Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Yes, ik doe ook mee! Ik koop sinds september geen kleding meer en ben dus al een paar maanden onderweg. Ik kocht altijd waanzinnig veel in de sale. Ik heb mijn kledingkasten al meerdere keren helemaal uitgeruimd en spullen weggegeven. Gelukkig zie ik anderen regelmatig in mijn weggegeven kleding dus ze zijn er wel blij mee :-) Dat helpt!
Ik wil eigenlijk echt niets kopen. Ook geen panty's, schoenen, sportkleding, ondergoed. Eens kijken of het lukt.
Ik merk wel dat ik makkelijker geld uitgeef aan bijvoorbeeld de kapper of aan dingetjes in huis of kleding voor de kinderen. Ik heb die koopdrang dus nog wel en ik heb dus niet het gevoel dat ik veel geld overhoud. Maar dat is ook niet mijn hoofdreden om geen kleding meer te kopen. Het geeft te maken met verspilling van kleding, duurzaamheid. Het gemak waarmee ik kleding kocht vond ik niet meer normaal. Maar goed: nu de winter is aangebroken en ik dus alleen maar kleding kan dragen die ik vorig jaar winter al had, mis ik het toch wel. Ik zou wel een nieuwe mooie coltrui willen. Ik heb er wel 2, maar die zijn toch wat oud geworden. Een beetje gaan pillen hier en daar. En mijn schoenen zijn toch wel wat oud merk ik. Ik heb ze gepoetst, maar ze blijven wat oud...Ik zoek dus wat steun hier om niet alsnog een winkel in te gaan als er straks sale is.
Sinds september al goed bezig, lekker zeg! Jammer dat je het wel vervangt door het kopen van andere dingen, maar daar ben je iig ook van bewust. En je verspilt geen kleding meer inderdaad. Tot wanneer wil je het volhouden, tot september dus 12 maanden? Voor deze winter is geen nieuwe kleding meer nodig joh, het is nog maar een paar weekjes.
Alle reacties Link kopieren
OMG is het de bedoeling dat je van al je kleding foto's maakt en deze uploadt?
Dat is onbegonnen werk! Althans wel bij mij en ik heb net 2 vuilniszakken weggedaan :biggrin:
oranjetulpen schreef:
12-01-2020 17:07
SmartCloset is betaalbaarder, zie ik. Misschien ga ik die wel nemen.
maylina schreef:
12-01-2020 19:24
Zo zie je maar weer Blond, een nieuwe combi is net zo leuk als een nieuw kledingstuk. Helemaal leuk als je vriend het ziet en je er mee complimenteert!
Thanks! Het motiveert inderdaad wel om door te gaan :) En ik kan er blijkbaar heus wel leuk uitzien, zonder elke maand wat nieuws te kopen ;)
oranjetulpen schreef:
12-01-2020 20:00
Mijn man vond mijn outfit maar duf, zei hij. Op mijn panty na 🤭
Combi aan die de app adviseerde....
Soms kun je zelf ook hele nieuwe combi's maken. En niet elke man heeft dezelfde stijl/smaak natuurlijk, als wat jij leuk vindt. Als ik zou doen wat mijn man wil.. dan liep alleen in leren broeken en tijgerprints, haha :facepalm: :rofl:
kopstoot schreef:
12-01-2020 20:41
OMG is het de bedoeling dat je van al je kleding foto's maakt en deze uploadt?
Dat is onbegonnen werk! Althans wel bij mij en ik heb net 2 vuilniszakken weggedaan :biggrin:
Herkenbaar, Kopstoot! Ik zou dan eerst een half jaar foto's aan het maken zijn... haha. Heb nu gelukkig ook al drie grote zakken weg gedaan. 1 voor het goede doel, 1 voor kledingruil en 1 is voor de verkoop.
enthousiasteling schreef:
12-01-2020 20:14
Yes, ik doe ook mee! Ik koop sinds september geen kleding meer en ben dus al een paar maanden onderweg. Ik kocht altijd waanzinnig veel in de sale. Ik heb mijn kledingkasten al meerdere keren helemaal uitgeruimd en spullen weggegeven. Gelukkig zie ik anderen regelmatig in mijn weggegeven kleding dus ze zijn er wel blij mee :-) Dat helpt!
Ik wil eigenlijk echt niets kopen. Ook geen panty's, schoenen, sportkleding, ondergoed. Eens kijken of het lukt.
Ik merk wel dat ik makkelijker geld uitgeef aan bijvoorbeeld de kapper of aan dingetjes in huis of kleding voor de kinderen. Ik heb die koopdrang dus nog wel en ik heb dus niet het gevoel dat ik veel geld overhoud. Maar dat is ook niet mijn hoofdreden om geen kleding meer te kopen. Het geeft te maken met verspilling van kleding, duurzaamheid. Het gemak waarmee ik kleding kocht vond ik niet meer normaal. Maar goed: nu de winter is aangebroken en ik dus alleen maar kleding kan dragen die ik vorig jaar winter al had, mis ik het toch wel. Ik zou wel een nieuwe mooie coltrui willen. Ik heb er wel 2, maar die zijn toch wat oud geworden. Een beetje gaan pillen hier en daar. En mijn schoenen zijn toch wel wat oud merk ik. Ik heb ze gepoetst, maar ze blijven wat oud...Ik zoek dus wat steun hier om niet alsnog een winkel in te gaan als er straks sale is.
Goed bezig, zeg! Respect.

Gewoon nog even volhouden inderdaad. De winter is al halverwege. En anders nieuwe combinaties maken met shirts en vesten of bijvoorbeeld een blouse met een blazer erover, in plaats van die twee truien. Er zijn vast genoeg andere oplossingen te bedenken :)
Alle reacties Link kopieren
kopstoot schreef:
12-01-2020 20:41
OMG is het de bedoeling dat je van al je kleding foto's maakt en deze uploadt?
Dat is onbegonnen werk! Althans wel bij mij en ik heb net 2 vuilniszakken weggedaan :biggrin:
Ik heb m geïnstalleerd en ben idd al heel lang bezig geweest om mijn kleding die ik in 2019 gekocht heb te uploaden.
En dan moet je ook nog zelf combi’s maken 🤭
Maar goed: dat is voor mij een beter tijdverdrijf dan online kleding bekijken 🤣
Ik mag ook eigenlijk niks meer van mezelf kopen. Kast puilt uit, in 2019 minimaal 20 vuilniszakken aan kleding weggedaan. Ik moet eigenlijk nog veel meer kleding uitzoeken en wegdoen maar kom toch steeds in de verleiding om een jasje, broek, schoenen en noem maar op te kopen ...
Twintig vuilniszakken weggedaan? O_O Indrukwekkend! En nog steeds uitpuilende kasten? Ik denk dat jij maakt dat wij ons allemaal best bescheiden voelen, thanks! :hihi:
maylina schreef:
12-01-2020 23:14
Twintig vuilniszakken weggedaan? O_O Indrukwekkend! En nog steeds uitpuilende kasten? Ik denk dat jij maakt dat wij ons allemaal best bescheiden voelen, thanks! :hihi:
Ja het is eigenlijk echt wel erg. Maar ik koop heel veel ( zgan) tweedehands en heb ook wel wat verkocht maar heb nog steeds kasten vol. En moet dus weer gaan uitzoeken ..
Wauw! Ik voel mij ook wel een stuk beter... die 3 zakken van mij vallen reuze mee in vergelijking met 20 zakken :O Maar wel heel knap dat je zoveel opgeruimd hebt, zeg. Zal je wel lang mee bezig zijn geweest.
maylina schreef:
12-01-2020 23:14
Twintig vuilniszakken weggedaan? O_O Indrukwekkend! En nog steeds uitpuilende kasten? Ik denk dat jij maakt dat wij ons allemaal best bescheiden voelen, thanks! :hihi:
:O Inderdaad, ik weet natuurlijk niet hoe groot de kast is en welk percentage je weg hebt gedaan, maar daarbij kan ik me even een momentje minimalistisch voelen. :D

Ik had me al gemeld in het vorige topic, maar ik doe dus ook mee. Mijn huidige plan is me voorlopig te concentreren op 'shoppen in eigen kast'. Ik houd nu in mijn lijstjes-app (Wunderlist, gebruik ik voor van alles en nogwat) bij wat mijn outfit van de dag is en probeer dus actief alle kleren uit mijn kast te dragen.

Ik hoop dat ik op die manier er achter kom wat miskopen zijn/ dingen waar iets mis mee is (en of dat te verhelpen valt), wat aspecten van geslaagde kleding/ outfits zijn, nieuwe combinaties die ik tof vind te creëren en zo vanuit een bewuster staat uiteindelijk minder te kopen en alleen nog maar dingen die echt wat toevoegen te kopen.
BlondAmsterdam123 schreef:
13-01-2020 16:46
Wauw! Ik voel mij ook wel een stuk beter... die 3 zakken van mij vallen reuze mee in vergelijking met 20 zakken :O Maar wel heel knap dat je zoveel opgeruimd hebt, zeg. Zal je wel lang mee bezig zijn geweest.
Ja daar ging wel wat maanden overheen. Het moeilijkste vind ik nog dat waar echt emotionele waarde aan zit. En dus heb ik nog een klein deel daarvan gehouden ook al pas ik het niet meer en/of is het mijn stijl niet meer. Ik ga morgen weer verder met uitzoeken. Ik heb nu weer een jasje, leggings en schoenen besteld maar dat is voorlopig wel echt het laatste. De hand moet en zal op de knip ;-)
Yes! Dank voor de support! Mijn favoriete kledingwinkel heeft nu een sale tot 90% en ik heb wel degelijk op de mail geklikt om te kijken. Ineens herinnerde ik mij dit topic weer en jullie reacties doen mij goed! Niet besteld natuurlijk....

Ook voor jullie allemaal: heel veel succes!
Oooh, Enthousiasteling, 90% korting is wel heel moeilijk te weerstaan! Wat ik me bij dat soort aanbiedingen altijd bedenk is dat het meestal het laatste overgebleven spul is, of alleen nog maat 32 of XXXL, meestal zit er toch niet echt meer iets begeerlijks tussen.
Alle reacties Link kopieren
90% korting is inderdaad veel. Maar weet je wat nog een grotere besparing oplevert: niets kopen, 100%.
Alle reacties Link kopieren
enthousiasteling schreef:
13-01-2020 18:11
Yes! Dank voor de support! Mijn favoriete kledingwinkel heeft nu een sale tot 90% en ik heb wel degelijk op de mail geklikt om te kijken. Ineens herinnerde ik mij dit topic weer en jullie reacties doen mij goed! Niet besteld natuurlijk....

Ook voor jullie allemaal: heel veel succes!
Ik vind zulke dingen altijd enorme lokkertjes, waar ik erg gevoelig voor ben (was?). Punt is dat het bijna altijd tegenvalt. Tot 90% betekent dan bijvoorbeeld dat het gros 30% is, of misschien 50%, een klein deel 70% en de twee of drie meuk dingen die echt niemand wil zijn dan 90%. Vaak hou ik er toch een gevoel van teleurstelling aan over. Het is echt maar heel zelden dat ik daar dan iets uit weet te vissen wat een jarenlange favoriet blijkt.
Alle reacties Link kopieren
Precies, Jufjoke. Ik vraag mij altijd af of ik de volle mep ervoor betaald zou hebben. Meestal is het antwoord 'nee' en is het dus geen goede deal.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
13-01-2020 20:39
Precies, Jufjoke. Ik vraag mij altijd af of ik de volle mep ervoor betaald zou hebben. Meestal is het antwoord 'nee' en is het dus geen goede deal.
Inderdaad, je koopt het vanwege de goede deal en niet eens vanwege het kledingstuk an sich. Althans, die fout heb ik vaak gemaakt. Geweldige slag geslagen en vervolgens nauwelijks dragen en een jaar later wegdoen. Dan is het alsnog zonde, ook al heb je er weinig voor betaald.

Maar ik moet het ook nog grondig in mijn systeem krijgen: korting is niet hetzelfde als besparen!
Ik heb (behalve mijn man) niemand verteld dat ik een no-buy jaar doe. Toeval of niet: vandaag van een collega een paar schoenen gekregen, heel tof, mooi merk. Ja had ze een maat te klein gekocht. Dus nu zit ik stijlinspiratie te googlen van wat (uit mijn eigen kast!) nou tof zou staan erbij. :-D
RegretteRien, da's boffen!

Ik koop een jaar lang geen kleding puur omdat ik vind dat ik zat heb, ik wil gewoon niet nog meer spullen. Niet kopen en niet krijgen. Maar als je het doet om andere redenen, je portemonnee of het milieu, dan is een paar schoenen krijgen wel echt een kadootje!
Ik vind dat ik genoeg heb om niet meer te hoeven kopen. Voor milieu en vol huis en om een gewoonte te doorbreken. Maar een paar gekregen nieuwe hakken gaat niet tegen mijn principes in. :yes:
RegretteRien schreef:
13-01-2020 22:01
Ik vind dat ik genoeg heb om niet meer te hoeven kopen. Voor milieu en vol huis en om een gewoonte te doorbreken. Maar een paar gekregen nieuwe hakken gaat niet tegen mijn principes in. :yes:
Wat heerlijk voor je! Toch iets nieuws, maar geen geld uitgegeven en het milieu niet belast. Das 3 vliegen in 1 klap. Geniet van het combineren van je nieuwe hakken met alle kleding in je kledingkast. Is toch net echt ;-)
Jufjoke schreef:
13-01-2020 20:43
Inderdaad, je koopt het vanwege de goede deal en niet eens vanwege het kledingstuk an sich. Althans, die fout heb ik vaak gemaakt. Geweldige slag geslagen en vervolgens nauwelijks dragen en een jaar later wegdoen. Dan is het alsnog zonde, ook al heb je er weinig voor betaald.

Maar ik moet het ook nog grondig in mijn systeem krijgen: korting is niet hetzelfde als besparen!
Yep, precies dat. Al heel vaak gehad. Alleen nog maar 1 maat te klein met 90% korting. 1 keer aangedaan. Toch te klein en te strak. Hangt in de kast en dus weggegeven. Dank voor de reminder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven