Mode & Beauty alle pijlers

33 wardrobe

17-01-2016 22:42 71 berichten
Nav een ander topic begreep ik dat er meerder forumsters een garderobe hebben bestaande uit 33 items.

Gezien mijn volle kledingkast wil ik dit ook gaan proberen alleen hoe ga ik beginnen? Want alles is even leuk of zit even lekker. hoe moet ik nou kiezen?!

Tips om tot een goeie garderobe te komen?
.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 24-12-2017 11:32
99.06% gewijzigd
Wow, Khemam! 1000 stuks, echt waar?! Ik had voor dit seizoen eigenlijk zo'n 33-items capsule willen maken maar bij 40 items kon ik niet meer verder beslissen wat er dan weg zou moeten. En dan waren accessoires niet eens meegerekend en ging het alleen om winterkledingstukken...
Alle reacties Link kopieren
quote:emmeline schreef op 18 januari 2016 @ 04:36:

Ik vraag mij ook af hoe die 33 is bepaald. Ik zou echt niet weten hoeveel kleding ik heb. Het is heel veel en verdeeld over 2 grote inloop kasten / kamers in 2 verschillende huizen. Het gebeurt wel eens dat ik identieke items koop waar ik later pas achter kom.

Enige wat ik zo'n beetje weet is het aantal winterjassen. Inclusief de ski jassen rond de 60 stuks.Oprechte vraag: waarom 60 ski jassen? Die lijken toch vaak allemaal op elkaar, dan heb je zoveel bijna dezelfde. Snap dat als je rijk bent dat je makkelijker wat koopt, maar dit vind ik zo'n gek voorbeeld. 60 bh's kan ik me bijvoorbeeld wel voorstellen.
Ik heb trouwens ook een nieuwe garderobe omdat ik veel ben afgevallen. Maar ben een beetje uitgeschoten (alles zit zoveel mooier) en zit boven de 33...
quote:khemam schreef op 18 januari 2016 @ 02:48:

Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel van zo weinig kledingstukken is behalve kastruimte?Voor mijzelf denk ik vooral het gevoel om niks meer te willen (hebben). Of althans zo min mogelijk.

Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel van zo weinig kledingstukken is behalve kastruimte?

- Je hebt een overzicht van de dingen die je hebt. Je hebt minder kans kleding te 'vergeten'.

- Als je het goed doet heb je alleen stuks die je doodgraag draagt

- Makkelijker kiezen

- Besparend

Voor mij is het simpel. Ik ben iemand die meestal één favoriet stuk heeft per categorie. Dus ik heb bijvoorbeeld mijn favoriete zomerjurkje. Als ik dan toch eens na een tijd een nóg beter jurkje tegenkom, dan wordt dat oude jurkje dus niet meer gedragen, omdat ik zoveel liever dat nieuwe draag. En dan heeft het geen nut om dat oude in de kast te laten hangen.
.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 24-12-2017 14:47
99.70% gewijzigd
quote:Yavanna schreef op 18 januari 2016 @ 14:45:

[...]

Oprechte vraag: waarom 60 ski jassen? Die lijken toch vaak allemaal op elkaar, dan heb je zoveel bijna dezelfde. Snap dat als je rijk bent dat je makkelijker wat koopt, maar dit vind ik zo'n gek voorbeeld. 60 bh's kan ik me bijvoorbeeld wel voorstellen.Ze bedoelt volgens mij: 60 winterjassen, waaronder ook de ski-jassen vallen.
quote:baukelien schreef op 18 januari 2016 @ 17:18:

[...]

Ze bedoelt volgens mij: 60 winterjassen, waaronder ook de ski-jassen vallen.Oh ja, nog een keer haar reactie goed gelezen en nu zie ik wat ze bedoeld.
quote:baukelien schreef op 18 januari 2016 @ 17:18:

[...]

Ze bedoelt volgens mij: 60 winterjassen, waaronder ook de ski-jassen vallen.Maar dan nog is het absurd veel.
quote:SpringDing schreef op 18 januari 2016 @ 18:31:

[...]

Maar dan nog is het absurd veel.Ze zal het wel kunnen missen, als je echt genoeg geld hebt kijk je er denk ik niet meer zo naar wat je wel of niet nodig hebt. Dan koop je gewoon wat je mooi vindt als je iets ziet.
Ja weinig is het niet! Ik vind zelf al dat ik absurd veel (zomer en winter) jassen en jacks heb, tussen de tien en de twintig. Daar zit dan ook wel een jack uit begin jaren negentig bij.
quote:Yavanna schreef op 18 januari 2016 @ 18:33:

Ze zal het wel kunnen missen, als je echt genoeg geld hebt kijk je er denk ik niet meer zo naar wat je wel of niet nodig hebt. Dan koop je gewoon wat je mooi vindt als je iets ziet.En vervolgens draag je het nooit meer, omdat er domweg niet genoeg dagen in een jaar zitten om alles regelmatig te dragen? Ik heb (ook) genoeg geld, maar ik heb toch echt niet meer dan drie jassen nodig: een zomerjas, een winterjas en een jas voor tussendoor.
Ik heb veel aan deze site gehad: The Vivienne Files

Ze laat zien hoe je een capsule garderobe opbouwt, wat je erin stopt en waarom, en laat zien aan de hand van verschillende kleurencombinaties hoe zo'n garderobe er dan uit komt te zien.
quote:prik schreef op 18 januari 2016 @ 18:40:

[...]

En vervolgens draag je het nooit meer, omdat er domweg niet genoeg dagen in een jaar zitten om alles regelmatig te dragen? Ik heb (ook) genoeg geld, maar ik heb toch echt niet meer dan drie jassen nodig: een zomerjas, een winterjas en een jas voor tussendoor.Tja, ieder z'n ding. Ik zou denk ik als ik rijk was best wat kleding hebben. Ik hou er gewoon van en zou steeds wat anders aan doen. helaas ben ik niet rijk.

Ik ga met verbazing waarschijnlijk dit topic volgen. Snap echt niet waarom je maar 33 items zou mogen hebben. Er zijn toch altijd kledingstukken die je misschien niet vaak draagt maar wel geweldig zitten en staan maar gewoon niet geschikt zijn voor iedere gelegenheid. Moet je die dan ook wegdoen?

Ik schat mijn complete garderobe op een 1000+ items, zo snel als dat ik dingen wegdoe komt er weer bij en gestaag groeit de verzameling maar juist de dingen die ik weinig draag ben ik het meest aan gehecht. Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel van zo weinig kledingstukken is behalve kastruimte?

Het idee is volgens mij niet dat je maar 33 items mag hebben, maar dat je per seizoen een selectie van 33 items samenstelt. Bij de wisseling gooi je oude of niet lekker zittende stukken weg, en je koopt dan nieuwe bij. De stukken die niet bij het seizoen passen berg je op in de voorraad. In totaal kun je dus wel meer dan 100 stukken hebben.

Ik werk nu sinds kort ook met een capsule, maar omdat mijn voorraad bij de start nogal groot was 😀 heb ik daaruit een capsule van ongeveer 40 stukken samengesteld en apart gehangen, en de rest van de voorraad gewoon laten liggen waar ie lag.

Wat blijkt, ik vind echt heerlijk overzichtelijk juist omdat ik zoveel kleren heb! Je vergeet wat je hebt.

Maar ik zie het nut niet zo om de rest weg te gaan gooien, dat lijkt me nogal verspilling en strijdig met consuminderen (tenminste uit milieu oogpunt). Dus ik wil bij capsule wisselingen als items versleten zijn deze niet vervangen door nieuwe te kopen, maar door deze uit mijn kast te pakken. Ik zie mijn complete garderobe nu dus als een eigen winkeltje 😃
quote:Yavanna schreef op 18 januari 2016 @ 18:43:

Ik hou er gewoon van en zou steeds wat anders aan doen. helaas ben ik niet rijk.Zou je echt zestig winterjassen kopen? Moet je eens uitrekenen hoeveel winterse dagen we gemiddeld in een jaar hebben, en hoeveel dagen je elke jas dan aankunt.
quote:Yavanna schreef op 18 januari 2016 @ 18:33:

[...]

Ze zal het wel kunnen missen, als je echt genoeg geld hebt kijk je er denk ik niet meer zo naar wat je wel of niet nodig hebt. Dan koop je gewoon wat je mooi vindt als je iets ziet.Hoeft niet per se. Ik denk dat het andersom juist eerder voorkomt dat naarmate je rijker wordt je uitgaven minder/goedkoper worden.
quote:swifty schreef op 18 januari 2016 @ 16:42:

[...]

ik heb programma's gezien met mensen die dit ook hadden, en die waren verslaafd aan kopen van kleding. Deed me jouw verhaal aan denken, en met 60 skijassen alleen al, lijkt me dat geen gekke gedachte. Andere mensen hebben dit met eten, of roken.Ik ben zeker niet verslaafd maar vind winterjassen gewoon leuk. Sommige merken hebben elk seizoen hele mooie aparte modellen en die koop ik dan. De gangbare jassen geef ik vaak weg dus niet alles wordt bewaard. Verder heb ik geen last van keuze stress aangezien ik altijd complete setjes kleding aanschaf. Alles hangt ook als setje in de kasten.
Oh ja, ik woon al jaren het grootste gedeelte van het jaar in een land waar de winters lang en erg koud zijn, vandaar de vele winterjassen ook!
quote:prik schreef op 18 januari 2016 @ 18:52:

[...]

Zou je echt zestig winterjassen kopen? Moet je eens uitrekenen hoeveel winterse dagen we gemiddeld in een jaar hebben, en hoeveel dagen je elke jas dan aankunt.Weet ik niet hoor, maar het is een mooie fantasie. Het lijkt me gewoon heerlijk om te kunnen shoppen zonder op de prijs te hoeven letten.
quote:emmeline schreef op 18 januari 2016 @ 19:18:

[...]

Ik ben zeker niet verslaafd maar vind winterjassen gewoon leuk. Sommige merken hebben elk seizoen hele mooie aparte modellen en die koop ik dan. De gangbare jassen geef ik vaak weg dus niet alles wordt bewaard. Verder heb ik geen last van keuze stress aangezien ik altijd complete setjes kleding aanschaf. Alles hangt ook als setje in de kasten.Oh dat is wel slim ja.
quote:emmeline schreef op 18 januari 2016 @ 19:20:

Oh ja, ik woon al jaren het grootste gedeelte van het jaar in een land waar de winters lang en erg koud zijn, vandaar de vele winterjassen ook!Al woonde je in Siberië! Ik kan er echt niet bij hoor, elke jas maar 6 dagen per jaar aan..
Winter en zomerkleding wissel ik wel om. Lijkt me heerlijk om minder kleding te hebben.

Volgens mij zijn het 33 stukken omdat de originele projecten 'project 333' genoemd werden. In 3 maanden naar 33 stuks. Zal wel lekker gebekt hebben ofzo. Niemand straft je als je er 34, 35 of 45 hebt (of wat anders).
.
.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 24-12-2017 14:48
99.72% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven