Lijf & Lijn alle pijlers

Waarom val ik niet af?

12-12-2019 14:20 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ruim een jaar ben ik gaan sporten. Combinatie krachttraining/cardio 3 a 4 keer per week.
Maar ik val dus niet af. Toen ik begon woog ik 80 kg. Ik weeg mezelf dagelijks op hetzelfde moment en blijf schommelen tussen de 78 en 80.
Op de sportschool is zo'n weegschaal die ook vet en spieren kan meten, en daar is ook geen resultaat op te zien. Sterker nog, de laatste keer was ik afgenomen in spiermassa en aangekomen in vet.

Qua eten probeer ik erg op te letten. Ik gebruik bv geen suiker in de thee, snoep vrijwel nooit, maak veel dingen vers ivm verborgen suikers. Altijd volkoren producten etc
Enige zonde is in het weekend een wijntje en een hapje. En ook dat met mate. Misschien een hele fles over een heel weekend.

Ondertussen ben ik erg gedemotiveerd geraakt. Langzaam afvallen vind ik niet erg, maar nu val ik dus gewoon niet af en ik heb ook geen extra spieren gekregen ter compensatie. Ik snap er niks van, want ik ben wel geleidelijk zwaarder gaan trainen.

Wie weet raad?
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
12-12-2019 14:35
Spieren wegen zwaarder dan vet en stop met dagelijks wegen. Het is normaal dat je schommelt, kan met hormonen te maken hebben.
.
Ik vraag me echt geregeld af of jij wel leest. Uit de OP:
.
Op de sportschool is zo'n weegschaal die ook vet en spieren kan meten, en daar is ook geen resultaat op te zien. Sterker nog, de laatste keer was ik afgenomen in spiermassa en aangekomen in vet.
Alle reacties Link kopieren
Schrijf eens op wat je eet op een dag hier en hoe je sport?
Als ik 2x per week krachttraining doe en 2x ga spinnen en op mn voeding let val ik zeker af.

Ik vraag me af wat jij doet dat je na een jaar nogsteeds geen resultaat ziet.

Heb je goede begeleiding bij de sportschool?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
12-12-2019 15:21
Wat is je TDEE?

https://www.sailrabbit.com/bmr/

Dan weet je zo gemiddeld hoeveel calorieën je verbrand per dag.
Okay.
Volgens dst schema 1900 calorieën per dag. En als ik 1 kg per maand wil afvallen mag ik 1500 per dag. Is dat niet extreem weinig?
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
SPQR schreef:
12-12-2019 15:11
Calorieën tellen heb ik in het begin wel gedaan maar vond het een hoop gedoe. Dan maak ik groentesoep en dan moet ik elke wortel wegen. En dan alles delen door de hoeveelheid per kommetje.
Ook niet te doen als iemand anders voor je kookt.

Maar goed, ik zal dat dan maar weer eens doen.
Tip: Fatsecret. Heeft een website en een app. Veel dingen staan er al in. Ook op merk, dan zoek je bv op groentesoep en krijg je de verschillende merken groentesoep. Eigengemaakte maaltijden kun je eenmalig vastleggen en in het vervolg gewoon aanklikken. Beweging kun je ook invoeren en een doel. (geen reclame)
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
12-12-2019 14:22
Voel je verschil in je kleding of zie je verschil als je in de spiegel kijkt? Je bent dus wel sterker geworden?
SPQR schreef:
12-12-2019 14:36
Nee ook niet
Als je niet sterker bent geworden na een jaar trainen zijn er ook vraagtekens te zetten bij je trainingsschema.
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je verder in het dagelijks leven?

En w.b. sport.
Je hebt trainen en trainen.
De ene veegt een half druppeltje van zn voorhoofd en gaat naar huis, de ander is blij al hij onder de douche staat.

Heb je een opbouwend schema? Merk je dat je sterker wordt en meer conditie krijgt? Nee, dan is je schema verkeerd of ben je niet intensief bezig.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
SjaanRoeispaan schreef:
12-12-2019 15:27
Tip: Fatsecret. Heeft een website en een app. Veel dingen staan er al in. Ook op merk, dan zoek je bv op groentesoep en krijg je de verschillende merken groentesoep. Eigengemaakte maaltijden kun je eenmalig vastleggen en in het vervolg gewoon aanklikken. Beweging kun je ook invoeren en een doel. (geen reclame)
Dat heeft de samsung health app ook ja.
Ik eet een aantal dagen per week op mijn werk en dan is alles wegen echt geen doen, zeker omdat ik niet altijd degene ben die kookt. Maar ik zal zien.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
12-12-2019 15:31
Wat doe je verder in het dagelijks leven?

En w.b. sport.
Je hebt trainen en trainen.
De ene veegt een half druppeltje van zn voorhoofd en gaat naar huis, de ander is blij al hij onder de douche staat.

Heb je een opbouwend schema? Merk je dat je sterker wordt en meer conditie krijgt? Nee, dan is je schema verkeerd of ben je niet intensief bezig.
Nou dat ik het gekke dus. Ik ben wel met zwaardere gewichten gaan trainen gedurende het jaar, dus blijkbaar sterker geworden. Maar ik merk daar niks van (geen beter zichtbare spieren, niet strakker on het vel)
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon eens naar een diëtist gaan, of iig de huisarts. Deze zal je waarschijnlijk ook zeggen om calorieën te gaan bijhouden, dus dat kun je in ieder geval oppakken (genoeg handige apps voor tegenwoordig).

En mogelijk dat er ook andere redenen achter schuilen. Veel stress? Groeien je haar en nagels wel goed? Slaap je voldoende? Vast ritme? Altijd zwaar geweest? Medicijnen? Veel hapjes proeven tijdens het koken? Geen invloed op wat je eet (kookt iemand anders?) Gaan je kracht en uithoudingsvermogen wel omhoog? - anders halen je huidige trainingen weinig uit en verbrand je waarschijnlijk nog niet eens dat flesje wijn in een week.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je een trage schildklier? Kan je op laten testen.
En anders eet je gewoon teveel.

En spieren heb je echt niet zo snel opgebouwd, zoals de meeste hier al snel roepen. En dan nog is het niet veel extra hoor als vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Wat is je schema?
Geef eens een paar oefeningen die je altijd doet.
En kan dat je niet 2x intensief cardio en 2x kracht doen per week. Ik zelf vind spinning een fijne cardio workout.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
En wat eet je op een dag?
Heb je al eens een eetdagboek bijgehouden?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
SPQR schreef:
12-12-2019 15:32
Dat heeft de samsung health app ook ja.
Ik eet een aantal dagen per week op mijn werk en dan is alles wegen echt geen doen, zeker omdat ik niet altijd degene ben die kookt. Maar ik zal zien.
Kun je dit (tijdelijk) anders doen? Bijvoorbeeld eigen eten meenemen? Dan zit het in ieder geval niet boordevol zout, suiker en andere smaakmakers. En je weet hoeveel je eet.
SPQR schreef:
12-12-2019 15:34
Nou dat ik het gekke dus. Ik ben wel met zwaardere gewichten gaan trainen gedurende het jaar, dus blijkbaar sterker geworden. Maar ik merk daar niks van (geen beter zichtbare spieren, niet strakker on het vel)
Dit kan broscience zijn, maar toch wel erg relevant:

https://blackstonelabs.com/blogs/weekly ... s-strength
Wat voor begeleiding heb je op de sportschool? Kun je daar ook je eetpatroon eens mee bespreken?

Noteer in ieder geval een week lang precies alles wat je eet. Weeg dat ook af: boterham op de weegschaal, noteren, besmeren met boter, noteren, beleg erop, weer noteren, zodat je weet hoeveel boter en hoeveel beleg je gebruikt ipv '1 portie'. Zo blijk ik bijv anderhalve portie pindakaas per boterham te smeren.
En zet dat in Fatsecret of de Eetmeter of MyFitnessPall.
Voeding is 80% van het afvallen.
Alle reacties Link kopieren
SPQR schreef:
12-12-2019 15:27
Okay.
Volgens dst schema 1900 calorieën per dag. En als ik 1 kg per maand wil afvallen mag ik 1500 per dag. Is dat niet extreem weinig?
Nee, dat is niet extreem weinig. En dat verklaart dus direct waarom je nu niet afvalt.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
12-12-2019 15:52
Nee, dat is niet extreem weinig. En dat verklaart dus direct waarom je nu niet afvalt.
Dat was ook mijn gedachte inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
SPQR schreef:
12-12-2019 15:32
Dat heeft de samsung health app ook ja.
Ik eet een aantal dagen per week op mijn werk en dan is alles wegen echt geen doen, zeker omdat ik niet altijd degene ben die kookt. Maar ik zal zien.
Tip: pak een ontbijtbord, wanneer je niet kunt wegen. Dan neem je ongemerkt veel minder dan met een groot bord. (Vroeger waren dinerborden even groot als onze ontbijtborden)
Eén ding is zeker: Als je niks eet, val je hard af.
Alle reacties Link kopieren
SPQR schreef:
12-12-2019 15:05
Elke paar maanden doe ik een ander schema. Verder ben ik niet heel actief overdag. Fietsen naar mijn werk zit er niet in omdat dat 45 km ver is. Op mijn werk loop ik redelijk veel, maar dat zijn ook geen kilometers.
Wat is redelijk veel lopen? Sorry maar bijna iedereen die dit zegt loopt in de praktijk 3000 stappen per dag. Denk dat er wel wat winst te behalen is in je dagelijkse activiteiten. Voldoe je aan de norm gezond bewegen?

Verder nu wel benieuwd naar je schema en hoe je verhoogd hebt.
Afvallen is 20 procent sporten en 80 procent eten. De focus moet dus op het eten liggen. En niet snoepen en volkoren producten eten is niet genoeg om af te vallen.

Zolang je nog elk weekend wijn en hapjes doet, zal het niet lukken. Afvallen is álles anders doen. Helaas. Het is spa rood drinken ipv wijn en wortels knagen ipv bitterballen eten. Het is niet volkoren boterhammen eten, maar minder of misschien wel geen boterhammen eten.

Heb je Weight Watchers al geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren
Hoe moet je Sailrabbit lezen?

Moet je calorie-inname boven de bmr zitten en max de caloric deficit zijn?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
RP7 schreef:
12-12-2019 16:02
Voldoe je aan de norm gezond bewegen?
Ze zit 4x per week in de sportschool. Lijkt me wel.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
12-12-2019 15:52
Nee, dat is niet extreem weinig. En dat verklaart dus direct waarom je nu niet afvalt.
Omdat je altijd hoort dat minder dan 1500 calorieën een crashdieet is
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven