyroxine 75 mcg. Ik hoop zo dat gewicht verliezen nu makkelijker gaat. Tussen mijn 27ste en 30ste ben ik 25 kilo aangekomen, ondanks sporten en gezond eten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven