Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
quote:dignity schreef op 25 januari 2015 @ 16:06:

Ladies, om elkaar te stimuleren... Is het leuk om te delen wat je je doel is met het geld dat je nu overhoudt door niet te shoppen? Dat je gaat sparen voor iets moois oid?Mijn doel is vrij helder. Sinds 1 januari in de ww en wil wel gewoon zoveel mogelijk hetzelfde blijven doen. Kledingpost vond ik de meest haalbare om te schrappen. Ipv boodschappen, gwl rekeningen, vakantie etc. dan.
Ik heb ook nog niets uitgegeven!
Als het om uitgaven gaat. Dan geef ik nu uit wat ik de laatste 2 jaar heb uitgespaard. Het zijn uitgestelde aankopen.
Nou, ik vind het best moeilijk. Accessoires had ik uitgezonderd, dan ga je daarmee los. Niet dus. Nu sta ik steeds te dralen (of met vinger boven 'bestelknop' zweven) voor een stom setje bijouterietjes. Steeds 'Het is het toch net niet'.

Mijn doel van uitgespaard geld: ik heb een nieuwe auto gebudgetteerd (het wachten is op het moment dat de huidige weer wat 'krijgt'), alles wat ik nu uitspaar gaat bij dat potje en dan wil ik mijzelf trakteren op een echt mooi blits kleurtje ipv de low budgetkleuren (ben altijd mijn auto kwijt vanwege saai muisgrijs) en de reisset (kofferset die precies in die specifieke kofferbak past).
quote:Pumps_italiaans schreef op 27 januari 2015 @ 23:38:

Als het om uitgaven gaat. Dan geef ik nu uit wat ik de laatste 2 jaar heb uitgespaard. Het zijn uitgestelde aankopen.Mag ik het nog een keer herhalen: je bent ontzettend verslaafd. Aan online uitzoeken / kopen. Het maakt niet uit of je het terugstuurt of niet. Of zelfs als je het niet koopt maar er wel steeds naar moet kijken online. De obsessie is er. Wat een tijd moet je daaraan kwijt zijn meid ... Neem anders eens een styliste in de arm. Dan ben je in een middag klaar.
Eens met Marthe16. Ik vind dit ook niet de plek om dit allemaal zo tentoon te stellen, Pumps_italiaans.
quote:dignity schreef op 25 januari 2015 @ 16:06:

Ladies, om elkaar te stimuleren... Is het leuk om te delen wat je je doel is met het geld dat je nu overhoudt door niet te shoppen? Dat je gaat sparen voor iets moois oid?

Wij gaan binnenkort verhuizen. Al het geld dat we overhouden is dan natuurlijk mooi meegenomen, maar wat nog fijner is: hoe minder ik koop des te minder hoeven we te verhuizen. En des te meer ruimte heb ik straks in onze nieuwe kasten. Ik heb deze maand dus nog geen cent uitgegeven aan kleding, schoenen of accessoires, en dat blijft ook de komende dagen nog wel zo.

quote:DappereGerbera schreef op 26 januari 2015 @ 23:43:

Pumps, waarom schrijf je eigenlijk nog want je bent telkens aan t shoppen en afwegen of je aankopen zult houden. Misschien een eigen topic openen (niet lullig bedoeld maar ik snap echt niet waarom je hier nog schrijft)

Eens. En dan kun je wel een heel verhaal typen over dat je al jaren niets gekocht hebt, blablabla, maar dat geldt voor meer mensen. Ik heb vorig jaar één broek, twee shirts en twee bh's gekocht (zoals ik ergens in het begin van dit topic ook al schreef), en ik kies er nu voor om ook dit jaar weer zo min mogelijk te kopen. Hier continu posten over welke jas, laarsjes, schoenen of weetikveelwat je nu weer wilt kopen is behoorlijk off-topic en eerlijk gezegd ook behoorlijk irritant voor degenen die toch al moeite doen om zich aan hun voornemen te houden. Ik word er niet warm of koud van als iemand post dat ze x of y heeft gekocht, maar ik kan me voorstellen dat het voor anderen wél lastig is. Houd daar gewoon mee op, want dat is niet de insteek van dit topic.

Ik snap ook niet waarom je de behoefte voelt om dat elke keer juist precies in dít ene topic te vermelden. Zelfs niet als het om spullen gaat die al een jaar, drie jaar of voor mijn part al je hele leven op je verlanglijstje staan. Er is een hele modepijler, open daar een eigen topic als je je twijfels en aankopen met iemand wil delen, maar laat je verslaving lekker buiten dit topic.

Of doe gewoon mee, maar stop dan met dagenlang zoeken naar kleding en schoenen, en hier dubben over wat je wel of niet wilt kopen. Dat helpt je misschien van je verslaving af. De insteek van dit topic is dat we als het lukt een jaar lang niets kopen, houd je daar dan ook aan!
Still going strong!!! Ooh en ik vind het echt heerlijk.

Heb de afgelopen week kleding verkocht die ik toch niet aan doe en heb heel veel opgeruimd! Uit een malm lade kast van ikea (3 lades) kon ik bijvoorbeeld al 1 vuilniszak rommel halen. Ook de schuur moest er aan geloven, die is ook weer opgeruimd. Nu de keuken, badkamer en nog wat mandjes in de woonkamer en alles is opgeruimd. Echt heerlijk!

Wat ik ook doe is al mijn kleding wat ik draag links in mijn hangkast hangen zodat ik over een aantal maandjes kan zien wat ik niet gedragen heb. Heb ook een hoop inspirerende blogs gelezen (light by coco) en ben van plan echt over te stappen op een capsule wardrobe. Ik merk dat ik veel meer geniet van weinig spullen en dat de spullen die ik koop waar ik echt over nagedacht heb (vaak ook de duurdere spullen van betere kwaliteit) veel meer gewaardeerd worden.
Nou, een styliste is geen winkel.

Ik weet precies wat ik nodig heb. Er worden geen schoenen gemaakt in mijn maat.

Verder vind het niet aan jullie om te bepalen dat er een styliste aan te pas moet komen.

Ik ben met verschillende mensen winkels in geweest en het is gewoon heel moeilijk zoeken en vinden. Kleding is aan te passen, maar schoenen niet.

Ik ben heel goed bezig. Ik heb op dit moment maar voor 100 euro aan miskopen hangen en dat is van 3 jaar.

Het kost mij meer tijd om te vinden. Ik heb geen standaard maat. Ik zit tussen alle maten in. Schoenen, broeken en jurken.

Ik ben wel een perfectionist. Dat is het.

Verslaafd? Nee, dat is niet het geval. Maar als mensen blijven zeuren dan geef ik ze maar gelijk om er van af te komen.

Alleen zo'n forum vol met meningen....

Er zijn er altijd die perse blijven volhouden dat hun mening de juiste is. Iets anders dan mag niet van ze.

Zo, en ik heb de broeken weer ingepakt en ze zijn allemaal terug.

Ik wacht tot een volgende keer. Het verbinding maken met dit forum kost meer tijd dan online zoeken.

Maar dank zij enkele reacties die mij nieuwsgierig maken. Dank zij die bijdragen lukt het soms zomaar opeens om iets te vinden binnen 10 minuten. Voor mij een reden om er te blijven komen.

Die laarsjes waarover ik hier las. Ik ging even kijken. Ik heb belangstelling voor alles wat mooi gevonden wordt.

Toen zag ik een nieuwe reactie en via die site heb ik gevonden wat ik al heel lang zoek.

Niks verslaving. Ik gebruik op een positieve manier bijdragen die anderen doen. Zoals de discussie over het comfort van die laarsjes.

Heel zinvol is die. Dat gebruik ik voor mezelf al om te consuminderen. Is ook echt een manier om het te laten lukken.

Ik had versleten schoenen en een nieuwe basic nodig. Als die past dan kan ik 5 jaar vooruit. Heerlijk, geen winkels in moeten en te passen. Het blijft behelpen met schoenen. Maar ik kom zelden in de verleiding om iets te kopen dat niet past. Soms ben ik gelukkig dat het niet past. Ik krijg alleen veel te vaak te horen dat ik wel eens mooiere schoenen mag kopen.

Als het dan toch is gelukt. Dan ben ik heel gelukkig. Dan vind men mij - als ze niet weten hoeveel ik moet doen om ze te vinden - weer overdreven reageren.

Bij deze dus een uitleg over die verslaving. Ik kan moeilijk met blote voeten of lompe klompen de straat op, want dan word ik weer uitgelachen. Te klein doe ik ook niet meer. Dan liever tuttig. Als ik lekker in mijn vel zit dan let niemand op mijn schoenen, maar kijken ze toch alleen naar mijn hoofd.
Maar jullie zijn goed bezig dames. HOU VOL, HOU VOL.

Misschien is het zinvol om te bekijken voor hoeveel geld er miskopen hangen. Is ook een goede motivator.

Zelf bestel ik dus graag online omdat het weer terug kan en er een zichtperiode is. Ik maak er geen misbruik van, maar vraag meestal van te voren of dat geen probleem is. Ik probeer wel altijd in winkels langs te gaan en te passen via reserveringen. (Ik heb dat eens een keer niet gedaan, maar een vraag gesteld vooraf. Krijg ik weer een reactie terug dat het inderdaad was wat ik zocht, maar ondertussen uitverkocht. Was geen kleding.)
Maar Pumps, het forum is groter dan alleen dit topic. Waarom blijven posten in dit topic terwijl het daar gewoonweg niet over gáát! Het JUIST niet over kopen, maar over NIET kopen. En in je reactie zie ik weer dat je het gewoon niet begrijpt. Je zegt: ik ben goed bezig, ik heb maar 100 euro aan miskopen liggen. Ik stuur deze broeken terug. Dit zijn prima opmerkingen, maar je bent verder vooral bezig met wat je wilt kópen, en niet met wat je gaat bespáren. Dat is de crux.
Ik begrijp het dus wel, maar ik ben al verder dan de 2 jaar .

En daar is is dit topic over begonnen. Over de ervaringen van de mensen die toen zijn begonnen en hoe het nu ermee is.

Haal dan de topictekst weg en leg een verbod op. Dan begrijp ik het wel.

Maar ik reageer niet meer. Als ik een peptalk voor een deelnemer gebruik en vind.

Dan is dat toch geweldig. Na 6 jaar kan je niet meer niets kopen. Dat gaat echt niet.

Maar ik ben klaar voor vandaag. En heb er geen tijd meer voor. Zwarte mag van de ene groep wel en de andere groep niet. De groep er tussen is ook nog. Er is meer dan zwart en wit. Er zijn kort 3 primaire kleuren. Alles of niets? Er is een schaal van 1 op 10. Misschien is dat duidelijker. Maar ik geef het op. (Ik ben het forum opgekomen zonder in te loggen. ...... Zonder daar op uit te zijn.)
Leuk topic. Ik kan niet meedoen want ik heb nog niet genoeg in de kast hangen, heb nog wat dingen nodig om meer te kunnen combineren. Maar dat consuminderen staat me wel aan. Ik ben eens gaan snuffelen in mijn collectie en ik vond 2 oude jurken die nog goed van stof zijn maar niet meer goed vallen, die ga ik vermaken. En momenteel 2 kledingstukken in de machine met textielverf. Oudere stukken nieuw leven inblazen is leuk! Het topic inspireert me wat creatiever te zijn met wat ik heb
Leuk om te lezen @Wolligbolletje. Vind ik tenminste wel.

Ik heb nu 2 jassen, 2 broeken en twee paar schoenen gekocht. Het lijkt veel, maar ik heb zo lang moeten zoeken. En nu heb ik toch al een groot onmisbaar deel kunnen kopen. Ik probeer of ik voor de rest van het jaar niets meer hoef te kopen. Ik heb ook nog twee jurken waar ik een klein beetje aan moet veranderen om ze te kunnen dragen. Met de nieuwe schoenen kan ik ze tenminste wel aan. De schoenen kunnen nog terug. Vaak is het zo dat ik dan heel relaxed door een winkel kan wandelen. Met een heerlijk gevoel van rust en ("Ik heb al iets en ik hoef niet iets anders te doen dan ik zo graag zou willen.") Dat speelt dan niet meer. Vreemd dat door die rust dan vaak beter wordt gevonden. Zoals oude jurken in een kast waar zoveel moois uit kan komen.

Ik beperk mijn nieuwe aankopen zoveel mogelijk tot kwaliteit wat ik meerdere jaren kan blijven gebruiken. Dan moet ik niks meer. Ik blijf wel kijken voor de laatste mode om inspiratie op te blijven doen. Niet om te kopen, want dat kan ik heel goed laten. Af en toe passen hoort er wel bij. Klaar.

Zo, ik ben er voor vandaag weer klaar mee.

Een ander in zijn of haar waarde laten zonder veroordeling of in hokjes te plaatsen. Dat is ook een mooi karakter als je dat kunt. Is een geweldige inspiratiebron voor als je het even niet kan vinden. Die andere meningen voegen iets toe. Ook nieuwe ideeën die zo ontstaan.

EDIT: De schoenen kunnen nog terug, maar waarschijnlijk houd ik ze wel. Ze kunnen namelijk bijna overal bij. Zulke had ik, maar ze zijn echt op.
Goed topic. Ik wil het ook proberen. Alleen staat een paar goede enkellaarzen me al een paar weken aan te staren tot het salaris er is.. Verder wil ik dit jaar ook niet teveel uitgeven aan 'gewone' kleding. Hoop dit jaar nog zwanger te raken waardoor er geld naar zwangerschapskleding moet. Heb al veel gezien in de sale, jippie! Zou ik het op voorhand kunnen kopen?
Freexx veel kun je op voorhand kopen maar zwangerschapskleding vind ik dan weer een uitzondering. Stel je kan niet zwanger worden op de een of andere manier en je moet een traject in. Dan is die kleding alleen maar een extra bewijs dat het niet lukt en het verlangen zo groot is. Dus nee dat zou ik nooit doen. Een streefbroek bij afvallen vind ik nog wel kunnen.
@Freexx: zwangerschapskleding op voorhand kopen lijkt me ook moeilijk omdat je niet kunt voorzien wanneer je precies zwanger zult worden. Daar zit je dan bv. met je leuke afgeprijsde winter-zwangerschapsjurkjes terwijl je buik in de zomer op z'n bolst is.

En in het slechtste geval ondervind je misschien wel problemen om überhaupt zwanger te worden, zoals Atelier_madame zei.
Mijn schade voor deze maand is trouwens 42 euro.. Een paar gloednieuwe laarzen in boterzacht leer van MP voor 30 incl. en een maxi rok uit de sale die ik al heel lang wou.

Ik had me niet voorgenomen om helemaal niets te kopen, maar om veel minder te kopen. Hiervoor had ik een maximum van 50 euro per maand gebudgetteerd. Dus in dat opzicht geslaagd, maar nu ik zie dat ik mijn nieuwe laarzen -waarvoor ik dacht 2 of 3 maandbudgetten te moeten uittrekken- voor 30 euro kon kopen denk ik dat ik mijn doelstellingen moet bijstellen. Misschien moet ik gaan voor max. 12 stuks per jaar waarvan ik er nu dus al twee opgesoupeerd heb *slik*
quote:marforce schreef op 28 januari 2015 @ 14:38:

Wat ik ook doe is al mijn kleding wat ik draag links in mijn hangkast hangen zodat ik over een aantal maandjes kan zien wat ik niet gedragen heb. Heb ook een hoop inspirerende blogs gelezen (light by coco) en ben van plan echt over te stappen op een capsule wardrobe. Ik merk dat ik veel meer geniet van weinig spullen en dat de spullen die ik koop waar ik echt over nagedacht heb (vaak ook de duurdere spullen van betere kwaliteit) veel meer gewaardeerd worden.

Dit zou me echt nooit lukken. Ik vind die outfits van capsule wardrobes er altijd wel netjes uitzien, maar het is altijd zo vreselijk basic. Voor mij zou het echt aanvoelen als een maand hetzelfde dragen.

Ik houd wel van wat opvallendere items en vooral veel kleur. Niet alles past dan bij alles, maar gelukkig hangt er al heel veel in mijn kleerkast om mee te combineren
Ik probeer het ook.

Mijn kledingkast heb ik geordend, kleding die leuk bij elkaar passen bij elkaar gehangen.

Truitjes en blouses per kleur gehangen.

Ik hoop zo meer kleding te dragen zonder te hoeven kopen.
quote:bolhoed schreef op 29 januari 2015 @ 15:35: Misschien moet ik gaan voor max. 12 stuks per jaar waarvan ik er nu dus al twee opgesoupeerd heb *slik*

Dat kun je best weer 'inhalen'. Februari is geen maand om iets te kopen. Voorjaarskleding wil nog niet, en winterkleding heeft geen nut meer. Bovendien hangt er toch niets leuks meer, alle leuke dingen zijn allang verkocht. Het gaat je lukken! Wel stoer dat je je doelstelling bijstelt.

Ben het met je eens mbt de capsulewardrobes. Het is heel saai. Ik draag veel effen kleding, heb aardig wat basics die dan ook jaren meegaan. Maar voor meer kleur en om de mode een beetje bij te houden is er nog wel wat extra's nodig (wat je dan weer goed kunt combineren met de basics).
Ik vind zo'n stapel basics die helemaal matcht ook vaak saai of juist helemaal niet zo bij elkaar passen. En dan wordt vaak geadviseerd kleur aan te brengen met bv een tas en schoenen. Vreselijk, niks voor mij, die heb ik juist neutrale kleuren. Ik maak gewoon setjes die ik mooi vind. Vaak is het ook zo dat een rok bij meerdere tops past, maar 1 combinatie vind ik dan toch de mooiste en die trek ik dan toch steeds weer aan. Dus werkt gewoon niet bij mij. Tijdens zwangerschap had ik ook zoiets als een kleding capsule, weinig kleding die helemaal matcht. Toch had ik het idee dat ik steeds hetzelfde aan had. En ik vond het niet fijn om heel weinig kleding te hebben. Liever wat meer keuze en er lang mee doen, want als je koopt wat je echt mooi vindt dan raak je er niet snel op uitgekeken gelukkig.

Gelukkig voor degenen die de challenge aangaan is februari inderdaad geen maand is waarin je echt iets mist zoals marana aangeeft. De eerste maand zit er bijna op. Knap, hoor!
quote:bolhoed schreef op 29 januari 2015 @ 15:45:

[...]

Dit zou me echt nooit lukken. Ik vind die outfits van capsule wardrobes er altijd wel netjes uitzien, maar het is altijd zo vreselijk basic. Voor mij zou het echt aanvoelen als een maand hetzelfde dragen.

Ik houd wel van wat opvallendere items en vooral veel kleur. Niet alles past dan bij alles, maar gelukkig hangt er al heel veel in mijn kleerkast om mee te combineren

Ooh geloof me! Zo basic als de capsule wardrobe als die van light van Coco vind ook ontzettend saai en die heeft ook wel heel weinig spullen. Dat gaat me toch nooit lukken. Ik bedoel dat ik zorg dat ik meer kan combineren met de kleding die ik heb. En dat alles wat ik heb ook echt gedragen wordt. Ik zou het ook echt niet redden met 33 items en ga dan ook geen aantal aan mezelf per seizoen opleggen.

Wil in ieder geval meer bewust worden van de kleding die ik koop en blijer zijn met de kleding die ik heb.
Maar als je dus heel veel weg moet doen dan mag je wel vervangen?

Handtassen in verrassende kleuren. Ik heb er geen. Wel heb ik veel sjaals. Maar dat is dan bij een saaie jas.

Ik heb trouwens al 2 jaar geen sjaals meer gekocht. Ik heb er heel veel. Maar als de meest gebruikte versleten zijn dan mis ik toch echt wel iets. Oude door een schoenmaker opgelapte laarzen ben ik weer gaan dragen. Zien er wel nog prima uit en lopen goed.

Leer blijft mooi als je het goed en regelmatig behandelt met speciale producten en schoensmeer.

De enkellaarsjes moeten toch terug, want ze lopen nog uit. En dat wordt dan toch te ruim. Dus teller is terug op nul gekomen.

Ik ga in mijn kasten de schoenen die er staan proberen met accessoires (panty, vest of lipstick) bij de kleding waar ik die laarsjes voor nodig heb. In het haar kan je ook wat kleur aanbrengen. Haar opsteken met ..... en zoek maar naar voorbeelden. Is wel fantasie voor nodig.

Kort samen gevat: accenten aanbrengen op andere plaatsen bij wat saaie kleuren. Is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
quote:Pumps_italiaans schreef op 30 januari 2015 @ 13:33:

De enkellaarsjes moeten toch terug, want ze lopen nog uit. En dat wordt dan toch te ruim. Dus teller is terug op nul gekomen.

Gisteren schreef je nog dat je 2 jassen, 2 broeken en 2 paar schoenen had gekocht. Niet dat het mij boeit hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven