Mode & Beauty alle pijlers

33 wardrobe

17-01-2016 22:42 71 berichten
Nav een ander topic begreep ik dat er meerder forumsters een garderobe hebben bestaande uit 33 items.

Gezien mijn volle kledingkast wil ik dit ook gaan proberen alleen hoe ga ik beginnen? Want alles is even leuk of zit even lekker. hoe moet ik nou kiezen?!

Tips om tot een goeie garderobe te komen?
TO, als je veel kleding hebt en alles is leuk en comfortabel zou ik als eerste er niet zoveel meer bij kopen.

Geen ervaring met 333 en ook geen plannen voor. Ik begrijp het concept ook niet helemaal. Thuis en werk is bij mij een flink verschil waardoor ik eigenlijk twee capsules zou moeten hebben. Want er matcht niet zoveel. En ik vind altijd weer de ene top wel ok bij een bepaald rokje, maar niet bij die broek ivm kleur, stijl, lengte. En ik vind 33 te weinig. Niks voor mij dus.

Wel heb ik een aantal jaar geleden mijn kast onderhanden genomen, lijkt een beetje op wat nephtys schrijft, en dat is heel goed geweest.

Maar als je alles leuk vindt, best lastig. Misschien maar eens kijken wat je vaak draagt en waarom. Belangrijk is dat dingen matchen, in complete sets denken en dat je genoeg hebt voor verschillende gelegenheden.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe zelf niet aan dat 33-capsule wardrobe-idee, maar als ik al mijn kleding optel kom ik (zonder schoenen en ondergoed) tot een stuk of vijftig items. Zomer- én winterkleding dus. En dat is meer dan genoeg, daarmee heb ik altijd iets dat ik kan dragen en kan ik genoeg afwisselen.

Sterker nog; als ik alle kledingstukken zou wegdoen die ik niet helemaal perfect vind houd ik er misschien nog maar zo'n 33 over. Dan heb ik dus één capsule voor het hele jaar. En dat vind ik eigenlijk ook wel genoeg, ik ben tevreden met de keuzes die ik heb en heb eigenlijk nooit het idee dat ik niets heb om aan te trekken. Hier schreef ik trouwens vorige maand al ongeveer hetzelfde over: prik in "een jaar geen kleding kopen"
Dat wil ik uiteindelijk ook, prik! Gewoon 1 capsule voor het hele jaar! Maar ben bang dat als ik nu al een trui of broek wegdoe waar ik niet 100% meer tevreden over ben dat ik er dan toch in de loop van het jaar nog een ander voor in de plaats ga kopen. Dus ik houd het even hierbij.
Ik denk dat ik misschien ook wel 1000 stuks heb. Combinatie van 5 maten hebben gehad en alles bewaren. Zo heb ik nog een jasje uit mijn studententijd, twee paar schoenen, een jurk, een dansrok, etc. En ben nu boven de veertig. Maar dat is echt geen 100.000 euro waard hoor. Want als arme student en pas werkende koop je veel goedkope dingen en uitverkoopjes, tenminste ik deed dat wel.
quote:baukelien schreef op 19 januari 2016 @ 20:01:

Combinatie van 5 maten hebben gehad en alles bewaren.Ik had ook allerlei kleding in zes maten, maar ik heb vorig en dit jaar flink opgeschoond. Ik ben behoorlijk afgevallen en ga er (heel optimistisch) vanuit dat ik nooit meer een grotere maat nodig heb. Ik heb nu dus ook alleen maar kleding in mijn huidige maat (en oké, nog wat oude stukken waar ik nog geen vervanging voor heb gekocht). Het geeft gewoon heel veel rust en ruimte; niet alleen in de kast, maar ook in mijn hoofd. Ik heb nooit last van keuzestress, heerlijk!
Ik merk dat ik meestal dezelfde kleding aantrek, want die liggen toch al klaar/vooraan. Voorheen wisselde ik nog wel eens de stapel shirts met korte mouwen om voor de stapel met lange mouwen. Maar sinds ze de verwarming op kantoor gemaakt hebben, kan ik geen lange mouwen meer aan. Veel te warm.

Maar ik ben bezig met het opruimen van dingen die ik echt niet meer ga dragen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik denk dat het vooral met bewust zijn te maken heeft.

Vaak zien we niet hoeveel kleding we hebben en blijkt dat we maar 20% van onze kleding dragen.

Wat je niet ziet liggen in de kast, draag je niet.

Daar gaat het om, als je 33 stuks in de kast hebt liggen, ben je genoodzaakt alles te dragen wat er in de kast ligt.

Zelf heb ik veel te veel kleding.

Ik ben me daar bewust van en heb besloten niets te kopen.

Alleen als ik het echt nodig heb.
Ik ben gisteren bezig geweest om 33 kledingstukken te verzamelen. Het gaat dan om winterkleding.

Ik heb de kleuren wit, zwart, lichtroze, grijs, donkerblauw, en lichtblauw aangehouden.

Toch vind ik het moeilijk, want ik heb bv ook veel in cognac, zoals laarzen, tas, leren jasje.

Moet nog even nadenken of ik die kleur erbij houd. Cognac kan bij veel van de andere kleuren, alleen niet bij roze.

Lopen jullie ook tegen zulke probleempjes aan?
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 24-12-2017 15:16
99.41% gewijzigd
quote:NYC schreef op 18 januari 2016 @ 14:31:

Wow, Khemam! 1000 stuks, echt waar?! Ik had voor dit seizoen eigenlijk zo'n 33-items capsule willen maken maar bij 40 items kon ik niet meer verder beslissen wat er dan weg zou moeten. En dan waren accessoires niet eens meegerekend en ging het alleen om winterkledingstukken...

Als ik niet regelmatig op zou ruimen was het misschien het dubbele

Je moet er ook wel de ruimte voor hebben om het overzichtelijk te houden en eigenlijk heb ik gewoon tig capsules voor verschillende gelegenheden kun je zeggen en hangen die allemaal op aparte rekken met de bijpassende schoenen en tassen erbij.

Het ligt ook aan hoe apart het item is. Een paar alexander mcqueen schoenen gaan gewoon never nooit de deur meer uit al moet ik er een kast bijkopen.
Maar Khemam, denk jij dan nooit: als ik nog meer weg zou doen hield ik meer ruimte over. Want dat geeft mij altijd juist zo'n bevredigend gevoel maar alles is hier in huis nog steeds zo in grote getalen aanwezig. Oke, geen 1000 kledingstuks hoor maar alles bij elkaar opgeteld misschien toch wel 100...
quote:NYC schreef op 20 januari 2016 @ 20:59:

Maar Khemam, denk jij dan nooit: als ik nog meer weg zou doen hield ik meer ruimte over. Want dat geeft mij altijd juist zo'n bevredigend gevoel maar alles is hier in huis nog steeds zo in grote getalen aanwezig. Oke, geen 1000 kledingstuks hoor maar alles bij elkaar opgeteld misschien toch wel 100...Ruimte is mijn probleem niet gelukkig. Maar ik doe ook best veel weg, juist goedkopere dingen en basics verander ik regelmatig. Ik zie de rest bijna als een verzameling en krijg alleen al voldoening uit het feit dat ze ergens boven liggen. Komt misschien heel hebberig over maar bijv het idee dat ik een birkin in de kast heb staan kan ik erg blij van worden. Een ander koopt misschien een eerste editie van een bepaald boek of een kunstwerk. Voor mij kan kleding ook kunst zijn. Er meer kan er altijd bij.
Dan is het denk ik gewoon je liefhebberij Khemam, al die kleding. Soms zou ik wel willen weten waar ik nou zo blij van zou kunnen worden/meer van zou willen hebben, op spullen-gebied, zoiets lijkt zich bij mij niet te ontwikkelen en ik vraag me soms af of dat dan niet wat saai/leeg/inspiratieloos is... Hoe kwam jij er achter dat je kleding hebben/kopen zo leuk vond, gewoon door het te doen?
Voor verzamelaars van echt unieke spullen ligt het inderdaad anders. Voor mij is kleding iets functioneels. Ik kleed me graag mooi, passend en praktisch, en koop wat ik daarvoor nodig heb, niet meer. Toen ik studeerde puilde mn kamer uit met drie kledingrekken vol vintage jurken, hoeden en maffe schoenen en tassen. Nu heb ik alleen de allermooiste vintage outfit nog ergens opgeborgen en koop verder kleding die ik zo veel mogelijk kan combineren en graag draag. Sinds een jaar koop ik best vaak dure spullen: chloe, max mara, dat soort merken. Ben benieuwd of ik daar ook makkelijk afstand van kan doen als ik ze zou willen vervangen of dat ik dan toch op termijn veel meer kleding bezit.
Na aanleiding van dit topic mijn kleding kast onder handen genomen! 2 vuilniszakken vol kleding weggegooid en alle zomerspullen in een doos. Maar dan kom ik nog steeds niet aan 33 kledingstukken ben ik bang

Ik heb 6 broeken, 3 rokjes, 5 jurkjes, 4 dunne vestjes, 4 truien, 6 bloesjes, 2 blazers, 6 tshirts met korte mouwen, 6 met lange mouwen, 8 basic hemdjes, 4 outfits voor speciale gelegenheden. En dan nog een stapel sokken, ondergoed, bh's, panty's, slaapshirts, sportkleding en kluskleding en 8 paar schoenen.

Ik moet wel zeggen dat het goed voelde om van alles weg te gooien, mijn kast ziet er ook weer een stuk netter uit.
net als maaike heb ik dus ook mijn kast opgeruimd en o wat voelt het heerlijk. heb een scheiding gemaakt heel leuk, beetje leuk en niet leuk. de stapel leuk is in de kast terug gegaan, de stapel niet leuk is naar de kringloop gegaan en van de stapel beetje leuk heb ik gekeken wat te combineren is met de 'leuke' stapel en net zover geteld tot ik in de buurt van de 33 kwam.

heb dit nu een paar dagen en het is overzichtelijk in mijn kast en smorgens geen gedoe met wat ik aan moet doen.

bedankt allemaal voor de adviezen!!
Wat ik me dan afvraag hè, wat valt er allemaal onder die '33' kledingstukken bij jullie?

Als ik mijn sokken, slips en bh's optel ga ik al ruim over de 33, als het niet al 100 is

Ik kan me daarom ook nog geen goede voorstelling maken van een 33 wardrobe.
heb sokken,ondergoed,sportkleding en hemdjes niet meegeteld
Zoals ik het begreep zijn het 33stuks per 3 maanden die je apart hangt. Inclusief schoenen, accesoires, tassen. Maar zonder ondergoed sokken pyama enz.

Zo heb ik het gedaan. In maart ga ik dan lentedingen apart hangen en evt. aanvullen
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Ja dat was het volgens mij marcellav!

Wil eigenlijk ook beginnen met ruimen. Tegelijkertijd zou ik graag nog 1 of 2 spijkerbroeken bij willen. Want ondanks dat ik het liefst spijkerbroek draag en wel 9 broeken heb, zit er maar 1 spijkerbroek bij. Raar dat ik steeds andere kleding heb gekocht (het meeste hangt wel al jaren in de kast).
.
Ik heb al heel weinig

Voor dit seizoen:

1 jurk

1 rok

1 casualjurk

1 jeans

2 Broeken

1 colbert

1 trui

2 blouses

Paar tops

Winterparka

Kraagloze tussenjas

En ongeveer 5 paar schoenen.

Daar red ik het makkelijk mee, ondergoed en sportkleding apart.

Ik vind zelf dat outfits ook moeten inslijten zeg maar.
--

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven