Mode & Beauty alle pijlers

Begonnen met Curly Girl methode. Wie ook?

03-08-2019 16:49 3273 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laat ik eerst even een background verhaaltje typen.
Mijn haar is al zolang ik het me kan herinneren droog en pluizig. Om sommige dagen leek het serieus op een suikerspin zo pluizig was het.

Een paar maanden geleden kwam ik op een site terecht waar de Curly Girl methode besproken werd. Ik las het en ik zag het licht. Dit zou weleens de oplossing kunnen zijn voor mijn pluizenbol!

Nu wat maandjes later is mijn haar gezonder dan ooit. Het pluist heel middelmatig, niks meer wat het eerst was. Ik heb nu krullen en grove slagen (ik wist dat ik dat had, maar door de droogte en stugheid kwam het er niet uit). Kortom, ik ben superduper blij met mijn haar en ga zeker nog wel even door met de methode.

Nog meer dames die er mee bezig zijn?
Wassen kan je doen zo vaak je wil/nodig is, maar liefst zo weinig mogelijk. Ik was 2 keer per week. Ben wel begonnen met cowash, maar dat is toch niet iets voor mij. Wassen met conditioner zou ik niet aanraden maar voor sommigen werkt het wel. Na de shampoo doe ik meestal een deepco, soms een (heel voedende) conditioner. Gewone/lichte conditioner doet niet genoeg voor mijn droge haar.

Na wassen doe ik styling: gel in kletsnat haar (soms ook mousse). Dan even ploppen en vocht eruit knijpen met een hydrofiele doek en aan de lucht laten drogen, maar drogen met de diffuser kan ook. Soms heb ik geen zin in gel enzo en doe ik er alleen wat crème in na het wassen.
Alle reacties Link kopieren
Ik was mijn haar zelfs wekelijks met mijn final wash shampoo. Doordat het fijn is en laag poreus heb ik snel build up.
Refreshen met water lukt me niet goed. Dus ofwel blijft het droog of ik maak het weer volledig nat onder de douche. Dan gebruik ik maar een erwtje conditioner voor de slip en weinig gel. Doe ik het riedeltje gewoon opnieuw hangt het er in slierten bij.
Als jij denkt dat je het moet wassen moet je dat gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje... het is voor iedereen weer anders. Er is geen one size fits all. Ieder haar is weer anders en het is vooral experimenteren.

Zelf was ik 1x per week met CG shampoo, 2x cowash en af en toe een shampoo met sulfaten (1 a 2x per maand).

Een refresh met water is bij mij altijd een drama. Dus op de dagen dat ik het niet was dan doe ik er alleen maar een beetje krullencreme of gel in. Dit resulteert nooit in een goede haardag maar zodra ik een beetje water gebruik heb ik gegarandeerd pluis.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
02-03-2020 09:37
Nijntje... het is voor iedereen weer anders. Er is geen one size fits all. Ieder haar is weer anders en het is vooral experimenteren.

Zelf was ik 1x per week met CG shampoo, 2x cowash en af en toe een shampoo met sulfaten (1 a 2x per maand).

Een refresh met water is bij mij altijd een drama. Dus op de dagen dat ik het niet was dan doe ik er alleen maar een beetje krullencreme of gel in. Dit resulteert nooit in een goede haardag maar zodra ik een beetje water gebruik heb ik gegarandeerd pluis.
Ìk voeg wat conditioner toe aan mn spuitflesje. Nul pluis.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
02-03-2020 09:39
Ìk voeg wat conditioner toe aan mn spuitflesje. Nul pluis.
Ook geprobeerd maar geen succes hier. Zodra er water bij komt krijg ik harde punten en dat vind ik zo'n vies gevoel dat ik maar blijf knijpen tot ze er uit zijn en dan heb ik pluis.

Soms mis ik oprecht de siliconen.
Alle reacties Link kopieren
Refreshen blijft een hoofdpijnzaak, ook voor mij. Terwijl mijn haar echt wel n publiekstrekker is zeg maar :mrgreen:
Wat hier vaak goed gaat is
A. de mousse refresh techniek van Ingecurls, met Nivea mousse, even googelen,
B. de technieken van mijn hair guru Curlsandblondies (zij heeft aardig wat videos hierover gemaakt, zie Youtube), ofwel
C. gewoon mijn hoofd onder de kraan en opnieuw beginnen.

Wat bij mij zowaar goed werkt is af en toe de leave in weglaten. Daar krijg ik dan toch steviger krul van. En dan de gel-mousse-gel methode. Mousse voor het volume en gel eronder en erop voor de krultekening. Eronder meestal een wat dunnere (Boucleme of Curls goddess) en erop een stevigere bijv KCCC, Giovanni of Orange Marmalade.

Mbt pluis, ik hoor hier div berichten, mijn ervaring is dat het niet zozeer valt of staat met produkten en/ of water, maar veel meer met de verdeel- en droogtechniek. Praying hands is bijna altijd een life saver in deze, evenals de Denman brush.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe zowel praying hands als Denman en dan nog ben ik niet pluisvrij hoor. Pluisvrij lukt me trouwens alleen als ik gel gebruik die een cast geeft en ik het helemaal laat drogen en pas als het echt kurkdroog is de cast eruit knijpen. Een beetje pluis vind ik ook niet zo heel erg maar de refresh pluis is zo'n viezige pluis. Ik zou echt het allerliefst elke dag mijn haar wassen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
02-03-2020 11:57
Ik doe zowel praying hands als Denman en dan nog ben ik niet pluisvrij hoor.
Ik zei ook, 'bijna' altijd :)
Ik heb geen zicht op bijv je diffuse techniek, de aanwezigheid van glycerine of andere humectants, etc.
Lastig.
Heb je de diffuse techniek van Manes by Mell al eens geprobeerd?
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Dankzij een fikse regenbui vanochtend op weg naar werk ben ik nu ook niet pluisvrij trouwens....
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
02-03-2020 12:24
Dankzij een fikse regenbui vanochtend op weg naar werk ben ik nu ook niet pluisvrij trouwens....
:mrgreen:
Ach. Waar is werken wél goed voor....
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
02-03-2020 09:44


Soms mis ik oprecht de siliconen.
Dit herken ik, ook terwijl de CG methode mijn haar goed doet.
Ik heb nu zachtere, glanzende, gedefinieerde, gezond ogende krullen. Maar ik mis die stevige messy kick ass bos haar die ik eerst had :-?
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn werkt voor de refresh het beste: water in een spuitbus met een beetje gel erin gemengd. Ik gebruik boucleme de gele gel daarvoor.
Dan dat op handen spuiten (dus klein beetje vochtig), dat met praying hands erdoor. Dan met een microvezel handdoek de krullen er weer inknijpen.
Diffusen en klaar.

Als ik water met een beetje conditioner doe, wordt het wat viezig en slap.

Zo zie je maar: iedereen doet weer wat anders.
Succes met de zoektocht! Heeft mij wel een paar maanden gekost. En heel wat euri ;-)
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
02-03-2020 13:19
Bij mijn werkt voor de refresh het beste: water in een spuitbus met een beetje gel erin gemengd. Ik gebruik boucleme de gele gel daarvoor.
Dan dat op handen spuiten (dus klein beetje vochtig), dat met praying hands erdoor. Dan met een microvezel handdoek de krullen er weer inknijpen.
Diffusen en klaar.
Goeie tip!
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Lady Day, ik zat te denken, pluis is eigenlijk gewoon niet nodig. Er moet een manier zijn om dat te managen.
Zou t een goed idee zijn om er eens een expert naar te laten kijken?
Ik heb wat dat betreft van twee personen een erg hoge pet op en dat zijn
1. Denise, van More than curls
2. Leonie Rietdijk hair & beauty
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Very__Cherry schreef:
02-03-2020 12:10
Ik zei ook, 'bijna' altijd :)
Ik heb geen zicht op bijv je diffuse techniek, de aanwezigheid van glycerine of andere humectants, etc.
Lastig.
Heb je de diffuse techniek van Manes by Mell al eens geprobeerd?
Als ik de diffuser gebruik doe ik inderdaad be MbM methode. En w.b. humectants ben ik ook wel alert. Helaas heeft mijn favoriete gel (gele Boucleme) wel glycerine als ingredient.
Lady, kan je niet helpen met de pluis helaas...
Ik had voor cg heel veel pluis, zelfs met liters siliconen in mijn haar kreeg ik het niet weg. Na een maand of 4-5 cg was mijn pluis verdwenen. Wat ik heb gedaan... geen idee.
Denk zelf dat het te maken heeft met dat de porositeit van mijn haar is veranderd van hoog naar normaal-laag (zei de krullenkapper).

Refreshen blijft bij mij ook een ding hoor. Ga de methode van gel met water in de spuitfles eens proberen. Heb nu verder ook de ‘haarlak’ van bouncecurl; ook niet ontevreden over.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel hoog poreus haar - ik verf het elke maand. De pluis is niet extreem hoor maar ik heb geen instagramworthy krullenbos gaande hier. Ik heb gewoon wat wild haar met verschillende soorten krullen er in. Ik zit in het waddengebied dus het waait hier ook altijd als een malle.

Wel heb ik het dit weekend geknipt en dan voelt het toch beter. Dan is het minder slierterig. Nog steeds onstuimig maar niet meer compleet out of control.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal, het wordt een zoektocht dus. Morgen de Final wash dus dan begin ik pas echt, maar vandaag toch alvast wat geoefend.. zonder shampoo, wel conditioner, toen leave in en op nat haar m'n gel. Het zat behoorlijk mooi. Toen kwam de regen 😉

Morgen dus de Final wash en vanaf dan hoop ik elke week wat vooruitgang qua kwaliteit van de krullen..
Ik wil ook eens officieel starten met cuely girl spullen. Ik ben enthousiast over het aanbrengen met praying hands en het ploppen van mijn haar, laat het dan een nacht op mijn hoofd in een hydrofiel luier drogen.

Eerder had ik steiler haar, maar de laatste jaren krult het steeds meer. Nu heb uk type 2b wavy haar wat dik is en een wat grove structuur heeft. Porositeit is laag, maar vaak wel wat pluis bovenop. Plus een onrustige hoofdhuid, soms roos, soms wat vettige korstjes. Ik laat het ivm grijs ook regelmatig verven (wat vreemd genoeg werkt tegen roos lijkt het).

Nu wil ik dus behalve de technieken ook cg producten gaan kiezen. Wat zijn volgens jullie de makkelijkste instapproducten voor niet al te poreus gekleurd haar?
anoniem_64162076362b6 wijzigde dit bericht op 06-03-2020 23:58
4.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kijk je uit met dat 's nachts ploppen? Dat wordt afgeraden ivm broeien. Je kan een schimmel ontwikkelen.
vivapimpelmees schreef:
06-03-2020 23:03
Kijk je uit met dat 's nachts ploppen? Dat wordt afgeraden ivm broeien. Je kan een schimmel ontwikkelen.
Goede waarschuwing! Ik heb dit weleens gedacht, ook omdat roos een schimmel kan zijn. Maar ik heb er lang niet aan gedacht....

Ik ben nu vooral op zoek naar een gel of andere versteviging om de cast te zetten
Sensitivenoodle schreef:
06-03-2020 22:54

Nu wil ik dus behalve de technieken ook cg producten gaan kiezen. Wat zijn volgens jullie de makkelijkste instapproducten voor niet al te poreus gekleurd haar?
Wat is je budget?
SallySpectra* schreef:
06-03-2020 23:34
Wat is je budget?
Het hoeft niet supergoedkoop (mag wel!!!), 10-15 euro per product zit ik aan te denken. Ik heb voorkeur voor producten zoals bodyshop die helemaal traceerbaar zijn.
Ik denk dat ik een goede clarifing shampoo moet hebben, niet te vette conditioner en niet te zware producten. Ik ga denk ik niet voor co-wash als ik het zo lees. Nu was ik mijn haar 2x, soms 3x per week, denk niet dat dat nu opeens veel meer zal worden.
Alle reacties Link kopieren
Noodle, weet je iets meer qua haareigenschappen, elasticiteit bijv? Wat voor type krul heb je?
Want wat voor de een werkt (proteine, glycerine, aloe vera, flax seed etc) hoeft nog niet voor de ander te werken.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Very__Cherry schreef:
07-03-2020 17:54
Noodle, weet je iets meer qua haareigenschappen, elasticiteit bijv? Wat voor type krul heb je?
Want wat voor de een werkt (proteine, glycerine, aloe vera, flax seed etc) hoeft nog niet voor de ander te werken.
Ik heb type 2b, laag poreus, medium elastisch en ik verf het regelmatig. In periodes hoofdhuid die schilfert. Ik heb wat grover haar, niet fijn en het heeft van zichzelf al vrij veel volume en is redelijk lang momenteel. Duurt lang voordat het droog is. Het is niet superpluizig, maar bovenop wel wat frizz altijd en mijn slag zit er niet mooi in vind ik nu. Ik ben niet een enorme fohner, laat vaak aan lucht drogen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven