Lijf & Lijn alle pijlers

Wel of geen kunstarm dragen?

04-01-2013 18:16 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geboren zonder linkeronderarm. Als kind moest ik altijd een kunstarm dragen, omdat dat beter zou zijn zeiden de artsen. Ik heb toen ik een jaar of 9 was best veel strijd gehad omdat ik het onhandig vond (je kunt er weinig mee, het is vooral dat het minder opvalt). Thuis had ik hem vaak af. Als tiener droeg ik hem wel weer, en nu nog steeds. Thuis doe ik hem wel meteen af als ik alleen ben of met mijn vriend, omdat het handiger is zonder. Toch denk ik wel eens: zal ik hem gewoon helemaal af laten? Maar met een lege mouw lopen valt enorm op weet ik van die keren dat er wat met mijn kunstarm was en ik hem niet aan heb. Of aan het strand. Zeg nou niet: je moet er overheen stappen want mensen met een handicap horen zelfbewust te zijn. Mijn vraag is: als je dit had zoals ik, zou je zelf een kunstarm dragen of zou je gaan voor praktisch en hem aflaten? Dus betrek het eens op jezelf. Ik ben heel benieuwd!
Thuis zonder, buitenshuis met denk ik. Net als hakken, thuis ga je voor het comfort.

Mij zou het overigens niet uitmaken of iemand wel of geen kunstarm zou dragen. Het is beide afwijkend van de rest, mensen zien het toch wel.
Je moet doen waar je je het prettigst bij voelt. Mensen wennen er wel aan hoor. Als ik het zo hoor (lees) draag je hem liever niet. Prima toch.
En als je twijfelt waarom dan niet eens een week zonder, gewoon om te bekijken of dat prettig is?
Goh, ik kan daar niet zo heel erg goed een antwoord op geven simpelweg omdat ik niet in de situatie zit. Misschien zou ik wel een kunstarm dragen als ik er moeite mee had dat er mensen naar me kijken. Aan de andere kant stoor ik me echt niet aan mensen met een handicap. Een vrouw die ik ken mist haar onderarm en heeft daar nooit een kunst arm voor gehad. Ik ken haar niet anders.

Voor beide situaties is wat te zeggen. Doe vooral waar jij je prettig bij voelt.
Ik probeer het me in te denken, maar eerlijk gezegd denk ik dat ik pas een echt oordeel kan vellen als ik zelf een ledemaat zou missen.

En wellicht hangt het dan nog af van of het vanaf de geboorte al zo is, of door een later ongeluk o.i.d.

Heel toevallig hoorde ik vandaag van mijn neefje van 21 dat hij in de kroeg een heel mooie meid had zien staan. En dat hij schrok toen ze omdraaide en ze maar één arm bleek te hebben. Ik vroeg hem nog of hem dat zou uitmaken. Hij was zo eerlijk te zeggen dat hij er niet op zat te wachten. Alleen wanneer hij iemand al zou kennen, dat hij er anders over dacht.

Toevallig dit topic.

Hoe oud ben je nu TO?
Ik weet niet zeker wat ik zou doen ben immers niet in die positie. Vroeger zou ik hem vast om/aan gedaan hebben, maar inmiddels ben ik 41 en ik kan me voorstellen dat ik hem wel af zou laten mits ik me even handig kan redden.

Als jij je er zelfverzekerd genoeg voor voelt en je vindt het prettiger laat hem dan lekker af.
Ik zou doen waar je je prettig bij voelt. Ik vind het niet schokkend of naar om te zien dat iemand geen kunstarm draagt. Als jij het niet fijn vindt, lekker niet doen.
best ingewikkelde vraag, denk ook niet dat je een 'ja ik draag altijd' of 'nee ik zou hem altijd aflaten' krijgt als antwoord. ik denk dat in sommige situaties het me lastig lijkt, een arm op sleeptouw, bv als ik ga sporten. Maar als ik een feestje hebt kan ik me voorstellen dat ik hem dan wel om zou doen, omdat het bv mijn outfit beter doet uitkomen.

En ook misschien wel afhangend hoe ik me voel. Ben ik moe, huilerig of chagerijnig, dan zou ik eerder de arm aandoen denk ik, om op die manier reacties op straat te vermijden. maar als ik goed in mijn vel zou zitten, en dus ook zelfverzekerder en meer met lef, dan zou ik hem aflaten als me dat beter uitkomt.

Ik kijk eigenlijk nooit zo naar mensen met een zichtbare handicap. Het valt me eigenlijk nooit op, maar ik ben opgegroeid op een wooncentrum voor lichamelijk gehandicapten, dus ik weet niet beter. (mijn ouders werkten daar, we huurden een dienstwoning op datzelfde terrein)
Als naar een gelegenheid zou gaan met veel onbekende mensen, dan de kunstarm dragen, verder niet als het onhandig is.
Boeiend om over na te denken Als ik naar mezelf kijk: ik ben nogal lui. Make up vind ik bijvoorbeeld al teveel moeite en draag ik alleen met bruiloften. Ik hecht erg aan comfort.

Ik denk dat ik het net zo zou doen als met nette kleren en mijn bril: alleen naar mijn werk en naar sociale dingen. Thuis en naar de supermarkt zou ik de moeite niet nemen, denk ik. Ik vind het in die situaties niet zo erg om er minder goed uit te zien (of überhaupt weinig te zien, zie bril). Maar hoe dat voor jou is kun je alleen zelf bepalen, denk ik.
In de omgevingen waar mensen me kennen, studie, werk, vereniging, vriendengroep, familie, thuis zou ik zonder dragen. Die mensen zie ik toch wekelijks.

In het openbaar met onbekenden, met kunstarm denk ik. Dus als ik even de stad in ga, bioscoop, boodschappen, etentje, sollicitatiegesprek etc....
Hai lizzy,

Ik begrijp je probleem wel. Zelf mis ik sinds een kleine 3 jaar mijn beide onderbenen. En ik zit met hetzelfde punt als jij. Ik kan lopen met mijn protheses.. daarom draag ik ze. Maar op het moment dat ze niet functioneel zijn, bijvoorbeeld als ik naar de stad ga (en dat hou ik lopend toch niet vol) of naar de bioscoop dan zou ik ze het liefst uit doen. Gewoon, omdat ze in de weg zitten. Het knelt, het is warm.. noem maar op.

Maar als het er op aan komt draag ik ze toch maar wel, anders kijken de mensen zo.

En ik weet ook dat veel mensen zeggen 'kom op, wat maakt het nou uit?!' Maar de ene dag kan ik er wel tegen dat bijna iedereen kijkt en de andere dag kan ik daar niet tegen....

Bekijk het gewoon per dag (doe ik ook) of je je prothese wilt dragen of niet. Ik denk namelijk dat jij best zelfbewust en sterk bent!

Mag ik trouwens vragen of je kunstarm helemaal niet praktisch is? Oftewel: is hij puur cosmetisch of is ie ook functioneel?
Ik zou ook doen waar jij je prettig bij voelt.

My two cents: op CBeebies van BBC is een presentatrice zonder rechter onderarm. Ik vind het totaal niet vreemd eruit zien. Ze ziet er altijd leuk uit qua kleding.

In mijn woonplaats van vroeger woonde een man zonder rechter onderarm en die liep ook altijd zonder prothese. Vond ik ook heel normaal. Hij was er ook heel handig mee trouwens.

Ik zou zelf denk ik zonder gaan lopen. Zonder prothese lijkt me prettiger voelen. Bovendien kan je best op een leuke manier kleding dragen. Maar ik mis geen ledemaat, dus erg representatief ben ik niet.
quote:waarbij schreef op 04 januari 2013 @ 18:23:

Ik zou doen waar je je prettig bij voelt. Ik vind het niet schokkend of naar om te zien dat iemand geen kunstarm draagt. Als jij het niet fijn vindt, lekker niet doen.+1!
Ik zit aan de receptie bij een orthopedisch bedrijf, dus ik zie niet anders dan mensen waarbij er een ledemaat ontbreekt.

In het begin was het wel wennen, maar nu weet ik niet beter.

Als jij voor jezelf besluit om je prothese af te laten, zullen mensen in je omgeving dezelfde reactie hebben. Eerst wennen en daarna weten ze niet beter meer.

Maar hoe dan ook, als jij een dag hebt waarbij je de behoefte hebt om hem aan te doen, doe je hem aan. En als je er geen behoefte aan hebt, dan niet. Het is maar net hoe je bui staat denk ik.
Het hangt er maar helemaal van af of jij practisch meer waardeert dan onopvallend blijven. Als dat ding me in de weg zat zou ik er denk ik wel snel klaar mee zijn, het is toch bedoeld om je te helpen? Nu helpt het je alleen bij dat je handicap niet snel opvalt maar het is maar de vraag of je daar hulp bij nnodig hebt/wilt.
Ik zou hem af laten.

Ik heb periodes dat ik kaal ben. Dat komt en gaat. Ik kan voor een pruik kiezen maar doe ik niet... Niet praktisch vind ik. Kijken en praten doen mensen toch wel.
Ik zou geen kunstarm dragen. Dénk ik.

Sommige mensen hebben een rotkop, die kunnen ze ook niet veranderen en daar moet de rest het ook mee doen

Zo heeft iedereen wel wat, weet je.
De vraag die in mij opkwam toen ik je verhaal las was: wat betekent de protese voor jou? Door daarnaar te kijken kan het gemakkelijker zijn om een keuze te maken.

Dus bijvoorbeeld (weet niet of het klopt, ben geen ervaringsdeskundige) Door het dragen van de protese val je misschien minder op in de maatschappij waardoor je je prettiger zou kunnen voelen? Of door het dragen van de protese vestigen mensen hun aandacht op andere zaken dan op het feit dat je een deel van je arm mist (nu kijken ze bijvoorbeeld naar je mooie blauwe ogen of naar je intelligentie) etc.

Dus door duidelijk te hebben wat de protese je brengt kan je misschien een besluit nemen in wat jij wilt?
Hoi Kuuk,

Het is een cosmetische hand, van siliconen. Ziet er best echt uit. Alleen ik kan er niet echt wat mee, behalve de protheseduim ergens achter haken om iets te verplaatsen, of met de gehele hand ergens tegenaan duwen of zo. Met mijn stompje (het korte stukje onder mijn elleboog) kan ik meer: iets er tussen klemmen bijvoorbeeld. Gelukkig heb ik mijn elleboog dus wel. Ik heb wel eens iemand gezien met een kunstarm tot aan de schouder, en dan hangt-ie gewoon omlaag. Bij mij zien mensen het niet zo heel snel , maar dat komt ook wel omdat het mijn linkerarm is. Ik hoef er geen handen mee te schudden!
Wat heb je te verliezen als je de kunstarm niet draagt? Is hij functioneel of puur cosmetisch? En valt het echt zoveel minder op? Is je kunstarm bijna niet van echt te onderscheiden?

Of kijken ze hoe dan ook wel naar je en is het toch wel te zien?

In dat laatste geval zou ik hem thuislaten! Als mensen het toch wel zien dan zou ik zeker gaan voor het comfort!
Hoi allemaal, top al die reacties!!!!

Dummels, voor mij betekent het vooral dat er geen aandacht naar uit gaat. Geen geloer of gegluur, wat ik wel heb als ik een keer met een korte mouwen shirtje loop of in bikini zonder arm.
Kweetniet. Zo te lezen is die prothese voor jou vooral cosmetisch van aard, en cosmetisch is nou net iets wat mij persoonlijk zal jeuken. Dus als het kreng mij voor de rest alleen maar last zou bezorgen zou ik hem af laten, kletsen doen ze toch wel. Maar ik kan me voorstellen dat je er anders over denkt als je het cosmetische aspect belangrijker vindt dan ik doe.

Ik had trouwens vroeger een lerares met anderhalve arm (haar rechterhand zat aan haar elleboog gegroeid zeg maar, dus een prothese was geen optie). Na een halve les waren we er een beetje aan gewend, en na nog een paar lessen konden we ons haar niet meer voorstellen met twee 'normale' armen.
Ik woon in een land met veel arme mensen, ook veel mensen die ledematen missen. Er is geen geld voor een prothese, dus zij hebben geen keus. Denk aan die mensen en laat je prothese af als-ie je stoort. Andere mensen die 'het niet zo'n leuk gezicht vinden' hebben een probleem daarmee, jij niet.

Ken je Jamel Debbouz uit Frankrijk? Bekende acteur met een verlamde onderarm. Hij heeft zijn hand altijd in zijn jaszak zitten. Komt soms raar over en veel mensen weten niet waarom hij die arm/hand vast heeft zitten in zijn jaszak. Is een mooi voorbeeld van iemand die doet wat hij het gemakkelijkste/fijnste vindt. Wens ik jou ook toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven