Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
31-03-2020 18:00
Eerlijk toegegeven: pleurishekel aan online shoppen en met die pakketjes te leuren. In een fysieke winkel laat ik het bij twijfel hangen en meestal ben ik het item al weer vergeten en dus niet nodig. Als ik het al thuis heb liggen via online, laat ik het vaak ook thuis liggen.
Ik heb precies dit. Hekel aan dat gezeur met pakjes. Bij mij gaat er ook ALTIJD en ALTIJD iets mis. Word het pakketje geleverd bij een of ander dpd punt 5 dorpen verderop, dingen die ontbreken in de bestellingen, bestellingen die zoek zijn.

Ik support nu de lokale middenstand met het kopen van baby kleding. Moet wel zeggen dat dit in de kosten loopt tov de Hema en dergelijke een stuk hoger liggen. Maargoed, ik probeer zo min mogelijk kleding te kopen en ook duurzaam.
Alle reacties Link kopieren
Reigie3 schreef:
01-04-2020 09:34
Goed idee! Ga ik ook doen.

Ik ondersteun trouwens wel de kleine winkels op food gebied. Koop daar zoveel mogelijk en zo min mogelijk bij de supermarkten. Is wel wat duurder maar gelukkig kan ik dit doen en bespaar tenslotte op kleding!
Dit doe ik ook, brood bij de bakker bijv. Supermarkt komt wel weer als het over is. Maar ook bepaalde zaken bij de Hema kopen ipv de super want die gaan dit op deze manier niet overleven.

Ik bespaar nu zoveel aan het niet op een terras zitten, continu afhalen, uit eten etc dat ik nu mijn best doe om het wat te spreiden over de lokale middenstand. De horecagelegenheden waar ik graag kom zitten volledig op slot en doen ook niet aan afhaal of bezorging helaas. Ook heb ik nu tijd en energie om te koken dus dat doe ik dan ook. Ik ga niet eten bestellen om het bestellen als het niet nodig is.

Ik doe nu veel achterstallig onderhoud zoals een merkzonnebril laten repareren bij de plaatselijke opticien. Bloemetje voor op tafel terwijl ik nooit bloemen op tafel heb and so on.
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond even mijn capsule wardrobe in elkaar gezet. Dit kwartaal toch een stuk lastiger dan normaal, omdat ik zo weinig kleding pas.
Ik heb eigenlijk niet eens 33 items die ik aan kan. Dus het was meer alle kleding die ik aan kan in de kast doen.
Iedere keer wanneer ik een capsule wardrobe maak schrik ik weer van de hoeveelheid kleding :facepalm: Ook al doe ik ieder jaar heel veel kleding weg en koop ik weinig nieuwe kleding, de hoeveelheid kleding blijft enorm.

Inmiddels heb ik 3 zwangerschapsjurkjes gekocht. Moest toch toegeven dat mijn eigen kleding begon te knellen. Verder een beetje proberen om leuke combinaties te maken van de zomerkleding die ik nog pas.

5 maanden onderweg en de teller staat nu op: 3 zwangerschapsjurkjes, 1 zwangerschapsbroek, 1 paar schoenen, 1 paar sloffen.
Alle reacties Link kopieren
roze-roos schreef:
08-04-2020 11:43
Gisteravond even mijn capsule wardrobe in elkaar gezet. Dit kwartaal toch een stuk lastiger dan normaal, omdat ik zo weinig kleding pas.
Ik heb eigenlijk niet eens 33 items die ik aan kan. Dus het was meer alle kleding die ik aan kan in de kast doen.
Iedere keer wanneer ik een capsule wardrobe maak schrik ik weer van de hoeveelheid kleding :facepalm: Ook al doe ik ieder jaar heel veel kleding weg en koop ik weinig nieuwe kleding, de hoeveelheid kleding blijft enorm.

Inmiddels heb ik 3 zwangerschapsjurkjes gekocht. Moest toch toegeven dat mijn eigen kleding begon te knellen. Verder een beetje proberen om leuke combinaties te maken van de zomerkleding die ik nog pas.

5 maanden onderweg en de teller staat nu op: 3 zwangerschapsjurkjes, 1 zwangerschapsbroek, 1 paar schoenen, 1 paar sloffen.
Ik vind het wel knap dat je ook zo bewust kleding probeert te kopen nu je zwanger bent. Ik zou dat denk ik niet kunnen. Zelf ben ik juist veel meer gaan sporten en is mijn lijf wat veranderd, zelfs dat zou ik al aanleiding vinden om andere kleding te kopen. Maar ik doe het niet. Wel 2 korte sportbroeken gekocht voor het mooiere weer, maar sportkleding stond op mijn uitzonderingenlijstje.

Verder totáál geen moeite om me aan mijn voornemen te houden. Ik wilde een totale low-buy doen dit jaar en dat lukt me in deze gekke tijd prima. Ik heb alleen een kleur/puzzelboek gekocht en that's it. Blijkbaar zijn veel van mijn aankopen extern gestuurd: dan wil ik een mooie outfit of een mooie tas omdat ik blijkbaar denk dat anderen me dan leuker vinden ofzo, of mijn huis er mooi uit laten zien. Nu zal me dat allemaal worst wezen.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig Luistervink! Goede sportkleding voor ieder weertype is ook zo belangrijk om het leuk te houden.

Ik herken het wel dat aankopen extern gestuurd zijn. Moet ook wel zeggen dat ik het zelf fijn vind om er leuk uit te zien, geeft toch meer zelfvertrouwen. Maar of daar nou steeds een nieuwe outfit voor nodig heb.

Voor mij is shoppen ook wel een beetje om verveling te doden. Daarnaast ook een automatisme, wanneer ik iets zie in de winkel wat ik leuk vind, dan koop ik het. Of ik het nou nodig heb of niet. Daarom probeer ik me nu vooral af te vragen of iets echt nodig is. En koop ik alleen dingen waarvoor ik naar een winkel toe ben gegaan. Mijn totale low-buy gaat ook goed dit jaar! Al heb ik nu ik erover nadenk al wel aardig wat bloemen en planten gekocht deze 'corona maand'.
Alle reacties Link kopieren
Er zitten bijna 4 maanden op! Mijn conclusie is dat ik goed vooruit kan met de inhoud van mijn kast en elke dag leuke nieuwe combinaties kan maken en niks mis, niks nieuws nodig heb.
Doordat er ook geen uitgaven zijn voor horeca of uitjes, mijn medicatie vervangen is door andere die wel vergoed is, spaar ik meer dan ooit. Ik heb de smaak te pakken en zelfs met mijn bescheiden uitkering groeit mijn spaarrekening. Volgende maand komt daar dan nog het vakantiegeld bij.
Het geeft mij een goed gevoel dat ik de controle weer terug heb wat mijn kledinguitgaven betreft. Ik blijf e50 opzij zetten ervoor maar wat ik niet uitgeef, bewaar ik voor als ik ooit wel weer iets nodig heb.
Zo fijn dat ik van dat obsessief online winkelen af ben :cheer:
Goed zeg Oranjetulpen, fijn dat je zo kunt sparen ineens :D


Ik vind het allemaal geen uitdaging nu, dus het half jaar niet kopen waarmee ik dit topic begon ga ik verlengen, ik wil het in ieder geval tot 1 september volhouden. Of tot 1 november, want sinds 1 november afgelopen jaar heb ik (naast 3 noodzakelijke sportkledinguitgaven) alleen maar 1 paar schoenen gekocht. Ik moet mezelf toch een beetje challengen.
Lekker, oranjetulpen, je loopt binnen zo!

Voor zover ik nog behoefte had aan iets nieuws is die nu al helemaal verdwenen, ik loop nu rustig drie dagen in hetzelfde, of hele dagen in sportkleding. Mooie hakjes en pakjes interesseren me momenteel echt niks.
Alle reacties Link kopieren
maylina schreef:
19-04-2020 16:31
Lekker, oranjetulpen, je loopt binnen zo!

Voor zover ik nog behoefte had aan iets nieuws is die nu al helemaal verdwenen, ik loop nu rustig drie dagen in hetzelfde, of hele dagen in sportkleding. Mooie hakjes en pakjes interesseren me momenteel echt niks.
mij ook niet buiten een trenchcoat en paar leuke schone schoenen voor lente zomer zou ik wel willen, en op gebied van make up, ik vind corona tijd nu een extra mooie tijd om mijn poriën wat rust te gunnen, zoals al die instagrammers die hun opkleden voor naar de winkel of om hun vuilnis buiten te zetten, pfff...
Ja, make up hoef ik ook niet meer elke dag van mezelf. Nu ik niet naar werk of sport ga en nauwelijks bekenden zie laat ik het er maar bij. Ben wel erg enthousiast aan huidverzorging begonnen. Maskertje, serumpje, dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen schreef:
19-04-2020 16:20
Er zitten bijna 4 maanden op! Mijn conclusie is dat ik goed vooruit kan met de inhoud van mijn kast en elke dag leuke nieuwe combinaties kan maken en niks mis, niks nieuws nodig heb.
Doordat er ook geen uitgaven zijn voor horeca of uitjes, mijn medicatie vervangen is door andere die wel vergoed is, spaar ik meer dan ooit. Ik heb de smaak te pakken en zelfs met mijn bescheiden uitkering groeit mijn spaarrekening. Volgende maand komt daar dan nog het vakantiegeld bij.
Het geeft mij een goed gevoel dat ik de controle weer terug heb wat mijn kledinguitgaven betreft. Ik blijf e50 opzij zetten ervoor maar wat ik niet uitgeef, bewaar ik voor als ik ooit wel weer iets nodig heb.
Zo fijn dat ik van dat obsessief online winkelen af ben :cheer:
Goed bezig, Oranjetulpen!

Ik heb zelf helaas niet het gevoel dat ik van het obsessieve online shoppen af ben. In het begin wel, maar nu, nu ik non-stop thuis ben (ik werk wel, maar vind het thuis werken vreselijk) vind ik het weer heel lastig. Niets gekocht, dat is positief, maar de verleiding is groot.
Ik heb nu, nu het beter weer wordt, ook steeds vaker het gevoel dat ik niets heb om aan te trekken. Nou vind ik sowieso najaar en winter het fijnste seizoen qua kleding, dus deze tijd is vaker lastig. Ik ben nogal kouwelijk aangelegd, dus ik zou het liefst mijn winterkleding nog gewoon dragen, maar dat gaat er op den duur toch een beetje raar uitzien. Hoewel ik dat nu toch wel eens doe; ik kom toch nergens.
Verder hoop ik dat ik over een tijdje weer meer mogelijkheden heb. Ik ben op mijn gewicht aan het letten. Nu vier kilo kwijt, nog vijf te gaan. Nu al begin ik voorzichtig te merken dat bepaalde kleding, waar ik me niet meer zo fijn in voelde, weer een optie is. Dat zal dus alleen maar beter worden.
Maar ik vind het op het moment allemaal zeker niet makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig, oranjetulpen. Ik heb nul kledinglust momenteel. Ik kom toch de deur niet uit en dat dagelijkse wandelingetje om het huis dat lukt prima in mijn yogabroek.

Wel heb ik vorige maand een broek gekocht bij een boutique in de stad ter vervanging van een broek die nu wel begint te slijten. Het was meer uit solidariteit dan dat ik echt zin om kleding te kopen had.

Hopelijk kan ik na volgende week in mijn nieuwe appartement gaan wonen. Dan kan ik ook even alle kleding bekijken die het afgelopen jaar in opslag hebben gelegen.

Jufjoke, ik ben ook kouwelijk aangelegd. Ik heb vandaag gewoon een wollen trui aan. Ik zag net iemand in korte broek buiten lopen. Moet er niet aan denken. En goed bezig met afvallen! Ik had een paar winterkilo's die ik eigenlijk wel kwijt wilde en die zijn er door de aanvankelijke corona-stress nu af. Aangezien we niet meer buiten de deur eten en drinken koken we nu elke dag zelf, heel gezond. Het helpt.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar luistervink, de extern gestuurde aankopen. Dat heb ik ook en omdat ik nu de hele week thuis werk kost het geen moeite om het vol te houden.

Fijn dat je lekker kunt sparen oranjetulpen. Sparen werkt verslavend, ik weet zeker dat je dit gevoel vast wilt blijven houden.
Wel mooi dat wanneer er echt iets anders aan de hand is de prioriteiten toch anders liggen en de kooplust verdwijnt.

Het is echt een stukje verveling ook denk ik.

Ik heb er helemaal niet meer bij stil gestaan. Heb me er ook niet aan gehouden. Ik schiet nu vanuit relax kleding in werkkleding en weer terug. Geen energie voor of zin in wat leuks wat meer werk kost. Zo lang het maar comfortabel is ben ik blij.

Geld over nog niet echt. Straks wel genoeg overuren, we zien wel wat dat gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig Oranjetulpen.

Ik heb wel een regenjas gekocht, maar puur vanwege de functionaliteit. Vanwege de corona fiets ik naar het werk ipv het OV te nemen. Ik heb ineens een vitaal beroep en moet naar mijn werk. Wil ook nog een regenbroek hebben maar dat was het wel. Kooplust qua kleding heb ik niet.

Deze maand wel veel uitgegeven aan andere zaken zoals een goede fiets, die regenjas dus, planten voor binnen en in de tuin etc..

Volgende week wordt het salaris gestort en vanaf dat moment ga ik leven alsof ik 3 dagen ben gaan werken tot eind dit jaar om te kijken hoe het gaat. Daarmee zou 3600 euro gespaard kunnen worden incl 3/4 vakantiegeld en 3/4e 13e maand.

Deze corona crisis heeft me doen beseffen dat ik geen zin meer heb om nog langer mee te doen in de ratrace en helemaal niet veel nodig ben. Vind het eigenlijk wel best zo en was mezelf onderweg ergens kwijt geraakt. Door stress en gebrek aan energie makkelijke maaltijden en niet altijd gezond, shoppen om me even kortstondig beter te voelen en de aandacht af te leiden. Om vervolgens als een aardappelzak futloos op de bank te ploffen en niet meer echt te kunnen genieten van concerten, evenementen, naar vrienden etc. Going through the motions. Weet even niet hoe je dat goed in het Nederlands zegt, sorry.

Ik kook weer, geniet van de natuur, lees eindelijk weer boeken terwijl de muziek draait en fiets weer (ok naar mijn werk, maar toch). Maak nu ook leuke combinaties uit mijn kast doordat ik er tijd voor heb en de kast grondig is opgeruimd, dus niets nodig en wil ook niets.

Ik vind het wel heel vervelend voor mensen die ziek zijn en/ of in de piepzak zitten dus probeer het echt niet te bagatelliseren. Sorry als dat zo over kan komen op de mensen die het moeilijk hebben.
Broodtrommel ik vind het juist prachtig en inspirerend om te lezen wat dit met jou heeft gedaan en het besef dat je niet meer wilt hollen en stressen maar de dingen anders wilt doen voortaan. Respect daarvoor en bedankt dat je het deelt hier.
En ik vind het niet bagatelliserend overkomen en heb zelf de nodige zorgen om nabije familie en vrienden mbt Corona dus ik weet hoe erg de ziekte is hoor. Maar het is mooi hoe je prioriteiten dan ineens naar boven komen als de omstandigheden daartoe dwingen.
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
21-04-2020 22:13
Broodtrommel ik vind het juist prachtig en inspirerend om te lezen wat dit met jou heeft gedaan en het besef dat je niet meer wilt hollen en stressen maar de dingen anders wilt doen voortaan. Respect daarvoor en bedankt dat je het deelt hier.
En ik vind het niet bagatelliserend overkomen en heb zelf de nodige zorgen om nabije familie en vrienden mbt Corona dus ik weet hoe erg de ziekte is hoor. Maar het is mooi hoe je prioriteiten dan ineens naar boven komen als de omstandigheden daartoe dwingen.
Eens, Hobbelster, en mooi gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal mee eens, broodtrommel. Voor mij is het nu ook wel duidelijk dat ik echt een andere baan wil. Ik heb een typische bullshitbaan. Bepaalde elementen zijn wel leuk maar ik loop helemaal leeg op die onzin. Geen idee wat ik dan wil gaan doen... en in deze tijd wellicht ook niet heel makkelijk om iets anders te vinden maar de knop is wel om. Ik verdien nu wel okay en ik kan goed sparen maar minder geld en meer werkplezier en voldoening vind ik nu belangrijker. Ik heb ook nog steeds heel veel kleding. Dit weekend uitpakken.
Mooi zeg, dat jullie deze moeilijke tijd omzetten in een stuk bezinning, en direct concreet gaan worden voor een andere toekomst.
Lady_Day schreef:
21-04-2020 22:32
Helemaal mee eens, broodtrommel. Voor mij is het nu ook wel duidelijk dat ik echt een andere baan wil. Ik heb een typische bullshitbaan. Bepaalde elementen zijn wel leuk maar ik loop helemaal leeg op die onzin. Geen idee wat ik dan wil gaan doen... en in deze tijd wellicht ook niet heel makkelijk om iets anders te vinden maar de knop is wel om. Ik verdien nu wel okay en ik kan goed sparen maar minder geld en meer werkplezier en voldoening vind ik nu belangrijker. Ik heb ook nog steeds heel veel kleding. Dit weekend uitpakken.
Als je iets gestudeerd hebt wat ook een schoolvak is kan je zijstromer worden op een middelbare school. Je gaat dan meteen met een begeleider van die school voor de klas en één dag per week naar school om je onderwijsbevoegdheid te halen, je verdient meteen een normaal lerarensalaris, de school krijgt subsidie om je opleiding en om de uren dat je geen les kan geven omdat je zelf op school zit mee te bekostigen. De banen liggen voor het oprapen voorlopig.
Alle reacties Link kopieren
Voortgezet onderwijs moet ik echt niet aan denken. Ik heb ook een onzinstudie gedaan, communicatiewetenschappen en iets multimedia-achtigs. Er komt wel iets, ik heb al meerdere malen een 'carriere-switch' gedaan.

Mij doel is de komende maanden zoveel mogelijk te sparen om de buffer te spekken en zo min mogelijk kleding te kopen. Momenteel is dat makkelijk want ik houd niet van zomerkleding. Als eind van de zomer de herfst/winterspullen in de winkels liggen zal het een stuk moeilijker worden.

Marana, het klinkt idealistischer dan het is bij mij hoor. Ik heb al vaker een (persoonlijke) crisis doorgemaakt en uiteindelijk heb ik toch weer een kast vol kleding, haha.
Lady_Day schreef:
22-04-2020 07:49
Voortgezet onderwijs moet ik echt niet aan denken. Ik heb ook een onzinstudie gedaan, communicatiewetenschappen en iets multimedia-achtigs. Er komt wel iets, ik heb al meerdere malen een 'carriere-switch' gedaan.

Mij doel is de komende maanden zoveel mogelijk te sparen om de buffer te spekken en zo min mogelijk kleding te kopen. Momenteel is dat makkelijk want ik houd niet van zomerkleding. Als eind van de zomer de herfst/winterspullen in de winkels liggen zal het een stuk moeilijker worden.

Marana, het klinkt idealistischer dan het is bij mij hoor. Ik heb al vaker een (persoonlijke) crisis doorgemaakt en uiteindelijk heb ik toch weer een kast vol kleding, haha.


Nu heb je weer 'nieuwe' kleding uit je eigen opslag. Hoe voelt dat?
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
22-04-2020 07:54
Nu heb je weer 'nieuwe' kleding uit je eigen opslag. Hoe voelt dat?
Ik heb nog niet alles uitgepakt want ik ben nog steeds niet echt verhuisd maar al mijn spullen staan er wel (in de berging van het huis). Ik wel even in 1 doos gekeken en om eerlijk te zijn had ik verwacht er blijer van te worden maar ja... ik werk vanuit huis (ook voor corona) en uitgaan zit er de komende tijd nog niet in. Ik denk dat ik nog wel een tijdje in de kleding blijf lopen van het afgelopen jaar (denk aan truien en yogabroeken) :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Bedankt dames.

Lady Day, heel veel succes met je nieuwe huisje maar vooral veel plezier de komende tijd. Probeer er van te genieten. Kan je misschien ook alvast een dag minder gaan werken? Dan kan je die dag benutten voor een studie, vrijwilligerswerk, of gewoon lekker lummelen, je hobbies etc.. Misschien kom je er dan sneller achter wat je echt zou willen doen.



Hobbelster, heel veel sterkte met je vrienden en je familie.
Lady_Day schreef:
21-04-2020 22:32
Helemaal mee eens, broodtrommel. Voor mij is het nu ook wel duidelijk dat ik echt een andere baan wil. Ik heb een typische bullshitbaan. Bepaalde elementen zijn wel leuk maar ik loop helemaal leeg op die onzin. Geen idee wat ik dan wil gaan doen... en in deze tijd wellicht ook niet heel makkelijk om iets anders te vinden maar de knop is wel om. Ik verdien nu wel okay en ik kan goed sparen maar minder geld en meer werkplezier en voldoening vind ik nu belangrijker. Ik heb ook nog steeds heel veel kleding. Dit weekend uitpakken.
Ik ben een aantal jaar terug met precies hetzelfde gevoel van de financiële sector naar de zorg geswitched. Hoewel de zorg nu niet de makkelijkste sector is ;) Ben ik nog nooit zo gelukkig in mijn werk geweest als in de zorg. Ik deed en doe wel een opleiding, dus het is echt bikkelen af en toe. Maar het geeft heel veel voldoening.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven