Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Ja, correct. Ze zijn allemaal betaald. Na de aankoop was het weer afgeprijsd en stond er een alternatief.

De broeken was ik even vergeten. Gisteren pas alles weer ingepakt en retour gestuurd. Online besteld. In de winkel hing het niet.

Het weer was heel slecht en zodoende.

Jou boeit het niet, omdat je niet meedoet? Je staat aan de zijlijn te supporteren?

Maar je bent vrij om te doen wat jij wil. Ja, toch? Maar het kan altijd beter.

Er zijn dus meerdere manieren om te minderen.

En ook om saaie kleuren op te vrolijken: Kapsel (opsteken) en make-up. Dat hoeft niet veel te zijn.

Ik vind zo'n randje aan een vest heel mooi. Zo'n imitatie leren randje als bies.

Buit: 2 jassen, 2 broeken. Ik heb 4 broeken die weg kunnen en mogen. Dat was ik vergeten te vermelden.

Ik heb het bij deze genoteerd en ga het straks doen. Ik verheug me er al op.
De meesten die hier schrijven gaan de uitdaging aan in 2015 geen kleding te kopen of hebben een beperkt budget of aantal voor dit jaar gesteld. Weten jullie wat je de afgelopen tijd jaarlijks hebt uitgegeven aan kleding? En wat je dus ook hoopt te sparen dit jaar

Omdat de meesten hier vinden dat ze er teveel aan uitgegeven hebben, of teveel kleding gekocht hebben en nu meer dan genoeg hebben, vroeg ik me dit af. Het is natuurlijk voor iedereen verschillend wat je veel of weinig vind, maar ik ben toch benieuwd. Ik heb het de afgelopen jaren bijgehouden en kom op zo'n 1800 euro per jaar. Dat is incl. schoenen, riemen, sjaals, maar excl. ondergoed, sokken/panty's, sieraden en tassen.
[quote]vlinder021 schreef op 30 januari 2015 @ 20:44:

Omdat de meesten hier vinden dat ze er teveel aan uitgegeven hebben, of teveel kleding gekocht hebben en nu meer dan genoeg hebben, vroeg ik me dit af. Het is natuurlijk voor iedereen verschillend wat je veel of weinig vind, maar ik ben toch benieuwd. Ik heb het de afgelopen jaren bijgehouden en kom op zo'n 1800 euro per jaar. Dat is incl. schoenen, riemen, sjaals, maar excl. ondergoed, sokken/panty's, sieraden en tassen.[/q

Echt bijhouden heb ik niet gedaan, maar ik kan me niet voorstellen dat ik zoveel uitgeef in 1 jaar.

Mijn kledingkast heb ik opgeruimd en heel veel kleding weggegeven op een weggeefhoek van facebook.

Ik heb het voornemen om vanaf nu veel minder tot niets te kopen. Ik kijk nu al uit naar wat het mij financieel gaat opleveren.
Never give up hope.
Wow...de eerste maand is voorbij.

7,- euro uitgegeven aan kleding, damn..het werkt.

Nu aan het neuzen op mijn lievelingssite..even & odd van Zalando.

Ik maak een verlanglijstje aan maar koop niets.

Als een echte hollander kijkenkijken niet kopen.

Na een maand nog steeds ongedragen kleding in mijn kast.
Yoehoe, de eerste maand is voorbij!

En helemaal geen kleding/schoenen/sieraden gekocht.

Op 22 dec'14 waren mijn laatste aankopen: twee body's,

een paar schoenen en een broek.

Moet wel zeggen dat ik steeds creatiever word met combineren van mijn kleding/schoenen, ik heb nog geen een keer dezelfde combinatie gedragen. Dat weet ik omdat ik vanaf nieuwjaarsdag elke dag een foto van mijn outfit heb gemaakt.
Hoogtepunten heb je niet, als je geen dieptepunten hebt gezien.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel ik heb uitgegeven. In het voorjaar vrij weinig want toen heb ik ook al een paar maanden een vergelijkbare challenge met mezelf gehad (van februari tot juni ofzo). Daarna richting het najaar wel weer echt een aantal dingen gekocht, maar wel kwalitatief goede en tijdloze kleding, dus ik hoop dat dat allemaal echt nog een flink aantal jaar meegaat. Ik denk in die periode 200-300 euro per maand. Heb met name veel schoenen gekocht. Ik koop niet perse heel veel, maar wat ik koop is vaak wel prijzig. Zo ben ik ontzettend fan van het merk Edith & Ella (ik weet niet of iemand dat kent). In het najaar heb ik daarvan een jurkje gekocht, waar ik nog steeds echt ontzettend blij mee ben en al een aantal maal met veel plezier gedragen heb. Maja, die kostte wel 165 euro. Ik 'gun' mezelf dat dan wel (ik kan het me ook goed veroorloven, dat maakt het wel makkelijker natuurlijk), maar mag van dat merk per seizoen maar hooguit 1 of 2 items van kopen, van mezelf. Maar goed, ik heb wel een schoenentic en dat kan ik niet ontkennen.

Ter verdediging van mezelf: ik heb het afgelopen jaar wel maar 1 miskoop van 35 euro gedaan (die ik nu alsnog probeer te verkopen via Marktplaats). Alles wat ik heb gekocht, draag ik en vaak ook met veel plezier. Er ligt hier dus weinig ongedragen met prijskaartje in de kast.
De eerste maand is voorbij, en ik heb nog niets gekocht! Heeft me weinig moeite gekost gelukkig. Ik ben benieuwd hoe dat gaat als het lente wordt (nieuw seizoen, dat nodigt bij mij vaak wel uit tot iets nieuws) en als ik op vakantie ga (twee keer is de planning) later dit jaar. Maar ik houd moed, dus ik heb er vertrouwen in.

Ik heb niet bijgehouden hoeveel ik de vorige jaren aan kleding uitgaf, ik gok dat het zo'n 100 euro per maand was. Dus dat gaat dit jaar 1200 euro schelen, ik vind het nu al heerlijk

Dat geld gaat op de spaarrekening, over een paar jaar wil ik een huis kopen en dan is wat spaargeld wel handig.

Leuk om te lezen hoe het jullie vergaat!
quote:freexx schreef op 29 januari 2015 @ 12:40:

Goed topic. Ik wil het ook proberen. Alleen staat een paar goede enkellaarzen me al een paar weken aan te staren tot het salaris er is.. Verder wil ik dit jaar ook niet teveel uitgeven aan 'gewone' kleding. Hoop dit jaar nog zwanger te raken waardoor er geld naar zwangerschapskleding moet. Heb al veel gezien in de sale, jippie! Zou ik het op voorhand kunnen kopen?Om eerder genoemde redenen zou ik het niet doen. En verder: ik vond die positiebroeken met brede elastische band geen porum maar ze zaten heerlijk. Alle positiebroeken die ik van schoonzus had gekregen (met elastische inzetstukken aan de zijkant, broekriem onder de 'bult') zaten verschrikkelijk. Continue ophijsen. Het is echt heel persoonlijk wat lekker zit. Ook basicdingen zoals een shirt of tuniek. Ik droeg gewoon mijn standaard shirts, dat ging tot maand 8 prima. En bloedje heet dat ik het steeds had, dus meer dan een bolero of extra vest om de armen te bedekken had ik eigenlijk niet nodig. Ik kreeg ook alleen een buik, de rest is gelijk gebleven. Een vriendin van mij zwelt op als een luchtballon en heeft dus alles moeten kopen in andere maten. Vriendin 2 heeft alleen elastiekjes nodig voor de 'elastiektruc', die is dus goedkoop uit.
Ik moet mij helaas afmelden.
quote:miss-sunshine28 schreef op 31 januari 2015 @ 19:11:

Yoehoe, de eerste maand is voorbij!

Dat weet ik omdat ik vanaf nieuwjaarsdag elke dag een foto van mijn outfit heb gemaakt. Koel idee miss-sunshine, ga ik deze maand doen!
quote:NYC schreef op 31 januari 2015 @ 20:17:

Wat jammer NYC...

Hier nog steeds niks gekocht ook geen behoefde aan!

Ik vermijd gewoon winkels maar als ik langs de etalages loop zie

ik wel heeeeel veeeeel leuke spullen, zucht...snel doorlopen dus

Ik ga binnenkort shoppen in mijn eigen kledingkast!

Succes dames!
Prrrr, mauw miawwwww.
Nou, ik heb dus toch 2 jassen, 2 broeken en 2 paar enkellaarsjes gekocht.

Niet om te spiegelen, maar van het geld dat ik in eerdere jaren aan onzinnige aankopen heb uitgespaard. Het is ook echt van een goede kwaliteit en bestemd voor meerdere jaren. Ik ben nu op dit moment bezig om te vervangen. Om het consuminderen te laten lukken moet je af en toe wel iets kopen. Ik was een kleine 150 euro kwijt.

Voor ieder item gaat er dus versleten in een zak wat toch bewaard is voor noodgevallen.

De "honger" naar nieuw is over door die aankopen. Ik ga de komende maanden genieten van de aankopen. De rest van het jaar hoef ik niets meer te kopen. Ik heb echt aankopen gedaan waarmee ik heel veel combinaties kan maken.

Bij een verslaving blijft een drang om te kopen als er genoeg is en het nooit genoeg kan zijn. Gelukkig is dat niet het geval bij mij.

Bij gebrek is die drang er ook en het gedrag lijkt op een verslaving, maar ik was verdrietig dat ik een aantal onmisbare kledingstukken niet kon vinden. Als er al een mooie jurk hangt voor onverwacht dan is het veel makkelijker om alles dat er op lijkt of een zelfde functie heeft te laten hangen.

SAMENVATTING: Ik pluk nu de vruchten van een aantal jaren zo weinig mogelijk kopen en me zo veel mogelijk te beperkten tot aankopen die ik echt nodig heb. Ik vond het altijd moeilijk om goede combinaties te maken, maar ik ben er echt - vergeleken bij de start - heel goed in geworden. Maar dan beperk ik voor het predicaat "goed" passend bij mezelf. Ik was er niet zo goed in. Dat het bedrag zo laag is uitgevallen. Dat is toeval. Door al het zoeken en afwegen en het toch laten staan. Vorig jaar kwam ik ook toevallig iets tegen en op advies/ervaring van een andere klant toch gaan passen..... Van bepaalde kleding heb ik als basis 2 identieke gekocht in andere kleuren. Voordeel als het 2e gratis is. Ja, dan lukt het wel.

Ik kan het iedereen aanbevelen.
quote:NYC schreef op 31 januari 2015 @ 20:17:

Vertel!

En je kunt best opnieuw beginnen toch? Ga je van feb 2015 - feb 2016!
Over de capsule wardrobe:

Voor mij is dit ideaal! Ik heb een rijtje kleding in de kast hangen, paar schoenen eronder.

Heb een rugzak, een laptoptas, een handtas en een clutch voor erbij, plus een verzameling sjaals. Een nette winterjas en een bikerjasje. That's it.

Nou draag ik toch al het liefst steeds hetzelfde. Vandaar dat dit echt iets voor mij is, haha!

Mijn 'uniform' is toch wel een skinny, met een shirt en een jasje. Soms ipv een shirt een blouse. Soms ipv een jasje een vest.

Ik heb 1 'kantoor'jurk in de kast hangen die ook weer met alle vestjes samen gaat.

Wat een rust!! Alles wat ik toch steeds net niet draag is weggegeven of opgeborgen in een krat. En alles is geschikt om nu in dit seizoen te dragen.

Wie doet er nog meer aan een capsule en wat heb je dat nu in de kast? Ben benieuwd.
Pumps, geef maar toe: je bent hartstikke verslaafd!

Ga jij de uitdaging aan om t/m februari 2016 niets meer te kopen?
quote:Jane-Ice schreef op 01 februari 2015 @ 07:59:

[...]

Wat jammer NYC...

Hier nog steeds niks gekocht ook geen behoefde aan!

Ik vermijd gewoon winkels maar als ik langs de etalages loop zie

ik wel heeeeel veeeeel leuke spullen, zucht...snel doorlopen dus

Ik ga binnenkort shoppen in mijn eigen kledingkast!

Succes dames!Jane, laat ons weten wat je hebt opgeduikeld! Altijd leuk om te lezen.
Nog niet veel meegeschreven maar toch al 3 weken niks gekocht!

En er best wel trots op
Ook ik heb afgelopen maand niets gekocht.

Reden : ik heb meer dan genoeg en leuk dat ik het vind om te shoppen in mijn eigen kledingkast.

Blij dat ik mee doe.
Goed bezig!
Ik heb een héél klein beetje vals gespeeld: ik ging nog een weekje naar de sneeuw en had geen handschoenen. Toen heb ik in de supermarkt een paar handschoenen van een paar euro in het boodschappenkarretje gegooid. Vriend heeft ze toen betaald van het boodschappengeld. Verder niks gekocht in 2015. En een oude nauwelijks gedragen jas nieuw leven in geblazen. Wat vinden jullie, ben ik nu nog wel in de race?
Dames, eerste dilemma doet zich hier voor!! Ik heb net voor mezelf een vliegticket voor een vijfdaagse trip naar New York gekocht!!!! Helemaal excited en stuiterig nu, want het was een redelijk impulsieve actie. Maar omdat het al een tijdje niet zo lekker gaat op mijn werk, had ik echt ff iets nodig om naar uit te kijken...

Kan ik ergens een tijdelijke ontheffing aanvragen?
@Dignity, die krijg je van mij... Vakantie telt voor mij niet mee. Ik ga van de zomer naar Turkije, het zou voor mij een marteling zijn als ik daar niets mag kopen.

1e maand is voorbij Schade: ¤ 8, buit: 2 jurkjes en 1 hemd. De jurkjes had ik eigenlijk niet nodig, maar die waren zo afgeprijsd, dat ik ze wel mee moest nemen... Ik had wel echt een hemd nodig. Ik had er nog maar 1 en die is te groot...
Hier is de schade van januari ¤89 voor het perfecte paar hakken. Ik moet zo nog even ergens een short of slip gaan scoren aangezien ik naar de osteopaat moet en ik daar niet graag in een stringetje ga staan. Dat snappen jullie toch wel? :P
Kom net dit topic tegen een word helemaal enthousiast. Ben onlangs begonnen met geen spullen meer voor het huis kopen en tegelijk ook opruimen. Vreselijk om te zien hoe ons ruime appartement binnen 2 jaar volgebouwd is met spullen (die uiteindelijk alleen maar in de weg blijken te staan).

Leuk om de uitdaging ook zo bewust met kleding aan te gaan. Mijn doel is niet om per definitie niets te kopen maar wel om zeer kritisch te zijn. En vooral ook spullen weg te doen! Ik lees (en doe) stiekem met jullie mee :-).
Schade ¤5,95 voor een shortje. Ik ben blij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven