Mode & Beauty alle pijlers

33 wardrobe

17-01-2016 22:42 71 berichten
Nav een ander topic begreep ik dat er meerder forumsters een garderobe hebben bestaande uit 33 items.

Gezien mijn volle kledingkast wil ik dit ook gaan proberen alleen hoe ga ik beginnen? Want alles is even leuk of zit even lekker. hoe moet ik nou kiezen?!

Tips om tot een goeie garderobe te komen?
Alle reacties Link kopieren
Dé klassieke tip is natuurlijk: zorg voor een aantal basisstukken van goede kwaliteit en snit, en daar kan je dan per seizoen steeds nieuwe outfits mee maken door er gewoon andere kledingstukken, die op dat moment modern zijn, mee te combineren.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 24-12-2017 11:32
99.62% gewijzigd
Ik ga met verbazing waarschijnlijk dit topic volgen. Snap echt niet waarom je maar 33 items zou mogen hebben. Er zijn toch altijd kledingstukken die je misschien niet vaak draagt maar wel geweldig zitten en staan maar gewoon niet geschikt zijn voor iedere gelegenheid. Moet je die dan ook wegdoen?

Ik schat mijn complete garderobe op een 1000+ items, zo snel als dat ik dingen wegdoe komt er weer bij en gestaag groeit de verzameling maar juist de dingen die ik weinig draag ben ik het meest aan gehecht. Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel van zo weinig kledingstukken is behalve kastruimte?
Waarom 33 stuks? Wat is de logica daar van? En hoe is de verdeling dan?
Ik vraag mij ook af hoe die 33 is bepaald. Ik zou echt niet weten hoeveel kleding ik heb. Het is heel veel en verdeeld over 2 grote inloop kasten / kamers in 2 verschillende huizen. Het gebeurt wel eens dat ik identieke items koop waar ik later pas achter kom.

Enige wat ik zo'n beetje weet is het aantal winterjassen. Inclusief de ski jassen rond de 60 stuks.
Je hoeft het niet weg te gooien natuurlijk maar voor het overzicht is het handiger geen 1000 stuks te hebben. Maak 10-15 leuke setjes, draag deze zeg een maand en maak dan nieuwe setjes met de kleding die je had opgeborgen. Zoiets. Ik zelf kan het niet maar merk wel dat ik nu ik m'n kast op heb geruimd en veel dingen toch wel weg heb gedaan er meer en beter overzicht is en dat ik daardoor meer varieer. 33 stuks is wel echt weinig
Hi TO, volgens mij had ik het daarover tegen jou

De bedoeling is dat je capsule wardrobes maakt, dwz x aantal stuks per seizoen / kwartaal (/ maand) waarbij je ervoor zorgt dat alles onderling combineert. Dus qua kleurstelling bijv basis blauw of juist zwart of geel of welke kleur dan ook.

Het kan ook helpen om eens voor jezelf jouw kleurtype te (laten) bepalen en dan te zorgen dat de kledingstukken die jou het meest flatteren in je capsule worden opgenomen. Je kunt van die 33 stuks natuurlijk ook 44 of 50 of zo maken.

Het idee is om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken met combineren 's ochtends. Keuzestress beperken. Zelf heb ik eigenlijk amper nog kleding in kleuren die me niet echt super staan, en dat maakt het ook een stuk makkelijker te combineren. Want alles staat me en daardoor staat zo goed als alles ook wel bij elkaar. Ik heb bijv veel grijs, blauw, emerald groen, felgeel en koraalrood. Maar ook poederroze voor als ik geen zin heb in knalkleuren. De oker/ leger/ bruintinten zijn inmiddels verdwenen uit m'n kast. Snap nu ook beter waarom ik me soms wat opgelaten voelde in die kleding; de kleur stond me niet.
Ondergoed telt niet mee toch?
quote:khemam schreef op 18 januari 2016 @ 02:48:

Ik ga met verbazing waarschijnlijk dit topic volgen. Snap echt niet waarom je maar 33 items zou mogen hebben. Er zijn toch altijd kledingstukken die je misschien niet vaak draagt maar wel geweldig zitten en staan maar gewoon niet geschikt zijn voor iedere gelegenheid. Moet je die dan ook wegdoen?

Ik schat mijn complete garderobe op een 1000+ items, zo snel als dat ik dingen wegdoe komt er weer bij en gestaag groeit de verzameling maar juist de dingen die ik weinig draag ben ik het meest aan gehecht. Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel van zo weinig kledingstukken is behalve kastruimte?Hier sluit ik me volledig bij aan.
quote:emmeline schreef op 18 januari 2016 @ 04:36:

Ik vraag mij ook af hoe die 33 is bepaald. Ik zou echt niet weten hoeveel kleding ik heb. Het is heel veel en verdeeld over 2 grote inloop kasten / kamers in 2 verschillende huizen. Het gebeurt wel eens dat ik identieke items koop waar ik later pas achter kom.

Enige wat ik zo'n beetje weet is het aantal winterjassen. Inclusief de ski jassen rond de 60 stuks.

Het lijkt me echt afschuwelijk om 60 winterjassen te hebben. Vanwege de keuzestress, de ruimte, maar vooral vanwege de totále nutteloosheid van zoveel kleding.

Ik heb van mezelf al een capsule wardrobe volgens mij, ik heb echt nooit veel kleding. Dat past niet bij me.

Heb nooit het gevoel dat ik weinig kleding heb, en zou eigenlijk nog wel wat weg kunnen gooien
Twee kasten is ook een aantal vierkante meters. Wat is de prijs van 1 vierkante meter huis? Zijn die kasten er vanwege je 'hobby'? Of had je ruimte over en doe je daarom geen kleding weg? Als je gaat verhuizen, heb je dan een groter huis nodig vanwege je garderobe?
quote:Stormkraft schreef op 18 januari 2016 @ 07:38:

Hi TO, volgens mij had ik het daarover tegen jou

De bedoeling is dat je capsule wardrobes maakt, dwz x aantal stuks per seizoen / kwartaal (/ maand) waarbij je ervoor zorgt dat alles onderling combineert. Dus qua kleurstelling bijv basis blauw of juist zwart of geel of welke kleur dan ook.

Het kan ook helpen om eens voor jezelf jouw kleurtype te (laten) bepalen en dan te zorgen dat de kledingstukken die jou het meest flatteren in je capsule worden opgenomen. Je kunt van die 33 stuks natuurlijk ook 44 of 50 of zo maken.

Het idee is om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken met combineren 's ochtends. Keuzestress beperken. Zelf heb ik eigenlijk amper nog kleding in kleuren die me niet echt super staan, en dat maakt het ook een stuk makkelijker te combineren. Want alles staat me en daardoor staat zo goed als alles ook wel bij elkaar. Ik heb bijv veel grijs, blauw, emerald groen, felgeel en koraalrood. Maar ook poederroze voor als ik geen zin heb in knalkleuren. De oker/ leger/ bruintinten zijn inmiddels verdwenen uit m'n kast. Snap nu ook beter waarom ik me soms wat opgelaten voelde in die kleding; de kleur stond me niet.Dit is ook mijn ervaring; nu ik meer let op welke kleuren mij mooi staan, past opeens alles bij elkaar en is het makkelijker dingen te combineren. En ik twijfel veel minder over of het me wel staat. Andere kant van de medaille is dat "mijn" kleuren me soms mn neus uit komen,maar dat duurt nooit lang.
Je kunt kijken naar capsule's die op polyvore of pinterest staan,

hier staat een opbouw uitgelegd, dat elk stuk bij elkaar past,

http://www.lidathiry.nl/?p=8360

in deze opbouw zijn de kledingstukken alleen erg basic, geen treggings, lange vesten en dingen die nu in de mode zijn en waar de winkels vol mee hangen...

het trekt mij ook heel erg het idee van heel weinig in de kast maar alles bij elkaar past.....maar het is best lastig heb ik gemerkt,.

ik ben best lastig te kleden dus als kleur, pasvorm en silhouet goed is, ben ik al snel geneigd tot kopen,ook heb ik een bepertk budget.....
--
.
99.87% gewijzigd
Gut, als er nog mensen leuke jurkjes weg doen in maat 36 houd ik me graag aanbevolen. Ik heb bij elkaar hooguit 33 items, inclusief onderbroeken.
Ik leg wel vaak kleding op zolder.

Die haal ik dan in het goede seizoen of als ik het graag aan wil weer omlaag, en meestal gaat er dan wat anders naar boven.

Als kleding een vol jaar op zolder heeft gehangen gaat het weg.

Zo blijft mijn kast redelijk overzichtelijk. Wel meer dan 33 items, maar onder de 50. (exculsief ondergoed, sokken en sportkleding).
quote:MinkeDeWit schreef op 18 januari 2016 @ 11:24:

Gut, als er nog mensen leuke jurkjes weg doen in maat 36 houd ik me graag aanbevolen. Ik heb bij elkaar hooguit 33 items, inclusief onderbroeken.

Oh das wel weer weinig zeg!

Oprechte vraag, hoe doe je dat dan met wassen? Was je elke week een donkere, een lichte en een bonte was etc.? Of gooi je alles bij elkaar? Want anders lijkt het me dat je vaak geen schone broek oid meer hebt?
quote:AnAppleADay schreef op 18 januari 2016 @ 11:33:

[...]

Oh das wel weer weinig zeg!

Oprechte vraag, hoe doe je dat dan met wassen? Was je elke week een donkere, een lichte en een bonte was etc.? Of gooi je alles bij elkaar? Want anders lijkt het me dat je vaak geen schone broek oid meer hebt?

Het is wel lastig soms. Ik moet ook eigenlijk nieuwe kleren, maar dan gaat de ketel stuk, of de stofzuiger. Deze maand allebei en toen was de kinderbijslag alweer op.

De kinderen hebben overigens meer kleren dus ik heb genoeg was
.
99.43% gewijzigd
quote:swifty schreef op 18 januari 2016 @ 11:54:

[...]

euuh je was toch 5 kilo aan het afvallen Minke? Lijkt me dat je maat 36 dan niet meer past en op maat 34 zit. Niet?Die kilo's zijn er nog niet af hè!
quote:lux. schreef op 18 januari 2016 @ 08:39:

Het lijkt me echt afschuwelijk om 60 winterjassen te hebben. Vanwege de keuzestress, de ruimte, maar vooral vanwege de totále nutteloosheid van zoveel kleding. Nou, inderdaad. De meeste van die jassen draag je dan hooguit 1 dag per jaar, of misschien zelfs dat niet eens. Echt zonde! Geef mij maar kleding waar ik echt blij mee ben en die ik vaker draag, daar geniet ik veel meer van.
Ik heb verleden jaar zeker 70% van mijn garderobe de deur uit gedaan, en ik had eigenlijk al geen grote hoeveelheid om mee te beginnen.

Ik ben begonnen met alle dingen weg te doen die inderdaad versleten waren, of niet de juiste maat, of niet meer mijn stijl.

Daarna alle stuks die me altijd een schuldgevoel gaven als ik ze zag hangen. Die stuks die ik ooit had gekocht, maar nooit gedragen, maar die ik altijd bijhield omdat het anders 'zo'n zonde' was (van het geld). Die heb ik verkocht of aan een vriendin gegeven die er blij mee was.

Daarna per categorie heel eerlijk geweest in welke dingen ik met plezier droeg en welke ik eigenlijk aandeed omdat een ander item bijvoorbeeld in de was zat. Zo had ik een aantal broeken waar niets mis mee was, maar die ik nooit droeg, omdat ik een paar andere modellen had die toch nét iets leuker waren.

Bij sommige categorieën eindigde dat in het feit dat alles de deur uit ging, en dat ik dus iets nieuws heb moeten kopen. Zo had ik na de schoonmaak bijvoorbeeld geen enkele wintertrui meer.

Maar door alles op te schonen werd het voor mezelf heel duidelijk wat ik nu eigenlijk wil in mijn kledingstijl. Dat vind ik zelf wel handig om nu nieuwe dingen te kopen. Ik heb een goed beeld van waar ik naar op zoek ben. Dus in plaats van te moeten gaan shoppen naar 'een wintertrui', ging ik op zoek naar 'een grofgebreide zwarte wintertrui'. Of in plaats van 'een zomerkleedje' wou ik een 'zwart of donkergrijs katoenen midi jurk, met lichte rib in, met racerback.'
quote:khemam schreef op 18 januari 2016 @ 02:48:

Snap echt niet waarom je maar 33 items zou mogen hebben. Er zijn toch altijd kledingstukken die je misschien niet vaak draagt maar wel geweldig zitten en staan maar gewoon niet geschikt zijn voor iedere gelegenheid. Moet je die dan ook wegdoen?

Ik schat mijn complete garderobe op een 1000+ items, zo snel als dat ik dingen wegdoe komt er weer bij en gestaag groeit de verzameling maar juist de dingen die ik weinig draag ben ik het meest aan gehecht. Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel van zo weinig kledingstukken is behalve kastruimte?

Snap echt niet waarom iemand meer dan duizend kledingstukken zou willen hebben. Er zijn dan zoveel kledingstukken die je zelden draagt, die allemaal ruimte in nemen in je kast en hoofd en waar je misschien jaren en jaren niet aan toekomt? Wat is er mis met een beperkte garderobe die helemaal naar je zin is en waar je precies die items bij kunt kopen die je echt nodig hebt? Wie heeft er tachtig broeken nodig, of zestig cocktailjurkjes (behalve Iris Apfel dan)?

Ik schat (nouja, ik weet eigenlijk precies) dat mijn garderobe bestaat uit negen jurken, vijf broeken, tien rokken, drie jasjes, zes blouses, tien topjes, zes vestjes, acht truien en tien paar schoenen. Dat zijn 67 items die ik allemaal regelmatig draag. Ik ben nergens erg aan gehecht, maar 'waardeer' mijn kledingstukken allemaal vanwege functionaliteit, looks of beide. Kan iemand me uitleggen wat het voordeel is van een veertien keer grotere garderobe, behalve sentimentele gehechtheid?
.
98.41% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven