Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
06-07-2021 17:33
Ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar voor een tas die je al 10 jaar graag zou willen hebben zou ik wel 900 euro aan uit willen geven.
Ik kan het wel betalen maar moet er wel even een paar maanden voor sparen. Ben bang dat als ik de tas eenmaal heb, ik deze niet "durf" te gebruiken. Terwijl zo'n tas echt jarenlang mee kan gaan en ik meer geld uit geef aan vakanties bijvoorbeeld. Stom eigenlijk
Lady_Day schreef:
06-07-2021 17:33
Ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar voor een tas die je al 10 jaar graag zou willen hebben zou ik wel 900 euro aan uit willen geven.
Lady , naar welk forum wil jij graag verhuizen ?
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, daar heb ik dan weer geen last van. Ik ben er wel zuinig op, maar ik gebruik het wel. Ik had ooit zo'n zwarte nylon Prada messenger, idioot duur voor een canvas tas maar ik heb em echt 10 jaar lang elke dag gebruikt tot ie helemaal versleten was. Daar heb ik meer plezier van gehad dan alle andere, goedkopere tassen bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Is dit nog het meest recente topic op dit onderwerp? Ik kocht lange tijd maandelijks nieuwe kleding en ineens staat het me sinds dit jaar tegen. Of misschien niet ineens. We hadden natuurlijk de alarmerende berichten over gedumpte kleding in de woestijn en ik heb de uitzending van de Prijsknaller op NPO gezien over onze afgedankte kleding die via de kledingcontainers in Afrika in de natuur belandt.

Laatst bracht ik van een online bestelling wat terug bij de fysieke winkel van H&M (daar gaat het dan tenminste wel weer direct de winkel in voor verkoop, prijs werd op het kaartje geschreven) en ik voelde geen enkele aandrang om weer iets nieuws aan te schaffen terwijl ik dat voorheen wel altijd had en vaker met meer kleding thuiskwam dan ik terug had gebracht. Ook voelde ik lichte walging naar dat inhalige geconsumeer, maar ja, daar deed ik eerder zelf net zo hard aan mee. Nu overweeg ik dus langere tijd geen nieuwe kleding meer aan te schaffen en ik moest aan dit topic denken.

De coronapandemie met lockdowns hebben ook wel bijgedragen aan m'n mentaliteitsverschuiving op dit gebied. Voorheen deed ik nog wel eens aan shopping therapie maar door de pandemie ben ik andere activiteiten gaan ontdekken en eigenlijk was ik het shoppen vrij snel ontwend en vind ik er nu niet meer zoveel aan. Laatste paar keer in de stad heb ik ook zo goed als niets gekocht.

Eigenlijk heb ik ook gewoon nog heel veel goede kleding, jassen en schoenen en moet ik daar makkelijk een jaar mee uit de voeten kunnen. Ik heb mijn kast uitgemest en de goede stukken waar ik toch vanaf wilde (bijv. omdat het niet goed past) heb ik naar de weggeefwinkel gebracht. En waar ik eerder dan dacht uitgekeken te zijn op een kledingstuk merkte ik laatst dat ik prima plezier kan halen uit nieuwe outfitcombinaties maken met een oude blouse.

Hopelijk is het geen tijdelijke bevlieging of enkel omdat de huidige collectie me niet zo aanspreekt, maar ga ik dit volhouden. Oké, klink nog niet erg overtuigend zo hè? Misschien moet ik niet gelijk voor een jaar gaan, maar beginnen met drie maanden? Ik wil wel een uitzondering maken voor sokken, ondergoed en wandelschoenen wanneer die daadwerkelijk aan vervanging toe zijn.
.
Alle reacties Link kopieren
Liliane13, ik doe graag met je mee! Ik ben de afgelopen tijd gaan ontspullen/opruimen qua kleding en ik merk dat ik hierna nog steeds meer dan genoeg kleding heb waar ik uit kan kiezen. Zeker tijdens de Corona-crisis merkte ik dat ik gewoon echt heel veel kleding niet droe. En dat wat ik wel droeg, dat ik daar echt nog heel lang mee kon doen. Dat gaf me eigenlijk ook wel een soort rustgevend gevoel. Zo van : "Hier ga ik het mee doen".

Ik kom af en toe in de stad en voel telkens niet de aandrang om wat te kopen. Ik heb ook een hekel aan passen en drukke winkels, dat helpt ook mee ;-D

Mijn kast is nu dus best goed uitgedund (al zeg ik het zelf) en ik wil de komende 2-3 maanden kijken of ik dit zo kan houden. Dus geen kleding/schoenen kopen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je meedoet Blondie5!

Ik heb een nieuw topic aangemaakt:
mode-beauty/uitdaging-geen-nieuwe-kledi ... ges/487877
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven