Lijf & Lijn
alle pijlers
Welke winterjas is goed ademend?
vrijdag 17 november 2023 om 13:48
Hallo iedereen,
Ik zoek een goede outdoor-, winterjas, ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want na verschillende miskopen en oneindig zoeken op internet, is het tijd voor een jas die wel aan mijn verwachtingen voldoet. De volgende dingen vind ik belangrijk:
- ademend
- waterdicht
- winddicht
- parka/ lange jas
- maat 48-50
- max budget is 400 eu
Welk merk raden jullie mij aan? Mijn vorige jas was een Jack Wolfskin, dat was een fijne jas. Helaas verkopen ze dat type niet meer (of ik kan het niet vinden).
Mijn huidige jas is een Nordberg, zit lekker maar ik zweet er ontzettend in.
Wie heeft er een goede tip voor mij?
Alvast bedankt!
Ik zoek een goede outdoor-, winterjas, ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want na verschillende miskopen en oneindig zoeken op internet, is het tijd voor een jas die wel aan mijn verwachtingen voldoet. De volgende dingen vind ik belangrijk:
- ademend
- waterdicht
- winddicht
- parka/ lange jas
- maat 48-50
- max budget is 400 eu
Welk merk raden jullie mij aan? Mijn vorige jas was een Jack Wolfskin, dat was een fijne jas. Helaas verkopen ze dat type niet meer (of ik kan het niet vinden).
Mijn huidige jas is een Nordberg, zit lekker maar ik zweet er ontzettend in.
Wie heeft er een goede tip voor mij?
Alvast bedankt!
vrijdag 17 november 2023 om 13:52
vrijdag 17 november 2023 om 13:59
Mijn jas is van Patagonia; die voldoet aan al je eisen. Ik weet alleen niet tot welke maat ze gaan.
Jassen zijn knap prijzig, maar ik heb die van mij via een Franse website voor minder dan de helft; dan valt het (ruim) binnen je budget.
Ik denk dat ik deze heb:
https://www.zalando.nl/patagonia-3-in-1 ... WYQAvD_BwE
Jassen zijn knap prijzig, maar ik heb die van mij via een Franse website voor minder dan de helft; dan valt het (ruim) binnen je budget.
Ik denk dat ik deze heb:
vrijdag 17 november 2023 om 14:24
vrijdag 17 november 2023 om 14:49
Daar hebben ze gore-tex en gelijksoortige oplossingen voor.
In mijn ervaring werkt gore-tex het best, maar dat is ook echt prijzig en in grote maten is het aanbod een stuk beperkter.
the north face heeft ook jassen met dry- vent die ook waterdicht en ademend zijn. Ook in plus sizes. Deze bijvoorbeeld: https://www.thenorthface.nl/shop/nl/tnf ... tionId=8K2
Met korting kom je dan goed uit qua prijs.
vrijdag 17 november 2023 om 16:25
Hier ook fan van deze jassen.
vrijdag 1 december 2023 om 11:57
Daar zitten hele mooie modellen tussen zeg! Wel prijzig . Er zit zo eentje in mijn winkelmandje
vrijdag 1 december 2023 om 12:37
Jawel hoor. Waterdichtheid heeft een maat (waterkolom) en ademend vermogen ook. Beiden gaan in getallen van 0 tot 20.000. Hoe hoger hoe beter. Vanaf 10.000 waterkolom en 10.000 ademend vermogen is je jas (of broek!) redelijk goed waterdicht en ademend (dat betekent bij gewone regen een paar uur droog blijven). Vanaf 20.000 waterkolom kun je bij een hele dag regen droog blijven, vaak zit dan het materiaal Goretex in de jas verwerkt. Mijn skijas heeft een waterkolom van 15.000 en na een hele dag vol in sneeuwstormen zijn alleen de kuiltjes van mijn ellebogen nat aan de binnenkant (en ik ben dan een snowboarder die veel met de armpjes in de sneeuw ligt en constant in beweging is met de armen, bij gewoon wandelen zal dat vast minder zijn). Mijn skibroek met waterkolom 10.000 wordt ergens halverwege de dag nat op de bips en de knieën, maar ik zit dus constant op knieën of billen in de sneeuw. Een goedkoop regenjasje heeft vaak een waterkolom van 5000 tot 8000 en ademend vermogen 5000 of minder. Ja, dan zweet je je dus de pleuris. Alsof je een plastic zak aan hebt. Mijn goedkope regenjasje van de Hema is met 2 uurtjes in de volle regen werken wel doorgelekt, die heeft een waterkolom van 5000.
Ik ben zelf fan van mijn Dope Snow jas en heb sinds kort ook een jas van Protest.
vrijdag 1 december 2023 om 12:49
Ik ben fan van Derbe regen-winterjassen. Ik blijf lekker droog. Ik vind het voldoende ademend. De binnenkant is een lekker wolletje. Mooie en hippe kleuren. Ik heb dezelfde maat als jij. Helaas pas je dan de grootste maat van Derbe soms wel, soms niet.
Bij Hip in de Regen webshop geven ze goed maatadvies vind ik.
En je zit ongeveer op de helft van je budget.
Bij Hip in de Regen webshop geven ze goed maatadvies vind ik.
En je zit ongeveer op de helft van je budget.
zaterdag 2 december 2023 om 14:01
+1 hele fijne jas, maar wel echt een investering!mardejo schreef: ↑17-11-2023 13:59Mijn jas is van Patagonia; die voldoet aan al je eisen. Ik weet alleen niet tot welke maat ze gaan.
Ik denk dat ik deze heb:
zondag 10 december 2023 om 19:00
Volgens mij pas je met maat 48-50 niet in een Patagonia-jas… of zie ik iets over het hoofd? Ik draag dezelfde maat en veel kwalitatief goede outdoorkleding gaat maar tot maat 44 ofzo.
Ik ben zelf intens blij met een dikke winterjas van Luhta. En ik ben het eens met het bericht hierboven over de waterkolom & ademend vermogen. Als je hier op let kun je een jas kiezen waarbij je echt droog blijft en ook niet gaat zweten, ook niet als het net een tikje te warm is voor je winterjas.
Overigens heb ik ook goede ervaringen qua ademend vermogen en hoge waterkolom bij Didrikson, én ze voeren onze maat.
Ik ben zelf intens blij met een dikke winterjas van Luhta. En ik ben het eens met het bericht hierboven over de waterkolom & ademend vermogen. Als je hier op let kun je een jas kiezen waarbij je echt droog blijft en ook niet gaat zweten, ook niet als het net een tikje te warm is voor je winterjas.
Overigens heb ik ook goede ervaringen qua ademend vermogen en hoge waterkolom bij Didrikson, én ze voeren onze maat.
dinsdag 12 december 2023 om 23:15
The North Face heeft fijne winterjassen!
zaterdag 16 december 2023 om 17:01
@Butterfly, nee nog niet. Ik had er toch nog één van Jack Wolfskin besteld (dezelfde als ik al had gevonden) blijkt de maat 48 ineens veel kleiner uit te vallen, terwijl mn Jack Wolfskin jas die ik nog heb gewoon past. Die ben ik weer gaan dragen het gaat nog net, is wel wat vaal.
@airecollette, dank je wel voor je tips. En goed betaalbaar. Ik ga er eens achteraan.
@airecollette, dank je wel voor je tips. En goed betaalbaar. Ik ga er eens achteraan.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in